Jump to content

Welke lijm???


Sodejuu
 Share

Recommended Posts

Hallo,

 

Welke lijm moet/kan ik gebruiken om aluminium met pertinax te verlijmen. Ik heb een stel pertinax platen en wil er een sandwitch constuctie van maken mbv aluminium plaat. Dit moet gaan dienen als basis voor een zelf te bouwen draaitafel (probeersel). Wie heeft er een idee?

 

 

BTW: ik weet dat ik dit eigenlijk in de rubriek "Zelfbouw/Modificatie" had moeten plaatsen, maar dan leest geen kip 't (net als het Nostalgisch PC project)

Link to comment
Share on other sites

Hoi Sodejuu,

 

Ik denk dat je met twee componentenlijm aan de slag moet. Dit wordt in de scheepsbouw ook gebruikt om staal met kunststof te verlijmen. Kan je evt. wat tel.nrs. van scheepswerven aan de hand doen om te kijken waar je het goedje kunt kopen...

Ik lees overigens de topics in zelfbouw altijd als eerste... ;) Ben ik blijkbaar "geen kip" :D

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Michel:

Hoi Sodejuu,

 

Ik denk dat je met twee componentenlijm aan de slag moet. Dit wordt in de scheepsbouw ook gebruikt om staal met kunststof te verlijmen. Kan je evt. wat tel.nrs. van scheepswerven aan de hand doen om te kijken waar je het goedje kunt kopen...

Ik lees overigens de topics in zelfbouw altijd als eerste...     ;)

 

Hoi Michel,

 

Ik weet dat jij en nog een paar anderen daar wel rondneuzen, maar ik heb het gevoel dat ik hier meer reacties krijg.

 

De tip is zeker bruikbaar. Hier in Maasbracht zit Linssen Jachtenbouw, die kan ik wel eens vragen hoe zij dat doen cool.gif. Ik weet alleen niet of zij raad weten met pertinax. Dat wordt niet vaak gebruikt in de botenbouw. Ik blijf dus verder zoeken en reacties zijn altijd welkom :)

Link to comment
Share on other sites

Hallo R.

 

Wij gebruiken ook in onze werkplaats vaak twee componenten lijmen van Bison om metalen en kunstoffen ect. te verlijmen. Dit gaat prima en is heel sterk ook. Of heb je zo iets speciaals dat het niet gaat met deze lijmen ???? Op de site van Bison vind je ook veel info over lijmen en mogelijkheden .

 

groetjes J. :)

Link to comment
Share on other sites

Hoi J.

 

Ik heb niet zo'n beste ervaring met Bisonlijmen, maar ze zullen ook wel goeie hebben. Hier lijmen ze alles met Bisonkit, da's echt gewoon troep en scheld dan weer de hele straat bij elkaar als ze weer wat "geplakt" hebben.

 

Aluminium ergens oplijmen kan nog, maar pertinax is een uitgeharde kunsthars en dus geen echte plasticsoort. Ik weet niet of het lukt en uitproberen is lastig. Alles is dan vernaggelt als het misgaat en zo snel kom ik niet meer aan dat spul.

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Sodejuu:

Dat wordt niet vaak gebruikt in de botenbouw  :)

 

Botenbouw?? Jachtwerf??

 

Ik heb het over scheepjes van 100 tot 380 meter!! 500.000 ton staal schoon aan de haak!

 

Zonder gekheid; gebruikte materialen in de scheepsbouw zijn altijd van zeer hoge kwaliteit. Hoewel je waarschijnlijk met de Bison van Kyra ook een eind komt...

 

Succes.

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Michel:

 

Botenbouw?? Jachtwerf??

 

Ik heb het over scheepjes van 100 tot 380 meter!! 500.000 ton staal schoon aan de haak!

 

Zonder gekheid; gebruikte materialen in de scheepsbouw zijn altijd van zeer hoge kwaliteit. Hoewel je waarschijnlijk met de Bison van Kyra ook een eind komt...

 

Succes.

 

Je kent Linssen niet. Die maken jachten van 50m en meer voor Arabische sjeiks e.d. Ze zijn een van de grootsten in deze business.

De telefoonnrs bzijn natuurlijk welkom en ik zal eens bij Kyra gaan kijken welke lijm hij in huis (werkplaats) heeft

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Sodejuu:

Hoi J.

 

Ik heb niet zo'n beste ervaring met Bisonlijmen, maar ze zullen ook wel goeie hebben. Hier lijmen ze alles met Bisonkit, da's echt gewoon troep en scheld dan weer de hele straat bij elkaar als ze weer wat "geplakt" hebben.

 

Aluminium ergens oplijmen kan nog, maar pertinax is een uitgeharde kunsthars en dus geen echte plasticsoort. Ik weet niet of het lukt en uitproberen is lastig. Alles is dan vernaggelt als het misgaat en zo snel kom ik niet meer aan dat spul.

 

Hoi R ,

 

Kijk maar eens , ik heb een lijm hier waar wij veel mee lijmen (twee componenten) heb je misschien een proefmateriaal (klein stukje) dan kun je hier altijd komen plakken no problem cool.gif

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Sodejuu:

Thanx, ik zal morgen eens gaan bellen.

 

@kyra

Dat is net het probleem. Het moet in een keer goed, omdat ik geen proefmateriaal heb. Tenminste van de pertinax niet.

 

Zal eens mijn lijmwijzer hier raadplegen over dit materiaal ;)

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Mr.Dynaco:

Ha die Sodeju

 

Wat misschien een oplossing is voor jou probleem is zuurvrije sillecone kit,hiermee worden ook hele grote aquaria mee gemaakt,en is gelijk een demper.

 

Tis maar een idee

 

 

Mvgr

 

Mr.Dynaco

 

Hoi Mr.

 

Helaas is dit idee niet bruikbaar. De demping moet uit de sandwitchconstructoie komen en die moet zo stijf mogelijk zijn. Met siliconenkit lukt dat dus niet.

 

Toch bedankt voor het advies.

Link to comment
Share on other sites

Hi Roger,

 

Fokker en ook Vliegtuigbouw van de TU Delft, zijn vreselijk bezig geweest met verlijmen van alluminium met andere materialen.

Mogelijk dat via de faculteit hieromtrent wat informatie te krijgen is.

 

Groet Jitze

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Jitze:

Hi Roger,

 

Fokker en ook Vliegtuigbouw van de TU Delft, zijn vreselijk bezig geweest met verlijmen van alluminium met andere materialen.

Mogelijk dat via de faculteit hieromtrent wat informatie te krijgen is.

 

Groet Jitze

 

Over Fokker gesproken, ik geloof dat mijn vader nog wat zogenaamde 'Fokkerlijm' heeft. Hij moest namelijk wel eens onderhoud plegen (als timmerman) aan de fabriekshallen van Fokker in Hoogeveen (1 van de weinige, zo niet de enige Fokkerfabriek die nog bestaat, inmiddels onder de naam Stork Aerospace of zo geloof ik). Hij heeft toen wel eens wat 2 componentenlijm gekregen. Die werd geloof ik gebruikt voor het aan elkaar lijmen van aluminium delen van o.a. de Ariane raketten, waarvan onderdelen in Hoogeveen werden (worden?) gemaakt.

Die lijm is heel apart spul. De ene component is keihard en heeft de (doffe) kleur van trekdrop :). De andere ziet er meer uit als honing en is ook vloeibaar, zij het wel een meer als dikke stroop dan als honing... Die zwarte component moet je eerst verhitten, waarna het vloeibaar wordt en daarna voeg je de vloeibare component erbij. Goed mengen (tijdens het verhitten) en klaar is de lijm. Volgens mij lijmt dat spul echt alles aan elkaar. En het laat ook nooit weer los.

Ik weet niet of mijn vader die lijm nog heeft en of ie het kwijt wil. Maar misschien is er via de TUD wel wat over te vinden. Ik geloof niet dat het gewoon te koop was. Sterker nog, ik geloof niet dat mijn vader dat spul eigenlijk mocht hebben, want de samenstelling was geheim. Maar ja, die samenstelling kan mijn vader toch niet uitpluizen...

Link to comment
Share on other sites

Hallo Sodeju,

 

Voor het lijmen van autoruiten gebruiken ze een lijmsoort die zowel op staal als op glas moet hechten. Nou is glas geen pertinax en aluminium geen staal, maar dit spul hecht op nagenoeg alles. Ik denk dat Carglass of een variant daarvan je best zal willen helpen met een lik van dat spul.

Gewone (consumenten) tweecomponenten zou ik niet vertrouwen: je lijmt op de alu-oxyde tenzij het geanodiseerd alu is. De gladde laag van pertinax geeft geen goede hechting, tenzij je het kan schuren zodat het papier van de pertinax wordt bloot gelegd.

Als de autoruitenkit niet geschikt is, lijkt de tip van Jitze mij een goede. De vraag is of ze het willen leveren aan een particulier.

 

Je maakt me overigens wel zeer nieuwsgierig als je praat over de zelfbouw van een draaitafel. Ga je een dagboek (op hear) publiceren met je ervaringen? Lijkt me een mooie topic om de zelfbouw-sectie van Hear wat leven in te blazen.

 

Groeten,

 

Henk

Link to comment
Share on other sites

Hoi

 

Voor dit soort toepassingen zijn epoxies het meest geschikt. Daarvan zijn er zo'n tig soorten. Soorten die glashard uitharden, soorten die enigszins frexibel blijven enz. enz. De sterkste soorten zijn die welke bij 100 tot 150 graden uitharden.

 

Beste kun je hiervoor toch terecht bij een leverancier van dat spul. Niet aleen om het te krijgen maar juist voor kennis van zaken.

Link to comment
Share on other sites

De pertinax platen die ik heb bestaan eigenlijk alleen uit de hars die het bij elkaar houdt. Is eigenlijk een epoxy dus. Het is glad, maar ik kan het wel schuren, want de platen zijn 10mm dik. Die lijm van Henrie's vader lijkt me wel wat en een kennis van mij werkt bij een bedijf dat epoxy vloeren maakt, die zal ik eens lastig gaan vallen.

 

Bedankt voor de input :)

Link to comment
Share on other sites

Als het 10 mm dik is is het dan wel Pertinax? Pertinax bestaat uit papier dat samen met fenol tot plaat geperst is. Het is bruin van kleur. Daar werden vroeger printplaten van gemaakt. Dikker materiaal betaat meestal uit textiel met fenol.

 

Er bestaat vergelijkbaar materiaal van epoxy maar dat is dan meestal groen van kleur. Dat bevat glasvezelwapening en is mechanisch niet makkelijk te verwerken. Bij het mechanisch bewerken van dat spul komen er kankerverwekkende glasvezeltjes vrij vergelijkbaar met asbest.

 

Anyway pertinax is goed met epoxy te verlijmen.

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Pjotr:

Als het 10 mm dik is is het dan wel Pertinax? Pertinax bestaat uit papier dat samen met fenol tot plaat geperst is. Het is bruin van kleur. Daar werden vroeger printplaten van gemaakt. Dikker materiaal betaat meestal uit textiel met fenol.

 

Er bestaat vergelijkbaar materiaal van epoxy maar dat is dan meestal groen van kleur. Dat bevat glasvezelwapening en is mechanisch niet makkelijk te verwerken. Bij het mechanisch bewerken van dat spul komen er kankerverwekkende glasvezeltjes vrij vergelijkbaar met asbest.

 

Anyway pertinax is goed met epoxy te verlijmen.

 

Hoi Peter,

 

Ik weet niet zeker of het pertinax is. Het werd wel als zodanig aan ons bedrijf verkocht. Het is ook donkerbruin van kleur, maar papier is er niet in te bekennen (net zo min als vezels of textiel). Verwerken is lastig. Als je het zaagt blijft de zaag er na een tijdje in plakken. Boren ruikt ook niet erg fris en als je het schuurt, is het schuursel geel. Het lijkt erop dat dit alleen de kunsthars is waarmee normale pertinax wordt gemaakt.

Bij ons gebruiken we dit spul als basis om testborden op te bouwen.

 

Het lijkt er idd op dat ik dit goedje met goeie epoxylijm kan verwerken.

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Henk&audio:

 

De vraag is of ze het willen leveren aan een particulier.

 

 

Als ze niet leveren aan particulier dan geef maar een seintje.. ik bestel hem wel op mijn bedrijf no problem ;) kunnen we ook nog de btw aftrekken :) oeps werken hier mensen bij de fiscus ? :D

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...