Jump to content

Open dag HVT 10 mei 2003 - SACD demo's

John Picoso
 Share

Recommended Posts

Het voordeel van heel vroeg aanwezig zijn op de opendag van HVT is dat de deuren van de verschillende luisterzaaltjes nog open zijn. Dus ik heb nog vrije toegang waar ik maar wil. Zodoende zit ik van ongeveer 10:00 tot 10:45 uur bij het neusje van de zalm, de set van Polyhymnia met de vijf B&W Nautilussen (2 x 801 en 3 x 802, en een mij onbekende subwoofer) in ieder geval met eindversterking van Class

Geplaatst door Puur:

Hallo Picosso,

Jouw zeer uitgebreide verslag van deze luistersessie verdient een reply.

Alleen...

Wat is er nog over te zeggen?

Ik vond het zeer boeiend om te lezen!

Merci.

Toch blijf ik SACD met nieuwsgierigheid volgen. Eigenlijk zit ik te wachten op de technisch en muzikaal getalenteerden die in staat zijn het hele SACD gebeuren naar een hoger niveau te tillen, zonder dat ik weer een apparaat in huis erbij krijg van minstens 5.000,- Euro. Inmiddels zijn de eerste modificaties al uitgebracht van bestaande apparatuur; en men zegt dat daarmee veel muzikale winst is te bereiken – zie HVT van mei 2003-. Net zoiets als destijds enkele jaren na de CD-introduktie werd gedaan. Ik denk dan aan modificaties als van Peter van Willenswaard en JK (en ik hoop dat Johan Ketelaar zich opnieuw zo heftig opwindt dat een SACD-modificatie van zijn hand er ook wel moet komen)

Verder hoop ik toch dat er nog meer bezoekers van de open dag hier laten weten wat zij ervaren hebben. Ik vermoed namelijk dat iemand die jarenlang naar een totaal set van rond de 1500,- tot 2.000,- euro winkelprijs heeft geluisterd en dan de overgang maakt naar SACD-multikanaalsweergave dit als een behoorlijke openbaring zal ervaren. Dit is ook een beetje de trend van alle recensies van multikanaal apparatuur in het klassieke maandblad Luister. Maar de kritiekloze houding die ik daarbij aantref stoort me wel. Het is niet allemaal fantastisch, zo onovertroffen goed. Ik mis de kaders; benoem ook maar eens de begrenzing van al deze nieuwigheden, ook ten opzichte van zeer goede actuele 2-kanaals stereo-setups.

Verder zou ik nog willen toevoegen dat de lokatie voor zo'n dag van hififreaks ideaal te noemen is. Zoveel mooie en geoptimaliseerde luisterkamers heb ik nog nooit bij elkaar gezien. Dat soms op een luistershow een kamer een ongelukkig akoestiek heeft waardoor iemand nog het excuus kan hanteren dat dat de oorzaak ervan is dat het allemaal niet zo prettig klinkt, vervalt nu.

Ik ben ook nieuwsgierig hoeveel mensen nu zo'n 5.1 set in hun thuissituatie volgens de norm kunnen opstellen. En welke luidsprekers een mooie combinatie vormen en hoe je dat allemaal moet gaan aansturen. Ik zie mezelf niet vijf dezelfde luidsprekers opstellen met identieke versterkers als waar ik nu stereo mee luister. Je begrijpt wel waarom.

Ik ga deze week in ieder geval bij mijn eigen audioboer langs om te horen wat zijn visie is op 5.1 weergave.

(BTW: staan jouw PP's al in te spelen?)

Geplaatst door John Picoso:

BTW: staan jouw PP's al in te spelen?

Mijn PP's staan nog niet in te spelen. Ze worden nog gemaakt en voor 1 juni heb ik ze. Ik speel op dit moment met een paar "Prince", dit zijn de kleinere speakers van PP. Deze bevallen ook erg goed.

Erg leuk verslag Picoso!

Ik ben vorig jaar naar de HVT dag in Baarn geweest. En inderdaad zijn de ruimtes qua akoestiek fantastisch. Wat ik me kan herinneren zijn de plafonds inderdaad erg hoog (in mijn herinnering wel tegen de 4 meter). Volgens mij waren de ramen van multi-layer thermopane, dus die zullen niet snel gaan meeresoneren.

Vorig jaar bestond de versterking overigens uit Array en in meen Hafler (rears). De voorversterker was een zelfbouw apparaat en er werd toen vanaf harddisk en de sacd 1000 gespeeld.

Toen viel ook mij op dat het plaatje in stereo erg smal werd t.o.v. de multi channel. Onnodig, want ik heb genoeg stereo setups gehoord waar dat niet zo is.

Ik vraag me bij dit soort demo's wel af of de optimale speakeropstelling voor de stereo wel overeen komt met de plaats van de main speakers in een optimale multi channel opstelling. Misschien hierdoor de stereo mix niet volledig tot zijn recht komt. Ik heb dat toen nog nagevraagd, en men verzekerde mij er van dat ze voor het afmixen van CD's de opstelling niet wijzigden.

Ik heb dat toen nog nagevraagd, en men verzekerde mij er van dat ze voor het afmixen van CD's de opstelling niet wijzigden.  

En dat klopt ook. In principe hoort de stereo opstelling een gelijkzijdige driehoek te zijn.

Bij een 5.1 setup geld voor de L en R fronts hetzelfde.

Bij de meeste opstellingen is de afstand tussen de speakers vaak kleiner dan de afstand tussen de speaker en de luisteraar.

Wij dat zo heeft moet doorgaans flink wennen aan de 'correcte driehoek' opstelling.

Van een correct oordeel over 'plaatsing' en 'ruimtelijkheid' kan dan eigenlijk geen sprake zijn.

Wat betreft hoogte: zowel bij stereo als ook de 5.1 opstelling is er simpelweg geen sprake van hoogte weergave.

De informatie is er domweg niet.

Als er al sprake is van een hoogte waarneming dan is deze psychoacoustisch.

Er is overigens geen enkele reden om aan te nemen dat stereo beter die hoogte illusie kan oproepen dan een 5.1 opstelling.

Dit zou inderdaad heel goed de reden kunnen zijn Frank. Thuis heb ik een gelijkzijdige driehoek, maar inderdaad is dit in de meeste setups niet het geval.

Dat je bij 5.1 nog minder hoogte waar zou nemen zou ik hooguit kunnen verklaren uit het feit dat er nog meer speakers in het horizontale vlak staan te stralen. Je zou dus kunnen redeneren dat het geluid hiermee nog meer naar dit denkbeeldige vlak wordt toegetrokken. Een echt steekhoudend argument vind ik het zelf echter ook niet.