Jump to content

Brandgevaar?

Douma
 Share

Recommended Posts

Hallo medeforumers,

Net zoals veel muziek en audio liefhebbers laat ik mijn apparatuur dag en nacht aan staan. In de eerste plaats omdat de componenten dan niet op hoeven te warmen als ik muziek wil luisteren en gisteren hoorde ik van iemand dat het ook nog eens de levensduur van je component verlengd, maar dat terzijde.

Hoe zit het nou eigenlijk met het brandgevaar? Je hoort wel vaker dat er brand is onstaan bij mensen doordat ze de tv op standby hadden laten staan. Kan dit zelfde ook niet met je versterker of een ander component gebeuren? Of is dit een erg rare gedachte?

Groet,

Rienk.

Geplaatst door Douma:

Hallo medeforumers,

Net zoals veel muziek en audio liefhebbers laat ik mijn apparatuur dag en nacht aan staan. In de eerste plaats omdat de componenten dan niet op hoeven te warmen als ik muziek wil luisteren en gisteren hoorde ik van iemand dat het ook nog eens de levensduur van je component verlengd, maar dat terzijde.

Hoe zit het nou eigenlijk met het brandgevaar? Je hoort wel vaker dat er brand is onstaan bij mensen doordat ze de tv op standby hadden laten staan. Kan dit zelfde ook niet met je versterker of een ander component gebeuren? Of is dit een erg rare gedachte?

Groet,

Rienk.

Er zal inderdaad een kleine kans aanwezig zijn als je altijd alles op standby laat staat. Maar als je het statistisch bekijkt dan is de kans wel zeer klein. Ik zou me daarover geen zorgen maken.

Ik heb m'n versterker (en CD-speler) ook altijd aan staan, en ik heb nog nooit gehoord of gelezen dat iemand z'n versterker mede daardoor in rook is opgegaan.

Wel een heel enkele keer bij (vaak oudere) TV's.

Groeten,

Alco

Kan inderdaad wel eens voorkomen dat de boel de hens in gaat :(

Heeft eigenlijk erg weinig met leeftijd te maken maar alles met erg fijn stof.

Dan kan,onder bepaalde omstandigheden,tot spontane ontsteking leiden.

Het laten " aan staan "van componenten kan daarbij natuurlijk een factor zijn,al is die maar gering natuurlijk...

In de handleiding van VM geeft men de raad om de boel maar uit te zetten als men 'n paar dagen niet van plan is om er gebruik van te maken.

Mijn DAC staat wel aan,maar ik zet 'm regelmatig 'n paar dagen uit,of dat de levensduur verlengd weet ik niet,blijft koffie-dik kijken volgens mij :D

-- Hans.

Beste,

Netnsoeren horen niet gesoldeerd, en of vertint te zijn. Vertinde draaduiteindes kunnen gaan vonken, en brandveroorzaken.

Draaduiteindes moeten met een speciale hogdedruk tang, en krimpbusjes gekrompen zijn!

Zo doen wij het dus ook :)

Groeten,

Bas

Tijdens mijn opleiding " inspectie en keuring elektrische installaties en toestellen (VEV te Nijkerk)" werd ons verteld dat alle electrische "toestellen" een risico kunnen inhouden zodra er spanning op staat . Wat ook vrij logisch is denk ik .

Per jaar inspecteer ik meer dan 10.000 electrische toestellen, waaronder ook veel pc's ect. conform de daarvoor opgestelde eisen en normen . In slechts + - 3 toestellen op deze aantallen per jaar komen wij echt (gevaarlijke) situatie's tegen die brand zouden kunnen veroorzaken.

Echter het probleem zit hem vaak erin dat als b.v. brand ontstaat door zo'n toestel dat onder spanning continue staat wie dat gaat betalen (schade) en of nog erger (mens en dier leed )...... de verzekeringmaatschappijen zijn daar vaak moeilijk over, althans dit is ons bekend uit jurispondensie hierover.

Als deze een manier vinden om er onder uit te komen, dan gaat er maar van uit dat ze het doen .De weg naar wel een betaling ect .. is soms heel lang en moeilijk .

Mijn versterker staat ook altijd aan, de Unicor heeft de aan/uit schakelaar op de achterzijde en dit nodigd nu niet direct uit voor deze te gebruiken. De volume -knop dicht is standbye volgens het boekje.

Alles was uit kan zet ik elke avond uit, alles wat niet direct uit kan gaat minimaal op standbye.... helaas maar niet dat ik zo bang ben voor brand maar het zal je maar overkomen

Ik zet tegenwoordig alles weer gewoon uit .

Vroeger niet maar de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik weinig verschil bespeur wanneer een apparaat dag en nacht aanstaat of wanneer deze een 1/2 uur aanstaat.

Een auto laat je toch ook niet continu lopen ?

Vreemde vergelijking misschien.

De kans op brand in hifi apparatuur is erg klein of je moet dus een ondeugdelijk apparaat hebben met bijvoorbeeld een zeer slechte transformator welke bloedheet wordt ik noem in die zin het merk BANDO maar weer eens een merk transformator welke uitblinkt in slechte eigenschappen en defect gaan en dus bloedheet worden ook zonder belasting.

IN TV techniek is het anders in ieder geval WAS het anders .

Vaak loszittende contacten welke gingen vonken en al helemaal wanneer de consument met een paar kalppen het toestel dacht te herstellen wilde wel eens resulteren in inderdaad ontploffingen van inderdaad het ronddwarrellende stof welke zeer fijn en met slaan een wolk stof opleverd welke zeer goed brand.

Met de huidige streneg Duitse maatregelen dient een TV niet meer op te nemen dan 2 watt in stand by en een ieder zal begrijpen dat dit zeker geen gevaar zal opleveren.

Toch zet ik ook de TV altijd geheel uit en houdt hem ook nog eens stofvrij een iets wat ik ieder kan aanraden.