Jump to content

Wat is nou precies "Muzikaler" ????

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Ik heb het idee dat iedereen die fouten aan zijn installatie wil goed praten roept dat deze "muzikaler" is.

Al die z.g. muzikale sets klinken in mijn oren een beetje duf, net alsof er een gordijn voor de muziek hangt.

Ik vind muzikaliteit iets wat klinkt als de realiteit.

Dus Dynamisch en niks verhullend.

Ik weet dat ik nu heel Hear over me heen krijg, ik vindt dat prima, maar s.v.p. wel met argumenten.

;)

Geplaatst door Hans van Liempd:

Ik heb het idee dat iedereen die fouten aan zijn installatie wil goed praten roept dat deze "muzikaler" is.

Al die z.g. muzikale sets klinken in mijn oren een beetje duf, net alsof er een gordijn voor de muziek hangt.

Ik vind muzikaliteit iets wat klinkt als de realiteit.

Dus Dynamisch en niks verhullend.

Ik weet dat ik nu heel Hear over me heen krijg, ik vindt dat prima, maar s.v.p. wel met argumenten.

;)

Maar wat is niks verhullend? Wat is je referentiepunt? Een muzikale set betrekt me bij de muziek. Alsof deze met plezier staat te spelen of juist de melancholie in de muziek goed naar boven brengt. Het is bijna alsof je set inderdaad ook een gevoel voor muzikaliteit heeft en dit over weet te brengen op de luisteraar. Sommige sets geven geluiden weer (goed of slecht) en andere sets brengen muziek. Het is moeilijk uit te leggen, maar wellicht komt deze muzikaltiteit wel overeen met datgene wat jij als realistisch bedoeld. Een realistisch melancholies liedje komt dus ook zo over. Een melancholies liedje wat saai klinkt en niet interesseert is dus niet muzikaal. En dan kan het nog zo goed voor mekaar zijn met het laag/midden/hoog en met de plaatsing van instrumenten en met het stereobeeld, het klinkt dan plastisch...

Een redelijk onduidelijk verhaal ben ik bang....

:D

De vraag is mij in het geheel niet onduidelijk, met de stelling dat alle muzikanten eender klinken kan ik zelfs uit de voeten.

muziek in het wild tegen komen, met name acoustische muziek, levert een waterval van toontjes en harmonischen en hierin zijn dan alle muzikanten heel verschillend, omdat ze een ander instrument hebben of dit anders benaderen/bespelen.

De overeenkomst is dat al deze muzikale informatie de luisteraar boeit, het gevoel geeft er deel vanuit te maken, betrokken te zijn..................

Een set is muzikaal te noemen als dit verschijnsel wordt benaderd, nu alleen nog even een paar criteria opzetten waaraan eea is te controleren.

In elk geval is het belangrijk dat een set op fluisterniveau nog steeds dezelfde beleving weet op te wekken, een component op volle - discotheek - sterkte beoordelen is absoluut zinloos, juist op een zeer laag geluidsniveau kun je waarnemen hoe kompleet en levendig een component is of installatie is.

Moet je harder draaien dan je zou willen om dit gevoel te bewerkstelligen is de installatie dus niet goed.

Hiernaast is het vermogen van een installatie om nuancering weer te geven van groot belang, hiervoor moet je denken aan detaillering, harmonischen, kleine bewegingen in dynamiek etc.

een belangrijk crtiterium hiervoor is de eigen ruis van een apparaat.

Veel complex gebouwde apparaten doen het op dit vlak, juist door de grote hoeveelheid componenten - onderdelen - of de kwaliteit van deze onderdelen heel erg slecht.

gek genoeg is het zo dat een buizen versterker die aantoonbaar meer ruis en andere bijgeluiden levert, juist op dit vlak beter presteert.

Analoge bronnen vertonen, ondanks allerlei minder plezante bijverschijnselen, allemaal ditzelfde beeld.

Hoe meer verschil en detail een apparaat kan laten horen, hoe prettiger het luisteren wordt.

Een installatie die minder presteert op dit vlak, levert uiteindelijk luistermoeheid op, de luisteraar is continu bezig alle tekorten aan te vullen, ontspannen luisteren is er niet bij als je brein moet overwerken.

Bij het beoordelen van componenten is het dus vreselijk belangrijk op de kleintjes te letten, zonder overigens het overzicht te verliezen.............

Groet Jitze

Jitze,

ik ben het helemaal met jouw eens.

De vraag is eigenlijk al enkele jaren geleden ontstaan, de beheerder van een Hifi winkel vertelde mij dat:

"Hij niet zonodig in de keel van een zangeres hoefde te kijken".

"Hij hield meer van een muzikaler geluid".

Hier was ik het niet mee eens omdat ik vind dat alle geluiden en details onderdeel zijn van de muziek en dus hoorbaar moeten zijn.

Zijn reactie daarop was dat alle details dan ook zuiver en natuurgetrouw dienen te klinken.

Het is natuurlijk waar, als je alleen maar vervormde details hoort, je deze beter weg kunt laten.

Toch als ik naar live muziek luister hoor ik al die details ook. Mag ik dit dan muzikaal vinden ??

Zo gauw als er de romige saus van de "muzikaliteit" over heen gegoten wordt vind ik het minder muzikaal.

Allemaal een beetje lastig uit te leggen, maar ik denk dat ik zo wel duidelijk ben.

[QB]Ik heb het idee dat iedereen die fouten aan zijn installatie wil goed praten roept dat deze "muzikaler" is.

Je moet het toch ergens mee goed kunnen praten ;)

Wat zijn fouten in je installatie ?? denk je niet dat elke installatie fouten heeft of dit nu veel of weinig gekost heeft :rolleyes:

als je realiteit wil beleven dan moet je misschien altijd naar het concertgebouw gaan om te luisteren maar of dat een goeie optie is confused.gif Ik vind mijn eigen set muzikaal .......oeps :D en of ik werkelijk de balletjes in de sambas kan tellen zal mij eigenlijk een zorg zijn ..... maar oke ieder gelukkig zijn eigen beleving, alleen erg moeilijk luisteren met die gordijnen ervoor bij jouw Hans :D

groetjes

"Hij niet zonodig in de keel van een zangeres hoefde te kijken".

"Hij hield meer van een muzikaler geluid".

[/QB]

Kortgeleden ben ik naar een optreden van een groep Tsjechen geweest, waren zo slim een eigen technieker mee te nemen, klonk fabuleus in de zaal.........

Heb dus ook 4 cd's van ze gekocht, klinken ook fabuleus, de muzikanten zijn ook bezig met het eindproduct en ja ik wil ze ingeblikt net zo in de keel kijken als op het podium, in elk geval zo ver als mogelijk.

Een installatie die het mooier - vlgs jouw dealer : muzikaler - maakt is dus absoluut niet goed.

Groet Jitze

Geplaatst door Jitze:

Kortgeleden ben ik naar een optreden van een groep Tsjechen geweest, waren zo slim een eigen technieker mee te nemen, klonk fabuleus in de zaal.........

Heb dus ook 4 cd's van ze gekocht, klinken ook fabuleus, de muzikanten zijn ook bezig met het eindproduct en ja ik wil ze ingeblikt net zo in de keel kijken als op het podium, in elk geval zo ver als mogelijk.

Een installatie die het mooier - vlgs jouw dealer : muzikaler - maakt is dus absoluut niet goed.

Groet Jitze

Hallo Jitze ,

daar heb je het dus al ..... zo ver als mogelijk zeg je :) zou het ook wel haalbaar zijn met een ingeblikte versie zo ver te komen zoals jij dus beschrijft ?

groetjes ;)

Geplaatst door Puur:

Tja, wat moet ik hier nou over zeggen???

What's my name? ;)

Het muzikale sausje hoeft er van mij ook niet over. En wil ik dat wel dat hang ik er wel een equalizer tussen. Toch?

Tja Puur,

Dan zie je het gebruik van een equalizer verkeerd.

Als je het gebruikt om extra Bas te steken of meer treble, of de drums extra te accentueren, dan voeg je iets toe en is het inderdaad helemaal mis.

Als je het ding echter gebruikt om op de luisterplaats, met de luidsprekers goed opgesteld en met MLS signalen en meetmicrofoon goede metingen te doen en zo je installatie op een zo evenwichtig mogelijke ,vlakke frequentiecurve (zonder bulten of dalen) te geven, dan gebruik je het wel goed.

Ik vindt het verkeerd dat veel mensen denken dat het wel kan om via interlinks, luidsprekerkabels etc. vanalles te tweaken terwijl dit eigenlijk heel ongecontroleerde veranderingen zijn, terwijl ze een afkeer hebben van metingen en gecontrolleerde aanpassingen, onder het mom van "cijfertjes zeggen niet alles".

Wel ik vind dat als je mits een goede meting een correcte instelling doet , je een verbazend goede weergave kan krijgen.

PAS OP, begrijp me niet verkeerd : Wat er niet is kan er nooit uitkomen. Dus slechte luisprekers, weinig detail... krijg je nooit goed met een equalizer (maar ook niet met kabeltjes).

Maar een goede luidspreker/installatie, kan je dus wel degelijk beter krijgen in jouw eigen akoustische omgeving via een goede meting en instelling

Geert

Het is opvallend te constateren dat je heel vaak ziet: Hoe muzikaler de EIGENAAR van een set is, hoe minder belang hij/zij hecht aan de kwaliteit van zijn/haar set.

Daarmee NIET gezegd hebbend dat hoe slechter de set, hoe muzikaler de eigenaar ;)

Geplaatst door kyra:

Hallo Jitze ,

daar heb je het dus al ..... zo ver als mogelijk zeg je :) zou het ook wel haalbaar zijn met een ingeblikte versie zo ver te komen zoals jij dus beschrijft ?

groetjes ;)

Inderdaad, zo ver als mogelijk...........

ook een ingeblikte herhaling van een stuk muziek kan , met alle beperkingen zo worden weergegeven dat er betrokkenheid ontstaat doordat de weergave - nogmaals met al zijn beperkingen - natuurlijk , of zo je wilt, muzikaal klinkt, inplaats van mechanisch, electronisch.

Groet Jitze

Geplaatst door Jitze:

De overeenkomst is dat al deze muzikale informatie de luisteraar boeit, het gevoel geeft er deel vanuit te maken, betrokken te zijn..................

Een set is muzikaal te noemen als dit verschijnsel wordt benaderd

Dus Hans, als mensen zeggen dat een set muzikaal is wil dat nog niet zeggen dat ze een set hebben die duf is :)

btw Jitze mooie omschrijving van jouw muzikale beleving... ;)

Genieten van muziek kan via de eerste de beste transistorradio. Dat kan net zo goed kippevel bezorgen. Ik denk dat hier twee zaken door elkaar gehaald worden. aan de ene kant heb je muziek en die is universeel. Aan de andere kant heb je de apparatuur om het weer te geven. Wat er naar mijn idee gebeurt is dat mensen een bepaalde verwachting hebben t.a.v. de klank van hun set die er niet helemaal uitkomt. En dan luister je niet primair naar de muziek, maar naar de set. Dat levert onbevredigende gevoelens op en dat wordt dan vervolgens vertaald in termen als muzikaal. En dat is nou net iets wat een set niet kan zijn...

Geplaatst door Ome Henk:

Mag ik hieruit concluderen dat electronische instrumenten niet muzikaal kunnen klinken confused.gif

Ja :D

Maar dat wil niet zeggen dat die conclusie hout snijdt :rolleyes:

Muzikaal vind ik een rot woord in deze context, je kunt er elke betekenis aan toekennen die je wilt.

Ik noem het liever pakkend of "analoog" :D

Synthesizermuziek kan m.i. ook heel mooi zijn en een boodschap uitdragen, wat dat betreft hoeft de muziek van mij niet speciaal akoestisch of live te zijn.

Andr

Kermit,

de muziek moet zo goed klinken dat je de set niet meer hoort.

Dan hoef je hier ook niet meer naar te luisteren.

Pas als het lijkt dat je luidsprekers geen geluid meer produceren, en bovendien het geluid heel natuurlijk laten klinken. Dan...., ja dan pas komt het in de buurt wat ik bedoel.

Alles wat de muziek romantischer maakt is m.i. uit den boze.

Hoe rechter voor z'n raap het eruit komt, hoe natuurlijker het volgens mij is.

En natuurlijk moet een sax als een sax klinken, en een houten tik, naar hout. Maar als een metalen tik naar hout gaat klinken is het dus fout. Andersom trouwens ook.

Speedy omschrijft eigenlijk ook wat ik bedoel.

Wat is nou muzikaler, iedereen geeft er een andere draai aan.

;)

Geplaatst door Jitze:

Inderdaad, zo ver als mogelijk...........

ook een ingeblikte herhaling van een stuk muziek kan , met alle beperkingen zo worden weergegeven dat er betrokkenheid ontstaat doordat de weergave - nogmaals met al zijn beperkingen - natuurlijk , of zo je wilt, muzikaal klinkt, inplaats van mechanisch, electronisch.

Groet Jitze

Ik heb er ook van mogen genieten, tijdens het nuttigen van de door Jitze gemaakte boerenkool. Beiden (muziek en boerenkool) waren erg goed te pruimen :D;)