Jump to content

Wat is nou precies "Muzikaler" ????

WanFie
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door Sodejuu:

Beiden (muziek en boerenkool) waren erg goed te pruimen :D;)

Dat bedoel ik nu...........

Groet Jitze

Geplaatst door Kermit:

Genieten van muziek kan via de eerste de beste transistorradio. Dat kan net zo goed kippevel bezorgen. Ik denk dat hier twee zaken door elkaar gehaald worden. aan de ene kant heb je muziek en die is universeel. Aan de andere kant heb je de apparatuur om het weer te geven. Wat er naar mijn idee gebeurt is dat mensen een bepaalde verwachting hebben t.a.v. de klank van hun set die er niet helemaal uitkomt. En dan luister je niet primair naar de muziek, maar naar de set. Dat levert onbevredigende gevoelens op en dat wordt dan vervolgens vertaald in termen als muzikaal. En dat is nou net iets wat een set niet kan zijn...

Hallo Kermit,

Ben je het dus eens met Hans van Liempd, dat een set zo neutraal mogelijk moet zijn, dus dat je hem eigenlijk helemaal niet moet

horen? Ik zie daar ook veel in, hoewel ik moet toegeven dat ik weleens voor de consequenties terug schrik, want het betekent dus dat elke fout in de opname in volle omvang hoorbaar gemaakt wordt en daardoor juist tussen mij en de muziek in komt te staan. Een beetje schipperen is daarom misschien onvermijdelijk.

Toch blijft het streven zoals Hans het omschrijft mij aanspreken, en dat betekent ook dat een transistorradiootje een sta-in-de-weg is, want daar hoor je heel veel dingen die niks met de muziek te maken hebben (ruis en gepiep etc) plus dat je een groot deel van de muziek helemaal niet hoort want die is er eenvoudig niet, die verzin je er bij. In noodgeval is dat helemaal niet erg, maar om dat te idealiseren vind ik onzin. Een betere weergave doet meer recht aan de muziek dan een slechte.

:) groet

Geplaatst door Pjotr:

Het is opvallend te constateren dat je heel vaak ziet: Hoe muzikaler de EIGENAAR van een set is, hoe minder belang hij/zij hecht aan de kwaliteit van zijn/haar set.

Daarmee NIET gezegd hebbend dat hoe slechter de set, hoe muzikaler de eigenaar ;)

Beste Peter,

Als er ooit een spijker op z'n kop is geslagen, dan nu door jou

;)

Enige tijd geleden heb ik aan een aantal praktijkmensen gevraagd naar welke apparatuur ze thuis luisteren. Met praktijkmensen bedoel ik musici (klassiek), een recensent, frequente bezoekers van concertzalen enzovoort. De ontgoocheling kon niet groter zijn. Afgezien van het feit dat een aantal noch merk, noch type kon noemen, luisterde men onder andere naar luidsprekers van 29 jaar oud, cd-spelers uit begin jaren tachtig, vier-in-een-setjes, om maar te zwijgen van de schemerlampensnoeren waarmee de zaak soms aan elkaar zat.

Nu moet je altijd voorzichtig zijn met het trekken van conclusies en zeker bij een beperkt groepje zoals ik heb bevraagd, maar mij bekruipt het gevoel dat velen op dit forum meer tijd, geld en energie steken in de techniek dan in de muziek. En dan kom je tot de vraag waar alle inspanningen toe dienen. Tot genieten van muziek of tot het najagen van een technische vervolmaking, waar nooit een eind aan komt? De bovengenoemde praktijkmensen waren bijna zonder uitzondering tevreden met hun in "audiofiele ogen" krakkemikkige apparatuur en zouden er al helemaal niet over piekeren om bijvoorbeeld kabeltjes van honderden euro's aan te schaffen. Dat geld kun je volgens hen beter besteden aan cd's of platen.

Ik denk dat de vraag is gerechtvaardigd: luister je naar muziek of naar techniek? En dan scheiden zich denk ik de geesten.

Benijdenswaardig zij, die de rust van het compromis hebben gevonden.

Met groet,

Geplaatst door Hans:

Hallo Kermit,

Ben je het dus eens met Hans van Liempd, dat een set zo neutraal mogelijk moet zijn, dus dat je hem eigenlijk helemaal niet moet

horen? Ik zie daar ook veel in, hoewel ik moet toegeven dat ik weleens voor de consequenties terug schrik, want het betekent dus dat elke fout in de opname in volle omvang hoorbaar gemaakt wordt en daardoor juist tussen mij en de muziek in komt te staan. Een beetje schipperen is daarom misschien onvermijdelijk.

Toch blijft het streven zoals Hans het omschrijft mij aanspreken, en dat betekent ook dat een transistorradiootje een sta-in-de-weg is, want daar hoor je heel veel dingen die niks met de muziek te maken hebben (ruis en gepiep etc) plus dat je een groot deel van de muziek helemaal niet hoort want die is er eenvoudig niet, die verzin je er bij. In noodgeval is dat helemaal niet erg, maar om dat te idealiseren vind ik onzin. Een betere weergave doet meer recht aan de muziek dan een slechte.

:) groet

Hans

De term neutraal sugereert een objectiviteit die er niet is. Geluidsweergave in de huiskamer is vooral compromissen sluiten t.a.v. een heleboel aspecten. Iedereen stelt daarin eigen prioriteiten en komt ook tot een eigen

Geplaatst door dick jansen:

Beste Peter,

Als er ooit een spijker op z'n kop is geslagen, dan nu door jou

;)

Enige tijd geleden heb ik aan een aantal praktijkmensen gevraagd naar welke apparatuur ze thuis luisteren. Met praktijkmensen bedoel ik musici (klassiek), een recensent, frequente bezoekers van concertzalen enzovoort. De ontgoocheling kon niet groter zijn. Afgezien van het feit dat een aantal noch merk, noch type kon noemen, luisterde men onder andere naar luidsprekers van 29 jaar oud, cd-spelers uit begin jaren tachtig, vier-in-een-setjes, om maar te zwijgen van de schemerlampensnoeren waarmee de zaak soms aan elkaar zat.

Nu moet je altijd voorzichtig zijn met het trekken van conclusies en zeker bij een beperkt groepje zoals ik heb bevraagd, maar mij bekruipt het gevoel dat velen op dit forum meer tijd, geld en energie steken in de techniek dan in de muziek. En dan kom je tot de vraag waar alle inspanningen toe dienen. Tot genieten van muziek of tot het najagen van een technische vervolmaking, waar nooit een eind aan komt? De bovengenoemde praktijkmensen waren bijna zonder uitzondering tevreden met hun in "audiofiele ogen" krakkemikkige apparatuur en zouden er al helemaal niet over piekeren om bijvoorbeeld kabeltjes van honderden euro's aan te schaffen. Dat geld kun je volgens hen beter besteden aan cd's of platen.

Ik denk dat de vraag is gerechtvaardigd: luister je naar muziek of naar techniek? En dan scheiden zich denk ik de geesten.

Benijdenswaardig zij, die de rust van het compromis hebben gevonden.

Met groet,

Gelukkig zit ik dan meer aan de kant van de muziekanten... Niet dat ik muziekant ben, maar ik wil ook geen honderden euro's voor een kabeltje uitgeven. Ik vind de techniek heel interessant (vandaar ook mijn keuze voor elektrotechniek als studie), maar ik kan net zo goed naar een mp3'tje luisteren als naar een cd op een dure Meridian. Tuurlijk klinkt zo'n Meridian beter, en wie weet koop ik ooit nog zo'n ding, maar ik heb 'm niet nodig om van de muziek te kunnen genieten. Dat ik een midisetje niet meer kan waarderen, heeft wel met het geluid te maken. Dus helemaal eens ben ik het niet met die muziekanten, maar wel voor een groot deel. Laat mij maar lekker tevreden zijn met mijn JBL's op mijn Marantz. Als ik later nog eens veel geld verdien ;) koop ik wel wat mooiers :):D:P

Geplaatst door Kermit:

Als kwaliteit van een weergaveinstallatie jouw beleving van muziek in de weg staat, dan wekt dat bij mij de indruk dat je meer naar je installatie zit te luisteren dan naar de muziek. Een beeld wat ik bij sommige forumleden wel een beetje heb (op basis van mijn eigen criteria), mede gevoed door de voorkeur voor z.g. audiofiele CD

Beste Hans

Jij mist mijn punt volkomen. Het gaat er om dat de kwaliteit van een geluidsinstallatie iets heel anders is dan van muziek genieten.

Je zult mij niet horen zeggen dat de kwaliteit van muziekweergave een belemmering is om dat laatste te doen. De uitspraak dat iemand die goede weergave wil dus vooral in techniek geinteresseerd is, laat ik voor jou rekening.

Tijdens een vergelijkende luistersessie stond een stuk van Mahler te spelen op zeker niet de mooiste luidsprekers die op dat moment aanwezig waren. Maar ik was toch even helemaal 'van de wereld'. Het waren de andere aanwezigen die mij weer terug naar de werkelijkheid brachten.

Met groet,

Heb ik toch een aantal van dezen van deze rust ontdaan en laten kennismaken met een andere weergave van hun ingeblikte muziek........

Als je dagelijks met muziek bezig bent, zelf dus als bespeler van een instrument, leg je

de prioriteiten heel ergens anders.

Mijn vriendin speelt saxofoon, als het aan haar ligt heeft ze liever een beter instrument dan een setje kabels of een andere cd speler..........

Ze verdiept zich ook in het geheel niet in de apparatuur welke we in huis hebben, geniet er wel van en wil ook niet meer terug naar haar oude setje.

Zoals het topic al is gestart met de vraag "wat is nu muzikaal" , blijkt dit een vraag te zijn waarmee velen worstelen en geen passend antwoord hebben.

Een groot aantal van ons is voortdurend op zoek naar verbetering, een aantal neemt zaken voor wat ze zijn en luistert naar muziek ipv zich af te vragen wat er moet veranderen.

zelf hang ik er een beetje tussen, aanschaf van software - vnl vinyl - heeft absoluut prioriteit, echter blijf ik wel voortdurend om me heen kijken naar apparatuur - wel enigszins betaalbaar - die het beter doet.

De laatste investeringen op dit vlak heb ik eigenlijk ook niet echt gezocht, zijn me door importeurs aangereikt, probeer dit eens, of joh hier heb ik iets echt voor jou..............

En soms is dat ook zo en doe ik weer een greep in de knip, als ook mijn muzikante het nut ervan inziet.

tot op heden is het zo dat elke wijziging/uitbreiding of vervanging als effect heeft dat de installatie meer verdwijnt, de muziek nadrukkelijker, gemakkelijker de ruimte in vloeit.

Kermit hiermee zeg ik dat het simpeler wordt om van de muziek te genieten als ook de installatie "beter" is, ondanks het gegeven dat muziekbeleving een emotionele zaak is, is iets grofstoffelijks als de kwaliteit van het weergaveapparaat hier zeker van belang.

Groet jitze

Geplaatst door Hans van Liempd:

En Jitse, was mijn set "muzikaal" of kwam er gewoon muziek uit ???

Goh, Hans,

als ik nu zeg dat het heel veel beroerder kan, maar ik niet met je wil ruilen.........

Thuis gekomen Ali Farka Toure opgezet en beleefd dat het anders is, ik zou jouw speakers niet willen hebben, niet alleen vanwege het formaat, maar ook vanwege de weergave, waarmee ik niet zeg dat het "muzikaal " zou zijn, mijn Heresy's doen het gewoon anders en aan dit anders ben ik wel een beetje verslaafd.

Genoten van muziek hebben we in elk geval zeker en ook mijn speakers spelen geen noot, geen instrument en componeren ook niks, dus niet muzikaal...............

Wel onder de indruk van het kunnen van de Array's, zou ook daarmee wel eens willen stoeien, Kappa's op deze manier onder controle houden, is geweldig, ook ML kan dit niet.

Groet Jitze

Geplaatst door Kermit:

Beste Hans

Tijdens een vergelijkende luistersessie stond een stuk van Mahler te spelen op zeker niet de mooiste luidsprekers die op dat moment aanwezig waren. Maar ik was toch even helemaal 'van de wereld'. Het waren de andere aanwezigen die mij weer terug naar de werkelijkheid brachten.

Haha, dat waren die kleine oeroude Dynaudio's van mij :D

Overigens kleurden ze wel iets volgens Picoso, maar niet op een hinderlijke wijze ;)

De stevige standaard eronder deed ze echt goed.

Nu even over Jitze's ervaring bij Hans:

Ik ben echt heel benieuwd wat Jitze met "controle" bedoelt, waarschijnlijk dat het strak en snel klinkt, zoals bij mij.

Vooral dat stukje dynamiek wil ik van de Kappa's horen, de 300S slaagde daar voor een deel in, maar niet bij alle frequenties.

Ook vraag ik me af of het middengebied de stemmen wat neuzig maakt, zoals mij met diverse (eind)versterkers op is gevallen.

Dan het laag, bij vdHul op de website lees ik dit in een review:

"On the other end of the spectrum, I found the M-1s a little lean in the bottom octaves, as evidenced by a slight lack of fullness and weight in the usually bass heavy Bob James

Dunlavys zijn meestal twee weg 'd-appolitos met woofers van minmaal 20 cm en een dometweeter.

Ik ben daar niet zo kapot van.

Het middengebied is n.l vrijwel weg.

m.b.t. het laag is het meestal zo dat wanneer er meer laag is dit slechter klinkt.

Morgen zien we verder, welterusten.

:D

Gisteren ben ik weer iets wijzer geworden m.b.t. "muzikaler" geluid.

Men vindt in het algemeen dat een kast ook hoorbaar moet zijn, en niet alleen de snaren.

Hier ben ik het wel mee eens, alleen hoe ver moet je gaan.

a. Zover dat je hoofzakelijk de kast hoort ( d.i. volgens mij dus een enorm gekleurd geluid)

b. Dat de kast goed hoorbaar is maar het laag ook begint te rommelen.

c. Dat de kast net hoorbaar is en het laag behoorlijk strak is.

d. Dat je de kast nauwelijks hoorbaar is en de snaren perfect te horen zijn. Het laag is dan superstrak.

Ik weet wel dat er meer mogelijkheden zijn, maar verder dan dit verhaal kwamen we gisteren eigenlijk niet.

Ik bedoel dus te zeggen, hoe meer kastklank hoe meer kleuring. Ook hoort de stelling muzikaliteit is kastklank hierbij.

:)confused.gif:)confused.gif

Geplaatst door Hans van Liempd:

Gisteren ben ik weer iets wijzer geworden m.b.t. "muzikaler" geluid.

Men vindt in het algemeen dat een kast ook hoorbaar moet zijn, en niet alleen de snaren.

Hier ben ik het wel mee eens, alleen hoe ver moet je gaan.

Ik bedoel dus te zeggen, hoe meer kastklank hoe meer kleuring. Ook hoort de stelling muzikaliteit is kastklank hierbij.

:)confused.gif:)confused.gif

confused.gifconfused.gifconfused.gif

Wat bepaalt nou eigenlijk de klank van 90% van de snaarinstrumenten.

Wat maakt een stradivarius nou zo bijzonder de snaar of het houtwerk.

Waarom klinkt een cello anders dan een viool

Waarom klinkt elk merk akoestische gitaar verschillend.

Hoe zou het toch komen dat elke piano/vleugel anders klinkt.

Toch niet alleen door de snaren denk ik.

Ik kan fout zitten natuurlijk maar volgens mij bepaalt de kast de klank.

Nu is kastklank ook nog kleuring, het moet niet gekker worden eek.gif

Ik zie het meer als INkleuren zoals bij een tekenplaat voor kinderen :D

Hans luistert het liefst naar de schets en ik heb graag alle vakjes ingekleurd :)

Een akoestische gitaar die tegenover je speelt laat toch echt meer kast dan snaar horen, al is het een een gevolg van het ander.

Toch is er een hele schare mensen die liever de kast niet hoort, neem de Windham Hill opnames, ik kan dat echt geen muziek meer noemen, maar eerder gezamenlijk gepriegel.

Tja, smaken verschillen nu eenmaal ......

Andr

OK dat was dan de kast klank.

Laten we nu het volgende eens pakken.

We nemen een mooie opname op het opus3 label.

Bijv. Duodecima Music for two guitars.

Opus3 staat er bekent om dat men de mike's op wat groter afstand durft te zetten dan

gebruikelijk is ,wat er voor zorgt dat er erg veel ruimte info mee komt.

(Reference Recordings,proprius idem)

Wat is de muzikale set in dit geval.

A: De aanslag en toon staan vast in de ruimte op een duidelijk aanwijsbare plaats.

B: We horen de aanslag en de toon op een duidelijk aanwijsbare plaats maar ipv dat de toon mooi vast blijft staan word ie difuser cq. groter ,de steen in de vijver zullen we maar zeggen.