Jump to content

Wat is nou precies "Muzikaler" ????

WanFie
 Share

Recommended Posts

Wat mij betreft zit 'muzikaal' in je hoofd, tussen je oren. Als je geniet, dan is je set muzikaal. O zo!

Manus

Geplaatst door manus:

Wat mij betreft zit 'muzikaal' in je hoofd, tussen je oren. Als je geniet, dan is je set muzikaal. O zo!

Manus

eindelijk iemand die het werkelijk snapt! :D

want laten we nu wel wezen,je kunt je hele kamer vol planten met de meest exclusieve sets die je je kunt voorstellen,maar uiteindelijk zullen de 2 vliesjes van,pakweg een paar millimeter in doorsnede,de overgang bepalen van die kamer naar die grijze massa in je bovenkamer :D

enuuh,wat mij betreft is hiermede de discussie gesloten? confused.gif:D

-- Hans

Ik er dus een onderscheid tussen neutraal en muzikaal ???

Ik VINDT de 90's bij Andre heel erg neutraal klinken.

Ik DENK dat mijn Kappa's ook neutraal klinken.

Ik WEET dat dit heel veel met de electronica en bekabeling te maken heeft.

Mijn Kappa's hebben ook ooit erg rommelig geklonken (Sony en Oehlbach).

De Kappa's van Willem klonken in het begin ook erg rommelig (low cost high power AMP).

Maar rommelig is anders dan muzikaal dat WEET ik ook. :D

Ook heb ik nog geluisterd naar m'n Piedpipers (deze staan nu in de huiskamer.

Deze klinken meer naar hout dan mijn Kappa's........ zijn ze nu beter ?????

Ze zijn in ieder geval enorm neutraal geworden.

Het geluid knalt er uit zeg maar, er is niks behoudends meer aan.

Jitse,

m.b.t. de "houten" klank, wat zijn jou ervaringen hiermee???

Ik heb n.l. het gevoel dat een groot deel van de muzikaliteit hier te zoeken is.

Ik merk zelf ook dat deze klanken het geluid veel aangenamer maken.

En het is inderdaad zo dat een piano b.v. een duidelijke kastklank heeft. Dit is overigens heel wat anders dan kastklank van een luidspreker.

Hoe krijg ik deze geluiden uit mijn installatie ????

De versterkers kunnen het (hebben ze laten horen bij de sessie met andre, de CD speler ??, de kabels kunnen het wel met de zilveren interlink van Andre, maar niet alleen.

Ook vindt ik het interlink-luidsprekerkabelverhaal vreemd.

Gevlochten luidsprekerkabel+interlink: geen hout, strak laag.

Gevlochten luidsprekerkabel+zilveren interlink: wel hout, slap laag.

Andre's luidsprekerkabel + zilveren interlink: minder hout, maar wel strak laag.

????????? confused.gif

Geplaatst door Hans van Liempd:

Jitze,

in mijn beleving heb ik met deze geluiden geen enkel probleem, het gaat niet zover dat ik ook de houtsoort kan herkennen, maar het klinkt zeer natuurlijk.

met kabels en combinaties van kabels kunnen er inderdaad wat verschillen optreden in klank, hier hangt een redelijk op elkander afgericht setje kabels, M1500 en M2.4s uit de Monster stal.

Ik zou je niet kunnen zeggen waar je dit moet zoeken, mijn speakers doen het in elk geval heel anders dan de jouwe en de versterking zal ook nog wel aan dit verschil meewerken.

confused.gif Jitze confused.gif

Geplaatst door gripen:

zitten jullie naar toontjes te luisteren of naar muziek?

Ik naar muziek, op het moment dat ergens verschillen worden geopenbaard, kun je wel eens - hopelijk tijdelijk - gefixeerd raken op een punt.

Zo ben ik momenteel een beetje gericht op het dynamisch vermogen en het laag van mijn CD speler, toch draait er een muziekje achter me.

Groet jitze

Geplaatst door Jitze:

Ik naar muziek, op het moment dat ergens verschillen worden geopenbaard, kun je wel eens - hopelijk tijdelijk - gefixeerd raken op een punt.

Zo ben ik momenteel een beetje gericht op het dynamisch vermogen en het laag van mijn CD speler, toch draait er een muziekje achter me.

Groet jitze

Zou dit aan .... Gulpener ? :rolleyes:

Geplaatst door Hans van Liempd:

Jitse,

Ik heb n.l. het gevoel dat een groot deel van de muzikaliteit hier te zoeken is.

Ik merk zelf ook dat deze klanken het geluid veel aangenamer maken.

En het is inderdaad zo dat een piano b.v. een duidelijke kastklank heeft. Dit is overigens heel wat anders dan kastklank van een luidspreker.

Hoe krijg ik deze geluiden uit mijn installatie ????

De versterkers kunnen het (hebben ze laten horen bij de sessie met andre, de CD speler ??, de kabels kunnen het wel met de zilveren interlink van Andre, maar niet alleen.

Ook vindt ik het interlink-luidsprekerkabelverhaal vreemd.

Gevlochten luidsprekerkabel+interlink: geen hout, strak laag.

Gevlochten luidsprekerkabel+zilveren interlink: wel hout, slap laag.

Andre's luidsprekerkabel + zilveren interlink: minder hout, maar wel strak laag.

????????? confused.gif

hans , jongen toch ,

kap toch eens met al die kabels en koop een paar goede weergevers en ga dan weer eens lekker van de muziek genieten

:)

jij krijgt nog een keer de adiophilia nervosa ziekte :(

al dat gekabel wat nergens toe leid.

men denkt verschillen te horen maar weet niet of het positief of negatief uitvalt .

men gaat maar af op andermans recencies en oordelen .

en ondertussen weet men niet eens hoe het hoort te klinken .

ps (niet boos worden ik bedoel het goed)

;)

Ik ben niet kwaad...... mad.gif

Echt niet.

Er is wel degelijk een heel groot verschil in wat kabels aanrichten met je installatie.

Ik ben er van overtuigt dat zowel de Kappa's als de Piedpipers (in iets minder mate) heel goede luidsprekers zijn.

De klank van het instrument wordt voor een groot deel bepaald door de kastklank (mits het houten instrumenten met een kast zijn natuurlijk)

Ook blaasinstrumenten horen vol te klinken. Je moet het resoneren van de Sax b.v. kunnen horen.

Nou is het zo, dat dit allemaal op een heel behoorlijk (zeg maar ruim boven modaal) niveau wordt gehaald. Een saxofonist vond de sax overigens mooier klinken zonder de lage resonaties.

Ik vind een gitaar met kastklank mooier dan een gitaar zonder kastklank (meer snaar dan kast zoals Andre zegt).

Toch heb ik nog het gevoel dat dit kleuring is.

Het is n.l. zo als het laag begint te overheersen heb je ook die beruchte kastklank. Ergens moet er midden tussen zitten wat zowel een strak laag, en een mooi midden geeft.

En Erik, jammer voor jouw, ga ik toch nog even door met dit uit te zoeken. Maak je geen zorgen over mij, ik vind dit nog steeds een hobby. Er is geen dwang bij, en doe dit als het mij uitkomt.

Tussendoor geniet van van muziek en...... van de andere dingen in het leven. ;)

Andre noemde zijn set met de Krell ook een uitgebalanceerde set.

Ik vond hem toch maar erg easy klinken.

Is dan "gebalanceerd" het tegenovergestelde van "dynamisch".

Net zoals "analitisch" tegenover "muzikaal" staat.

Ik begrijp er helemaal niks meer van..... :rolleyes:

Net zoals "analitisch" tegenover "muzikaal" staat.

Analitisch vind ik absoluut niet de tegenhanger van muzikaal. De term "analitisch" gebruiken mensen als ze

naar een set luisteren die details laat horen die ze in hun eigen set niet horen. :rolleyes:

En ja, eigenlijk is dit dan wel de tegenhanger van "muzikaal", want de term "muzikaal" gebruiken mensen als ze een set beluisteren waarin ze details missen. :D

"Goh, muzikaal setje heb je. Mooi hoor. Nou, ik ga weer!" :D

Voor mij persoonlijk is een muzikale set een set waarbij je tijdens het luisteren helemaal in de muziek opgaat, zonder aan de set z

Geplaatst door Henno Appel:

...

En ja, eigenlijk is dit dan wel de tegenhanger van "muzikaal", want de term "muzikaal" gebruiken mensen als ze een set beluisteren waarin ze details missen. :D

"Goh, muzikaal setje heb je. Mooi hoor. Nou, ik ga weer!" :D

...

Ik heb echt een vreselijk muziekaal setje ;):D