SpeedyAndr Posted 11 maart 2003 Report Share Posted 11 maart 2003 Geplaatst door Hans van Liempd:Daar kunnen we ook een topic over beginnen. Wat is nu precies een "uitgebalanceerde set"....??? Ok, mooi woordje heb ik gebruikt, maar de betekenis is niet zo duidelijk...... Ik bedoel er mee te zeggen dat alle componenten en kabels goed op elkaar zijn afgestemd en dat de set gewoon muziek maakt, zonder storende, onnatuurlijke geluiden als scherpte of boemerige bassen. Je gaat er voor zitten en je vergeet dat een berg elektronica en een paar speakers het geluid voortbrengen. Zover ben ik zelf ook, maar nu ik de laatste tijd behoorlijk wat andere sets heb gehoord, blijkt er ook bij mij nog wel iets te verbeteren te zijn en dan met name de dynamiek, die bij Jitze gewoon prachtig mooi is Dit komt vooral door de zeer gevoelige speakers (96dB/1m!!) en de grote kamer die Jitze tot zijn beschikking heeft. Elders heb ik de B&W Matrix 800 gehoord met Krell monoblokken, ook hier was er een stevige drive in vooral het laag, maar het hoog en midden waren minder levendig. De Array versterking brengt niet helemaal wat ik wil, dus ik kijk rustig verder naar versterkers die en zeer gedetailleerd zijn en tevens de R90 tot leven wekken, zoals de Array heeft bewezen, maar dan met meer gewicht in het laag. Bi-ampen met Array is misschien een optie, dat wil ik ook nog proberen Dan heb ik met de S-1 het mooiste hoog/midden en de M-1's zouden het laag dan moeten verzorgen. Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 11 maart 2003 Report Share Posted 11 maart 2003 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 11 maart 2003 Report Share Posted 11 maart 2003 Geplaatst door Jitze: ........of zullen we eens naar de grote broertjes van mijn Heresy's gaan luisteren ? Jitze Welke zijn dat en wat zijn de specs Lijkt me leuk :) Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 12 maart 2003 Report Share Posted 12 maart 2003 Geplaatst door Hans van Liempd:Is dan "gebalanceerd" het tegenovergestelde van "dynamisch". Net zoals "analitisch" tegenover "muzikaal" staat. Ik begrijp er helemaal niks meer van..... Nog maar een keer dan, maar nu in iets andere bewoordingen. * Het is de luisteraar die al dan niet analyseert, niet de set. * Het is de luisteraar die al dan niet muzikaal is, niet de set. * Het is de luisteraar die bepaalt hoe hij (het geluid van) zijn set (en die van een ander) omschrijft: analytisch, dynamisch, vlak, sprankelend, warm, rond, ruimtelijk, open, dof, donker, diep, schel, plat en ga zo maar door. Tsja, geen luisteraar is hetzelfde. En dan krijg je al gauw (spraak-)verwarring. Zo kijk ik er tegenaan. Manus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 12 maart 2003 Report Share Posted 12 maart 2003 Geplaatst door manus: Nog maar een keer dan, maar nu in iets andere bewoordingen. * Het is de luisteraar die al dan niet analyseert, niet de set. * Het is de luisteraar die al dan niet muzikaal is, niet de set. * Het is de luisteraar die bepaalt hoe hij (het geluid van) zijn set (en die van een ander) omschrijft: analytisch, dynamisch, vlak, sprankelend, warm, rond, ruimtelijk, open, dof, donker, diep, schel, plat en ga zo maar door. Tsja, geen luisteraar is hetzelfde. En dan krijg je al gauw (spraak-)verwarring. Zo kijk ik er tegenaan. Manus Je slaat de spijker op zijn kop Manus. Je bent "strak" en "wollig" en nog zo wat termen vergeten Voor het zelfde geld kun je zeggen een set klinkt geel, groen, blauw, wit of zwart. De term transparant en kleurloos kennen we al. Afgezien van de subjectiviteit van dat soort termen, hebben ze m.i. niets met geluid te maken maar met heel andere dingen. Termen die alleen betekenis hebben binnen je eigen ervaringswereld. Ze hebben nauwelijks betekenis voor anderen met een andere ervaringswereld. Geen twee individuen zijn gelijk, laat staan die notoir "eigen"wijze audiofielen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnie Posted 12 maart 2003 Report Share Posted 12 maart 2003 wat maakt het eigenlijk uit of iemand je set wollig, dynamisch, analytish etc. etc. vind??? het gaat er toch om dat jezelf tevreden bent over je geluid???? maar ja als ik nu 100% gelijk had bleef er van dit forum ook weer weinig over dus dat zal dan ook wel niet. Ikzelf vind m'n set op dit moment wel mooi klinken, maar ik weet dat het nog v Link to comment Share on other sites More sharing options...
RuadHiFi Posted 12 maart 2003 Report Share Posted 12 maart 2003 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 12 maart 2003 Report Share Posted 12 maart 2003 Geplaatst door Arnie:wat maakt het eigenlijk uit of iemand je set wollig, dynamisch, analytish etc. etc. vind??? het gaat er toch om dat jezelf tevreden bent over je geluid???? maar ja als ik nu 100% gelijk had bleef er van dit forum ook weer weinig over dus dat zal dan ook wel niet. Ikzelf vind m'n set op dit moment wel mooi klinken, maar ik weet dat het nog v Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 12 maart 2003 Report Share Posted 12 maart 2003 Geplaatst door RuadHiFi: Naar specs kun je niet luisteren, maar het zijn de La Scala en de klipschHorn Groet Jitze Oh die, ik wilde wel weten hoe laag en hoe hoog het gaat, aangezien de Heresy zowel onder als boven beperkingen kent, t.o.v. bijv. mijn R90's, die weer erg ver gaan, nl. 27Hz en 45KHz Dit zegt natuurlijk niets over de klank, maar ik vind het gewoon leuk om te weten Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnie Posted 12 maart 2003 Report Share Posted 12 maart 2003 Geplaatst door manus: Beste Arnie, Dat is nou precies wat ik met mijn mini-betoogje bedoel te zeggen. Manus uuh tja dat zie ik het is waar wat je zegt.... ik wou het ook even kwijt Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Koosjer connection Posted 12 maart 2003 Report Share Posted 12 maart 2003 heeft iemand wel eens overwogen om een gehoortest te laten uitvoeren? het schijnt dat het berg afwaarts gaat met het verloop der jaren ook schijnt slechts 1 flesje bier al je specs om zeep te helpen. dus toch alles " slechts " relatief wazegu? -- Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnie Posted 12 maart 2003 Report Share Posted 12 maart 2003 Bier brengt je zwakste hersencellen om zeep, dus na verloop van tijd hou je alleen superhersencellen over Proost!!!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted 12 maart 2003 Report Share Posted 12 maart 2003 Geplaatst door The Koosjer connection:heeft iemand wel eens overwogen om een gehoortest te laten uitvoeren? het schijnt dat het berg afwaarts gaat met het verloop der jaren ook schijnt slechts 1 flesje bier al je specs om zeep te helpen. dus toch alles " slechts " relatief wazegu? -- Hans doe elke avond de hoortest Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Posted 12 maart 2003 Report Share Posted 12 maart 2003 Geplaatst door The Koosjer connection: ook schijnt slechts 1 flesje bier al je specs om zeep te helpen. dus toch alles " slechts " relatief wazegu? -- Hans Hallo andere Hans, Ik merk in ieder geval wel dat mijn audio-onderscheidingsvermogen met een paar glaasjes al danig terugloopt. Je hebt dan dus nog wel evenveel (of meer) lol, terwijl je met een veel goedkopere set toe kunt. Je zou het een soort tweaken kunnen noemen... groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 12 maart 2003 Report Share Posted 12 maart 2003 Ik denk dat Ome Henk zjn speakers met een glaasje op heel goed kan reviewen Zou het dan toch nog gaan gebeuren Henk Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 12 maart 2003 Author Report Share Posted 12 maart 2003 Andre, het zou heel best kunnen zijn dat jij jouw drive in het laag wel vindt met andere kabels op de Array's. We hebben nu bij jouw alleen met de gevlochten kabels geluisterd. Deze zijn heel erg analitisch. Ik kom er steeds meer achter wat mensen nu precies bedoelen met muzikaal, en andere krachttermen. Het lijkt een grote spraakverwarring, maar de meeste mensen weten exact te omschrijven wat IK bedoel.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
@ Posted 13 maart 2003 Report Share Posted 13 maart 2003 Ik heb een aantal dagen geleden "The Complete Guide to High End Audio" van Robert Harley aangeschaft. In het licht van dit topic misschien wel een interessant boek. Ik heb nu de eerste honderd pagina's gelezen en ik moet zeggen dat ik al wat kalmer begin te worden. Eeeehhhh, hoe zat dat ook alweer? Ah ja! Luisteren naar de muziek, genieten van de muziek en me even niet afvragen wat er nog verbeterd kan worden... Dat vond ik tot nog toe een van de beste tips. Alleen op bepaalde momenten op een analytische wijze gaan luisteren. De eerste paar hoofdstukken van het boek staan in het teken van het algemene van de set (hoe naar muziek luisteren, hoe opstellen, waar moet je opletten enz.). Later wordt op component-niveau in gegaan op de high-end set. En ik moet zeggen dat het eerste deel al vol goede tips zit voor mij en dat er zeker sprake is van een eye-opener. Als ik het boek helemaal gelezen heb zal ik in de rubriek "recensie's" een verslag schrijven. Maar mijn eerste voorzichtige indruk is dat ik het iedereen die wat meer wil weten van alles wat het begrip High-End luisteren omhelst kan aanraden. Zowel voor beginners als gevorderden. Maar ik kom erop terug... Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 13 maart 2003 Report Share Posted 13 maart 2003 Geplaatst door Hans van Liempd:Andre, het zou heel best kunnen zijn dat jij jouw drive in het laag wel vindt met andere kabels op de Array's. We hebben nu bij jouw alleen met de gevlochten kabels geluisterd. Deze zijn heel erg analitisch. Ik kom er steeds meer achter wat mensen nu precies bedoelen met muzikaal, en andere krachttermen. Het lijkt een grote spraakverwarring, maar de meeste mensen weten exact te omschrijven wat IK bedoel.... Ik zou al mijn eigen kabels kunnen gebruiken, wat de zilveren interlinks "niet goed" deden in het laag, werd door de SW Crescendo speakerkabel weer recht gezet. Zo bezien zouden de M-1 blokken het laag kunnen verzorgen en de S-1 hoog/midden. Als we dit eens kunnnen proberen? Jammer dat ik maar een set Crescendo's heb, want met bi-ampen kom ik dan iets te kort. Overigens heeft de A-1 ook maar 1 stel outputs dacht ik.....bi-ampen zou dan helaas met een y-stukje ofzo moeten gebeuren.... Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 13 maart 2003 Author Report Share Posted 13 maart 2003 Of dat Y-stukje nu in of buiten de pre hangt maakt m.i. niet zoveel uit. Het lijkt me een mooie test. We moeten dan korte verlengkabels maken voor jouw speakerkabels. Mischien kunnen de versterkers met de ruggen naar elkaar opstellen, en is het niet nodig. Ook zou het mogelijk zijn een stapel van drie versterkers te maken, met de S in het midden. Kwa opstelling is dit niet optimaal, maar je moet toch wat. We moeten maar eens mailen voor een afspraak. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 14 maart 2003 Author Report Share Posted 14 maart 2003 Ik merk ook dat muzikaliteit echt niks met het frequentie bereik te maken heeft. Ik heb zojuist m'n Piedpipers gemeten, deze meten heel behoorlijk recht (binnen 9 dB in de luisterruimte). Toch klinken ze aanmerkelijk helderder dan mijn Kappa's die net zo recht meten. Je hebt dus in beide gevallen een (voor luidsprekers) rechte karakteristiek en toch is de klank heel anders. Ik merk wel dat vervorming in het signaal snel het idee geeft dat het scherper of harder klinkt. Ik verdenk voorlopig m'n Sony (CDP202ES) die ik boven gebruik. M'n platenspeler doet dit n.l. veel beter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Posted 15 maart 2003 Report Share Posted 15 maart 2003 Geplaatst door Hans van Liempd: Ik merk wel dat vervorming in het signaal snel het idee geeft dat het scherper of harder klinkt. Ik verdenk voorlopig m'n Sony (CDP202ES) die ik boven gebruik. M'n platenspeler doet dit n.l. veel beter. Goh Hans, Welke platenspeler is dat, waar je CD's op kunt draaien? groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 15 maart 2003 Report Share Posted 15 maart 2003 We hebben nu bij jouw alleen met de gevlochten kabels geluisterd. Deze zijn heel erg analitisch. Hallo Hans, Bedoel je dat gevlochten kabels het geluid van een willekeurige set analytischer maakt? Indien ja, betekent dit dan dat het geluid analytischer wordt naarmate je steviger vlecht, of hoe meer draadjes je in elkaar frunnikt? O ja, je stelde ook voor de versterkers te stapelen. Dat betekent dat de elektronen door de kabels zich zowel naar boven als naar beneden toe moeten bewegen. De elektronen die naar boven gaan, worden natuurlijk vertraagd door de zwaartekracht. De elektronen die naar beneden gaan, ondervinden vanzelfsprekend een versnelling onder invloed van de zwaartekracht. Ben je niet bang dat hierdoor faseverschillen zullen ontstaan? heeft iemand wel eens overwogen om een gehoortest te laten uitvoeren?het schijnt dat het berg afwaarts gaat met het verloop der jaren Naarmate men ouder wordt, loopt de oorgevoeligheid voor hogere frequenties geleidelijk terug. Geheel onafhankelijk van de leeftijd kunnen echter ook "gehoortrauma's" optreden. Dat zijn beschadigingen van het gehoororgaan door te grote geluiddruk, vooral in het gebied van de eigenresonantie van het labyrint (slakkenhuis) in het binnenoor. Zo bestaat er "disco-doofheid" en "discman-doofheid": door het lawaai knappen de trilhaartjes in het labyrint af. Dit gebeurt gewoonlijk vooral met de trilhaartjes die gevoelig zijn voor midden- en hoge frequenties. Ongetwijfeld bestaat er zo ook wel "hifi-doofheid". De voorkeur van velen voor slechte weergave-apparatuur kan erdoor verklaard worden. Gezien de popmuziekpraktijk van de laatste decennia vraag ik me af of je nu nog wel in het algemeen kunt zeggen dat jongelui een beter gehoor hebben dan ouderen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
@ Posted 15 maart 2003 Report Share Posted 15 maart 2003 Geplaatst door The Koosjer connection:heeft iemand wel eens overwogen om een gehoortest te laten uitvoeren? het schijnt dat het berg afwaarts gaat met het verloop der jaren -- Hans Klopt helemaal, in het slakkenhuis van het menselijk oor zitten talloze fijne "haartjes" die de geluidstrilingen omzetten in een voor het brein van het mens soort informatie wat geinterpreteerd wordt als geluid. Bij babies zul je zien dat dit veld van haren helemaal mooi intakt is, naarmate de leeftijd van de mens hoger wordt, gaat dit er steeds aftandser uitzien. Haartjes breken af, verdwijnen, enz. De resolutie van het ouder wordend oor is dus steeds kleiner. Maar dit is inderdaad een feit waar weinig audiofielen aandacht aan besteden: het fysiek van het menselijk oor. Zo heb ik eerder ook al eens beweerd dat de verschillende vormen van oorschelpen een verschillend effect hebben op de waarneming in geluid. Ga maar eens naar muziek luisteren en buig maar eens iets aan je oorschelpen. Je zult direkt merken dat het geluid anders wordt. Een en ander onderschrijft alleen maar de theorie dat het beluisteren van muziek en opmerken van tonen en geluidstrillingen een behoorlijk subjectieve ervaring is. Te veel treble voor de een kan voor de ander een aangenaam niveau zijn... Ik noem maar een voorbeeld. We zullen ons in ieder geval moeten doordringen van het feit dat we moeten opschieten met het samenstellen van onze "ideale" set want over tien jaar zul je het heel anders ervaren.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Koosjer connection Posted 15 maart 2003 Report Share Posted 15 maart 2003 en zo is het,en niet anders ik heb me dus al lang geleden voorgenomen om van m'n set te genieten op de manier zoals ik 'm ervaar,en daarbij de specs te laten voor wat ze zijn,nl specs en dat is nu het mooie van de hobby,ieder vult dat op zijn/haar eigen manier in. -- Hans. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 15 maart 2003 Report Share Posted 15 maart 2003 Geplaatst door Ome Henk: ...en die "ideale" set kun je daarna langzaam afbouwen tot je op je 80-ste een Yoko setje hebt staan Dit zal dan mogelijk meer te maken hebben met het teloorgaan van het socialezekerheid/pensioen stelsel in ons land. Af en toe in een winkel staan heeft als voordeel dat je heel erg veel mensen meemaakt, ook ouderen, opvallend is dat ondanks de achteruitgang van het gehoor, of problemen met het gehoor bij jongeren, men toch feilloos een toe- of afname van resolutie blijft waarnemen. Kwaliteit op dit vlak blijft gewoon overeind. een heel bijzonder verschijnsel is dat bij een groep luisteraars, het gehoor blijkt te worden beinvloed door het logo op de apparaten en/of de vormgeving. Hiervoor heb ik tot mijn spijt nog geen logische verklaring kunnen vinden. Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts