erik klijnsmit Posted 1 maart 2003 Author Report Share Posted 1 maart 2003 gelukkig zie ik toch weer aardige berichten ik werd al verdrietig kijk effe op www.bachvereniging.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Posted 1 maart 2003 Report Share Posted 1 maart 2003 Hallo Erik, Ik heb een kaart gereserveerd. Misschien kan er een ontmoetingsplaats voor de Hear-delegatie worden afgesproken. Of heb je een puntmuts op of een roos op je hoed, waar we je aan kunnen herkennen? groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 2 maart 2003 Report Share Posted 2 maart 2003 Kan niet missen Hans: Maar uit dicussies op hifi.nl begrijp ik dat Erik een orgelpijp aan heeft LOL Bij de weg Erik zijn die kaarten ook in Rotterdam op te halen van te voren? En zo ja waar? Ze zijn voor zover ik weet ook te koop bij de ingang, althans dat was in het verleden zo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Posted 2 maart 2003 Report Share Posted 2 maart 2003 Hallo peter, Je kunt kaarten bestellen op www.bachvereniging.nl en die dan voor de voorstelling afhalen. groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 3 maart 2003 Author Report Share Posted 3 maart 2003 nou ik heb hem ook net besteld . we kunnen evt wat afspreken . iemand (ik?) met een bordje "hear"? we zien wel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Posted 3 maart 2003 Report Share Posted 3 maart 2003 Hallo Erik, Als je met een bordje gaat staan neem ik mijn camera mee. Als ik maar niet hoef. Ik dacht meer aan een plaats en tijd. Je kent de Laurenskerk beter dan ik, denk ik zomaar, dus misschien heb je een idee. Caf Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 3 maart 2003 Report Share Posted 3 maart 2003 Voor zover ik weet is dat uitverkocht... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Posted 3 maart 2003 Report Share Posted 3 maart 2003 Volgens de website van de Bachvereniging niet. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 3 maart 2003 Author Report Share Posted 3 maart 2003 laten we gewoon bij de ingang afspreken . om 19:30 uur . we kunnen het beste in de hal op elkaar wachten. dit is als je de grote kerkdeur onder de toren binnenkomt vlak voor de kassa . ik heb een donkergroene jas aan en ben bijna 2 meter lang ,dus het kan niet missen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Posted 3 maart 2003 Report Share Posted 3 maart 2003 Hallo Erik, Volgens mij heb je echt geen bordje nodig. Tot 19.30 in de hal. (ik : gemiddelde lengte, kalend, bril, zwart jack). Ik geloof dat er ook nog anderen kwamen, misschien willen die ook wel naar het verzamelpunt komen. groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 3 maart 2003 Author Report Share Posted 3 maart 2003 horen we eens een keer echt laag Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Posted 3 maart 2003 Report Share Posted 3 maart 2003 Toch zou je een orgel ook een geluidsinstallatie kunnen noemen... tot vrijdag Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 3 maart 2003 Author Report Share Posted 3 maart 2003 een orgel is een geluidsinstallatie die altijd muziekaal klinkt . hier zijn de specs van het orgel trouwens ORGEL twee maal een 32 voet register in het pedaal. en wat te denken van het chamade-werk . dit zijn de pijpen die recht de kerk in steken ,ze worden ook wel spaanse trompetten genoemd. voor de rest is het een veelzijdig orgel . sommige noemen het ook wel een compromisorgel omdat het geen eigen stijl heeft . het is nl barok ,romantisch en een beetje modern in Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 3 maart 2003 Author Report Share Posted 3 maart 2003 hier nog effe een link als je soms wilt weten hoe een orgel werkt LINK Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Posted 3 maart 2003 Report Share Posted 3 maart 2003 Krijg ik nog huiswerk ook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Posted 4 maart 2003 Report Share Posted 4 maart 2003 Sorry Erik, het is best een interessante link. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RonL Posted 4 maart 2003 Report Share Posted 4 maart 2003 Geplaatst door Hans:Hallo Erik, Ik heb een kaart gereserveerd. Misschien kan er een ontmoetingsplaats voor de Hear-delegatie worden afgesproken. Of heb je een puntmuts op of een roos op je hoed, waar we je aan kunnen herkennen? groet Dat herkennen zal het probleem niet zijn want jullie zijn de enige vier Maar er kan er niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 4 maart 2003 Report Share Posted 4 maart 2003 Dan moet je Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 4 maart 2003 Report Share Posted 4 maart 2003 Geplaatst door Kermit:Dan moet je Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 4 maart 2003 Report Share Posted 4 maart 2003 Zeg die Laurenskerk is groot genoeg om z'n allen in het midden te zitten. Maar jullie denken toch niet dat jullie de enige concergangers zullen zijn? Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 5 maart 2003 Author Report Share Posted 5 maart 2003 we gaan op elkaar zitten btw wie gaat er nu allemaal? Link to comment Share on other sites More sharing options...
RonL Posted 5 maart 2003 Report Share Posted 5 maart 2003 Geplaatst door erik klijnsmit:we gaan op elkaar zitten btw wie gaat er nu allemaal? Maakt toch niet uit? Als je maar zorgt dat je niet onderop zit... Maar veel plezier vast vrijdag Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 7 maart 2003 Author Report Share Posted 7 maart 2003 zo , ik ben net terug uit de laurenskerk. man o man ,dit was even muziekaal genieten . het hoofd orgel een koor met 10 mannen en 10 vrouwen. een cello een contrabas en een klein koororgeltje. hans en heefiguur (arie) waren er ook . gezellig effe bijgepraat in de pauze . en het concert ? buiten gewoon goed mooie cantates van bach iedere keer eerst het koor a kapella dan het koor met basso continuo en dan een orgelsolo versie van het stuk . de registrant ging nog een keer de fout in met een orgelsolo hij trok een 32voet bij een stuk met uitkomende stem . die stond lekker mee te zuchten onder een dulciaan 8 voet . hij deed het maar even overnieuw. arie en hans hadden het niet eens door voor de rest een geweldige avond . mooi koor ,goede dirigent,goede organist. Link to comment Share on other sites More sharing options...
heefiguur Posted 8 maart 2003 Report Share Posted 8 maart 2003 Ter aanvulling van Eriks betoog, Voor de pauze zat ik in de linker vleugel van de kerk. Ik vond niet alles even mooi. Dat a kapella was een vreemde gewaarwording. De linker partij hoorde ik luider dan de rechterpartij. Maar ja, er stond zo'n 2 m dikke fallus voor m'n snuiter. En die blokkeerde m'n "uizicht" naar de rechterpartij. Na de pauze ging ik naast Hans zitten, in het midden. Aardig was wel dat het verschil erg duidelijk was. Eerst was het geluid veel helderder, opnener. Bij de linker vleugel had ik geen/weinig mensen voor me zitten. Naast Hans, temidden tussen andere luisteraars, was het veel gedempter, matter zou ik bijna willen zeggen. Verder vond ik het vrij indirect, dat kon ook niet anders want de afstand tussen de uitvoerders en mijn persoon was zeker een meter of 50. Tijdens de pauze heb ik een ingeblikte versie gekocht. Nu ik (een deel) gehoort heb is de opname (in Zutphen) veel directer. Ik zit nu als het ware een paar meter van de uitvoerders. Verder vond ik het prachtig dat als de muziek ophield (orgel dan wel koor) het zo mooi nagalmde. Fantastisch! dat wegebben van het geluid. Nadeel daardoor was wel dat de verstaanbaarheid wat het koor zong moeilijk te volgen was. Bij de ingeblikte versie is dat trouwens ook. Over de uitvoering zelf kan ik weinig zeggen omdat dit de eerste keer was dat ik dit stuk gehoort heb. Vele stukken waren voor mij te langdradig er gebeurde te weinig. Kortom dat sprak mij niet aan. Wel jammer dat de cello en contrabas niet op de ingeblikte versie voorkomen. Ik vond dat deze instrumenten een mooi fundament gaven. Arie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Posted 8 maart 2003 Report Share Posted 8 maart 2003 Zo'n orgelconcert in een kerk is bepaald een interessante ervaring. Zowel het (belangrijkste) instrument als de ruimte wijken ver af van wat je gewoonlijk meemaakt bij een concert, of het nu klassiek, jazz of rock is. Het maakt ook wel nieuwsgierig naar hoe zoiets dan weer klinkt bij de weergave. Helaas beschikte de Bachvereniging niet over een PIN-apparaat, zodat aanschaf van de Cd nog even moest wachten. Trouwens grappig heefiguur, ik vond de a capella-gedeelten juist het mooiste. groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts