Jump to content

Meten van speakers

Mr.Dynaco
 Share

Recommended Posts

Met wat voor app. meet je je speakers??

Is dat alleen met ossiloscoop of heb je daar software voor.Zou graag mijn speakers eens willen meten,zoals de freqentiegang en impendatie verloop,met na meting een grafiek uitdraai.

Wie kan mij verder helpen.

Mr.Dynaco wenst een ieder een luisterrijk 2003.

Om speakers te meten heb je o.a. een speciale meetmicrofoon nodig, verder een speciaal software progarmma, waarvan een aantal varianten rondzwerven.

Vraag eens aan Pjotr, die weet er meer van ...

Paul.

Alleen het impedantie verloop kan toch simpeler? Iets van toongenerator en voltmeter (of zo, weet niet precies).

Is er touwens geen zaak (een diy winkel bv) die dit kan doen??

edit Remo verkoopt wel een kastje, maar dat kost weer 299 euro http://www.remo.nl/meten.htm

Geplaatst door Duck-Twacy:

Alleen het impedantie verloop kan toch simpeler? Iets van toongenerator en voltmeter (of zo, weet niet precies).

Is er touwens geen zaak (een diy winkel bv) die dit kan doen??

edit Remo verkoopt wel een kastje, maar dat kost weer 299 euro

Beste Duck,

Ja, de impedantie kan wel eenvoudig gemeten worden. Onderstaand schemaatje kan daarvoor gebruikt worden.

Je hebt dus een sinusgeneratortje nodig die 1 Volt kan leveren, een milliVoltmeter, een weerstand van 1000 Ohm en een van 10 Ohm. Weerstanden liefst 1 % nauwkeurig.

IMP.GIF

De weerstand van 1000 Ohm en de spanning van 1 V zorgen ervoor dat er een constante stroom van 1 mA door de speaker loopt.

Als je nu de spanning over de speaker meet dan is elke gemeten mV een Ohm.

Dus als je bij een of andere frequentie 25 mV meet is de speaker daar 25 Ohm. Het schakelaartje dient eventueel ter controle van van een en ander mocht je de generatorspanning en de uitlezing van de meter niet vertrouwen(niet geijkt), want als je het schakelaartje omhaalt wordt de speaker vervangen door een weerstand van 10 Ohm en moet de uitlezing dus 10 mV zijn. Nauwkeurigheid van de meting is dus dezelfde als die van de weerstanden.

Let wel, dit is een statische meting en zegt mogelijk niets over het gedrag van luidspreker en scheidingsfilter in dynamische omstandigheden.

Als je de sinusgenerator vervangt door een impulsgen. en de mV-meter door een AD-converter met een PC en software dan kan je ook dynamisch meten. Maar dat kost meer geld.

In beide gevallen moet je natuurlijk wel kunnen interpreteren wat je hebt gemeten.

Acoustische metingen aan luidsprekers zijn aanzienlijk lastiger. Zeker als de ruimte op de meting geen invloed mag hebben. Daar heb je dus dure spullen voor nodig.

mvg

Gert

Beste Gert,

Met dit soort informatieve antwoorden maakt het mij niet uit wat voor achtergrondkleur je gebruikt (als het maar leesbaar blijft!)

Ik doe even een paar sterretjes stemmen :)

Edit, o, ik mag dat niet eek.gif Nou dan maar op deze manier

Gert

Geplaatst door Paul Jenner:

Een goede geluidskaart heb je uiteraard nodig, i.v.m. storingsniveaus en lineairiteit, maar 24/96 is beslist niet noodzakelijk, zelfs overkill.

Paul.

Is overkill niet net wat wij hier nastreven??

Muziek is muziek, maar wij willen toch meer?

Groetjes

Klopt maar hoe ziet een blok golf er uit bij 20khz. Uit een 44.1/16. Bijna sinus lijkt me zo. Dus als je je pc als signaal bron wil gebruiken moet je toch echt wel wat overkill gebruiken.

Maar voor het door fluiten van een speaker heb je wellicht gelijk.

Maar misschien is het ook wel handig om te zien wat er gebeurd met de impedantie boven de 20KHz. Je mag 't misschien niet horen maar de versterker moet 't wel aan kunnen. anders krijg je een puinzooi.

Groetjes

Maar mijn computer wel en mijn dvdspeler ook.

Ik hoop dat de fabrikanten, die zeggen een frequentie bereik te garanderen van 20-20khz ook geken hebben wat er gebeurd als je meer aanbied.

En met een soundcard van een paar euros, kun je nu zelf aan de gang. Kei leuk!

Paar mooie frequentie sweeps maken met een wave editor, of een mooi blokgofje om te kijken wat er van overblijft als het door de malle molen heen gaat.

Mooi speelgoed

Beste Mr.Dynaco,

Hier vindt je vrij aardige audiosoftware voor gebruik met een soundcard die niet zo duur is (goedkoper dan een test CD):

http://www.sumuller.de/audiotester/

Met een Soundblaster Live is hier uitstekend mee te meten tot 22 Khz, mits je de Soundblaster ALLEEN op 48 KHz samplerate gebruikt. Pas wel op voor je tweeters als je met sinussen aan de slag gaat. Die kunnen maar weinig vermogen verwerken op die manier en gaan snel in rook op als je niet oppast.

Zelf heb ik de software van

http://www.purebits.com

Dat gaat wel een stuk verder qua mogelijkheden maar kost dan ook 300EU. Moet je dan wel nodig hebben.

Hier vindt je hoe je zelf simpel en goedkoop een meetmicrofoon knutselt:

http://www.linkwitzlab.com/sys_test.htm#Mic

Het genoemde Pansonic WM60AY microfoonelementje is hier bij de elektronicaboer te krijgen als de Manacor MC2000. Is precies het zelfde ding. Je kan ook een Behringer ECM8000 kopen voor 45 EU. Die heeft echter wel Phantom-voeding nodig, zit trouwens ook zo'n WM60 elementje in.