Jump to content

Audio Note opent "winkel" in Den Haag!

Duck-Twacy
 Share

Recommended Posts

http://www.audionote.nl/

Ik ga zeker even kijken.

Let ook even op de openings stunt. Een complete set rond de Gaku-On voor de helft van de prijs (nog steeds 250.000 euro )

Die luisterconcerten lijken me best leuk (als ze idd het geld aan het goede doel geven).

Guest okki-nokki

Hallo Haagenaar,

Verkopen ze daar ook vinyl?Jazz bij voorkeur! s`-Gravenhage (mooi geschreven he?) heeft wel een grote Jazz traditie.En de pop music is (wat Nld. betrft)ook achter de Duinen geboren.Ben zeer benieuwd.

Een groet en tot okki-nokki,dus.

Geplaatst door richard 1:

...

Interessante ontwikkeling als ook de kits worden verkocht.

Richard

Afgelopen voorjaar heb ik met Ed de Jong ge-emailed over de Audio Note kits (one). Hij had het toen al over deze "winkel" (hij noemde het geen winkel, maar iets heel nieuws).

Ik denk wel dat ze kits kunnen leveren maar nog liever zo'n complete set verkopen :)

Guest okki-nokki

quote:

--------------------------------------------------------------------------------

Wij zijn trots op het feit dat wij in het bezit zijn van een collectie van 10.000 platen uit de beroemde priv

Het was bedoeld als geintje hoor, het stukje tekst komt van de site van de haagse AudioNotewinkel, vandaar. Die Peter Qvortrup is de stichter? van AudioNote. Ik heb overigens nog nooit van zijn platenverzameling gehoord dus of hij of zijn verzameling beroemd is weet ik niet maar 10.000 platen is wel een hele stapel.

Richard

• 2 weeks later...

De winkel moet nog inspelen natuurlijk.

Er is overigens AudioNote japan en AudioNote UK.

Ik had begrepen dat Peter Quortrupp door zakelijke meningsverschillen de UK versie heeft opgestart.

maar ik kan het mis hebben hoor.

ik ga binnenkort ook eens langs.

het merk en dit initiatief verdient een geinteresseerde luisteraar.

• 3 weeks later...

(deel 2 ivm met maximum aantal plaatjes}

En deze jongen had ik graag mee naar huis genomen (maar hij paste niet in mijn tas)

EPSN0008s.jpg

Maar alle gekheid op een stokje, de heren de Jong en Dekker hebben heel wat moeite gedaan om het een geslaagde opening te laten worden. Er was levende muziek (dames Velvet), japanse hapjes door voortreffelijke catering en de apparatuur was zeker zeer indrukwekkend. Ik heb nog een lp en een vrijkaartje gehad voor het volgende AN concert (en ik ben 3 kilo aangekomen :D )

Vraag me niet om de klank van een audio set van $500.000 te beschrijven...

Mooie plaatjes, Duck!

Ik vraag me bij de laatste versterker wel af waarom er noval dubbeltriodes zijn gebruikt ipv octals.

Wat mij betreft een foute keus.

Overigens lijkt het wel een trend om meer noval buizen toe te passen. Vraag me af waarom...

Geplaatst door Michel:

Mooie plaatjes, Duck!

Ik vraag me bij de laatste versterker wel af waarom er noval dubbeltriodes zijn gebruikt ipv octals.

Wat mij betreft een foute keus.

Heb je'm beluisterd???

Nou ik ben helmaal niet tevreden met de meeste foto's (heb er 25 gemaakt). Heel veel zijn er onscherp mad.gif De instelautomaat raakt in de war van al die glimmende dingen (en handmatig scherstellen is erg lastig op zo'n LCD scherm).

Ik geef liever geen echte bespreking van de top set (de enige set waarmee gedemonstreerd werd, met de Gaku-on versterkers). Er werd eerst veel audiofiel materiaal gedraaid (een klarinet opname waar je zeer nauwkeurig de mechanische geluiden van het instrument kon horen (zelf hou ik daar niet zo van). Ed moest erg hard afspelen, omdat de groep te groot was; dik 20 man zittend + 20 staande en ook erg veel achtergrondrumoer (en soms leek het alsof de versterkers dat niet trokken. Kan echter ook aan de opname gelegen hebben, de piano klonk zowiezo al vals, maar dat zeg ik als niet-kenner). Ed was niet echt tevreden. Maar bij vlagen klonk het ook fanastisch mooi (met name met menstelijke stemmen, jazz of gewoon zang, muziek die me meer aanspreekt). Ik denk echter dat ik op een op goed gebalanceerde set van 10% de kosten ik net zo tevreden geweest zou zijn (dat is dan nog steeds 50.000 euro). Maar hoe beoordeel je een set die meer dan het dubbele moet kosten als het huis waarin je woont. Ik weet het niet. De prijs/kwaliteit zal altijd problematisch zijn.

NB dit klink weer een beetje als kritiek en dat is niet terecht. Ik ga zeker nog eens naar 1 van hun "concerten" luisteren (hopelijk is het dan rustig) want het klonk erg bijzonder. Ik weet gewoon niet wat ik moet verwachten van een set die het 100 voudige kost dan wat ik thuis hebt staan. Eigenlijk moet je ook muziek kunnen horen die je beter kent, dan heb je nog enige referentie. Die kans was er nu niet.

Gelukkig levert Audio Note ook betaalbare sets (vanaf zo'n 8000 euro en ik denk dat er best moois tussen zit).

Of de buizen keuze altijd de beste is weet ik niet, dan kun je beter in discussie gaan met een van de Audio Note mensen, zoals Peter Qvortup (byzonder aardige man).

Verder blijft het een behoorlijke gok dit auditorium concept, ze richten zich duidelijk op de welgestelde, niet audiofiele consument (zijn ze al bij business hour geweest ?). Ik denk dat pure muziekliefhebbers en muzikanten ook wel een doelgroep is, maar die moeten dan wel succesvol zijn.

De gemiddelde audiofiel vind het eigenlijk te leuk om zelf zijn installatie samen te stellen (denk ik). Probleem is natuurlijk dat dat ook erg veel tijd (en soms ook teleurstellingen) kost.

Hai Duck,

Jaren geleden ben ik eens bij een demonstratie geweest. Het ging om Audio Innovations versterkers met Impulse luidsprekers en later Ensemble luidsprekers (niet mis overigens).

Ed de Jong himself demonstreerde. Het publiek was niet helemaal standaard. Er waren twee wat oudere dames bij (van boven de 50 schat ik) die kennelijk in hifi waren geinteresseerd om naar de weergave van klassieke muziek te luisteren. Blijkbaar hadden ze er verstand van.

Ome Ed begon met een of andere onmogelijke plaat met allemaal rare piepjes om te demonstreren hoe geweldig het allemaal klonk. En zo ging het maar door. Na heel veel aandringen van de dames zette hij eindelijk een klassiek stuk op. Je raadt het nooit: klarinet waar je in de eerste plaats de mechaniek hoorden en in de derde plaats de muziek. Daartussen zat een hoop (gebakken) lucht.

Een van die dames vroeg vervolgens op een serieuze, enigszins bekakte manier of meneer dacht dat het de bedoeling was die kleppen zo prominent te horen. In plaats van gewoon te zeggen dat er sprake was van een demo plaatje om indruk te maken op de HiFi goegemeente kwam Ed de Jong vervolgens met een heel verhaal over de bedoeling van de opname etc.

Als ik Ed de Jong was geweest had ik na de demo deze plaat verbrandt.

Deja Vu.

Peter Qvortrup en Ed de Jong zijn super tweakers.

Ze kunnen elk apparaat tot optimale prestaties brengen.

Maar helaas vergeten ze het muzikale aspect.

Elke demo die opgezet is door deze 2 heren is niet optimal klinkend.

Jammer maar helaas waar.

Een demo daarentegen opgezet door Herb Reichert (toenmalig audionote usa medewerker) liet mensen moeiteloos een uur op hun stoel zitten.En deed daarna nog steeds verlangen naar meer meer.

Ook als ik het verslagje lees dan vraag ik me af of je een set die bedoeld is voor een redelijke luisterkamer kunt demonstreren in een ruimte waar 20 mensen kunnen zitten en daarnaast nog 20 moeiteloos een staanplaats hebben.

Wat is de normale sweetspot ? zo'n 2 stoelen breed?

Nu worden er stoelen neergezet voor 20 man/vrouw en alle 20 hebben ze optimaal geluidsbeeld?

Het is gewoon droevig gesteld met demo's van zulke aparatuur.

Of is het alleen maar de bedoeling dat we onder de indruk van het prijskaartje raken.

De groep was inderdaad te groot (zat tegen 4 rijen audiofielenruggen aan te kijken, zag de speakers niet eens). Na afloop toen de meest weg waren zette Ed nog een CDtje op (de platenspeler werd niet aangeraakt) en toen klonk het al een stuk ruimtelijker.

Ed lijkt me een apart figuur, een nogal sterke eigen mening, vermoed ik. Maar dit is ook erg kort door de bocht (gewoon een eerste indruk). Ik neem aan dat serieus geinteresseerden ruime luistergelegenheid krijgen in wat intiemer verband. Hoop ook dat hun "concerten" voor max 10 personen zijn.

Kom net trouwens terug van de Pluimgraaffshow met weer hele andere indrukken.

Geplaatst door siep:

Het is gewoon droevig gesteld met demo's van zulke aparatuur.

Of is het alleen maar de bedoeling dat we onder de indruk van het prijskaartje raken.

Beste siep,

Ik vind het jammer dat je zo verschrikkelijk gelijk hebt.

Wij Hollanders zijn (uiteindelijk tegen beter in) een goed gelovig volkje.

Toen in 1985 de CD een jaar of drie oud was had 25% van het volk de platenspeler in de gracht gegooid. Wereldwijd was dat pas een paar %.

Wij op dit forum weten dat in die jaren de CD spelers nog als spijkerbakken klonken

Nu is dat op een aantal punten wat beter.

mvg

Gert

Geplaatst door Duck Twacy:

Zeg Michel. Hoe "fout" is een keuze als het klinkt

Geplaatst door siep:

Heb je'm beluisterd???

Nee, maar dat hoeft in dit geval ook niet. De versterker zal ongetwijfeld mooi klinken, maar het had mooier gekund, voor ongeveer dezelfde prijs.

De klank van octal- en UX4-buizen is bijna per definitie beter dan die van novals. De laatste zijn echter goedkoper, en er is meer New Old Stock van voorhanden. Naar ik aanneem de reden van de keuze van deze buizen.

Kijk bijvoorbeeld eens op TriodeDick's site. Daar zie je dat alleen een Mullard (naar algemeen wordt beweerd het mooiste NOS merk, of in ieder geval

Geplaatst door picoso:

En? Hoe vond je dat? Ik was daar zaterdag.

vr gr, Picoso

Ik had niet zoveel tijd (was er pas na 3 uur zondag). Heb 3 kwartier geluisterd in k2004 (Diapason, AA, Unison etc.), Daar vond ik het best goed vinden. Indrukwekkende speakers.

Vervolgens bij k2007, MuFi A308 + Xanadu (en Meridian). Vond het lage midden wat plat, gesloten klinken. Kan aan de akoustiek gelegen hebben (deed me denken aan mijn eigen speakers). De man van Xanadu deed wel zijn best, maar had ook erg veel last van de buren. Ook zo'n 3 kwartier geluisterd.

K 2006. (de buren) Cambridge + Spendors, goede speakers maar er werd veel te hard gespeeld. Ben snel weg gegaan.

K. 2005 Vincent + master one. Heb hier maar kort geluisterd. Speakers klonken goed, maar ook hier te hard gespeeld.

K. 2001 Master Slamm + GamuT D250 etc. 5 uur, tijd op, shit.

Zijn die Duitse (zound) cd's de moeite waard?