Alco Posted 2 maart 2003 Report Share Posted 2 maart 2003 Hi y'all, Vrijdagmiddag j.l. ben ik weer eens op bezoek geweest in 't Friese Lippenhuizen. De bedoeling was om een paar draaitafels te vergelijken op m'n Naim versterker. Welnu,... ik kan nu een heel verhaal ophangen over 't draaitafel vergelijk, maar na een uur of twee werd ik pas echt gegrepen door een set, die bij toeval even werd gedemonstreerd. Notabene in de grootste luisterkamer, stonden de kleinste luisprekers opgesteld. Het ging om 't mij onbekende merk PEN audio. Helaas kan ik nergens iets vinden op internet over deze kleine luidsprekers, dus helaas ook geen foto. (damn, ha'k m'n digi-cam effe mee moeten nemen.) Kent iemand deze speakers, of is er een site van ? Het ging om 2 speakertjes van zo'n 15cm breed, 30cm hoog en ook zo'n 30cm(!) diep, in licht hout, zonder front, een kleine woofer met metalen faseplug, enkele aansluitingen, en een kleine metalen poort aan de achterkant. Ze stonden op fraaie slanke stands van zo'n 60 a 70cm hoog. De rest van de set bestond uit o.a. een geintegreerde buizenversterker van 't merk 'Spark', en een AVID 'Acatus' draaitafel. Daarnaast stond in een zelfde rack een Sonneteer 'Alabaster' geintegreerde versterker en een Sonneteer 'Byron' CD-speler. De Spark buizen versterker + Sonneteer CD-speler kwam eerst aan bod. Een groot, ruimtelijk, zeer open en gedetailleerd beeld vulde de (niet geringe) kamer. Een net binnen gekomen klant ging er ook even voor zitten. Toen werd de Sonneteer Alabaster aangesloten. Nog meer gemak en 't beeld werd nog iets breder en opener. Toen even later de (helaas peperdure) Avid draaitafel werd aangesloten met Grado platinum wood (als ik met niet vergis) was 't helemaal onbeschrijvelijk. We zaten met de rug tegen de muur vastgenageld en werden stil van verbazing. Er werd op een dusdanig volume gedraait, waarbij ik thuis direct een boze buurman aan de deur zou hebben staan, en toch.... deze kleine dreumissen bleven verbazen. Zo levensecht, zo dynamisch. Grote dynamieksprongen werden met zoveel gemakt neergezet en instrumenten klonken zo waanzinnig echt. Uiteraard ontbrak 't allerdiepste laag, maar wat er wel uitkwam was een voldoende en vooral superstrak laag. Er was ook een bijpassende subwoofer in de winkel, maar 't geheel klonk beter wanneer die niet werd gebruikt. Tja, ik kan me zo voorstellen dat iemand denkt:"goh, tja leuk, maar wat mot ik hiermee" Nix, ik wilde alleen even kwijt dat dit 1 van de mooist sets is die ik ooit heb mogen beluisteren. In ieder geval voor mij zeker de mooist klinkende kleine speakers aller tijden. Kortom, voor iemand die op zoek is naar kleine speakers, met een hoge WAF-factor ,en klankmatig bijna concurrentieloos lijkt, zeer zeker 't beluisteren waard. De prijs weer ik niet, alleen dat ze duuur zijn. (paar duizend euro p.p.) en dat zie je er niet aan af, maar klankmatig.... fasten your seatbelts! De Sonneteer versterker is iets van 2000,- euro geloof ik, en de Avid draaitafel...laat maar... 't verhaal is wederom langer geworden dan m'n bedoeling was... btw:ik heb 3 draaitafels kunnen beluisteren/vergelijken, waaronder de Rega Planar-3, de Acoustic Signature 'Samba', en de Clearaudio Champion, allen met 't zelfde Grado green element. De Clearaudio klonk op zich niet verkeerd,en duidelijk beter dan de Rega Planar-3, maar ik ging uiteindelijk zonder draaitafel naar huis. (binnen mijn budget niet overtuigend genoeg) Groeten, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 2 maart 2003 Author Report Share Posted 2 maart 2003 ennuh.... om de eerste reacties alvast effe voor te zijn.... Nee ik ga niet de Diapason's inruilen op een setje van die PEN audio speakers! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 2 maart 2003 Author Report Share Posted 2 maart 2003 O, jammer van deze voorspelbare reactie hihi, tja ik dacht:"ik zal ze snel even voor zijn..." Het kan trouwens geen kwaad, wanneer ik een volgende keer een boekje 'Wat & Hoe in 't Fries' meeneem Link to comment Share on other sites More sharing options...
jopie Posted 2 maart 2003 Report Share Posted 2 maart 2003 Geplaatst door Alco:ennuh.... om de eerste reacties alvast effe voor te zijn.... Nee ik ga niet de Diapason's inruilen op een setje van die PEN audio speakers! poehhhhhhhhhhhhhh ik schrok alweer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 2 maart 2003 Report Share Posted 2 maart 2003 Geplaatst door Alco:ennuh.... om de eerste reacties alvast effe voor te zijn.... Nee ik ga niet de Diapason's inruilen op een setje van die PEN audio speakers! Nee dat kan nu ook niet meer, ze zijn namelijk gesloten ....maar volgende week Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 2 maart 2003 Report Share Posted 2 maart 2003 Geplaatst door Ruud: Nee dat kan nu ook niet meer, ze zijn namelijk gesloten ....maar volgende week Knap, Ruud weet toch nog wat te maken van het "voor onze neus weggekaapte" inkoppertje van Alco! Ik vond al flauw dat Alco dat had gedaan, die jongen gunt ons ook niks meer, h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 2 maart 2003 Author Report Share Posted 2 maart 2003 Ik vond al flauw dat Alco dat had gedaan, die jongen gunt ons ook niks meer, h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 2 maart 2003 Report Share Posted 2 maart 2003 Hallo Alco, Had dezelfde ervaring met de Von Schweikert VR-1's van 20cm x 30 cm x 25cm, aangesloten op een 20W 47Labs versterkertje. Zo zie je maar dat het formaat niet alles zegt en de prijs ook niet alles. Mooie speakers bouwen is een kunst. En die kunsstukjes zie je (of beter hoor je) helaas veel te weinig. Gelukkig dat er ook dealers zijn met hart voor de (goede) zaak. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Puur Posted 2 maart 2003 Report Share Posted 2 maart 2003 Ik heb ze ook beluisterd, het klonk zeer goed, het heeft een zeer hoge WAF factor maar ik moet zeggen dat ik de PEN speakers wel heel erg duur vind ( Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 2 maart 2003 Author Report Share Posted 2 maart 2003 ik moet zeggen dat ik de PEN speakers wel heel erg duur vind ( Link to comment Share on other sites More sharing options...
Puur Posted 2 maart 2003 Report Share Posted 2 maart 2003 Er zit inderdaad ook nog een sub bij. Pin me aub niet op die Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 6 maart 2003 Report Share Posted 6 maart 2003 Geplaatst door Pjotr:Hallo Alco, Had dezelfde ervaring met de Von Schweikert VR-1's van 20cm x 30 cm x 25cm, aangesloten op een 20W 47Labs versterkertje. Zo zie je maar dat het formaat niet alles zegt en de prijs ook niet alles. Mooie speakers bouwen is een kunst. En die kunsstukjes zie je (of beter hoor je) helaas veel te weinig. Gelukkig dat er ook dealers zijn met hart voor de (goede) zaak. Heb je ze mee naar Wilco genomen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 6 maart 2003 Report Share Posted 6 maart 2003 Geplaatst door JSA: Heb je ze mee naar Wilco genomen? Uhh hoe bedoel je? Heb ze bij Wilco vandaan meegenomen Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 6 maart 2003 Report Share Posted 6 maart 2003 Alco, hoe klinken de PENnetjes in vergelijking met die kleine zwarte luidsprekers van ARS? Die laatste vond ik met de AVID en Alabaster ook al zo goed klinken. Gevonden: een Fins merk met een fraaie website: Penaudio Volgens het artikel in Hifi+ zou de Charisma Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 7 maart 2003 Report Share Posted 7 maart 2003 PEN,Philips Electronics Nederland? Neeeeeeeh Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 7 maart 2003 Report Share Posted 7 maart 2003 Geplaatst door richard 1: Gevonden: een Fins merk met een fraaie website: Penaudio Je was me net voor. Via deze finse hifi site vind ik trouwens wel meer onbekende speakermerken. Deze site is erg fraai http://www.harrinkaiutin.fi/indexflash.php . Hoe ze van iedere speaker een bouwtekening enzo tonen (je moet wel een beetje raden waar je op moet klikken ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 7 maart 2003 Author Report Share Posted 7 maart 2003 Alco, hoe klinken de PENnetjes in vergelijking met die kleine zwarte luidsprekers van ARS? Die laatste vond ik met de AVID en Alabaster ook al zo goed klinken. Hallo Richard, He, thanx for de website! Het zijn dus Finse luidsprekers... Het is alweer een tijd geleden dat ik die kleine ASR speakers heb mogen beluisteren. Daar was ik ook erg van onder indruk, maar nog meer was ik verrast door de PEN-audio. Vraag me niet het verschil uit te leggen, daarvoor was 't te lang geleden, maar ik heb nog nooit zo'n klank uit zulke kleine speakers gehoord. Heb trouwens afgelopen zondag bij iemand een set gehoord, die zich kan meten met de Sonneteer/AVID,PEN-audio set, voor een fractie van de prijs! (2 superset's in 1 weekend!) Die bestond uit een gemodificeerde Meridian 506.20 CD-speler, een paar grote (circa 1.10 meter hoog)zelfbouwspeakers met Scanspeak units(90db). De vorm van de speakers leken op de driehoekige Driade modellen. En.... nou komt ie.... een Naim Nait-2. (zelfde versterker als ik heb ) Klankmatig gaf deze set een enorm groot, open geluidsbeeld waarin stemmen/instrumenten bijna griezelig echt werden geprojecteerd. Ik had verwacht dat 't laag nogal rommelig zou zijn, gezien 't bescheiden vermogen van 15watt van de versterker, maar 't bleek erg strak en snel te zijn. Er werd op een behoorlijk volume gedraaid, waarbij ik in mijn flat, binnen 5 minuten de buren aan m'n deur zou hebben. Terwijl ik bij binnenkomst eigenlijk niet veel verwachte van de set, gezien de galmende echo akoestiek in die woonkamer. (plavuizen, lamellen,etc) Maar goed, dat was besides the point. Eindelijk heb ik ook foto's gevonden van de kleine PENnetjes. Groeten, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 9 maart 2003 Report Share Posted 9 maart 2003 Hai Alco, Je moet eens vragen wat er aan die Meridian gemodificeerd is, ik heb hetzelfde model. Wordt overigens die Avid nog in NL geimporteerd - je hoort er nooit iets van. Groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 9 maart 2003 Report Share Posted 9 maart 2003 Voorheen was dat Passion Audio, ik weet niet of dat nog bestaat, het internetadres werkt niet meer en Sonneteer wordt nu door een ander bedrijf ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Brandon Posted 3 juli 2003 Report Share Posted 3 juli 2003 Hoi, dit is de link naar de site van penaudio: http://www.penaudio.fi/charis_info.html . De prijs van Richard klopt, het schijnt trouwens dat de passieve sub-kasten (chara) wel errug goed klinken ipv de actieve charm sub. De chara wordt ipv de stand onder de charisma geplaatst waardoor je een floorstander krijgt. Ik heb zelf de charisma icm de alabaster van Sonneteer mogen bewonderen en was zeer onder de indruk. Ik vind alleen het ontbreken van het echte laag een gemis. Ik hoop dan ook dat de chara zo goed is als verteld werd door een collega van Rinsma, die ze gehoord had in Frankfurt. ook nog even twee foto's van de chara met charisma. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Davi Posted 3 juli 2003 Report Share Posted 3 juli 2003 Ik heb PEN uitvoering beluisterd in Frankfurt goede speaker, echter weinig fundament ook de betrokkenheid was voor mij onvoldoende Davi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Brandon Posted 6 juli 2003 Report Share Posted 6 juli 2003 Hoi davi, welke luidspreker heb je daar gehoord van Penaudio? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Davi Posted 6 juli 2003 Report Share Posted 6 juli 2003 Brandon, Ik heb de kleintjes gehoord, best wel langdurig. Voor het formaat een fraaie speaker echter weinig emotie. Davi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Brandon Posted 7 juli 2003 Report Share Posted 7 juli 2003 waar werden deze kleintjes door aangestuurd? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 31 augustus 2003 Author Report Share Posted 31 augustus 2003 Je weet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts