Jump to content

Wie kiest er voor een transistor en wie voor een buis?

Hi-Fifi
 Share

Recommended Posts

Wie kiest dus waarvoor en waarom?

Ik denk hiermee iets los te maken,wat hoop ik overigens niet ontaardt in een welles nietes drama.

Dus graag enigzins gefundeerde antwoorden.

Daar iedereen zijn eigen invalshoek heeft het zij luistermatig,het zij (meet)technisch verwacht ik toch een redelijk verhitte discussie.

Het zal me benieuwen!

IKKE

Nota Bene,val je op je b-k heb je mooi geen last van je tenen.

Hmmm... Buizen of transistor. Ik zou het niet weten. Ik heb nog totaal geen ervaring met buizencomponenten. Ik zou eerst verschillende buizencomponenten en transistorcomponenten nasst elkaar moeten horen, voordat ik hier mijn mening over kan geven.

(misschien een ideetje als we speakers gaan beluisteren, PD) :D

Groet,

Rienk.

Heb een hybrideversterker (Unico van AR) voorversterker buizen en de rest ??..... dus waar hij onder valt weet ik ook niet.

Waarom ik deze heb ? vond hem gewoon goed en ook de afwerking ect. komen erg kwalitatief goed over, voor het geld een zeer mooie versterker cool.gif

Geplaatst door JSA:

Transistor eind, omdat dat gewoon kloten heeft. Misschien buizen voor, maar dat maakt niet uit. Als het maar neutraal is.

KR Audio-Electronics heeft ook kloten (en buizen).. :P

Ik kies voor transistor om praktische redenen : als ik thuis ben, staat mijn versterker de ganse dag aan, soms wel van 's morgens 8u tot 's avonds 23u (tuner als achtergrond of cd of md). Een buizenversterker lijkt me hiervoor minder geschikt : te snelle veroudering van de buizen, en ik heb ook wat minder vertrouwen in de absolute betrouwbaarheid van buizenversterkers (misschien niet geheel terecht, maar na slechte ervaringen met een Audio Innovations-buizenversterker hou ik het voorlopig op transistors).

Met vrgr ;)

Fons MDS

tja, ik heb voornamelijk transistor en ben daar erg blij mee.

Ik denk dat de betaalbare apparaten niet vergelijkbaar zijn met elkaar.

Het ene kan beter het ene de andere weer wat anders.

In de duurdre sector zal 't wel dichter bij elkaar komen.

Mijn buizen koptelefoon versterker luistert fijner. Maar heeft nagenoeg geen bas. Mijn dcc laat mijn koptelefoon op mijn hoofd bewegen. Dat lukt de xcan in de verste verte niet. Maar ik krijg dan geen druk op mijn kop.

Wat is belangrijker???

Groeten Simon

Buizen,

voor:

- precies en transparant geluid.

- zijn vaak heel erg mooi (optisch)

- dure uitstraling (voor sommige mensen belangrijk)

Tegen:

- (meestal) weinig vermogen

- minder kracht in het laag

- slijtage van buizen

Transitoren:

Voor:

- Kunnen veel vermogen leveren (grote versterkers verliezen dan (vaak) wel in laag kwaliteit).

- Worden veel minder heet (klase A zelfs).

Tegen:

- Moeten soms dagen achter elkaar aan staan, om op klank te komen.

- Nauwkeurigheid van presentatie laat bij veel transistorverstekers te wensen over.

Dit zijn natuurlijk wat algemene kreten. Bij sommige apparaten is het precies andersom....??

Overigens speel ik met 64 eindtorren in m'n eindversterker.

:)

buizen tegen:

-fikse 3e harmonische vervorming

-klinkt na een paar weken optimaal maar zal daarna gelijdelijk afnemen in kwaliteit. sneller dan torren

-waardeloze dempingsfactor

-kan weinig stroom leveren

buizen voor:

-je hebt altijd licht

-het is nostalgisch

-slecht opgenomen strijkers kunnen natuurgetrouw klinken met buizen door de toegevoegde harmonische

torren tegen:

-mosfet's zijn instabiel. je hoeft er maar naar te wijzen en ze vliegen om je oren

torren voor:

-zeer linear met de juiste tegenkoppeling

-in parrallel schakelingen zeer hoge dempingsfactor

-lange levensduur

Stefan

hmmmm. Er wordt mij altijd verteld dat buizen beter zijn. Ik heb nu een 405-2 en dat zijn dus transistoren. Misschien als ik ooit nog eens een andere eind koop worden het buizen. Een kwestie van luisteren denk ik...

maar, esl's hebben weinig laag (is de algemene klacht), en buizen ook, toch combineert dit weer het best hoor je.

hoe zit dat met het laag van buizen???

en idd, ze zien er supermooi uit.

game

Ik geef de voorkeur aan transistors omdat ik van snelheid en power houd, dit in combinatie met 'lastige' speakers wel te verstaan ;)

In mijn hybride AR ls2b pre zit een buisje, toch klinkt hij niet als een buizenversterker, maar gewoon mooi open en stabiel.

Eigenlijk heb ik deze pre vanwege de veelzijdigheid, hij heeft zowel gebalanceerd in/out als ongebalanceerd in/out en dit ook nog gescheiden van elkaar cool.gif

Voor de eindversterking zou ik geen buizen willen, althans niet met mijn huidige speakers.

Ik heb bij Jitze gehoord dat buizen best dynamisch kunnen zijn met Klipsch Heresy speakers.

Alleen is de (lichte) kleuring niet wat ik graag hoor.

Andr

Geplaatst door [[Game]]:

buizen zijn toch veel audiofieler?

game   :rolleyes:

Het is maar net wat je onder die term verstaat. Je moet ervan houden net als bij elektrostaten. Aleen is de EL goedkoper

:)

Geplaatst door [[Game]]:

buizen zijn toch veel audiofieler?

game   :rolleyes:

Tja, wat is 'audiofiel' nou eigenlijk confused.gif

Ik vind dat muziek natuurgetrouw hoort te klinken en daar past de vervorming in bijv. de stemmen van veel buizenversterkers niet bij.

Overigens wen je wel aan die vervorming, maar mij stoort het direct, omdat ik transistors gewend ben die nu eenmaal niet storend vervormen (klasse A en A/B).

Ik heb zeer kostbare KR eindbakken met heel mooie speakers en een draaitafel als bron geweldig duidelijk horen vervormen en toch was dat in een zaal vol mensen die blijkbaar die vervorming accepteren.....

Daar kan ik niet bij, er stond daar apparatuur ter waarde van een grote middenklasse auto vervormend weer te geven alsof dat zo hoort eek.gif

Het mooie uiterlijk en dat geglim maakt het voor mij niet audiofiel, de muziek moet je pakken en de installatie hoort te 'verdwijnen', zodat je aandacht all