Jump to content

Wie kiest er voor een transistor en wie voor een buis?

Hi-Fifi
 Share

Recommended Posts

Het lijkt wel een afleidingsmanoevre van Jitze, buizen vervormen in procenten, MAAR speakers doen dat in 10-tallen procenten :D

Je hoeft maar een heldere vrouwenstem in alle rust met veel (niet alle!) buizenversterkers te beluisteren en je hoort precies hoe het vervormt, dit bovenop de vervorming van de speaker zelf.

Wat mij betreft is die vervorming heel belangrijk en herkenbaar, ik kan niet leven met zo'n onnatuurlijke stem, dit ongeacht de bron.

Ook zo'n fabeltje is de zgn. micro-informatie die transistors niet zouden doorgeven, sorry, maar de allerbeste meetinstrumenten en referenties werken niet met buizen, maar met transistors (dat weet ik van mijn werk bij o.a. TU-Delft).

Er zit tegenwoordig hooguit een beeldbuis of fluor-'buis' in zo'n instrument :)

Ik ga gewoon op mijn gehoor af, wat dat betreft is de jazzy demo muziek op beurzen een verademing, je hoort meteen dat de stem niet natuurlijk klinkt (ook bij de allerduurste KR eindtrappen) en dat heb ik met transistors veel minder snel, die gaan bijv. wat eerder slissen, om maar niet over de dynamiek te beginnen :)

Andr

Gezien het verloop van de discussie had deze net zo goed kunnen gaan over het feit of de uitvinding van het driehoekige wiel een vooruitgang betekende op het vierkante wiel [1].

HiFi, zoals je waarschijnlijk wel uit de reacties zult begrijpen was je vraag, al dan niet bewust, nogal ongenunceerd.

Maar om jou impliciete vraag te beantwoorden, ik beluister mijn muziek momenteel via een buizen versterker (Graaf GM20) omdat ik, op het moment van aanschaf, vond dat deze de beste kwaliteits prijs verhouding had, binnen mijn budget.

Daarnaast moet ik toegeven dat ik om "emotionele" redenen een zwak heb voor een buizen en "afwijkende" technologie. Ik snap dan ook nog steeds niet waarom de overgrote meerderheid van Nederland op een bukfiets rijdt i.p.v. op een ligfiets.

[1] Natuurlijk is het driehoekige wiel een verbetering, het geeft n.l. een 'hobbel' minder per omwenteling.

Meetinstrumenten hoeven we gelukkig niet naar te luisteren, deze vergelijking gaat aan alle kanten mank derhalve,bij KR versterkers luister je naar halfgeleiders, alleen de eindtrap is - soms - een buis.

Dat er goede en slechte versterkers zijn gaat voor zowel buis als transistor op, gewoon uitgaand van het gegeven dat elk component iets bijdraagt aan de noise floor, tel eens componentjes in de diverse systemen.

Overigens bij de demo's van eurogram luister je naar een totaal van bron, versterking en speakers...............

Vertel eens hoe je weet dat juist de versterker vervormt ?

Groet Jitze

Geplaatst door Seed7:

[1] Natuurlijk is het driehoekige wiel een verbetering, het geeft n.l. een 'hobbel' minder per omwenteling.

Overigens best een stuk heftiger, hetgeen de beleving intensiveert................

Groet Jitze :D

Speedy,

Ik ben heel erg benieuwd of jij een goede buizenversterker v.v. goede buizen ook blindelings herkent als zodanig.

De genoemde vrouwenstem bijvoorbeeld.

Als het de (door jou zo) genoemde vervorming is die je als vervelend ervaart,dan is dat juist hetgene wat ik er zo aan waardeer?

IKKE

Taste is personal ;)

Geplaatst door Hi-Fifi:

Taste is personal   ;)

Eerlijk gezegd waag ik dit te betwijfelen, vooringenomenheid is persoonlijk, smaak vertoont meer algemeen geldende factoren dan vaak wordt aangenomen.

in dit verband kun je rustig stellen dat kwaliteit altijd komt bovendrijven...........

Groet Jitze

Gewoon voorversterking buis en eindversterker transistor.

In zekere zin krijg je het wollige warme van een buis, en de kracht van een transissstor.

Spreekt voor zich dat beide componenten van goede kwaliteit dienen te zijn...

;)

Geplaatst door Hi-Fifi:

Speedy,

Ik ben heel erg benieuwd of jij een goede buizenversterker v.v. goede buizen ook blindelings herkent als zodanig.

De genoemde vrouwenstem bijvoorbeeld.

Als het de (door jou zo) genoemde vervorming is die je als vervelend ervaart,dan is dat juist hetgene wat ik er zo aan waardeer?

IKKE

Taste is personal   ;)

Er is al eerder ter sprake gekomen dat je door gewenning bepaalde soorten vervorming accepteert of deze zelfs als referentie gaat nemen.

Mijn referentie is live muziek en dan het liefst met zo weinig mogelijk versterking, dus geheel akoestisch indien mogelijk.

Daarom woon ik regelmatig opnamesessies bij, waarbij ik mee luister achter de mengtafel en ook in de studio zelf indien toegestaan, zodat ik zoveel mogelijk fases van een opname zelf meemaak.

Dit zijn kleine besloten, vaak amateur sessies, waarvan ik DAT tapes direct op cd's gekopieerd krijg, zowel voor als na de 'mix'.

Terug naar het onderwerp, met bovenstaande referentie in je achterhoofd kun je feilloos het geluid van "buizen en transistors" van elkaar onderscheiden.

Buizen kunnen bedriegelijk 'aangenaam' klinken, maar dit is gewoon een toegevoegd geluid en buizenliefhebbers waarderen deze klank, niets mis mee, da's gewoon hun smaak.

Deze toevoeging is meteen ook een handig middel om andere tekortkomingen te maskeren, je wordt namelijk afgeleid van de tekortkomingen.

Bij transistors bestaat uiteraard ook zoiets, maar dan klinkt het meer mechanisch, koud, afstandelijk of soms zelfs kunstmatig warm, waarbij ook weer andere probleempjes gemaskeerd worden.

Dit heeft allemaal niets met micro-informatie of detaillering te maken, allebei de 'werelden' voegen iets toe wat de muziek minder natuurlijk maakt.

Ik ben niet tegen buizen, in mijn pre zit er ook een, maar die overheerst niet, hij laat zichzelf niet horen en dat wil ik, zo weinig mogelijk een 'eigen' geluid van de versterker.

Andr

Beide hebben vind ik zo hun voordeel en hun nadeel.

De eerlijheid gebied mij te zeggen dat ik een omgebouwde velleman beter vond klinken dan de in mijn bezit zijnde tan 80 van sony.

Ik was er zo tevreden over dat ik besloot 1 van de tan 80 weg te doen.

De klank van de in cathode bias geschakelde buizen dus klasse A was neutraal rustig gewoon lekkerder om naar te luisteren.

Nadeel was dat het apparaat in deze configuratie buizen vrat en dat liep op (8.EL34)

Met de destijds in mijn bezit zijnde zelfbouw speaker met philips en vifa units vond ik dit echter niet afwegen tegen de voordelen van het subtiele geluid.

Toen kwamne echter de synthese 1 speakers en dat ging dus niet met een buizenbak.

De dempingsfactor(beter het ontbreken daarvan) ging parten spelen en zorgde voor een zeer ongecontroleerd laag en daarbij was het vermogen van 50 watt veel te laag.

Dus kocht ik er weer een tan 80 bij en geloof mij 2 van die bakken gebrugd gaf een veel beter geluid dan de buizenversteker en dus was het nadien exit buizen.

Het ligt er dus maar aan welke speaker je met een buizeneindbak gaat aansturen en gaat dit goed dan prefereer ik de klank van buizen boven de transistor die ook nog eens veel langer moet aanstaan wil hij goed gaan klinken.

Buizen (goede) zijn nu alleen een beetje erg duur geworden voor zover ik weet dus houd ik het maar bij de transistor bakken maar ik sluit niets uit je weet nooit wat op je pad komt.

Kees, maak je niet zo druk man, dat is slecht voor je bloeddruk. Sommigen hebben niks beters te doen, laat ze toch. Je zal maar een absoluut gehoor hebben, technisch onderlegt zijn, de hele dag in de studio live "de referentie" beluisteren, constant roepen dat jouw set het summuum is en toch iedere week je set inruilen :D

Dat dit soort karikaturen zichzelf serieus nemen, zomaar als voorbeeld, is tot daar aan toe. Je daar over opwinden, nodigt op z'n zachts gezegd uit tot enige zelfonderzoek :P

Geplaatst door jernst:

Dat dit soort karikaturen zichzelf serieus  nemen, zomaar als voorbeeld, is tot daar aan toe. Je daar over opwinden, nodigt op z'n zachts gezegd uit tot enige zelfonderzoek   :P

:D

Je kunt beter veilig van achter je toetsenbord roepen dat je minstens 10 jaar dezelfde set moet houden, vooral niet live en studiowerk moet gaan beluisteren en gewoon 'tevreden moet zijn', ofwel, beperk jezelf maximaal en doe vooral geen kennis op, want dat is maar lastig.

Ik doe alles wat ik kan/interessant vind en heb het geld en de tijd er ook nog eens voor :)

Misschien wringt daar de schoen bij jou, Jos?

Vrijdag ben ik bijv. in Frankfurt....

Stom he?

Andr

iedere week je set inruilen

Ach, weet je wat het is..., onze hobby is in eerste instantie als het beklimmen van een berg. Vervolgens ben je boven en heb je na een weekje het uitzicht wel gezien en wil je weten hoe het uitzicht op die andere berg is. :) En zo ga je maar door :D

Mijn referentie is wat dat betreft ook live. Heb jarenlang zeer bevooroordeeld de oude buizentechniek afgedaan als misplaatste nostalgie en geldklopperij van weerzinwekkende hifi goeroes. Helaas heb ik mezelf jarenlang tekort gedaan en veel te lang gezocht naar iets wat naar mijn idee de concert ervaring wel bevredigend doet (her)beleven. Al met al werd dat dan toch een buis versterker. Merkwaardig genoeg spreekt men altijd over het toevoegen van harmonischen bij een buis (overigens zijn dat volstrekt natuurlijke en muzikale zaken) die dingen verbloemen, veraangenamen enzovoorts, merkwaardig genoeg blijkt in mijn perceptie nu juist het timbre zeer goed behouden - en dat zou je juist niet verwachten met het toevoegen van harmonischen - en juist zeer precies te lijken op wat ik hoor in de concertzaal. Is er wellicht toch meer aan de hand met die buizen of die transistor? Wat bedoelen we nu eigenlijk daarmee? Misschien voegen transistors weer andere (dan de derde) harmonische toe? Al met al verbaast het mij enorm hoe die oude techniek me heeft weten te boeien.

Tja Jos, je kunt niet alles (over mij) weten, dus heb ik geen moeite met jouw conclusies :)

Wat jij van mij ziet is wat ik op een AUDIOforum post en dat is het dan ;)

Toevallig is mijn set in de laatste 2 jaar zowat geheel vervangen, dat klopt, maar denk je dat dit jaarlijks gebeurt?

Nee dus, er ging een jaar of 5 relatieve rust aan vooraf, en die jaren postte ik nog niet op de diverse forums bij gebrek aan een breedband internetaansluiting (5x woordwaarde :D ).

Van muziek genieten doe ik al jarenlang, want net als nu zit ik meestal in mijn luisterstoel o.a. dit forum bij te houden op m'n laptop, ik combineer gewoon alles.

Ik doe nog veel meer dingen met die laptop, maar dat gaat jou niet aan en dat maakt mij misschien eenzijdig in jouw ogen ;)

Ben ik eens niet online (m'n pc laat me vaak ingelogd staan, maar dat zegt niets over mijn fysieke aanwezigheid) dan zou ik wel eens heel andere dingen dan de audiohobby aan doen kunnen zijn.

De trip naar Frankfurt leidt niet tot nog meer wijzigingen in mijn set, maar stelt me op de hoogte van de huidige stand van (audio)zaken en hopelijk ook de richting waar het naar toe gaat.

Tot zover mijn mededelingen inzake de audiosoap van Jos, want over het verschil tussen buizen en transistors wilde Jos het niet hebben, waar voor mijn dank :P

Andr

Om dan maar weer ff on-topic te gaan: Ik heb voor een transistorversterker gekozen. Waarom? Omdat er volgens mij weinig aan buizenversterker te koop is voor het bedrag dat mijn PM7000 gekost heeft. Ik vind dat de PM7000 veel waar voor z'n geld biedt. Natuurlijk doen andere (budget)transistorversterkers dat ook.

Of buizen dat ook doen, weet ik niet. Ik heb er nog nooit een gehoord. Dus daar kan ik niet zoveel over zeggen.

Wat ik wel kan zeggen (en dat heb ik wel vaker gedaan), is dat ik het lelijk vind, dat buizenversterkers vaak 'bloot' zijn. Ik hou best van bloot hoor ;) maar om een versterker heb ik liever een behuizing (nee, geen bebuizing; voor de grappenmakers onder ons ;):D). Je schroeft toch ook geen eindtorren aan de buitenkant van een versterker?

Maar ja, uiterlijk zou niet moeten uitmaken, toch? Toch maakt het mij wel (een beetje) uit. Dingen die ik spuuglelijk vind, komen er bij mij niet in. Ook een heel mooi klinkende, maar oh zo lelijke buizenversterker niet. Tenzij er een kap overheen kan. Desnoods bouw ik er zelf 1...

Verder kan ik er niet zoveel over zeggen.

Geplaatst door Edwin Snoek:

Dit wil ik volgens mij niet eens weten.  :D

Edwin

Dat andere is best handig hoor, zoals geld verdienen bijvoorbeeld, om eens iets wat jij wel wilt weten te noemen :D

Er zwerft zoveel geld op deze wereld rond, je hoeft alleen maar te weten waar je het kunt oprapen cool.gif

Andr

Ik geloof niet dat de mensen gekozen hebben voor een totaal onzinnig bezuinigingsplan.

Zeker in een tijd waarbij geld moet blijven rollen, moet je geld laten rollen. En de Euro is al afschrikwekkend hoog.

Verder is het een "nobel streven" om geen begrotings tekort te hebben terwijl de rest van de wereld gewoon kopje onder durft te gaan.

JP bakellende heeft een ambitieus plan maar volgens mij hebben we er geen donder aan.

Dus spreek aub niet over wij.

ps Ik heb geprobeerd JP weg te houden van het ministerschap, anders had ik niet gestemd.

Groeten Simon