Henrie Posted 28 mei 2003 Report Share Posted 28 mei 2003 Geplaatst door seoman:Ik geloof niet dat de mensen gekozen hebben voor een totaal onzinnig bezuinigingsplan. Zeker in een tijd waarbij geld moet blijven rollen, moet je geld laten rollen. En de Euro is al afschrikwekkend hoog. Verder is het een "nobel streven" om geen begrotings tekort te hebben terwijl de rest van de wereld gewoon kopje onder durft te gaan. JP bakellende heeft een ambitieus plan maar volgens mij hebben we er geen donder aan. Dus spreek aub niet over wij. ps Ik heb geprobeerd JP weg te houden van het ministerschap, anders had ik niet gestemd. Groeten Simon Ik praat dan ook over 'wij' (tussen aanhalingstekens). Ten teken dat ik ook niet op Balkenende en de 15 rovers heb gestemd... Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 28 mei 2003 Report Share Posted 28 mei 2003 Geplaatst door Henrie: Ik praat dan ook over 'wij' (tussen aanhalingstekens). Ten teken dat ik ook niet op Balkenende en de 15 rovers heb gestemd... Klopt!! had ik ook gelezen maar die WIJ heb ik te vaak gehoord om te negeren. En dan ga ik zwaar off topic, en maak ik me druk! Ik kan 't niet laten. Noem 't passie Ach trouwens off-topic!!??? Het audio gebeuren is ook politiek. Plaat-cd Buizen-silicium Het blijft gewoon een apparaat wat niet optimaal is. Het lijkt wel denhaag. Dat wat u zelf niet geniet, gun dat vooral een ander niet! Dat zou de titel moeten zijn boven 3/4 van de postings. Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
dumber Posted 29 mei 2003 Report Share Posted 29 mei 2003 Geplaatst door Hi-Fifi:Wollige warme klank van een buis? Dat wollige warm is nu zo onderhand toch ook wel een fabeltje wat doorverwezen dient te worden. IKKE Me,myself and I(kke) Nog nooit een goede buizenvoorversterker gehoort zeker? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hi-Fifi Posted 29 mei 2003 Author Report Share Posted 29 mei 2003 Ik heb een buizenversterker. Stiekem cynische opmerkingen maken he. IKKE Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 29 mei 2003 Report Share Posted 29 mei 2003 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 29 mei 2003 Report Share Posted 29 mei 2003 Geplaatst door Jitze: Ik lees nu inderdaad dat gewenning overal toeslaat en daarnaast een vorstelijke dosis vooringenomenheid.................. Groet Jitze Zoals bij zovelen, alleen nemen die niet de moeite om het hele traject te onderzoeken van opname tot weergave, ze zijn zo bezien inderdaad heel vooringenomen Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 29 mei 2003 Report Share Posted 29 mei 2003 Ik dacht eerlijk gezegd dat het gemoedelijke geluid aan de buizen versterking te danken was, maar niets is minder waar, want we werden verrast door een enorme dynamiek, levendigheid en een onmiskenbaar "analoog" karakter. De hoeveelheid lucht tussen de instrumenten was opvallend groot en de plaatsing was bizar goed, waarbij het laag perfect onder controle was. Ook kreeg ik een indruk van snelheid en soeplesse, een aantal cd's spetteren er opeens uit, terwijl het eerst rustig en relaxt was. Trompetten hebben de felheid die je live ervaart, een sax heeft body en hij beweegt sierlijk. Het slagwerk spreekt mij erg aan, cymbals, hiatts, shakers, paukjes, toms, het is allemaal zo echt en levendig dat je niet meer denkt aan een audioset, maar aan muziek en de sfeer. Wie had het hier over buizen ? Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 29 mei 2003 Report Share Posted 29 mei 2003 Bij jou gaat het ook echt goed Jitze, het kan dus wel, maar gebeurt het alleen niet zo vaak (in mijn bijzijn) Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 29 mei 2003 Report Share Posted 29 mei 2003 Dus, conclusie, er zijn goede en slechte versterkers, buis of transistor speelt in wezen geen enkele rol.................. waarbij ik toch de aantekening blijf maken dat buizen beter zijn op het vlak van micro-detaillering, dus meer laagjes in de muziek laten horen. Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 29 mei 2003 Report Share Posted 29 mei 2003 Geplaatst door Jitze:Dus, conclusie, er zijn goede en slechte versterkers, buis of transistor speelt in wezen geen enkele rol.................. waarbij ik toch de aantekening blijf maken dat buizen beter zijn op het vlak van micro-detaillering, dus meer laagjes in de muziek laten horen. Groet Jitze Ik neem aan dat je de mogelijkheid hebt (gehad) om veel versterkers te beluisteren, ik doe dat iig en ik beweer dan ook dat goede transistorversterkers op dit gebied aan de buizenbroeders kunnen tippen. Het probleem is alleen om een combinatie van pre en eind te vinden die dat ook echt waar maakt, maar onmogelijk is het niet. Een combinatie van buizen pre en transistor-eind of andersom geef ik ook een goede kans. Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 29 mei 2003 Report Share Posted 29 mei 2003 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 29 mei 2003 Report Share Posted 29 mei 2003 Geplaatst door Ruud: Subjectief Dat kun je ook van Jitze zeggen Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
jopie Posted 30 mei 2003 Report Share Posted 30 mei 2003 inderdaad een goede zienswijze. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hi-Fifi Posted 30 mei 2003 Author Report Share Posted 30 mei 2003 Zienswijze?? Het gaat toch om hoorwijze? IKKE Life is a war that never can be won,at the end you Link to comment Share on other sites More sharing options...
dumber Posted 30 mei 2003 Report Share Posted 30 mei 2003 Feit blijft overigens wel dat een uitgangstrafo toch een noodzakelijk kwaad is in een buizenversterker. Verder ben ik van mening dat een goeie luistersessie altijd beter is dan op voorhand te kiezen voor buis of transistor. Er zijn domweg te veel factoren aanwezig die het uiteindelijke geluid bepalen, speakers, cd-speler, bekabeling, opstelling etc etc... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 30 mei 2003 Report Share Posted 30 mei 2003 Geplaatst door dumber:Feit blijft overigens wel dat een uitgangstrafo toch een noodzakelijk kwaad is in een buizenversterker. Zou ik daarom deze gekocht hebben , overigens zijn er meer buizenversterkers zonder uitgangstrafo, b.v. Graaf, Futtermann, Atma-Sphere. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 30 mei 2003 Report Share Posted 30 mei 2003 Geplaatst door KeesW:Beste Ruud, Ik hoop dat ik uit jou berichtje toch niet de conclusie hoef te trekken dat OTL's per definitie beter zijn dan de trafo bakken getuige versterkers als EAR en Manley. MVG Kees Die conclusie hoef je inderdaad niet te trekken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 30 mei 2003 Report Share Posted 30 mei 2003 Geplaatst door KeesW:Ik schrok al, even anders had ik vanavond nog alles in de vuilniscontainer moeten gooien. Alles Philips wekkerradio voorzien van Siltech netsnoer Link to comment Share on other sites More sharing options...
dumber Posted 31 mei 2003 Report Share Posted 31 mei 2003 Nog wat om bij stil te staan. Elke (buizen)versterker is weer verschillend van opbouw. Single end, push pull, of balans, wat je ook gebruikt, ze klinken weer totaal verschillend. Zelf zou ik kiezen voor single end omdat deze zonder fasedraaier(dus zonder cross over vervorming) kan werken. Nog een groot voordeel is dat je de eindbuizen niet hoeft te matchen,spaart weer euro's... Nadeel is natuurlijk het lagere vermogen van deze beestjes, maar met de juiste luidsprekers ook niet echt een probleem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hi-Fifi Posted 31 mei 2003 Author Report Share Posted 31 mei 2003 In een SE buizenversterker hoeft geen gematchte buis te zitten? Volgens mij wel. Maar ik ben dan ook geen techneut! Explain please? IKKE Link to comment Share on other sites More sharing options...
dumber Posted 31 mei 2003 Report Share Posted 31 mei 2003 Geplaatst door Hi-Fifi:[QB]In een SE buizenversterker hoeft geen gematchte buis te zitten? Kan nooit kwaad natuurlijk, maar SE hoeft maar een buis per kanaal, waardoor de instelling niet zo kritisch is dan bij andere ontwerpen met meerdere buizen per kanaal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hi-Fifi Posted 31 mei 2003 Author Report Share Posted 31 mei 2003 Ga je dan niet van het feit uit dat de amp. voorzien is van een auto bias systeem? IKKE Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 1 juni 2003 Report Share Posted 1 juni 2003 Geplaatst door dumber: Geplaatst door Hi-Fifi:[QB]In een SE buizenversterker hoeft geen gematchte buis te zitten? Kan nooit kwaad natuurlijk, maar SE hoeft maar een buis per kanaal, waardoor de instelling niet zo kritisch is dan bij andere ontwerpen met meerdere buizen per kanaal. "Single Ended" zegt niets over het aantal eindbuizen in de versterker. Het is een aanduiding voor het gebruikte versterker princiepe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
A_J Posted 1 juni 2003 Report Share Posted 1 juni 2003 Geplaatst door Jitze: Als we het over vervorming hebben, moet je beslist niet naar de versterkers of andere componenten kijken, heel opvallend wordt er bij luidsprekers vrijwel nooit over gerept, een enkele keer wil men wel eens een getal noemen echter bij een bepaalde frekwentie en een bepaalde spanning............... Inderdaad, hier heb je gelijk in. Niemand die er over praat (ook niet in hifi bladen). Logisch, want je wordt hier totaal niet vrolijk van. Vaak geld hoe hoger het redement van je luidspreker des te minder vervorming er optreed. gelukkig ontstaat er - zeer langzaam - een tendens naar speakers welke minder vervormen.[/QB] Ik zie totaal geen tendens. Sterker nog bij de gemiddelde hifi winkel zie je alleen maar laag rendement luidsprekers. Alles beneden de 90 db 1w/1m is wat mij betreft laag. s.e buizenversterkers zijn niet geschikt voor laag rendement luidsprekers. Met een hoog rendement luidsprekers (>100db 1w/1m) kun je met minder dan 1w al een behoorlijk geluids niveau halen. Een beetje s.e buizenversterker geeft bij <1w niet meer dan 1% vervorming. Samen met goede hoog rendement luidsprekers is de vervorming behoorlijk laag. Een s.e buizenversterker heeft over het algemeen trouwens alleen 2e orde en veel minder 3e order vervorming. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 1 juni 2003 Report Share Posted 1 juni 2003 Sterker nog bij de gemiddelde hifi winkel zie je alleen maar laag rendement luidsprekers.Dat ben ik wel met je eens. Alles beneden de 90 db 1w/1m is wat mij betreft laag. Dat vind ik persoonlijk wat overdreven. Voor een buizenamp is alles beneden de 90db wellicht laag, maar een 'laag' rendement noem ik 83 tot zo'n 86db. Vanaf zo'n 89db kun je met enkele wattjes je kamer ook al aardig vullen met muziek. Mijn 15wattertje heeft ook geen moeite met m'n 88db rendement speakers. Maar,... mijn ervaring is wel, door de jaren heen, dat een hoogrendement speaker op een lichte (al dan niet buizen) versterker vrijwel altijd mooier klinkt dan z.n. 'power-hungry' laagrendement speakers op grote, zware eindversterkers. Mvg, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts