jopie Posted 24 mei 2003 Report Share Posted 24 mei 2003 een GOEDE buizenversterker staat bekend om z,n mooie stemmen projectie. en natuurlijk de diepte, die ik nog nooit in een transistor heb gehoord. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jopie Posted 24 mei 2003 Report Share Posted 24 mei 2003 ik zit elke avond voor de BUIS. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr.Dynaco Posted 24 mei 2003 Report Share Posted 24 mei 2003 Mijn buizen staan heel LAAG,bijna op de grond.Wie verkoopt dat er geen laag in buizenversterkers zit mist waarschijnlijk een deel van het gehoor,het wordt niet zo aangedikt als bij torrenbakken wat er niet is hoor je ook niet.Het snel verouderen van buizen is ook onzin als je ze steeds aan en uit zet ok,maar mijn GEC KT88 spelen al vanaf 1967. Met warme groet MR Dynaco Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 24 mei 2003 Report Share Posted 24 mei 2003 Geplaatst door Sodejuu: Dat is idd waar. Een scoopbeeld kan nog zo mooi zijn, maar je hoort er geen ruk van Nou die 3e harmonische vervorming hoor je ook wel zonder scoop Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 24 mei 2003 Report Share Posted 24 mei 2003 Geplaatst door PD: KR Audio-Electronics heeft ook kloten (en buizen).. en de prijs is dat ook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 24 mei 2003 Report Share Posted 24 mei 2003 KR.... zijn dat geen vacuumtransistoren?? In welke catagorie vallen die dan?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 24 mei 2003 Report Share Posted 24 mei 2003 Lelijke kachels Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 24 mei 2003 Report Share Posted 24 mei 2003 tjong. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 24 mei 2003 Report Share Posted 24 mei 2003 Geplaatst door JSA:Lelijke kachels Lelijk vind ik ze absoluut niet. Ook niet kwa klank, de laatste dan. Oudere KR's willen wel eens flink vervormen. Maar of dit in de catagorie buizen valt vraag ik me af. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 24 mei 2003 Report Share Posted 24 mei 2003 Geplaatst door JSA: Nou die 3e harmonische vervorming hoor je ook wel zonder scoop Nou, dat geloof ik graag, maar ik had het over een scoopbeeld op zichzelf. Zelden naar kunnen luisteren. En als het al zo was, dan niet voor lang Link to comment Share on other sites More sharing options...
yoyo Posted 24 mei 2003 Report Share Posted 24 mei 2003 Geplaatst door Hi-Fifi:Wie kiest dus waarvoor en waarom? Je hebt zelf natuurlijk hier en daar al eens uitgebreid geluisterd; wat vind je er zelf eigenlijk van ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 25 mei 2003 Report Share Posted 25 mei 2003 Geplaatst door Yoyo: Je hebt zelf natuurlijk hier en daar al eens uitgebreid geluisterd; wat vind je er zelf eigenlijk van ? Sprak de psycholoog ..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 25 mei 2003 Report Share Posted 25 mei 2003 Geplaatst door jopie:een GOEDE buizenversterker staat bekend om z,n mooie stemmen projectie. en natuurlijk de diepte, die ik nog nooit in een transistor heb gehoord. Dan vermoed ik dat jij Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 25 mei 2003 Report Share Posted 25 mei 2003 Buizen of transistors, is hier iets zinnigs over te melden, zonder de speakers die je wilt aansturen hierin te betrekken ? Een verschil is dat je met torren redelijk goedkoop heel erg veel vermogen kunt opwekken, hetwelk betekent dat laagrendements systemen met een lastig impedantieverloop ook nog kunnen worden aangestuurd. Hetzelfde vermogen uit een buizenbak kost een veelvoud. Gezien de uiteenlopende klankkwaliteiten, tussen versterkers onderling, lijkt het mij ondoenlijk algemeen geldende uitspraken te doen. Voor mij staat vast dat de luidsprekers voor het overgrote deel bepalen wat je hoort en dat dezen ook bepalen welk een versterker je nodig hebt............... Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 25 mei 2003 Report Share Posted 25 mei 2003 Geplaatst door Jitze:Buizen of transistors, is hier iets zinnigs over te melden, zonder de speakers die je wilt aansturen hierin te betrekken ? Een verschil is dat je met torren redelijk goedkoop heel erg veel vermogen kunt opwekken, hetwelk betekent dat laagrendements systemen met een lastig impedantieverloop ook nog kunnen worden aangestuurd. Hetzelfde vermogen uit een buizenbak kost een veelvoud. Gezien de uiteenlopende klankkwaliteiten, tussen versterkers onderling, lijkt het mij ondoenlijk algemeen geldende uitspraken te doen. Voor mij staat vast dat de luidsprekers voor het overgrote deel bepalen wat je hoort en dat dezen ook bepalen welk een versterker je nodig hebt............... Groet Jitze Dan nog is het net welk systeem je kiest. Buizen (en hoog rendement speakers) of Tor (met moelijke of laag rendement speakers). Ik denk dat de meesten op het forum al op dit niveau denken (nouja, dat hoop ik in iedergeval). Ik wel in iedergeval... Link to comment Share on other sites More sharing options...
yoyo Posted 25 mei 2003 Report Share Posted 25 mei 2003 Geplaatst door Sodejuu:[QB]Sprak de psycholoog ...../QB] Het onderwerp boeit me zeer, maar de tekst waar dit topic mee werd geopend vond ik maar matig. Aangezien de opener zich nog niet in de discussie had gemengd wilde ik hem hiermee uitnodigen. (hol de rugge mar 's an, zeggen ze dan in Twente) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hi-Fifi Posted 25 mei 2003 Author Report Share Posted 25 mei 2003 Beste Yoyo, Ikzelf heb een buizen combinatie van Audio Note (M en P zero Link to comment Share on other sites More sharing options...
yoyo Posted 25 mei 2003 Report Share Posted 25 mei 2003 Geplaatst door Hi-Fifi:Ik vind het zeker niet warm klinken,maar voor mijn part vind ik de zo dubieuze meegevoerde harmonischen zo mooi! Dus met je verzoek om gefundeerde antwoorden ben je nog aan het zoeken naar een rechtvaardiging van je dubieuze voorkeur. Dat verklaart al een hoop. Groeten De hobby-psycholoog Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hi-Fifi Posted 25 mei 2003 Author Report Share Posted 25 mei 2003 Nou nee,ik ben niet echt opzoek naar het antwoord dat ik zelf niet exact kan geven. Maar ik ben gewoonweg benieuwd naar het waarom ervan. IKKE De hobbypsychopaat Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 26 mei 2003 Report Share Posted 26 mei 2003 Het belangrijkste verschil tussen een buis en een transistor, is het gegeven dat een buis meer micro-detaillering kan laten horen............. Dit heeft als gevolg dat je meer nuancering in de muziek kunt waarnemen. Complexe schakelingen, zoals we in veel transistor versterkers aantreffen, hebben een hogere noise floor, elk componentje gebruikt in de schakeling voegt er namelijk iets aan toe, terwijl halfgeleiders door hun constructie, ook voor meer verlies zorgen. Een buis heeft hiervan minder last gezien het versterkingsproces in een vacuum plaatsvindt en niet in silicium of welk ander materiaal waarvan de transistor is gemaakt. Ook - met name bij SE versterkers - de symplicity van de schakeling draagt hieraan bij. Dit heeft niets te maken met een eventuele ruis of brom die je met sommige versterkers kunt waarnemen, bijv. een Audio Analyse ruist bovengemiddeld - voor een transistorversterker - maar is bijzonder muzikaal te noemen, eea is te danken aan een minder rigide tegenkoppeling, waardoor duidelijk minder componenten aanwezig zijn. Een buizen versterker presteert dus beter doordat minder componenten in de signaalweg voorkomen en de gebruikte "versterker" - de buis - ook minder toevoegt aan deze noise floor. het mag duidelijk zijn dat de kwaliteit van de gebruikte componenten zeker van invloed is. Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 26 mei 2003 Report Share Posted 26 mei 2003 Die microdetaillering?? Ooh, je bedoelt de vervorming Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 26 mei 2003 Report Share Posted 26 mei 2003 Geplaatst door JSA:Die microdetaillering?? Ooh, je bedoelt de vervorming Als we het over vervorming hebben, moet je beslist niet naar de versterkers of andere componenten kijken, heel opvallend wordt er bij luidsprekers vrijwel nooit over gerept, een enkele keer wil men wel eens een getal noemen echter bij een bepaalde frekwentie en een bepaalde spanning............... Hebben we het bij transistors over duizendste procenten, bij buizen over enkele procenten, luidsprekers kunnen hier gemakkelijk overheen met cijfers tot 35%........ Waarin geweldige hoeveelheden muzikale informatie verloren kunnen gaan, gelukkig ontstaat er - zeer langzaam - een tendens naar speakers welke minder vervormen. Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan de Boer Posted 26 mei 2003 Report Share Posted 26 mei 2003 Een ESL heeft slechts een vervorming van amper 1%. Wie wil er nou nog buizen! Buizen is zo'n fenomeen wat iedereen elkaar weer heeft zitten aanpraten. Een tor is in alle opzichten superieur aan buizen. Zeker een klasse A geschakelde tor zoals ge die vind in mijn MA24 monoblokjes Stefan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hi-Fifi Posted 26 mei 2003 Author Report Share Posted 26 mei 2003 Stefan ik heb je door! Jij bent de audio god van de Griekse mythologie,je bent alwetend,dat mag zo ondertussen wel duidelijk zijn! Maar waarom kan ik je niet terugvinden? Ben je dan toch echt een mythe? IKKE Op basis van technische feiten heb je maar mooi weer gelijk! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hi-Fifi Posted 27 mei 2003 Author Report Share Posted 27 mei 2003 Wat betreft de ESL niet! IKKE Mijn set vervormd voor de volle 100%,maar ik vindt het lekker zo! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts