Jump to content

Digitale kabel voor SBLIVE!

Jasper
 Share

Recommended Posts

Ik heb een Soundblaster Live! Geluidskaart in m'n PC en een Harman Kardon Receiver. Nu zit er op de SBLive-kaart een digitale uitgang. Deze bestaat uit een stereo-mini-jack en daar komen twee digitale signalen uit (vandaar stereo).

Mijn probleem is dat er geen standaardoplossingen zijn van deze uitgang naar de normale coax-in op mijn receiver. Op dit moment gebruik ik en gewone audio-kabel van mini-jack naar 2 tulps (waarvan ik er dus maar 1 gebruik). Deze is echter geen coax, dus niet beschermt. Met al die verhalen over jitter enzo, heeft iemand een tip voor mij om de beste kabel te klussen. Ik zat zelf te denken om de kabel gewoon helemaal in aluminium in te pakken.

Betere tips???

Jasper,

Ik heb zelf ook de SB Live! geluidskaart, en als er iets is dat mij is tegengevallen van deze kaart dan is het wel de kwaliteit van de digitale uitgang. Het probleem van deze kaart (ik vermoed tenminste dat het hieraan ligt) is dat alle signalen intern worden omgerekend naar 48KHz, waarna dit signaal weer wordt teruggerekend naar 44,1KHz aan de uitgang. Ik heb zelf wel een een MD deck digitaal in- en uit aangesloten aan de SB. Signaal via de digitale ingang naar mijn PC gecopieerd, en via de digitale uitgang afgespeeld via de DAC van de MD (zou toch geen verlies moeten geven?) Het verschil was vooral op stemmen goed te horen: scherper en slissender dan rechtstreeks op het MD-deck afgespeeld.

Mijn conclusie is: leuk die SB live!, maar de vervorming die het ding zelf introduceert is waarschijnlijk veel groter dan wat je kunt voorkomen met een wat betere digitale kabel. Zolang je receiver locked op het signaal (het komt dus sterk genoeg binnen, het 'werkt'), denk ik dat de kabel goed genoeg is.

groeten,

Mattijs

OK ik snap het, sblive! is een leuke kaart maar bagger voor m'n relatief super-hifi-set. Heeft iemand suggesties voor een andere geluidskaart? Ik wil dus iig een digitale uitgang, liefst een coax, en hij moet niet te duur zijn (m'n pieken zijn al op, dus graag niet aankomen met een kaart van 800 piek)

Leuke kaart en niet (meer) al te duur is de Terratec EWS digital. Een goedkopere oplossing is de Terratec SoundSystem SixPack 5.1+ (maar die moet nog uitkomen). Anders kun je de Guillemot Maxi Sound Fortissimo nemen.

Greetz,

Sodejuu