Henrie Posted 22 mei 2003 Report Share Posted 22 mei 2003 Klinkt misschien gek, maar ik heb vanavond echt veel lol gehad met Matlab. Zal ff uitleggen waarom. Ik moest voor school wat doen met Matlab (voor het vak Digitale Signaal Processing). Ik moest daarvoor o.a. een willekeurig geluid opnemen. Ik had daar geen mogelijkheden voor (op de computer op school), dus heb ik standaard Windows-geluidjes gebruikt (chord.wav, ding.wav, notify.wav enz.). Dat moest ik dan gaan laden in Matlab en een frequentiespectrum van bepalen. Ook moest ik het af gaan spelen in Matlab. Matlab gebruikt een standaard samplefrequentie van 8192Hz. Als je dan zo'n wav-bestand afspeelt, klinkt het vervormd. Matlab speelt het te langzaam af, dus klinkt het 'lager'. Maar je kunt ook zelf een bepaalde samplefrequentie invoeren en dan begint dus de humor: ik heb de samplefrequentie verlaagd tot ongeveer 200Hz. Nou, ik heb m'n conussen nog nooit zo ver zien uitslaan zonder dat er (hoorbaar) geluid uit kwam! De samplefrequentie nog eens aangepast (1000Hz of zo) en toen kwam er echt ongelovelijk veel laag uit. Een ongeruste huisgenoot kwam al langs om te kijken wat ik toch aan het doen was Later nog eens overgedaan, omdat ik erachter kwam dat je Matlab ook zo kunt instellen dat ie geluiden zo hard mogelijk afspeelt, zonder te clippen. Wow! Gelukkig had ik de volumeknop inmiddels teruggedraaid... Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 27 mei 2003 Report Share Posted 27 mei 2003 Zo blijkt wel weer Matlab is een veelzijdig programma Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 27 mei 2003 Author Report Share Posted 27 mei 2003 Geplaatst door LaMa:Zo blijkt wel weer Matlab is een veelzijdig programma Zeker. Er kan ongetwijfeld nog veel meer met Matlab. Al kun je voor geluidsbewerking natuurlijk beter speciaal daarvoor bestemde programma's gebruiken. Trouwens, over humor gesproken: er zit een 'easter egg' in Matlab (kwam ik vandaag achter). Als je namelijk 'image' (zonder quotes) invult, komt er een foto op je beeld van een kindje. Dit is 'm: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts