DVD Fiel Posted 17 september 2002 Report Share Posted 17 september 2002 Ik heb destijds een gewone inboedelverzekering afgesloten, met extra dekking voor mijn audio/video/computer apparatuur en CD/DVD verzameling, alsmede een 'electronica' verzekering - die dekt eventuele schade door blikseminslag, vocht etc. Moet trouwens binnenkort de zaak wel opnieuw inventariseren - mijn DVD verzameling is sindsdien explosief gegroeid, en dan is er nog mijn nieuwe laptop. Totale kosten van de verzekering vielen mee - ik woon niet in een 'risicogebied', en ik heb een certificaat 'veilig wonen', en dat scheelt flink. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 18 september 2002 Report Share Posted 18 september 2002 Is iedereen wel op de hoogte van wat er uiteindelijk wordt uitgekeerd, mochten er zaken gestolen worden of beschadigd raken? Verzekerd zijn voor een bepaald bedrag wil in het geheel niet zeggen dat je dat bedrag ook werkelijk krijgt als het wordt gestolen. Wat ik heb begrepen is dat de verzekering wel wordt afgesloten tegen nieuwwaarde, maar dat bijna altijd in de kleine lettertjes staat dat als de afschrijving van de apparatuur een bepaald niveau heeft bereikt, men over gaat tot uitkering van dagwaardes. En je zult schrikken van de hoogte van de afschrijvingen welke verzekeringsmaatschappijen hanteren voor audio-apparatuur, dat ligt niet ver onder dat van computers. Tevens hanteren ze super lage dagwaardes, een versterker is een versterker voor een verzekeringsmaatschappij, of het nou een Krell of een Pioneer is, procentueel gaat er gewoon hetzelfde vanaf. Het is erg lullig als je denkt voor nieuwwaarde te zijn verzekerd, maar dat ondertussen de waarde voor de verzekeringsmaatschappij is gehalveerd (of nog erger), terwijl je wel gewoon premie blijft betalen als ware het nieuwwaarde. Een vergelijking is misschien te maken bijvoorbeeld met auto's, all-risk verzekeringen, daar is het ook verre van verstandig om die zo lang aan te houden vanwege de welbekende redenen. Mochten er mede forummers zijn met andere ervaringen of wetenschap, laat dit dan aub weten, met namen van maatschappijen erbij, zodat wij allen hiervan kunnen profiteren en makkelijker keuzes kunnen maken. Het is allemaal zo zonde als ieder voor zich het wiel moet uitvinden of door schade en schande wijzer moet worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wouter Verkuijl Posted 18 september 2002 Report Share Posted 18 september 2002 Hmmm. Ik zit bij Univ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 19 september 2002 Report Share Posted 19 september 2002 Het erge is dat wanneer er schade ontstaat door wat dan ook, de verzekeringsmaatschappij de waarde van je inboedel bepaalt (volgens bepaalde richtlijnen) en niet jij. Niet onderverzekerd zegt alleen maar dat ze het volledige bedrag zullen uitkeren van de waardebepaling die zij maken. De waarde van high-end audioapparatuur wordt (misschien niet geheel ontoevallig) niet altijd even 'juist' ingeschat. Problemen zullen misschien niet optreden als alles nog nieuw is, maar als het al enkele jaren staat of je hebt het bijvoorbeeld 2e hands gekocht dan wordt het al snel een heel ander verhaal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 19 september 2002 Report Share Posted 19 september 2002 In inboedelverzekeringen wordt het begrip nieuwwaarde beperkt door een regel welke stelt, dat zaken waarvan de dagwaarde minder bedraagt dan 40% van de nieuwwaarde, zullen worden gewaardeerd op dagwaarde....... Hiervoor bestaan geen vaste regels, op z'n best wordt dit in gezamelijk overleg vastgesteld, zinnig is het hierbij - als verzekerde - te kunnen aantonen welke waarde deze zaken - bijv. de audioapparatuur - hebben. Schade afhandeling is een proces waarbij de eigen inbreng zeker zo belangrijk is als de ondersteuning van een tussenpersoon. Ook bestaat de mogelijkheid - als verzekerde - zelf een expert aan te wijzen. De maatschappij benoemt er dan ook een, echter veel expertisebureau's leven voornamelijk van opdrachten van verzekeraars, hetgeen geen garantie is voor onafhankelijk optreden. Wil dit alles voorkomen is er de mogelijkheid om alle apparatuur en muziekdragers te laten taxeren, hierbij wordt de waarde vastgelegd in een taxatierapport en is dus voor een ieder duidelijk. Echter dit is een vrij kostbare procedure welke elke 2 jaar dient te worden overgedaan, uitsluitend aan te bevelen indien er een sprake is van een uitzonderlijke verzameling van muziek en/of apparratuur. Lastig dus........ Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 25 september 2002 Report Share Posted 25 september 2002 Geplaatst door Sander:Mischien kun je beter zelf een stroppenpot gaan vullen in plaats van dure overbodige kostbaarhedenverzekeringen af te sluiten? Jatten ze je apparatuur Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 25 september 2002 Report Share Posted 25 september 2002 Das gek. Een girale stroppenpot jatten. Wil wel eens weten hoe je dat doet. Het lijkt me niet dat Sander een ouwe sok met kleingeld bedoelde... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 25 september 2002 Report Share Posted 25 september 2002 Ik heb intussen mijn verzekeringspipo gebeld en die heeft me laten weten dat hij bezig is voor mij een elektronicaverzekering te regelen met de kosten van de inboedelverzekering. Dat is natuurlijk wel interessant. Hij probeert dit los te krijgen op het feit dat ik toch niet met mijn apparatuur de deur uit ga en deze dus stationair is. Over het uitbetalen van schade zei hij dat er wel een dagwaarde uitgekeerd wordt, maar dat ze de betere hifiapparatuur toch weldegelijk anders behandelen dan een ZoNie-setje. Zo blijkt dat mijn platenspeler meer "opbrengt" dan ik ervoor betaald heb, omdat het al een beestje op leeftijd is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts