Jump to content

Een mooie set

@
 Share

Recommended Posts

Dit weekend was ik weer eens bij Ferry mijn hifi dealer in weerdinge.

Natuurlijk maak ik altijd een rondje door de winkel om te kijken wat voor moois er allemaal weer staat.

Uiteindelijk kwam ik terecht in de grootste luisterruimte waar een paar Sonus Faber Amati's stond opgesteld. Over smaak valt niet te twisten das een zekerheid. Maar tsjongejonge wat zien die speakers er mooi uit zeg. Ff luisteren dan maar.... ;)

In eerste instantie viel me op dat er een prachtig rustig geluid in zit. Geen bombarie, geen opgetrokken wenkbrauwen. Een ongelovelijk diep geluidsbeeld, bijzonder ruimtelijk.

Op een gegeven moment werd er een cd in de speler gelegd van een voor mij onbekende muzikant. Een singer/songwriter die zichzelf begeleidde op een akoestische gitaar.

Na een paar nummers geluisterd te hebben bedacht ik me ineens dat ik totaal niet meer op de set aan het letten was. In plaats daarvan zat ik geboeid te luisteren en vroeg ik me af of de man nu op een Martin, een Takamine of een ander soort gitaar aan het spelen was.

Ik was even los van tijd ruimte en vooral van apparatuur. En dat terwijl ik de set en de muziek totaal niet kende en ik zat nog maar een kwartiertje ofzo!

Een moment later komt Ferry weer binnen en meld me dat de speakers nog wel ingespeeld moeten worden! Als hij het zegt dan zal het wel zo zijn.... :D

Al met al weer een bijzondere luisterervaring.

Wel moet zeggen dat de speakers ook gekoppeld waren aan een Krell KST, een FPB 700cx en een KPS28c. Dit geheel weer gekoppeld door transparent reference XL bekabeling ook naar de speakers. Een redelijke tweede hypotheek dus...

Maar dat er verbetering c.q. verandering mogelijk is staat voor mij weer vast. En ik weet nog niet precies of ik daar wel blij mee ben. ;)

Geplaatst door JSA:

Maar een groter verbetering hoeft totaal niet gepaard te gaan met veel poen over de balk gooien ;)

Ten opzichte van mijn situatie nu niet nee. Als ik mijn spullen weer werkend thuis heb dan ben ik al blij ;)

En een luidspreker / set moet ook goed klinken bij "moeilijker" muziek. Dat wil zeggen, in grotere bezetting.

Singer / songwriter met gitaar klinkt al vrij snel goed.

Onlangs heb ik dat weer ervaren dat die zogenaamd audiofiele opnames bijna altijd goed klinken, waarna diezelfde set met groot orkestwerk of moeilijke vocalen compleet de mist in gaat.

Ik suggereer overigens niet dat dit ook voor bovenvermelde set het geval zal zijn, meer een opmerking i.h.a.

Paul.

Geplaatst door Paul Jenner:

En een luidspreker / set moet ook goed klinken bij "moeilijker" muziek. Dat wil zeggen, in grotere bezetting.

Singer / songwriter met gitaar klinkt al vrij snel goed.

Onlangs heb ik dat weer ervaren dat die zogenaamd audiofiele opnames bijna altijd goed klinken, waarna diezelfde set met groot orkestwerk of moeilijke vocalen compleet de mist in gaat.

Ik suggereer overigens niet dat dit ook voor bovenvermelde set het geval zal zijn, meer een opmerking i.h.a.

Paul.

Ik begrijp wat je bedoelt Paul. Ik was zelf ook erg benieuwd wat er met de muziek die ik wel goed ken gebeurt op die set. Wellicht dat ik dat binnenkort eens ga aanhoren. Als ik opmerkelijke verschillen waarneem dan meld ik het natuurlijk.

Hmmm, ik zou haast denken dat 't die CD van Nils Lofgren - "Acoustic live" is geweest.

Ferry heeft inderdaad erg mooi spul in de winkel. Ook zijn de occasions er vaak scherp geprijst.

Alleen heb ik er tot nu toe nog geen high-end set gehoord, die veel beter klonk dan een set van rond de 4500,- Euro.

(incl: een Wilson Grand Slamm + Krell set)

Maar,... voor die liefhebber is 't inderdaad een heerlijke winkel waar je je lekker kunt vergapen aan al dat fraais, zonder zo'n "Kan ik U helpen" sfeer.

Geplaatst door Alco:

Hmmm, ik zou haast denken dat 't die CD van Nils Lofgren - "Acoustic live" is geweest.

Ferry heeft inderdaad erg mooi spul in de winkel. Ook zijn de occasions er vaak scherp geprijst.

Alleen heb ik er tot nu toe nog geen high-end set gehoord, die veel beter klonk dan een set van rond de 4500,- Euro.

(incl: een Wilson Grand Slamm + Krell set)

Maar,... voor die liefhebber is 't inderdaad een heerlijke winkel waar je je lekker kunt vergapen aan al dat fraais, zonder zo'n "Kan ik U helpen" sfeer.

Ik kom er inderdaad graag. Maar waar heb jij dan wel een high-end set beluisterd die naar jouw mening het 4500 niveau ontsteeg?

Ik ben benieuwd of ik het met je eens ben...

Geplaatst door Ruud:

Misschien bij Alco thuis confused.gif:rolleyes:;)

Tsja, dan heeft Alco het goed voor mekaar. Ik zit thuis in ieder geval nog niet op het niveau wat ik dit weekend heb beluisterd. En ik heb ook al wat meer dan 4500 gespendeerd. Maar je hoort me overigens niet klagen hoor. Er moet wat te wensen over zijn anders wordt het ook saai he ;)

Hihi, neee guys... Ook niet bij mij thuis :D

Ik heb tot nu toe 3 verschillende sets gehoord, die op z'n minst niet onderdeden voor enkele "2e hypotheek-niveau sets", zoals ik die weleens bij Ferry heb mogen beleven. (waarmee ik niet wil zeggen, dat dergelijke dure sets niet deugen,o.i.d.)

De 1ste bestond uit een AudioNote versterker, Micromega Solo CD-speler en een paar grote hoornspeakers, met AudioNote bekabeling. (versterkers waren gemodificeerd)

Ok, dit was niet die set van rond de 4500,- Euro, hoewel de eigenaar van deze set er 2e hands niet/nauwelijks meer voor betaald heeft.

De 2e set bestond uit een Sonneteer Alabaster versterker, Sonneteer Byron CD-speler, en een setje PENaudio speakers.

(totale prijs zo'n 6000,- Euro)

En last but not least, de set met een nieuwprijs van onder de 4500,- Euro.

Meridian 506.20 (gemodificeerd!), een Naim Nait-2, en een paar redelijk forse, hoog rendement, zelfbouw zuilen (ala Driade vorm)

Dit was een aantal maanden geleden bij iemand thuis, in Assen.

Maar toegegeven, geen van deze set zag er zo imposant uit als een set SF Amati met krell's er achter.

Groeten,

Alco :)

Geplaatst door Alco:

Maar toegegeven, geen van deze set zag er zo imposant uit als een set SF Amati met krell's er achter.

Groeten,

Alco :)

Het oog wil ook wat ;)

Maar ik wil best geloven dat het een stuk goedkoper ook kan hoor. Dan moet je alleen wel een mooie match samenstellen. En daar gaat heel wat luisteren aan vooraf denk ik. Op zich heb ik daar geen moeite mee ;) Maar zoveel jaren ben ik er nog niet mee bezig...