Jump to content

frequentiebereik van een cd

Keessie
 Share

Recommended Posts

t'is een oud verhaal wellicht, maar toch. de cd heeft een frequentiebereik van 20 tot 20000 hertz, althans zo wordt het altijd aangeduid. laatst zat ik een hifiblad te lezen, iemand stelde de vraag hoe het kwam dat een testcd met een frequentie van 15 hertz ook te horen was, of eerder te voelen. het antwoord was dat een cd zelfs tot 5 hertz kon gaan, maar in ieder geval niet boven de 20500 hertz.

laatst was ik dus in die "ergerniswinkel" en die man zei ook dat er geen geluid onder de 20 hertz zat op een cd. weten jullie wie er nou gelijk heeft???

greetz,

Keessie

Een CD kan to 0 Hz, maar of iemand dat er ook ooit op zet confused.gif Denk het niet. Alhoewel ik heb CD's waar een DC component (gelijkspanningscomponent) op staat, foutje van de studio.

I.i.g. is het naar boven toe bij ca. 20 KHz einde geluid.

cool.gif

bedankt luitjes, da's duidelijk. weer een minpunt voor die verkoper in die kakwinkel. maar ik vind het toch ook wel zinnig voor mezelf, ik heb namelijk altijd gedacht, dat het inderdaad maar tot 20 hertz ging.......

t'is dus blijkbaar wel zo, dat een cd-speler alle frequenties er uit kan halen, en niet gefilterd is bij het uitgangssignaal

Keessie

Geplaatst door Duck-Twacy:

22500 Hz volgens een zekere Nyquist (of was het Shannon?).

Ik hoor dat toch niet meer ;)

Dat was Nyquist. Maar bij 22050 KHz moet dan ook wel alles weggefilterd zijn bij de opname. Omdat zulke ideale steile filters in de praktijk niet bestaan (ook geen digitale) houdt het bij 20 KHz meestal wel op.

Geplaatst door Duck Twacy

Ik hoor dat toch niet meer

Nou, ik denk eerder dat onze oren dat nog wel kunnen oppikken maar in de loop der jaren gewoon veel ongevoeliger zijn geworden.

Ik kan me nog goed een recentie herinneren in een gerenommeerd Duits Audioblad (welke weet ik niet meer) over een Spectral Equalizer. Het zal eind jaren 80 zijn geweest. Samen met een "referenzklasse-set" is hiernaar geluisterd en het bleek dat iedereen een "dramatisch" verschil hoorde toen bij, ik meen 30Khz(!), een 10 dB lift werd gegeven.

Men had het vooral over de ruimtelijke afbeelding etc.

Dat geeft toch te denken...

Geplaatst door Geerdie:

Geplaatst door Duck Twacy

Ik hoor dat toch niet meer

Nou, ik denk eerder dat onze oren dat nog wel kunnen oppikken maar in de loop der jaren gewoon veel ongevoeliger zijn geworden.

Ik kan me nog goed een recentie herinneren in een gerenommeerd Duits Audioblad (welke weet ik niet meer) over een Spectral Equalizer. Het zal eind jaren 80 zijn geweest. Samen met een "referenzklasse-set" is hiernaar geluisterd en het bleek dat iedereen een "dramatisch" verschil hoorde toen bij, ik meen 30Khz(!), een 10 dB lift werd gegeven.

Men had het vooral over de ruimtelijke afbeelding etc.

Dat geeft toch te denken...

Dat doet me weer denken aan een luistersessie waarbij een vogel nogal heftig reageerde op felle drumsaldo's gespeeld op mijn Northstar cdspeler, dezelfde opname in een SAcdspeler maakte totaal geen indruk op deze vogel :)

De speakers (Infinity R90) die toen speelden geven met gemak tot 45KHz weer.

Ik denk dat je die hoge frequenties niet bewust hoort, maar ervaren doe je ze wel :)

Laat nou net ruimtelijke weergave een groot pluspunt/kenmerk zijn van Infinity speakers met EMIT tweeters .......

Andr