Kermit Posted 26 juli 2003 Report Share Posted 26 juli 2003 Ik zat in een contemplatieve bui eens wat te mijmeren over geluidsweergave en vooral de aanschaf er van. Het verbaast mij al een hele tijd dat er allerlei luidsprekers op de markt gebracht worden die zo moeilijk aan te sturen zijn dat je de meest excotische (en dure) versterkers en kabels nodig hebt om ze een beetje tot klinken te brengen. En eigenlijk is dat natuurlijk grote flauwekul. Het lijkt verdorie wel of ze het er om doen. En toen kreeg ik eeneens een heel andere gedachte: ze doen het er werkelijk om. Want je hebt dan een prachtig excuus als het niet klinkt: je vertserker is niet goed, de bekabeling is niet goed, de CD-speler is niet goed, de opnames zijn niet goed... Vroeger ging je naar een speciaalzaak en dan ging je met zo'n verkoper in de slag. Als je een goede trof (Bert Kouwenhoven bij Snijders in Rotterdam was er zo een), dan zocht hij uit wat je wilde, probeerde zich een beeld te vormen van de luistersituatie en kwam op basis van eigen deskundigheid met een aantal suggesties. Zo'n zorgvuldig samengestelde set kon erg goed klinken, zonder allerlei geneuzel van interlinkjes, netsnoeren en luidsprkerkabel-esotherica waar we vandaag aan de dag niet meer van buiten schijnen te kunnen. En als het nog niet goed was, dan werd er verder gezocht naar een combinatie die wel voldeed. Tegenwoordig heb je dat niet meer. Zorgvuldig selecteren is er helemaal niet bij, verstand van muziek hebben verkoipers niet meer en de meesten hebben nauwelijks nog nog enig besef van goede weergave. Ze mikken maar wat apparatuur om wat voor reden dan ook bij elkaar en als het niet klinkt dan moet je maar met kabels gaan klooien onder het mom van fine-tuning. Is dat nou in de plaats gekomen van een goed onderbouwd advies? Worden liefhebbers in de kabelstand verheven om het onvermogen van de detailhandel niet alleen te verbloemen, maar er ook nog eens een flink slaatje uit te slaan? Ik ben benieuwd hoe jullie er over denken... Link to comment Share on other sites More sharing options...
jopie Posted 27 juli 2003 Report Share Posted 27 juli 2003 ben het 50 procent met je eens....... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 27 juli 2003 Report Share Posted 27 juli 2003 Vroeger was alles beter..... Tenminste, dat haal ik uit je tekst. Ik vind dit weer eens zoiets van:"tja, wat moet ik ermee ". Vroeger had je ook maar een model sportschoenen, nl de Adidas Gym. Die werd overal voor misbruikt en iedereen vond het een geweldige schoen. Totdat de heren ingenieurs, orthopeden en physiologen zich ermee gingen bemoeien. De ene maffe techniek na de andere werd er in de schoenen verwerkt. En de schoenen werden echt beter. Er werd nu ook rekening gehouden met het feit de elke voet anders is en dat de ene schoen niet geschikt is voor iedereen. En toen gebeurde het vervelende. Meneer Marketing ging er zich mee bemoeien. Functionaliteit moet wijken voor mode cq hype. Ik denk dat dit (Al Bundy)verhaaltje er dichter bij in de buurt komt. Ik ben het dus niet met je stelling eens. Er zitten zeker rake dingen in, maar meer dan de helft is toch een beetje geromantiseerd. De mensen (klanten) van tegenwoordig hebben steeds meer "duiven op hun dak" en willen/kiezen individualiteit. Massaoplossingen vind je nergens meer en een verkoper wordt nu afgerekend op omzet in plaats van vakkennis. Er zijn nog maar weinig winkels waar je een goed advies kan krijgen, helaas Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 27 juli 2003 Report Share Posted 27 juli 2003 Kermit, jouw verhaal van vroeger ging bij mij nog steeds op voor Snijders. Toen ik op zoek ging naar een set kreeg ik daar een nuchter advies. Ik moet zeggen dat ik daar zeer prettig werd geholpen. Aan de hand van mijn budget en idee Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 27 juli 2003 Report Share Posted 27 juli 2003 De vraag is tegenwoordig veel groter en veel meer mensen kunnen het zich veroorloven. De hoeveelheid deskundigheid is helaas niet meegegroeid. Er was vroeger net zoveel geneuzel over de "finesses" van een set als nu hoor. Audio is tenslotte ook een soort gezelschapsspel. Alleen was er toen nog niemand op het idee gekomen om over kabeltjes te neuzelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 27 juli 2003 Author Report Share Posted 27 juli 2003 Sodejuu Ik denk dat je de kern hebt gemist. Het gaat mij er niet om dat vroeger alle beter was en het gaat mij al helemaal noet om massaoplossingen. Om bij jouw voorbeeld te blijven: als ik naar een goede sportzaak ga, dan wil ik advies over welke schoenen ik het beste kan kopen. Dan verwacht ik vragen als: waar wilt u de schoen voor gebruiken, doet u dat binnen of buiten, welke schoenen heeft u tot nuu toe gebruikt en wat zijn uw ervaringen daarmee (goed/slecht). en of er bijzondere omstandigheden zijn aar rekning mee gehouden wordt. Ik verwacht een voetmeting en dan uiteindelijk een aantal gerichte suggesties. Dat is iets heel anders dan te vragen welke maat ik heb en welke kleur ze moeten zijn, een paar dozen uit het rek te trekken, laten passen en af te rekenen. En als het niet goed is de mensen naar het rek der exclusieve inlegzooltjes te verwijzen (die soms duurder zijn dan de schoen zelf) en steeds andere inlegzooltjes te proberen totdat de klant er eentje treft die het dan wat beter maakt. Dan 'matcht' de schoen met de voet van de klant. Dat vind ik het paard achter de wagen spannen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
jopie Posted 27 juli 2003 Report Share Posted 27 juli 2003 Geplaatst door Kermit:Sodejuu Ik denk dat je de kern hebt gemist. Het gaat mij er niet om dat vroeger alle beter was en het gaat mij al helemaal noet om massaoplossingen. Om bij jouw voorbeeld te blijven: als ik naar een goede sportzaak ga, dan wil ik advies over welke schoenen ik het beste kan kopen. Dan verwacht ik vragen als: waar wilt u de schoen voor gebruiken, doet u dat binnen of buiten, welke schoenen heeft u tot nuu toe gebruikt en wat zijn uw ervaringen daarmee (goed/slecht). en of er bijzondere omstandigheden zijn aar rekning mee gehouden wordt. Ik verwacht een voetmeting en dan uiteindelijk een aantal gerichte suggesties. Dat is iets heel anders dan te vragen welke maat ik heb en welke kleur ze moeten zijn, een paar dozen uit het rek te trekken, laten passen en af te rekenen. En als het niet goed is de mensen naar het rek der exclusieve inlegzooltjes te verwijzen (die soms duurder zijn dan de schoen zelf) en steeds andere inlegzooltjes te proberen totdat de klant er eentje treft die het dan wat beter maakt. Dan 'matcht' de schoen met de voet van de klant. Dat vind ik het paard achter de wagen spannen... dus als ik het goed begrijp.... te beginnen met de bron, en daarna maar eens horen of er nog meer wensen zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jopie Posted 27 juli 2003 Report Share Posted 27 juli 2003 maar akkoord...... ook de verkoper wil graag rendement trekken, om zijn promilage , en provicie te halen, en als iemand daar gevoelig voor is. tja??? misschien was het VROEGAH wel allemaal iets degelijker . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hi-Fifi Posted 27 juli 2003 Report Share Posted 27 juli 2003 Ik weet wel een fabrikant die zijn luidsprekers een grillige impedantie meegeeft (of laat behouden),juist omdat hij idd wil dat zijn spul goed moet klinken. Toevallig importeert deze man ook nog eens twee zogenaamde high end merken,die uiteraard perfect harmonieren met zijn speakers. IKKE Het is voer dat aanzet tot denken ja...,maar ik ben geen doemdenker. Het was maar een voorbeeld Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hi-Fifi Posted 27 juli 2003 Report Share Posted 27 juli 2003 Vroegah was het iig anders,toen zat ik nog in mijn poepluier.... IKKE En als ik straks tachtig ben,heb ik die misschien weer nodig. Life can be cruel,just look at it on the bright side... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 27 juli 2003 Report Share Posted 27 juli 2003 Misschien was mijn relaas ook wel wat wazig . Het feit dat omzet belangrijker is dan advies, is voor de goeie en welwillende verkoper ook een blok om de nek. Het wordt ook mede bepaald door het tempo waarin we moeten leven. Misschien kom ik daarom ook liever in een kleine speciaalzaak waar de mensen de tijd voor je nemen. Ik betaal dan graag iets meer. Maar om het andere niet te hoeven ontlopen, verdiep ik me eerst in de materie (iets dat ik wil aanschaffen), om ook bij een "grootgrutter" met mijn keuze naar huis te kunnen gaan. Voor zo'n zaak ben ik een hele makkelijke. Naar binnen lopen, zeggen wat ik wil, betalen en naar buiten. Dan hoef ik het gezwets van een verkooppipo niet aan te horen . Dus eerst zelf research doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 27 juli 2003 Report Share Posted 27 juli 2003 Kijk eens hoe het tegenwoordig gaat. Neem Puur eens als voorbeeld, dat mag hopelijk, want hij heeft zijn 'probleem' zelf al op het forum gepost Je zou toch zeggen dat hij bij Klaas aan het goede adres is, hij heeft uitgelegd in welke ruimte en op welke versterker de speakers worden aangesloten en op het eerste gehoor klinkt het prima. Totdat een z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 27 juli 2003 Report Share Posted 27 juli 2003 Geplaatst door Sodejuu: Dus eerst zelf research doen. Dat willen de meesten ook wel maar als je een technisch leek bent dan ben je dus overgelevert aan de "deskundige". En die deskundige blijkt dan ook weer een leek te zijn die zijn "kennis" ook weer van horen zeggen heeft en/of er maar een puntje aan fataseert en bovendien er ook nog een commercieeel belang bij heeft? Gelukkig zijn er idd deskundigen die wel weten waar ze het over hebben en hun best doen om er achter te komen wat voor de klant een optimale oplossing is. Maar het valt voor een verkoper ook niet mee, menig klant weet eigenlijk helemaal niet wat ie wil. Link to comment Share on other sites More sharing options...
telefunken Posted 27 juli 2003 Report Share Posted 27 juli 2003 ik denk ook dat dit onderwerp meer tussen je oren zit. 1.je woord ouder. 2.je gaat meer eisen stellen. 3.ligt ook een beetje aan je stemming. 4.sommige hebben te maken met bedrijfs doof. 5.je wilt het altijd beter krijgen dus koopt men weer iets anders wat op 1 gebied beter klingkt maar waar je na 4 weken erachter komt dat het ook weer op 3 gebieden minder klingkt. 6.en sommige mensen hebben problemen thuis en gaan meer geld uitgeven aan de hobby om zich zelf dan maar te kietelen. 7.en dan hebben we met die type's te maken die in de zeike genomen willen worden door de audio boeren. 8.en er zijn mensen die het prachtig vinden om te vertellen wat ze allemaal niet hebben staan thuis en wat het gekost heeft (uitslovers) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 27 juli 2003 Report Share Posted 27 juli 2003 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 27 juli 2003 Author Report Share Posted 27 juli 2003 Pjotr heeft het precies over de situatie waar ik op doel. Ik ben in de afgelopen jaren verschillende malen geconfronteerd met mensen die van de 'verkopers niets wijzer werden en het uiteindelijk aan mij vroegen, omdat ze gehoord hadden 'dat ik er meer van wist'. Dat waren geen audiofielen, maar gewoon muziekliefhebbers die iets moois (en soms echt mooi) wilden om van hun muziek te genieten. Die heb ik met wat inzet en tijd van mijn kant aan sets geholpen waar ze met erg veel plezier van genieten en sommige van die sets staan er al jaren. Soms was er wat nazorg nodig in de vorm van optmale opstelling, maar voor de rest... En natuurlijk weten mensen vaak niet aan te geven wat ze willen, maar is dat nu juist niet het vakmanschap van de verkoper om er achter te komen? Als ik in een Hifizaak een verkoper tegen klanten hoor vertellen dat hij een goede set voor ze heeft uitgezocht, maar dat het pas echt goed wordt met fine-tuning om dan vervolgens met gevoel voor dramtiek een hand kabel-esotherica te grijpen en te zeggen "en dat doe je hiermee", dan heb ik zo mijn bedenkingen. Ik blijf bij mijn stelling dat een set goed moet klinken met gewone bekabeling. Anders is er iets niet goed met de set. Die tikfout in 'dramatiek' laat ik maar even staan... Link to comment Share on other sites More sharing options...
jopie Posted 27 juli 2003 Report Share Posted 27 juli 2003 nederlandsche spellings controle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jopie Posted 27 juli 2003 Report Share Posted 27 juli 2003 Geplaatst door Kermit:Pjotr heeft het precies over de situatie waar ik op doel. Ik ben in de afgelopen jaren verschillende malen geconfronteerd met mensen die van de 'verkopers niets wijzer werden en het uiteindelijk aan mij vroegen, omdat ze gehoord hadden 'dat ik er meer van wist'. Dat waren geen audiofielen, maar gewoon muziekliefhebbers die iets moois (en soms echt mooi) wilden om van hun muziek te genieten. Die heb ik met wat inzet en tijd van mijn kant aan sets geholpen waar ze met erg veel plezier van genieten en sommige van die sets staan er al jaren. Soms was er wat nazorg nodig in de vorm van optmale opstelling, maar voor de rest... En natuurlijk weten mensen vaak niet aan te geven wat ze willen, maar is dat nu juist niet het vakmanschap van de verkoper om er achter te komen? Als ik in een Hifizaak een verkoper tegen klanten hoor vertellen dat hij een goede set voor ze heeft uitgezocht, maar dat het pas echt goed wordt met fine-tuning om dan vervolgens met gevoel voor dramtiek een hand kabel-esotherica te grijpen en te zeggen "en dat doe je hiermee", dan heb ik zo mijn bedenkingen. Ik blijf bij mijn stelling dat een set goed moet klinken met gewone bekabeling. Anders is er iets niet goed met de set. Die tikfout in 'dramatiek' laat ik maar even staan... cynisch?????????????? de tikfout dan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 27 juli 2003 Report Share Posted 27 juli 2003 Geplaatst door Pjotr: Voor zover ik Puur hier gevolgd heb heeft hij hier helemaal geen probleem gepost. Iig niet mbt de PePe's. Strikt genomen hebben anderen dat voor hem er van gemaakt. Wie nodigt Picoso dan ook uit, da's vragen om problemen Het gaat overigens ook over de 'vervorming' in het middengebied die bij Erik ook al door meerdere mensen werd gehoord. Maar dat heeft Puur vantevoren kunnen horen. Om Kermit even af te vallen, er werd niet meteen met kabeltjes gegooid toen bleek dat de speakers 'misschien' niet goed klinken. In zijn verhaal komt de kabelfobie ook weer terug, je kunt er een set mee 'tunen' en daar is niets mis mee. Het gebruik van kabels als 'equalizer' vind ik een foute benadering, het gaat om de juiste 'match' tussen apparatuur en/of speakers en die kun je met bepaalde kabels bereiken. Dat de handel daar gretig op inspeelt is logisch, alles wat geld oplevert vindt de handel interessant. Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
jopie Posted 27 juli 2003 Report Share Posted 27 juli 2003 dus eigenlijk lijkt het erop dat als je een dure set koopt, het nooit maximaal kan presteren ZONDER een paar DURE kabels. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jopie Posted 27 juli 2003 Report Share Posted 27 juli 2003 hoewel ik ook individueel stellig ben overtuigd van het nut van een mooie goede kabel. en dat zowel op l.s gebied als interlink.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 27 juli 2003 Author Report Share Posted 27 juli 2003 Beste Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 27 juli 2003 Report Share Posted 27 juli 2003 Geplaatst door Kermit:Beste Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 27 juli 2003 Report Share Posted 27 juli 2003 We zijn weer bij Andre's kabeltjes hoor. Gefeliciteerd, hoe krijg je het voor elkaar. Je lijkt wel een grammofoonplaat die blijft hangen. Als ik als niet deskundige klant voor een een goede audioset in een winkel kom en iemand begint te lullen zoals jij nu doet, sta ik binnen 5 minuten weer buiten. Bij de weg als deskundige klant binnen 1 minuut Link to comment Share on other sites More sharing options...
jopie Posted 27 juli 2003 Report Share Posted 27 juli 2003 noem het maar progressief. een beetje vooruitstrevend. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts