Jump to content

Tips voor verbetering aan mijn set

Peter K
 Share

Recommended Posts

Hi!

Ik zat eens te bedenken wat ik aan mijn huidige set kan verbeteren zonder direct een nieuw component te vervangen. Dus denk aan; kabels, meubel, netfilter, plaatsing etc.

Ik speel in een ruimte van 4m50 x 3m60 met niet al te veel meubilair, velours gordijnen en er hangt niks aan de wanden. Mijn apparatuur staat in een 'simpele' (Ikea) kast.

Ik luister het meest naar pop, rock en metal.

Heeft iemand wat bruikbare tips voor mij?

Geplaatst door [[Game]]:

ehm, wat voor kabels heb je nu??

groeten Game

Je zou eens in zijn sig kunnen kijken ;)

Wat ik daar zie lijkt mij wel ok, de netspanning (schone audio groep) of betere netsnoeren is een mogelijkheid om vrij eenvoudig iets te verbeteren, zonder meteen merken te noemen :)

Overigens hoeft een tevreden mens helemaal niets te verbeteren :rolleyes:

Andr

Loodbitumen plakken aan de binnenkant van de CD-speler, doet wonderen, en kost niet meer dan zo'n 10 a 15 euro.

(te halen bij zaken als Speaker & Co, in Rotterdam of Groningen)

Nog iets: Als je je speakers niet bi-wired hebt aangesloten, kun je 't beste die vergulde metalen stripjes achter op je speaker vervangen door 2 korte stukjes ls-kabel.

(kosten hiervoor zijn te verwaarlozen, maar 't verschil in klank niet!)

Groeten,

Alco :)

Wellicht zou je het lichtnet kunnen verbeteren,als mogelijk een aparte groep en een goed filter ertussen.

-Zorg dat alle kabels vrijligggen dus dat verbindingskabels geen stroomkabels kruisen of in de buurt liggen.

-Je Kabels van de grond houden.

-componenten op een betere stabielere ondergrond.

-Eventueel speakers verzwaren met een bijv op maat gemaakte stenen tegel.

-componenten en met name je cd-speler met bitumen beplakken en eventueel verzwaren met een tegel erbovenop.

-componenten ontkoppelen met goede pateau's (bijv kevlar) of goede spikes.

-componenten niet te dicht bij speaker plaatsen.

-Ferriet blokken op je stroomkabels plaatsen.

(niet duur bij bijv elektonica onderdelen winkels!)

-probeer eens de combak-harmonix tuning produkten, verbazend goed maar wel prijzig.

-hoe is de akoustiek? een makkelijke referentie is je stem, als je stem goed verstaanbaar is zonder galm is de akoustiek best goed. eventueel verbeteren met dempende materialen, een kleed, meubels etc etc (niet teveel dempen , is ook niet mooi)

-

Geplaatst door Sodejuu:

Niet doen, dan klinkt het te gekleurd   :P    :D    ;)

was te proberen :D ik heb essent weer gebeld om de "gewone stroom "er weer aan te hangen, bij mij was het ook te softie nu ;)

Zorg dat alle kabels vrijligggen dus dat verbindingskabels geen stroomkabels kruisen of in de buurt liggen.

-Je Kabels van de grond houden.

Kortom, huur hiervoor een slangenbezweerder in o.i.d., want met een beetje set, met de nodige kabelspaghetti erachter is 't toch vrij lastig om kabels elkaar niet te laten raken, en ook nog te laten zweven boven de grond ? :rolleyes:

Buiten dat het me lastig lijkt nieuwe componenten te vervangen, is het misschien best aardig eerst te formuleren wat je zou willen verbeteren............of veranderen...........

Hetwelk betekent dat je een lijstje van wensen en/of klachten maakt, waarna gezocht kan worden naar oplossingen.

Groet Jitze

Geplaatst door Alco:

Kortom, huur hiervoor een slangenbezweerder in o.i.d., want met een beetje set, met de nodige kabelspaghetti erachter is 't toch vrij lastig om kabels elkaar niet te laten raken, en ook nog te laten zweven boven de grond ?    :rolleyes:

Een beetje set hoeft niet te bestaan uit een voortrap-monoblokken-cdtransport-dac-jitterkiller-draaitafel etc etc

Je hoeft niet VEEL componenten te hebben om een topgeluid te bereiken, draai zelf met een geintegreerde versterker, geintegreerde cdspeler, draaitafel.

Klinkt beter dan menig audioset waar 10 meter aan kabelspagetti in verwerkt zit.

Het ontkoppelen van de cd speler en eventueel ook de versterker kan zeker vooruitgang brengen, en zeker in een audiorek wat niet zo stevig is.

Verder inderdaad de kabels netjes uit elkaar leggen waar dat mogenlijk is (zeker niet oprollen) en eventueel iets omhoog leggen.

Contacten van de kabels en audioapparatuur schoonmaken eens per half jaar.

Zo zijn er wel meer dingen, waarvan de meeste waarschijnlijk al genoemd :)

gr. Rogier

Naar aanleiding van de reacties zou een fatsoenlijk hifi-meubel al wat verbetering kunnen brengen. En misschien iets aan de akoustiek van de kamer veranderen?. Dit is mijn huidige opstelling, maar ik denk dat ik daar niet veel aan kan verbeteren. Of misschien toch? Zoveel andere mogelijkheden heb ik niet in mijn woonkamertje dacht ik..

kamer3.jpg

Geplaatst door JSA:

Gordijnen dicht? Weg soundstage   :(

Bij slechte speakers ja :D. Die moeten de nare reflecties krijgen van de gals en muren om een fatsoenlijke Pseudo Soundstage neer te zetten. Goede systemen met een goede afstraling en fase reinheid hebben alleen maar baad bij demping van gordijnen.

Groeten,

Bas