Jump to content

Meer emotie bij Jazz of Pop of Klassiek

Davi
 Share

Recommended Posts

De gemoedsbarometer staat bij mij sinds mensenheugenis op mooi weer danwel op bestendig, ik heb het dus makkelijk:

van klassiek kan ik janken, al het overige is om te janken...

Duidelijk :D:D:D

Met groet,

Geplaatst door Maurice:

Klassiek

Jazz

Pop

Folk

Blues

Rap

Hip-hop

Trance

Hardcore house

Rock

Vocaal

4 liter v8

snelle motoren

.....

Dus eigenlijk alles..... Zolang er maar passie uit spreekt....

alles wat in dit rijtje staat ,kan als muziek in de oren klinken .

maar daarom is het nog geen muziek !

klassiek wel .

de rest is georganiseerde herrie .

:rolleyes:

Beste Eric,

Sorry maar elke keer als jij dat soort uitspraken doet, dan gruwel ik even van je. :)

Je kan gewoon niet zeggen dat genre A wel muziek is en Genre B niet.

Dat jij het ongeorganizeerde herrie vind ok! jou mening. Maar begrijp dan wel dat er muzikanten en luisteraars zijn die wel degelijk kippevel krijgen van andere muziek dan klassiek.

Het gaat er om dat de componist en of uitvoerend muzikus zijn emotie erin legt.

Op het conservatorium was dit ook duidelijk te merken. Je hebt een groep die heel ahrd leren hammeren en stampen. Deze groep speelt alles weg van noten, weten alle theorie feiloos uit het hoofd. Zijn technisch heel goed. Maar het klinkt nergens naar. Ze spelen foutloze snelle rideltjes.....maar het klinkt niet. Waarom niet? Omdat iedereen kan leren spelen. Maar als het niet vanuit eht ahrt komt dan klinkt het niet. Het zou je dan ook niet verbazen dat deze mensen alleen maar dingen van blad kunnen spelen, en voor de rest 0.0 eigen muzikale ideen hebben.

Groep B, Is wat minder goed in theorie, technische is het ook niet allemaal even goed, maar...ze maken de beste grooves, het swingt en maken wereld nummers. Zet ze maar neer met andere muziekanten, en laat ze jammen. Ter plekke komt er song die al improvizerend bedacht wordt. Dit is muziek!

Ik heb al zovaak slechte houterige organisten het o zo mooie bach zo horen verkrachten.

Zolang iemand kippevel van een bepaald genre kan krijgen, zolang het iemand raakt.......zolang de componist iets uit zijn hart heeft gemaakt is het muziek!. Jij kan het dan ongeorganizeerde herrie vinden maar voordiegene die eht gemaakt heeft is het zijn wereld. Hetgeen waar hij ajren naar toe heeft gewerkt. En jij kraakt dat in een minuut wel even af. Ik wil bijna zeggen verbreed je Horizon eens......maar nee dat hoeft van mij niet, maar heb wel begrip voor mensen met een andere smaak.

Groeten,

Bas

Wat Bas beschrijft is gewoon het verschil tussen noten spelen en muziek maken. Het eerste kun je elke aap leren, het tweede zit in je ziel cool.gif. Het maakt dn ook niet uit welk genre het is.

Alleen die Duitse volksmuziek is dus niet met ziel en passie te spelen, gewoon omdat de nummers zonder emotie zijn geschreven.

Beste,

Ik ben het met sodejuu eens (deels maar zie verder :)).

Noten zijng een muziek. (in tegenstelling tot wat vele mensen denken) Noten zijn een opslag media om muziek te archiveren. Je hoort geen noten, je hoort tonen. Ik krijg al kromme tenen als ik weer eens een uitdrukking in een resencie van audio apparatuur lees van "bij de eerste noot..........". Weet dan al meteen dat die recensent geen bal van muziek snapt, en net zo'n audionerd is als alle andere. hoef zijn recensie dan al niet meer te lezen.

Maargoed, iedereen heeft andere emoties bij muziek. De een luisterd hel erg naar teksten, en kan alleen daar al otnzettend van ontroerd worden, al is het arrangement ruk. Ik zelf ben iemand die nooit naar teksten luisterd. Ik luister naar de arragementen. AL hoor ik een song met een ruk zangeres, als de arrangementen heel erg goed zijn en de son doet mij melodysch wat, kan ik toch kippevel krijgen. Ik heb een mute functie in mijn hoofd. Kan me helemaal focussen op een bepaalde partij in een song. De rest hoor ik dan niet meer. Daarom kan ik wekenlang een song draaien. Ga me verdiepen in elke partij.

Over de duitste volksmuziek. Ik haat het ook, ik vind het het meest verschrikkelijke wat er is. En toch is het muziek.

Muziek doet zoveel meer dan sommige mensen denken. Muziek heeft iets magisch. BIjv. in een bepaalde hele leuke tijd heb je een paar keer een bewust nummer gehoord. Als je jaren later dat nummer weer zou horen, dan voel je die hele tijd en sfeer weer even terug komen.

Ik heb dat zelf nu heel erg. Toen ik in de filipijnen was hoorde je overal songs van de radio, songs die je hier ook hoord. Songs die ik ruk vind, maar toch, als ik een van die songs hier in NL weer hoor, beleef ik het hele gevoel van daar weer, en verlang ik ernaar terug.

Dat is muziek! Een song die zo goed in elkaar zit, dat je het onthoudt en dat het iets met je heeft gedaan. In muziek zitten gevoelens, herinneringen en diepe sferen.

Groeten,

Bas

Ik geloof dat we op dezelfde golflengte zitten ;). Ik luister ook zelden of nooit nar de tekst in een nummer/stuk. Het gaat in 90% van de gevallen toch over hetzelfde. Maar als de muziek me raakt, ga ik uit mijn bol. Het hoeft maar een simpel loopje op de juiste plek te zijn (het mag zelf op de achtergrond wezen) en het muziekstuk kan voor mij niet meer kapot :)

Muziek waar ik niks in kan ontdekken heeft voor mij dan ook snel afgedaan :rolleyes:

Beste Sodejuu,

We zitten i.d.d. op dezelfde golflengte.

Het kan alleen al een bepaald refrein of B stuk zijn wat me al enorm raakt. En als de compositie echt heel goed is, wordt er in eht A stuk alg ewerkt nar eht zo goede B stuk. Je lusiterd dan in spanning hopend en wachtend dat je die kick in het B stuk weer gaat krijgen.

Bepaalde dingen in muziek, die al duizend keer zijn gedaan, blijven toch nog steeds kicken.

Een zanger of zangeres kan me alleen echt bekoren als hij/zei echte soul, timing en groove heeft. Wanneer iedereen (de hele band) de groove en soul heeft, en ook de zanger/zangeres en het nummer de arrangementen en compositie zijn ook nog te gek, dan is het kicken en huilen van genot.

Dit heb ik ook meegemaakt met Gino vanneli en het metropool orkest op eht North Sea jazz vorig jaar. Dat was zo geweldig, zoveel partijen, dat ik het serieus niet meer kon bevatten van kick. Ik stond daar met mijn mond open in extase. Mijn haren staan nu overeind als ik er weer aan denk.

Hetzelfde is als ik zelf muziek maak. Het is communiceren zonder woorden.

Dat is een goede band. een band waarin iedereen naar elkaar luisterd, een band die met zijn alleen een steengoed product neerzetten. Geen mensen (zoals ik dat helaas al te vaak zie bij nedelandse bandjes) waarin iedereen alleen zichzelf hoord, niet naar elkaar lusiterd, en iedereen zit te egotrippen.

Die mensen moeten een ander vak gaan kiezen en uit de muziek gaan.

Groeten,

Bas

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

Beste Eric,

Sorry maar elke keer als jij dat soort uitspraken doet, dan gruwel ik even van je.  :)

Dat jij het ongeorganizeerde herrie vind ok! jou mening. Maar begrijp dan wel dat er muzikanten en luisteraars zijn die wel degelijk kippevel krijgen van andere muziek dan klassiek.

Op het conservatorium was dit ook duidelijk te merken. Je hebt een groep die heel ahrd leren hammeren en stampen. Deze groep speelt alles weg van noten, weten alle theorie feiloos uit het hoofd. Zijn technisch heel goed. Maar het klinkt nergens naar. Ze spelen foutloze snelle rideltjes.....maar het klinkt niet. Waarom niet? Omdat iedereen kan leren spelen. Maar als het niet vanuit eht ahrt komt dan klinkt het niet. Het zou je dan ook niet verbazen dat deze mensen alleen maar dingen van blad kunnen spelen, en voor de rest 0.0 eigen muzikale ideen hebben.

Groep B, Is wat minder goed in theorie, technische is het ook niet allemaal even goed, maar...ze maken de beste grooves, het swingt en maken wereld nummers. Zet ze maar neer met andere muziekanten, en laat ze jammen. Ter plekke komt er song die al improvizerend bedacht wordt. Dit is muziek!

Ik heb al zovaak slechte houterige organisten het o zo mooie bach zo horen verkrachten.

Zolang iemand kippevel van een bepaald genre kan krijgen, zolang het iemand raakt.......zolang de componist iets uit zijn hart heeft gemaakt is het muziek!. Jij kan het dan ongeorganizeerde herrie vinden maar voordiegene die eht gemaakt heeft is het zijn wereld. Hetgeen waar hij ajren naar toe heeft gewerkt. En jij kraakt dat in een minuut wel even af. Ik wil bijna zeggen verbreed je Horizon eens......maar nee dat hoeft van mij niet, maar heb wel begrip voor mensen met een andere smaak.

Groeten,

Bas

Beste Bas

Ik heb hier toch zo mijn bedenkingen bij. Zoals jij het nu stelt is emotie in de muziek voorbehouden aan de groep die kan improviseren en jammen. Jij doet hier hetzelfde als wat je Erik verwijt. Wat jij groep A noemt is ook jaren met hart en ziel bezig en dat kraak jij in minder dan een minuut af.

Technische perfectie is een hulpmiddel. Hoe beter de techniek, hoe groter de vrijheid om met de muziek iets moois te doen.

Er zijn genoeg musici die technische perfectie koppelen aan muzikale intellligentie en zeer wel in staat zijn om enorme emotionele lading mee te geven aan uitvoering van uitgeschreven muziek. .. Zoals er hele volksstammen zijn die technische tekortkomingen koppelen aan gebrek aan emotie.

Het enige wat telt in muziek is of het je raakt of niet. Misschien had ik de door jou verfoeide Bachuitvoeringen wel prachtig gevonden.

Dat technische onvolkomenheden geen belemmering hoeven te zijn om emotioneel geraakt te worden lijkt me duidelijk. Maar voor mij is net zo duidelijk dat technische volmaakt net zo min een belemmering is om emotie in muziek over te dragen. De hele groten kunnen beide in vrijwel onbeperkte mate... En die komen in elk genre voor.

Je kunt ook op een andere manier emotie ervaren met muziek :)

Bij de zang van Kenny Rankin (Chesky label) denk ik alleen nog :omad.gif:( terwijl de muziek me erg aanspreekt.

Wat doe je op zo'n moment, als plezier en ergernis doorelkaar jammeren ......

Bij klassiek via mijn set ervaar ik weinig binding, maar in de Doelen kan ik me helemaal mee laten voeren, kennelijk is het kunnen zien van een uitvoering soms ook van belang.

Bij (moderne) jazz geniet ik eigenlijk weer automatisch, ondersteunende beelden heb ik daarvoor niet nodig, al is een live zangeres natuurlijk altijd meegenomen :D:P

En dan zo'n orgel, die moet je ook voor je neus zien (Crystal Cathedral LA), dan word je vanzelf geimponeerd door de verschijning op zich.

Maar de gedachte 'wat een mooi spel' komt weer niet zo snel bij me op ......

Wel is de ervaring van het laag h

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

Beste Eric,

Sorry maar elke keer als jij dat soort uitspraken doet, dan gruwel ik even van je.  :)

Groeten,

Bas

beste bas .

wat is muziek ?

als er iemand op een pc een of ander deuntje in elkaar frutselt ,en men laat het via de commerciele zenders maar al te vaak horen ,dan gaat jan publiek het vanzelf goed vinden ,en word het muziek genoemd .

maar,

ik vind dat muziek pas muziek genoemd mag worden ,als het zonder gebruik te maken van elektronische hulpmiddelen ,over tweehonderd jaar nog steeds de mens kan ontroeren .

oftewel , house is geen muziek .

ze noemen het wel muziek , maar dan kun je alles wat geluid maakt en op cd is opgenomen ,wel muziek noemen .

ik vind dat een artiest die een muziekstuk schrijft ,dit ook live moet kunnen laten horen .

en dan bedoel ik echt live .

akoustisch .

en of dit nu een bigband is ,of een jazz trio ,of een symphonieorkest.

elke muzikant moet in staat zijn om zijn muziek te kunnen weergeven op elk moment van de dag .

en niet via allerlei elektronische snufjes .

sorry dat ik je soms een beetje doe gruwelen ,

maar ,ik hou van echte pure akoustische recht uit het hart muziek .

al dat getingel van die elektronica ,is ook een zeer slechte referentie voor je set .

;)

Beste kermit,

Je hebt wat ik heb geschreven te zwart wit en te lettelrijk genomen.

Tuurlijk, Technische perfectie i.c.m. de juiste spirit......dat zijn dus de absolute top muzikanten.

Begrijp me niet verkeerd, er is helemaal niets tegen technische perfectie. Je hebt niet helemaal begrepen wat ik met het voorbeeld bedoelde.

Ik bedoelde met het voorbeeld muzikanten die in feite net zo goed computer programeur hadden kunnen worden. Inhoudelijk leeg maar hebben geleerd de jusite knoppen (toetsen) in te drukken.

Laat ik eht duidelijker formulerem

Technische heel goed of niet. Iemand moet me raken. Je hoord dat bij iemand bij eht eerste akkoord al. Hoe hij het aanslaat. Hoe de verlocity en timing is.

Improvizeren vind ik dus wel een teken van muzikaliteit. Want iemand die leeft voor de muziek moet gewoon eigen muzikale ideen hebben. Een schilder die vanuit het diepste van zijn hart zijn emotie toont, gaat ook niet alleen maar van goch's naschilderen. Hij wil zijn eigen visie en emotie op het doek krijgen.

Groeten,

Bas