cgm Posted 30 juli 2003 Report Share Posted 30 juli 2003 Emotie in muziek kan bij mij ten alle tijde en met alle soorten, het verrassende is vaak leuk. Zo liep ik bv. enige tijd geleden door het centrum van Vlaardingen. De kerkdeur stond open, er was een soort open dag, en ik hoorde orgelmuziek. Ik liep naar binnen en het bleek dat de organist aan het oefenen was. Vervolgens stond ik te genieten in een verder vrijwel lege kerk. Van de week 's morgens liep ik half slapend naar de keuken. Opeens werd op de radio een swingend Antilliaans plaatje gedraaid. Meteen stond ik te swingen in de keuken en was wakker en vrolijk. Dat zijn leuke momenten voor mij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 30 juli 2003 Report Share Posted 30 juli 2003 Beste Eric, Ik hou ook niet van housse en techno....ik haat het. Maar wat geeft jou en mij het recht dat geen muziek te noemen. Nogmaals ik haat het.....ik kots erop. Maargoed als de maker ervan zijn ideen op die manier kan uiten, en er een doelgroep voor is, is het muziek. Ik maak mijn compositie's ook via synths en met de computer. zo maak ik mijn arrangementen, en later spelen we het live. Maar ik manipuleer niet. speel alles recht in. En Live speel ik het ook. Maar any way. Ook synths zijn echte instrumenten. Een ware klankprogrameur is een vak apart. En dan heb ik het niet over housse shit, maar over wereld toetsenisten als Joe Zawinul etc. En je laatste opmerking staat me weer niet aan. Van het is geen referentie voor je set?.....Nou en. Moet je altijd een referentie hebben? je hebt je set toch om naar jou muziek te lusiteren. Als jij van housse houdt, is dat je referentie. zo simpel is het. Als je recensent was, dan is het wat anders, en kan je het niets referentie gebruiken. Een Minimoog synthesizer zie ik ook als referentie. Een Hobo ook. Evenals een vleugel. Een goede set kan alles goed weergeven. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 30 juli 2003 Report Share Posted 30 juli 2003 Geplaatst door cgm:Emotie in muziek kan bij mij ten alle tijde en met alle soorten, het verrassende is vaak leuk. Zo liep ik bv. enige tijd geleden door het centrum van Vlaardingen. De kerkdeur stond open, er was een soort open dag, en ik hoorde orgelmuziek. Ik liep naar binnen en het bleek dat de organist aan het oefenen was. Vervolgens stond ik te genieten in een verder vrijwel lege kerk. Van de week 's morgens liep ik half slapend naar de keuken. Opeens werd op de radio een swingend Antilliaans plaatje gedraaid. Meteen stond ik te swingen in de keuken en was wakker en vrolijk. Dat zijn leuke momenten voor mij. nou we toch over die orgels bezig zijn ik ben vanmiddag even wezen kijken bij het orgel waar mijn oom organist op is. dit is vorig jaar helemaal afgebroken ivm restauratie ,en nu was de orgelbouwer het weer helemaal aan het opbouwen . de kast was al helf gevuld met pijpen (er stonden al 12 stemmen in ) en hij was druk bezig mat de rest van de pijpen te zetten . en das echt leuk om te zien/horen. elke pijp zijn eigen karakter . elke pijp zijn eigen klank. en dan het stemmen van zo,n pijp. en dan sta je midden in zo,n orgelkast ,tussen pijpen van 5 meter em pijpjes van 2cm .en dan zie je al die hefbomen en de luchtkanalen en de abstracten ,en je hoort en voelt alles zo van dichtbij . en dan de zorg en het vakmanschap waarmee die orgelbouwer alles monteerd zeg . degelijk ,stevig ,netjes .geen enkel compromis word er gedaan . en alles mechanisch . (dit moest ik effe kwijt ) volgende week is hij klaar en ga ik lekker zitten luisteren als mijn oom het inspeeld ,en intoneerd . Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 30 juli 2003 Report Share Posted 30 juli 2003 Geplaatst door Maurice: Dus eigenlijk alles..... Zolang er maar passie uit spreekt.... Hear Hear!!! Hier sluit ik me bij aan. Ben je wel eens in een staalstansfabriek geweest? Daar zat geen passie in maar het toevallige ritme, wat onstond door alle plc gestuurde persen, was fenominaal en swingde als een gek! Helaas had ik mijn dcc niet bij Dus zelfs passie is niet altijd nodig voor muziek, een passerende rijnaak kan ook erg lekker klinken en met een beetje gevoel voor muziek sta je zo te swingen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 30 juli 2003 Report Share Posted 30 juli 2003 Geplaatst door Sebastiaan de vries:Beste Eric, Ik hou ook niet van housse en techno....ik haat het. Maar wat geeft jou en mij het recht dat geen muziek te noemen. Nogmaals ik haat het.....ik kots erop. Maargoed als de maker ervan zijn ideen op die manier kan uiten, en er een doelgroep voor is, is het muziek. Ik maak mijn compositie's ook via synths en met de computer. zo maak ik mijn arrangementen, en later spelen we het live. Maar ik manipuleer niet. speel alles recht in. En Live speel ik het ook. Maar any way. Ook synths zijn echte instrumenten. Een ware klankprogrameur is een vak apart. En dan heb ik het niet over housse shit, maar over wereld toetsenisten als Joe Zawinul etc. En je laatste opmerking staat me weer niet aan. Van het is geen referentie voor je set?.....Nou en. Moet je altijd een referentie hebben? je hebt je set toch om naar jou muziek te lusiteren. Als jij van housse houdt, is dat je referentie. zo simpel is het. Als je recensent was, dan is het wat anders, en kan je het niets referentie gebruiken. Een Minimoog synthesizer zie ik ook als referentie. Een Hobo ook. Evenals een vleugel. Een goede set kan alles goed weergeven. Groeten, Bas rustig bas , ik bedoel met referentie ,dat ik zo vaak mensen hoor over de laagweergave van een set ,maar ze hebben nog nooit een instrument live gehoord . dus wat is dan laag? en elektronisch laag heb je in allerlei vormen en sterktes . maar akoustisch laag klinkt als het steeds in de zelfde ruimte wordt afgespeeld ,steeds weer eender . en dan heb een een referentie . maar idd ,als jij een synt bespeeld ,en je kan dat zo goed dat je dmv timing en feeling ,ook live de mensen kan raken ,dan is het muziek . alleen vind ik het jammer dat de muziekanten steeds meer hun toevlucht zoeken in de elektronische instrumenten om de mensen nog te kunnen raken . terwijl er zoveel mooie akoustische instrumenten zijn . maar ja , dat is ons moderne volkje zat . ze willen herrie . en ze zijn het dan ook zo weer zat . en dan maken die muziekanten nog meer herrie . en zo blijft de mens bezig ,met het zoeken van emoties in de muziek die ze eigenlijk niet kan geven . en zo wel ,dan maar heel eventjes . want het komt zo je strot weer uit . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 30 juli 2003 Report Share Posted 30 juli 2003 Geplaatst door seoman: Hear Hear!!! Hier sluit ik me bij aan. Ben je wel eens in een staalstansfabriek geweest? Daar zat geen passie in maar het toevallige ritme, wat onstond door alle plc gestuurde persen, was fenominaal en swingde als een gek! Helaas had ik mijn dcc niet bij Dus zelfs passie is niet altijd nodig voor muziek, een passerende rijnaak kan ook erg lekker klinken en met een beetje gevoel voor muziek sta je zo te swingen. Kijk, en dat is nou net wat me tegenstaat aan veel van die rap-zooi. Je kan net zo goed naar een fabriek gaan en daar naar de machines luistern. Is precies hetzelfde, alleen dat daar dan geen gekleurde medemens een versje opzegt (hoewel ) Neem nou eens een nummer van Doop. Dat hangt echt aan elkaar van herhaling van 1 maat. Of dat nummer dat ze op 3FM al 2 jaar elke dag, ieder uur draaien met die "Zeg 'ns Aaaa"-saxofoon erin en die meid met zo'n zelfde stem. Da's nog erger, alleen maar 3 zich herhalende tonen. Een machine dus en ik ben nog geen machine tegengekomen met ook maar een beetje emotie. Dat wil niet zeggen dat het allemaal slecht is. Er is ook een troepje dat een liedje uit de "Sound of Music" heeft vernaggeld en daar zitten best goeie dingen in. Maar ik mag zowiezo niet bepalen wat mooi/goed is en wat er beluisterd mag worden. Dat zou te ver gaan (hoewel het wel eens prettig zou kunnen wezen ) BTW: Ik heb zelf een aardige stapel "foute" jaren '80 muziek. Juist, van die comcommerci Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maurice Posted 31 juli 2003 Report Share Posted 31 juli 2003 Geplaatst door seoman: Hear Hear!!! Hier sluit ik me bij aan. Ben je wel eens in een staalstansfabriek geweest? Daar zat geen passie in maar het toevallige ritme, wat onstond door alle plc gestuurde persen, was fenominaal en swingde als een gek! Helaas had ik mijn dcc niet bij Dus zelfs passie is niet altijd nodig voor muziek, een passerende rijnaak kan ook erg lekker klinken en met een beetje gevoel voor muziek sta je zo te swingen. Ik ben wtb'er en heb bij verschillende bedrijven gewerkt die metaal bewerken. O.a. 2000 ton persstraten, die in een eigen ritme persen, maar ook een complete omvorm unit met stans, buig en snij bewerkingen, alles pneumatisch aangestuurd. Dat is een heel orkest op zich en intrigeert qua geluid. Maar ook het ratelen van een lasapparaat... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maurice Posted 31 juli 2003 Report Share Posted 31 juli 2003 De commerci Link to comment Share on other sites More sharing options...
RAMA Posted 31 juli 2003 Report Share Posted 31 juli 2003 Geplaatst door JSA:Overal zit emotie in, maar of het je raakt is een tweede... Ben ik het totaal niet mee eens, maar goed wie ben ik Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 31 juli 2003 Report Share Posted 31 juli 2003 Beste Rama, Ik ben het wel met JSA eens. Niemand kan alles mooi vinden. Dus al is de muziek met zoveel gevoel en emotie gespeeld/gemaakt. Het kang ewoon dat het jou niet de kippevel geeft als de maker/uitvoerende en luisteraar. De een vind olijven heerlijk de ander het goorste wat er is. Maakt dat een olijf tot een vieze vrucht?............. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 31 juli 2003 Report Share Posted 31 juli 2003 Iedere muziekstijl is saai van de herhaling. Maar wat gebeurd er met die herhaling, juist daar ligt het gevoel. Daar zit de muziek. Een house beat of een toonladder. Bob Dylan of een rapper. Een orkest of een midi sequenser, Allemaal dood en saai, er is niets intenser. Tenzij jij je er voor open kan stellen, pas dan, begint de muziek te tellen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 31 juli 2003 Report Share Posted 31 juli 2003 Geplaatst door seoman:Iedere muziekstijl is saai van de herhaling. Maar wat gebeurd er met die herhaling, juist daar ligt het gevoel. Daar zit de muziek. Een house beat of een toonladder. Bob Dylan of een rapper. Een orkest of een midi sequenser, Allemaal dood en saai, er is niets intenser. Tenzij jij je er voor open kan stellen, pas dan, begint de muziek te tellen. Beste Seoman, Zelden heb ik zulke wijze woorden gehoord! Wat je zegt is een waarheid als een koe! Go Seoaman!!!!!!! :) Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 31 juli 2003 Report Share Posted 31 juli 2003 Geplaatst door Sebastiaan de vries:Beste Rama, Ik ben het wel met JSA eens. Niemand kan alles mooi vinden. Dus al is de muziek met zoveel gevoel en emotie gespeeld/gemaakt. Het kang ewoon dat het jou niet de kippevel geeft als de maker/uitvoerende en luisteraar. De een vind olijven heerlijk de ander het goorste wat er is. Maakt dat een olijf tot een vieze vrucht?............. Groeten, Bas is zeker waar . en of je het nu gelooft of niet . ik heb nu de dire straits heeeel hard opstaan . de vliezen vliegen me bijna om de oren . had je niet gedacht h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maurice Posted 31 juli 2003 Report Share Posted 31 juli 2003 Ik heb momenteel Eric Dolphy opstaan met Outward Bound. Moest ff weg, want ik werd helemaal gek. Tering wat een mooie muziek! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts