Guest Huub Derkx Posted 27 mei 2003 Report Share Posted 27 mei 2003 Wat is nu eigenlijk een goede manier om die doffe laag die op sommige cd's zit te verwijderen? Afwasmiddel of een van de "speciale" cd reinigers? Groetjes, Hubertinus Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 27 mei 2003 Report Share Posted 27 mei 2003 Beste Hubertinus, Ooit heb ik een spuitbusje gekocht met een reiniger op basis van isopropylalcohol. Geen idee wat dat laatste inhoudt, maar het product voldoet aan mijn wensen. Gewoon als je denkt dat het weer nodig is een beetje van dat spul op de cd spuiten, uitwrijven en hij kan er weer tegen. Dat uitwrijven dient overigens van binnen naar buiten te gebeuren; ik doe dat natuurlijk omdat men mij heeft verteld dat dat moet, maar de zin ontgaat me. Met groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 27 mei 2003 Report Share Posted 27 mei 2003 Dat uitwrijven dient overigens van binnen naar buiten te gebeuren; ik doe dat natuurlijk omdat men mij heeft verteld dat dat moet, maar de zin ontgaat me. De zin ervan is, dat als je van binnen naar buiten poetst er nauwelijks krassen over de lengte van de CD ontstaan tijdens het poetsen. Er gaat veel meer data verloren met een kras over de lengte richting {de leesrichting van de laser}, dan over de breedte van een CD. In heel veel gevallen begint de CD over te slaan op de plek waar de kras zich in de lengte richting zich bevind. Edwin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robbie V. Posted 27 mei 2003 Report Share Posted 27 mei 2003 lauw water en een beetje detergent (dreft) waarvan een sopje gemaakt wordt. CD mooi afwassen (zonder sponsje !!) en drogen met een zachte wollige doek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted 27 mei 2003 Report Share Posted 27 mei 2003 Hoi Huub , Heb eens ooit gelezen in de Audio en/of Stereo dat je ook met een beetje afwasmiddel een cd kunt reinigen. Gewoon puur een druppel hiervan en dat met een zacht doekje oppoetsen ......... Schijnbaar als je dit een minuut of tien zou doen werd ook een laag van de schijf afgepoets wat weer zou lijden tot een betere sound . Moet wel erbij vermelden dat ik het zelf nog niet heb geprobeerd ........maar zal het eens even uitproberen of het werkt hier nu het toch aan de orde is . groetjes John Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 27 mei 2003 Report Share Posted 27 mei 2003 Hoi Huub, Je kan een cd op verschillende manieren schoonmaken. De simpelste manier is gewoon je cd's mee naar de kroeg nemen en ze daar in de spoelbak pleuren. Daarna goed afdrogen en je hebt echt schone cd's (en je kan ook nog wat drinken tijdens het wassen ). Als je de middeltjes uit de handel wil gebruiken, kan dat ook. Met Bitstream krijg je een goed resultaat. Dit goedje zit in een sproeiflacon (50ml Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 27 mei 2003 Report Share Posted 27 mei 2003 Ik heb nog nooit cd's schoongemaakt... Alleen hooguit een keer met de mauw van m'n trui of zo, maar verder niet. Worden die dingen zo smerig dan? Bij mij niet hoor...! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 27 mei 2003 Report Share Posted 27 mei 2003 Geplaatst door Henrie:Ik heb nog nooit cd's schoongemaakt... Alleen hooguit een keer met de mauw van m'n trui of zo, maar verder niet. Worden die dingen zo smerig dan? Bij mij niet hoor...! Wat te denken van stof en aanverwanten (denk aan uitwerpselen van huis- en stofmijten e.d.. Je wil echt niet weten wat er allemaal op een cd zit. Die troep komt overal en blijft ook overal op zitten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 27 mei 2003 Report Share Posted 27 mei 2003 Geplaatst door Henrie:Ik heb nog nooit cd's schoongemaakt... Alleen hooguit een keer met de mauw van m'n trui of zo, maar verder niet. Worden die dingen zo smerig dan? Bij mij niet hoor...! Met een mauw? :) Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 27 mei 2003 Report Share Posted 27 mei 2003 Geplaatst door Sodejuu: Wat te denken van stof en aanverwanten (denk aan uitwerpselen van huis- en stofmijten e.d.. Je wil echt niet weten wat er allemaal op een cd zit. Die troep komt overal en blijft ook overal op zitten. Maar ik hou mijn kamer altijd heel erg schoon hoor!!! (Ahum... ) Maar ehh... Maakt het nog uit dan, of je ze vaak schoonmaakt of niet? Ik bedoel, ik hoor het waarschijnlijk toch niet, dus waarom zou ik het doen? Mijn cd-speler heeft geen moeite met m'n cd's... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 27 mei 2003 Report Share Posted 27 mei 2003 Geplaatst door Henrie: Maar ik hou mijn kamer altijd heel erg schoon hoor!!! (Ahum... ) Maar ehh... Maakt het nog uit dan, of je ze vaak schoonmaakt of niet? Ik bedoel, ik hoor het waarschijnlijk toch niet, dus waarom zou ik het doen? Mijn cd-speler heeft geen moeite met m'n cd's... Omdat je ze nog nooit goed hebt schoongemaakt hoor je het ook niet. Als je een cd w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Huub Derkx Posted 28 mei 2003 Report Share Posted 28 mei 2003 Henrie, ik weet niet of jij een cd wel eens bekeken hebt. Maar nieuw uit de fabriek zit er vaak een soort doffe laag op. Die wil ik weghebben. Heb er gisteren een schoongemaakt met afwasmiddel en die klonk toch minder bedompt dan de dag ervoor. Hubertinus Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted 28 mei 2003 Report Share Posted 28 mei 2003 Geplaatst door Hubertinus:Henrie, ik weet niet of jij een cd wel eens bekeken hebt. Maar nieuw uit de fabriek zit er vaak een soort doffe laag op. Die wil ik weghebben. Heb er gisteren een schoongemaakt met afwasmiddel en die klonk toch minder bedompt dan de dag ervoor. Hubertinus Dat is ook wat ik bedoelde........ of het optimaal is ?? weet ik niet .. zie het verhaal van Sodejuu Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts