Jump to content

Andere hobby

Hi-Fifi
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door W.K:

F1 ja dat wel,maar dat beschouw ik niet als een sport die je zomaar even gaat beoefenen

F1 beoefenen is niet voor iedereen bereikbaar maar ben je er al eens heen geweest? Die kaartjes voor een F1 weekend kosten goud mad.gifeek.gif zeker als je op de tribune wil zitten. Ik kan het weten ik ben namelijk naar de openings race in Melbourne geweest :D Maar wel gaaf om er live bij te zijn.

Geplaatst door gvy:

wat is dat precies die 3D graphics en raytracing. Maak je hiermee zelf fotorealistische 3D beelden aan? Lijkt me wel leuk.[/QB]

Geert,

Dat is inderdaad waar ik me mee bezig houd, hoewel fotorealisme voor mij geheel niet van belang is. Je kunt je het geheel voorstellen als een combinatie van een beeldhouwers en schilders atelier en, als je in animaties geinteresseerd bent, filmstudio. Denk aan films als Ants, Toy Story, Monsters.inc.

Raytracing is een specifieke vorm van het renderen van afbeeldingen waarbij "de werkelijkheid" in omgekeerde volgorde wordt gesimuleerd, zoals de oude grieken dat al bedacht hadden. Vanuit "de camera" wordt een lichtstraal naar een object geschoten, vervolgens wordt voor het snijpunt van beiden bepaald wat voor kleur de pixel in de afbeelding moet krijgen. Dit aan de hand van de textuur en lichtbronnen.

Er zijn vele commerciele paketten, 3DMax, Lightwave, Maja etc. Dit zijn modelleer paketten met een ingebouwde render engine (meestal geen raytracer). Allemaal met een prijskaartje van ettelijke duizenden euros.

POV-Ray echter is gratis en de broncode is beschikbaar. Het is een pure raytracing engine, die volledig met behulp van scripts (een beetje BASIC achtig) wordt gestuurd. Het is overigens ook mogelijk om modellers te gebruiken die dit soort scripts exporteren. Het voordeel van raytracing is dat lichtbrekingen en dergelijke realistisch gesimuleerd worden. Nadeel is dat ze relatief langzaam zijn.

Wat voorbeelden van de mogelijkheden vind je hier:

http://www.oyonale.com/

http://www.mhazelgrove.fsnet.co.uk/

http://www.aust-manufaktur.de/

En natuurlijk in de nieuwgroepen op de POV-Ray server, als je geen newsreader wilt gebruiken is hier de web-interface:

http://news.povray.org/ (je krijgt eerst een pagina te zien over cookies enzo) Kijk in de binaries groepen voor plaatjes en animaties.

Hobby,s zat buiten HIFI om.

Zo speelde ik vroeger in een band dit was leuk maar waarschijnlijk heb ik er wel mijngehoor mee verziekt en dat is dus weer wat minder.

PC,s blijven leuk en dan met name internetten.

Natuurlijk al kan je dit niet echt als hobby zien heb ik kinderen en daar breng je heel wat tijd mee door.

Mijn werk zie ik ook nog steeds als een hobby ik sta er dus mee op en ga er mee naar bed met hobby,s

Zelf mijn auto repareren zoals vandaag zoe ik ook als hobby dat geeft een zekere kick.

Een paar hobby,s die ik had waren whiskey drinken (gaat niet meer) en uitgaan wat ook niet meer gaat vanwege tijdgebrek.

Ook ging ik graag naar de bioscoop maar sinds de intrede van de mega popcorn bekers en het daarbij horende geluid ben ik niet meer naar de bioscoop geweest.

Eigenlijk doe ik maar heel weinig dingen die ik niet leuk vind en daar hoort bij het opknappen van mijn huis waar ik dus totaal geen zin in heb.

Ik heb nog meer hobbys zoals strips en mijn vrouw beklaagt zich er voortdurend over dat mijn hobbys wel erg veel ruime kosten.

Niet alleen dat: speakers zijn groot, staan altijd in de weg en zijn altijd te duur. Ik heb voor de goede vrede ooit een paar Etude speakers verkocht voor wat kleiners. Heb ik tot op de dag van vandaag nog spijt van...

Geert

:(:(