Jump to content

Op Hear nog niet besproken?

Recommended Posts

Of je nu wel,of nu juist niet,met je fronts op je weergevers luisteren moet confused.gif.

In hoeverre is het mede bepalend voor de uiteindelijke weergave,en zijn daar wel eens gedegen onderzoeken naar gedaan.

Op de andere site [Haj-Faj] al eens besproken als ik me niet vergis,maar hear nog niet geloof ik.

dit naar aanleiding van het topic van ' stof op de units ' op audio.

Dus:

Als er dus mensen zijn die met erg veel plezier,en inzet,bezig zijn om net dat beetje meer uit alles te halen,

wat denken die van het gegeven van een " gordijn " voor je weergevers :D

ben benieuwd ;)

Ik zelf?

Speel met de fronts erop,want die hebben in mijn opinie een functie,al is het alleen maar om ze aan het oog der oogappeltjes te ontrekken :D

--Hans

Op mijn huidige speakers zit een metalen roostertje als front, wat stevig op de kast zit geschroefd met inbusschroefjes. (met rubberen ringetjes er tussen.

Dit zorgt voor maximale doorlaatbaarheid, en zijn de niet lelijke units ook nog te zien.

Er zijn enkele uitzonderingen, maar over 't algemeen is mijn ervaring echter dat 't net iets beter klink zonder de frontjes.

(vanwege de iets betere spreiding, waardoor 't geluidsbeeld makkelijker los komt van de kast)

Groeten,

Alco

Ik heb ze er gewoon op. Maar beschermen doen ze natuurlijk eigenlijk niet... ;) .

Ik bedoel; stof wordt tegen gehouden maar als je er met iets hard tegen aan komt raken de units met en zonder front toch wel beschadigt.

In dat licht vind ik de metalen roosters voor diapason speakers erg logisch... :)

Voor het geluid weet ik eigenlijk niet of het uitmaakt. Ik weet alleen dat bij bepaalde esl's belangrijk is om ervoor doek te hebben...dus fronts

game

Geplaatst door Alco:

Op mijn huidige speakers zit een metalen roostertje als front, wat stevig op de kast zit geschroefd met inbusschroefjes. (met rubberen ringetjes er tussen.

Dit zorgt voor maximale doorlaatbaarheid

Dat snap ik toch niet helemaal Alco,

want alles wat je schroeft,en niet 100% isoleerd,heeft toch een negatief effect[?]

Zolang de schroef in kontakt is met de kast,en de schroef op zich niet in de rubber zit,gaat dan de plaat niet mee doen confused.gif

Of lees ik het niet goed?

--Hans.

Geplaatst door [[Game]]:

Ik heb ze er gewoon op. Maar beschermen doen ze natuurlijk eigenlijk niet...    ;) .

Ik bedoel; stof wordt tegen gehouden maar als je er met iets hard tegen aan komt raken de units met en zonder front toch wel beschadigt.

Dus enkel voor het stof?

Als ik dan de gedachte gang van een ontwerper wil begrijpen is stof een ramp voor z'n ontwerp?

Wat weegt het zwaarst tijdens het ontwerpen,

kwestbaarheid versus stof,of enkel afwerking,omdat het anders niet om aan te zien is :D

Veel vragen.... ;)

--Hans

De eerste keer dat ik zelfs maar dacht aan frontjes was toen ik visite met kinderen op bezoek had. Het eerste kind greep in mijn woofer om op een bankje te klimmen, de tweede probeerde een voorwerp in (door) mijn woofer te duwen.

Nu weet ik hoe een hartstilstand kan voelen.. :)

Ik denk dat iedereen dat voor zichzelf moet uitzoeken. Ik speel zonder fronts maar wel met roosterje op de tweeters. Volgens B&W zou je die ook niet moeten weghalen, maar het is eigenlijk alleen voor het indeuken van de dome te voorkomen. Ik heb gemerkt dat de klankmatig wel iets doen. Met de roostertjes ervoor klinkt het evenwichtiger. De fronts ervoor is echt niks. Je krijgt weldegelijk een gordijneffect.

Wat ik echter ronduit belachelijk vind, zijn de exorbitante prijzen voor de fronts en roosters, mocht je er een bij willen bestellen. De fronts van mijn N804 bestaan uit een dun plastic frame met wat doek erop. Setprijs fronts N804 ca.

Geplaatst door [[Game]]:

en koosjer connection, misschien heb je gelijk over de rol die vormgeving speelt...

game,   ;)

Dus,kopen we nu ' vormgeving ',of weergevers confused.gif

En als de fronts in de weg zitten mbt een losser geluid,waarom dan uberhaupt mee ontworpen.... :rolleyes:

Want als ' wij ' dat vinden,waarom wordt daar dan niks mee gedaan?

Dus toch vormgeving die tot de verkoop moet overgaan?

--Hans.

En als de fronts in de weg zitten mbt een losser geluid,waarom dan uberhaupt mee ontworpen....  

Want als ' wij ' dat vinden,waarom wordt daar dan niks mee gedaan?

Dus toch vormgeving die tot de verkoop moet overgaan.

Nou Hans, ik denk zelf dat de voornaamste 2 redenen voor de fabrikant om toch frontjes te maken is:

- bescherming van de units. (zoals vermeld tegen sloopgrage kindervingertjes)

- WAF-factor. Veel mensen (lees: vooral dames) vinden 't niet mooi wanneer de woofer(s) en tweeter zo te zien zijn. Wanneer 't geheel wordt afgedekt met een front, dan valt de speaker dus iets minder op.

(en hoe minder opvallend hoe beter voor die categorie)

Wat dat betreft ben ik erg blij met de oplossing van Diapason.

diapason_topview.JPG

De units blijven zichtbaar, en toch kunnen er geen kindervingertjes bij komen.

Ik had een keer een paar Monitor Audio Studio-2's in huis, zonder frontjes.

Opeens kreeg ik visite van een vriendin met haar zoontje van 'n jaar of 4.

Terwijl ik even de keuken in ging om wat thee en koekies te halen, hield ik m'n hart vast, en niet geheel onterecht bleek al gauw...

Toen ik met m'n handen vol weer de kamer in liep, drentelde de kleine tornado al richting de linkerspeaker, met z'n priemende wijsvingertje al in gevechtshouding eek.gif

Ik kon 'm nog net met m'n voet tegnhouden, waardoor m'n speaker gespaard bleef. Wel volgde daarna een live-(huil)concert van een 4-jarige dreutel.

Dus... het is maar goed dat de meeste fabrikanten frontjes leveren. Zo heb je tenslotte de keuze. MET frontjes wanneer er kinderen/vrouw in de buurt is, en ZONDER wanneer je alleen bent :)

(bovengenoemd HiFi-horrorscenario schoot ook weer door m'n hoofd toen ik vorig jaar een setje Totem Mite's (zonder front) op proef in huis had.)

Groeten,

Alco

Ik ken dat verhaal zo overnemen :D

Mijn vrouw heeft eens 'n blauwe maandag op 'n kleutertje gepast,en toen ik de eerste dag thuis kwam sloeg de schrik me om het hart,een ingedrukte unit eek.gifmad.gif

Vanaf die dag zitten ze der gewoon weer op :P

Enuuuh,het concert van het wurmpje kon me toen niet echt veel schelen,maar het in orde krijgen van de unit was op dat ogenblik ' levensdoel ' # 1 :D

Die foto zijn jouw weergevers?

--Hans

Geplaatst door erik klijnsmit:

en zonder fronts en rears vinden mijn dochtertjes het veel te leuk om vonken te trekken met hun vingertjes    ;)

Ach Erik, koop een stel van die electrische vliegenmeppers voor ze, en je ESL's zijn opeens niet meer interessant.

'k heb een doek je voor het laag, niets voor het hoog. Zou er ook vreemd uit zien, een doekje voor een hoorn.

Met de frontjes erop!! ik heb idd. hier ook al wel eens over zitten denken, en het es een weekje op en af geprobeerd, maar ik kon weinig verschil merken (komt misschien wel met een wat betere versterker icon7.gif )

M'n JBL's (lees de linker) staat nogal pal naats de deuropening, en dus midden in de looproute. nou is dat voor mezelf niet zo'n probleem, maar zo'n mooie speaker op neefjesooghoogte is wel erg aantrekkelijk natuurlijk, en wat te denken als m'n moeder argeloos met de stofzuiger in de rondte slaat...... ze snapt zowieso mijn opstelling niet *zucht* m'n frontjes er maar ophouden, al staat zonder mooier :rolleyes:

Geplaatst door Michel:

of effe met hun gezicht langs het granol...  

(of gaat dat te ver )

Michel

Dat ligt aan de gebruikte korrel-grote.

Ook is het zgn ' spaans stucwerk ' wat moeilijk te verklaren bij de E.H.B.O,

maar verder........ ;):D

Nee hoor,je moet die lieve zieltjes met alle liefde omringen,en de ketting net zolang maken dat ie precies 1 meter voor je instalatie stopt... ;):D

Wat zijn we weer lekker bezig,als m'n vrouw het maar niet leest :(

--Hans

Geplaatst door The Koosjer connection:

Dat ligt aan de gebruikte korrel-grote.

Ook is het zgn ' spaans stucwerk ' wat moeilijk te verklaren bij de E.H.B.O,

maar verder........  ;)  :D

Nee hoor,je moet die lieve zieltjes met alle liefde omringen,en de ketting net zolang maken dat ie precies 1 meter voor je instalatie stopt...  ;)  :D

Wat zijn we weer lekker bezig,als m'n vrouw het maar niet leest  :(

--Hans

Ach, je weet wat je moet doen als je vrouw de keuken uitkomt.

De ketting inkorten.. :)