Jump to content

Up-sampling overtrokken verhaal?

Hi-Fifi
 Share

Recommended Posts

Ik geloof eerlijk gezegd dat zoiets al eens een post is geweest,zoja verwijs me dan maar door.

Een hoop mensen praten momenteel op een lyrische manier over up sampling,terwijl ik er vraagtekens bij plaats.

Ik weet dat ik een zeer beperkt technisch inzicht heb maar,is dit niet gewoon oversampling op algeheel niet bestaande signalen?

M.A.W. m.i. worden de signalen van de cd opgetild naar een fictief afspeelniveau en aan de hand van dat niveau wordt er dan nog eens oversampling op toegepast (dubbel fictief?).

Als in dat domein iets fout gaat?

In dusverre vind ik het zwaar overtrokken.

IKKE

Alles is discutabel! confused.gif;)

Volgens mij is het ook allemaal luchtfietserij. Het bronsignaal in cd-spelers blijft 'tzelfde (de cd) alleen de interne verwerking gebeurd met een hogere bandbreedte. Als je dan al verschil hoort zit 'm dat waarschijnlijk in de kwaliteit van de digitale electronica.

Bij dvd's werk je al van het begin af aan met gecomprimeerd materiaal...

Geert

hallo,

Ik heb zelf een speler met upsampling, maar kan dit niet uitschakelen. Maar speler klinkt top. Bij vriend van me, heeft een philips 963SA (SACD) speler, kan dit wel. Als je een normale cd afspeelt, en je schakelt over, dan hoor je dit duidelijk. En als je dit hoort, dan hoef je je verders nergens druk over te maken qua techniek.

Jawel,dat kan zo zijn maar,is het misschien niet zo dat de aandacht van de bouwers uitgaat naar het zogenaamde upsample gedeelte en niet naar het normale oversampling part?

Waar ik dus op doel:

Zijn bij het upsampling gedeelte misschien mooiere bouwstenen toegepast?

Ook een voorbeeld voor mij is het sacd gebeuren.

Het cd gedeelte van zo'n speler presteert niet naar behoren (deze uitspraak is prijs gerelateerd!).

En daarbij komt nog eens het feit dat een hybride disc op cd niveau minder goed presteert als een normale cd.

IKKE

Het sacd verhaal is even off topic,sorry. :rolleyes:

Het klopt dat bij upsampeling het originele signaal hetzelfde blijft. Wat wel verandert is dat het signaal dat upsampled is op een andere (lees: betere) wijze afgefilterd kan worden. Die omstandigheid kan tot een verbetering leiden in het geluid.

Upsamplen en oversamplen zijn twee woorden voor het zelfde, n.l. door filtertechnieken de sample rate ver-vier of ver-achtvoudigen. Bedoelen jullie niet Asynchonous Sample Rate Conversion? Het systeem waar alle ingangssamplerates naar 192 KHz gebracht worden. En die 192KHz dan weer m.b.v. een 4x oversampling DA converter naar analoog wordt omgezet.

Als ik de marketing jongens zo hoor gebruiken ze de term oversampling wanneer je de oorspronkelijke sample rate vermenigvuldigt met een hele macht van 2. Wanneer er met een ander getal dan een hele macht van 2 wordt vermenigvuldigd noemen ze het upsampling.

Hmm HiFiFi das een complex verhaal. Zou ze zeggen lees dit eerst eens:

http://www.resolutionaudio.com/Up-Oversampling.pdf

Deze gaat dieper op het principe in maar is behoorlijk technisch (ook leuk als je zelf een DAC wil knutselen ;) )

http://www-personal.engin.umich.edu/~jglet...lcyon/asrc.html

En anders ben je met een Google seach wel een nachtje zoet:

http://www.google.nl/search?q=asynchronous...rate+conversion

cool.gif