Jump to content

Het vervangen van een laser?

Heinrich
 Share

Recommended Posts

Het niet correct lezen van cdr.s.

Kun je een laser(die ingeboet heeft op intensiteit) van een cd speler vervangen zonder dat het invloed heeft op de geluidsprestaties van de speler.

De cdspeler waar ik het over heb is een Marantz cd17 ki niet echt heel oud en bovendien is de laser schoongemaakt.

Is de laser niet zoiets als een element van een pick up.

Bovendien heb ik in een winkel een nagelnieuwe vincent cd speler gehoord die ook mijn gekopieerde cd,s niet correct las.

Dan ga je toch niet die laser vervangen voor een met een sterkere laser(diode), of wel? Kan dat????

De cdr,s waar ik het over heb worden wel correct gelezen door mijn 2de cd speler , een yamaha cdx 990.

Dus aan de cdr ligt het niet.

En is het een dure ingreep als je het laat doen?

Niemand geeft er antwoord, wel raar cdm12.4.jpg

Het blauwe puntje in het midden is de laserlens, daaronder bevindt zich de eigenlijke laser. Je vervangt dus dit in zijn geheel. Het is al af fabriek afgeregeld en kan zo vervangen worden.

Ga iig niet aan de potmetertjes draaien die in het loopwerk zitten. De intensiteit wordt daar immers niet op geregeld, wel de focusering. Ga je die verstellen is het einde zoek. Als schoonmaken niet meer helpt, kan het zijn dat de laser op zijn eind is. Dat lijkt me echter niet waarschijnlijk. Stof onder de lens kan wel een oorzaak zijn en die is niet zomaar weg te krijgen :(

De Vincent heeft waarschijnlijk een Sony (ZoNie) loopwerk erin. Vooral de goedkopere willen CD-R's nog wel eens weigeren. Typisch is wel dat in de Yamaha ook een ZoNie zit.

Beste,

Ik wou wel reageren hoor, maar ik ben een beetje te commercieel bezig soms, dus ik dacht, laa tik mijn mond maar houden :D.

Maargoed nog een keertje dan.

De cd 17 maakt gebruik van het Philips CDM 12 loopwerk. (welke versie in de KI zit weet ik zo niet). Vervangende lasers zijn (bij ons i.i.g.) niet zo duur.

De Focus offset regelen we overigens toch altijd wel af, omdat die altijd verloopt. Dit kun je zelf niet doen. Dit gaat met een speciale error cd en de scope. Hiermee is exacte en preciese afregeling mogelijk.

Wil je een prijsopgaaf mail me. Op de laser krijg je vervolgens weer garantie!

Groeten,

Bas

UItzondering zijn TDK en Verbatim, die met een donkere reflectielaag wel goed scoren.

Klopt. Ik heb net even een cd-r die niet op mijn Marantz cd-94 wilde draaien gekopieerd op een Verbatim 48x cd-r. De cd werd probleemloos geaccepteerd :) .

Het ziet er naar uit dat het probleem waar ook ik al een tijd mee worstel, is opgelost.

Vriendelijk dank.

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

Beste,

Ik wou wel reageren hoor, maar ik ben een beetje te commercieel bezig soms, dus ik dacht, laa tik mijn mond maar houden    :D.

Maargoed nog een keertje dan.

De cd 17 maakt gebruik van het Philips CDM 12 loopwerk. (welke versie in de KI zit weet ik zo niet). Vervangende lasers zijn (bij ons i.i.g.) niet zo duur.

De Focus offset regelen we overigens toch altijd wel af, omdat die altijd verloopt. Dit kun je zelf niet doen. Dit gaat met een speciale error cd en de scope. Hiermee is exacte en preciese afregeling mogelijk.

Wil je een prijsopgaaf mail me. Op de laser krijg je vervolgens weer garantie!

Groeten,

Bas

Ik ga het eerst proberen met b.v. verbatin cd,s (zie andere reacties).

Ik ben een beetje bang dat als ik de laser laat vervangen dat mijn probleem nog niet over is.(ik denk hierbij aan die nieuwe Vincent cd speler en de andere reacties)). En heeft het geen invloed op de uiteindelijke geluidskwaliteit?

vr gr Erik

in het CDM12 loopwerk valt niets af te regelen, want er is geen potmeter te vinden. De itensiteit en focuseren gebeurt geheel automatisch. een processor kijkt via een sensor naar het teruggekoppelde licht en past dit telkens aan.

Ook de CD67{SE}{KI} valt geen potmeter meer te vinden. :)

Het CDM 4 loopwerk had nog wel potmeters om de focusering en itensiteit aan te passen. De laatste speler van Marantz die ik me kan herinneren met potmeters is de CD-52-SE. Daarna kwam de CD63 met het CDM 12 loopwerk zonder potmeters. Het kan misschien wel zo zijn dat de fabrikant via een stekker op de print het

Geplaatst door Edwin Snoek:

in het CDM12 loopwerk valt niets af te regelen, want er is geen potmeter te vinden. De itensiteit en focuseren gebeurt geheel automatisch. een processor kijkt via een sensor naar het teruggekoppelde licht en past dit telkens aan.

Ook de CD67{SE}{KI} valt geen potmeter meer te vinden.       :)

Het CDM 4 loopwerk had nog wel potmeters om de focusering en itensiteit aan te passen. De laatste speler van Marantz die ik me kan herinneren met potmeters is de CD-52-SE. Daarna kwam de CD63 met het CDM 12 loopwerk zonder potmeters. Het kan misschien wel zo zijn dat de fabrikant via een stekker op de print het

Ik kan toch niet het loopwerk van mijn marantz 17 ki vervangen door het loopwerk vd yamaha cdx 993.

Ik denk het niet, want volgens mij maakt Yamaha gebruik van eigen gefabriceerde loopwerken, maar dat weet ik niet echt zeker.

Daarnaast kent het CDM12 loopwerk nog een paar kleine modificatie's waardoor er meerder type's CDM 12 loopwerken bestaan. Zoals bijv het CDM12.1 loopwerk. De basis is geloof ik hetzelfde, alleen met kleine wijzigingen in het digitale gedeelte, waardoor het loopwerk in de loop der tijd steeds iets beter werd.

Edwin

Geplaatst door Geerdie:

UItzondering zijn TDK en Verbatim, die met een donkere reflectielaag wel goed scoren.

Klopt. Ik heb net even een cd-r die niet op mijn Marantz cd-94 wilde draaien gekopieerd op een Verbatim 48x cd-r. De cd werd probleemloos geaccepteerd   :) .

Het ziet er naar uit dat het probleem waar ook ik al een tijd mee worstel, is opgelost.

Vriendelijk dank.

Ik heb er nooit problemen mee gehad wat voor cd r ik ookpakte maar inderdaad juist die goedkope lijken het beter te doen!

Die van media markt destijds van fujitsu siemens warenheeel goedkoop en heeel goed deden het echt overal en waren mecahnisch helemaal niet slecht al ontbrak het aan een beschermlaag en moest je er dus iets voorzichtiger mee zijn.

Nieuwere cd,s van met name FUJI geven bij mij problemen in de PC en in de audio cd speler die koop ik dus niet meer.

Ook spindles van memorex koop ik niet meer die oxideren pokke dingen dus.

Even on topic een laser vervangen of in dit geval een gedeelte van het loopwerk kan je zelf al zal je de fine tuning aan een bedrijf moeten over laten maar op zeker dat hij na vervanging weer goed werkt.

Optieken van SONY worden dus inderdaad dikwijls aan de binnenzijde vuil en dat is lastig reinigen MAAR niet onmogelijk.

Heel secuur werken en met bijvoorbeeld een wattentip in foambooster de lens aan de binnen zijde reinigen en hij KAN weer als nieuw zijn.

Echter gezien de nieuwprijs van veel optieken is dit af te raden en dus doen wij dit alleen bij die spelers waar geen lasers meer voor leverbaar zijn