Jump to content

Hoe was het in de Doelen?

Hans
 Share

Recommended Posts

Hallo Forummers,

Ik ga zelf pas zondag naar de Doelen en omgeving, daarom hoop ik dat er hear gauw ervaringen gemeld worden, waar ik m'n voordeel nog mee kan doen. Maar het is niet alleen eigenbelang :o Waarschijnlijk ben ik niet de enige die graag de verslagen leest van zo'n audiofiel dagje uit. Ik beloof zelf ook gauw mijn indrukken te laten weten.

:)

Ik ben net terug van een bezoek aan de Doelen en Engels, samen met Michel. Even een korte reactie, fris van de lever.

Aanvankelijk zij we wat rond gaan lopen, hebben we wat beluisterd bij Joenit (Totem en Rega). Helaas waren de luidsprekers net nieuw binnen, dus nog niet ingespeeld. Niettemin waren de kwaliteit beslist te horen. Maar wat wou je voor luidsprekers die zich in dezelfde prijscategorie bevinden als de Quad 989... We zijn ook nog tegen een zeer enthousiaste dame aangelopen die ons een abonnement probeerde te verkopen van het blad van de klassiek speciaalzaken, want dan kregen we een CD (inderdaad een hele mooie, weet ik sinds ik hem 14 dagen geleden heb aangeschaft..) 6 keer per jaar een blad thuis (wat ik anders gratis meeneem van de platenboer of platerette...) en een korting op de toegangsprijs van de Doelenshow (die ik dus net al betaald had.

We zijn ook nog even in de zaal gaan zitten waar een kwartet zat te spelen: Sax, vleugel, drums en contrabas. Het lijkt toch wel erg moeilijk om dat goed te versterken. Die bas klonk steeeds meer als een brei, hele stukken baslijn kon je gewoon niet horen. Een beetje tries voor de bassist die zich werkelijk uit de naad stond te spelen. Muzikaal gezien was het allemaal weer dik voor me kaar.

En toen kwamen we Frank Derks tegen, die ons mee nam naar de DVD-audio demonstratie van Meridian.

De set bestond uit een looopwerk, procesor en 5 luisprekers, allen voorzien van een eigen DSP processor en een einversterker. En een prijskaartje: 13.750 Euro per luidspreker.

Frank wist een eigen opname (Wagner) in de speler te krijgen en daar hebben we in eerste instantie naar zitten luisteren. Dat is bepaald spectaculair: breed, diep en soms fantatstisch en soms wazig geplaatst. Toch kon het me nog niet helemaal overtuigen: het integreerde maar niet lekker. Volgens Frank kwam dat omdat we er te dicht opzaten en omdat de centre iets te veer naar voren was gezet. Soms had ik echt het gevoel naar losse luidsprekers te luisteren.

Ik denk dat dat voor een groot deel toe te schrijven is aan de klankkleur van de luidsprekers. Die vond ik te helder en te fel. Stemmen werden wat te dun en te los. De klank van de piano kon me ook niet echt overtuigen. De ruimtelijke werking was een beleving op zich. Bij de piano opname werden de achterkanalen alleen gebruikt om een akoestiek neer te zetten en dat beviel me eigenlijk het best.

Als je met dit soort sets aan de gang gaat, dan zul je er eerst voor moeten zorgen dat de klank van 1 luidspreker je aanstaat. Daarna kun je de rest neerzetten. Nu werd ik tijdens de demo zo overvoerd met allerlei indrukken, dat ik wel wist dat er in mijn beleving het een en ander niet klopte, zonder dat ik exact kon aangeven wat. Ik vemoed toch dat het in de totaalklank zit.

Binnenkort ga ik een keer naar Frank toe om bij hem eens te horen wat DVD audio kan.

De show in Engels deed me weinig. Vrij veel buizenspul, een hoop spectaculaire impulsen, maar weinig wat me aan sprak. In en aantal gevallen stonden we echt binnen 5 minuten weer buiten. Een presentatie was in een bloedbenauwde kamer. We hebben daar een minuut of 10 gestaan, maar er kwam niets. En dat terwijl er zeker 10 tot 20 mensen stonden of zaten te wachten (waaronder Picoso). Uiteindelijk zijn we de frisse lucht maar weer op gaan zoeken. Als ze niet geinteresseerd zijn in ons dan zijn wij het ook niet in hen.

In algemene zin is me wel wat opgevallen: De totaalklank lijkt te verschuiven naar helder en dun en dat heeft met name gevolgen voor de natuurlijkheid van stemmen. Verder is me bij een aantal demonstraties opgevallen dat het geluid aan de luidsprkers lijkt te kleven. Volgens mij begin ik oud te worden, want ik had toch het gevoel dat het vroeger allemaal beter was. Erg he?

Ik schijn je net misgelopen te zijn Kermit, volgens Erik. Ben nog een bekende tegen gekomen, maar weet zijn naam/pseudo effe niet.

Ik vond de versterker in dat benauwde hok wel lekker gaan. De speaker kon mij niet echt in beroering brengen, maar de versterker had het lekker onder controle (kronzilla kr). De set bij dynaudio had ook wel wat. Waar ik echt van opkeek is dat de man nogal had uitgepakt met speciale apparatuurrekken en zware frames.

Wat ik wel geinig vond was dat ik zeker bij 3 standhouders nummers van Eva Cassidy heb gehoord. Zeker Eva dag ;-)

Oh enne Hans, ga ook effe voordat of nadat je in de Doelen ben geweest bij multifoon langs, dat zit op de hoek. Daar geven ze ook een demo. Daar hadden ze een speaker opgesteld die niet lekker klonk. Naam effe kwijt, begon iets met celes... of zoiets. Op een stand op de beurs had een standhouder ook dezelfde speaker opgesteld. Daar klonk diezelfe speaker veel beter! Ik vermoed dat de ruimte bij multifoon verbeterpunten (understatement) mogelijk zijn. Dat is nou al het derde jaar dat ze er niks van bakken!

Wat voor mij weer voor de zoveelste keer werd bevestigd: de hybride esl's van ML klinken niet. Het laag rommelt er maar wat bij.

En mocht je wat trek krijgen, beneden in de aankomsthal staat een ijscobar. Je kan daar gratis ijs krijgen. Ik had een aardbeien ijsje. De aardbei is in de buurt geweest van het ijsje, het hoorntje was wel lekker.

De algemene indruk vond ik van de apparatuur dat het geluid net leek ingepakt in een deken/een sluier/een waas er omheen als het ware. Zoiets viel Kermit ook al geloof ik op.

Arie

Hebben jullie ook een demo gehad van die Master base plaatjes bij de Luistershow? Die man had ze onder meerdere apparaten liggen en hij haalde ze onder de eindtrap van March vandaan om te demonstreren. Natuurlijk gevaarlijk als je niet zeker weet of het werkt, vond het wel dapper. Een stel hoorden verschil (meerderheid) andere niet, waaronder ik... sorry. Ik zat naar het later schijnt ook op de verkeerde dingen te letten (op de snaren van de gitaar ipv de lage tonen die blijkbaar wat strakker werden, onder een eindversterker waar hebben we het over???)

Kan het nog steeds niet echt een verstandige investering vinden.

nando

Geplaatst door heefiguur:

Oh enne Hans, ga ook effe voordat of nadat je in de Doelen ben geweest bij multifoon langs, dat zit op de hoek. Daar geven ze ook een demo. Daar hadden ze een speaker opgesteld die niet lekker klonk. Naam effe kwijt, begon iets met celes... of zoiets. Op een stand op de beurs had een standhouder ook dezelfde speaker opgesteld. Daar klonk diezelfe speaker veel beter! Ik vermoed dat de ruimte bij multifoon verbeterpunten (understatement) mogelijk zijn. Dat is nou al het derde jaar dat ze er niks van bakken!

Celestions misschien?

HElaas had ik mijn verhaaltje ergens anders neer gezet dus hier nog maar eens een keer:

Zo weer terug van de Doelen. Het was gezellig met Lars en Raimond, veel gelachen en genoten van goede en minder goede geluidsweergave.

De Pluimgraaff(?) luistershow in Handelsgebouw Engels was helemaal de moeite waard vonden we alle drie. Die is wat kleiner (nog kleiner?!) maar ook realistischer met lagere plafonds in de luisterruitmtes waar bijvoorbeeld bij de demo ruimte van Xanadu en Martin Logan die erg hoor waren, wat niemand in zijn huis heeft. We hebben daar toch ook erg mooie dingen gehoord (beter dan de Doelen).

Aan het luisteren naar de live muziek zijn we niet eens toegekomen. We zijn tot aan sluiting van de Pluimgraaff luistershow geweest en daarna hebben we het lusitern voor gezien gehouden, moe als we waren al omschreef Raimond het als lui...

Mooie muziek heb ik gehoord bij of via: Diapason Adamantes III met Union Research voor en eind, Xanadu, Musical Fidelity (hoe kan het ook anders) met Acoustic Energy en Mark Levinson met Thiel.

Zo werd ook op deze beurs toch mij mening over subwoofers bevestigd... dat klinkt voor geen meter! Bij Audiac (met revel, Arcam processor en mark levinson versterkers) er toch wel moeite voor gedaan maar het klonk als... een subwoofer, veel lawaai weinig muziek. Elders op de beurs was het meer van hetzelfde (bijvoorbeeld bij Martin Logan). Ik kan die laatste overigens helemaal niet goed vinden zoals ik dat daar heb beluisterd (verre van ideaal) echter klonken die luidsprekers als een electrostaat met een subwoofer en er was ook nog een losse subwoofer opgesteld, not my cup of tea.

nando

ook ik ben zaterdag geweest bij de pluimgraaf show en ik zal gelijk maar met de deur in huis vallen het mooiste van die show was dat ik een paar elpee's heb gescoord bij een lieftallige dame,want ondanks dat paul(pluimgraaf)en de importeurs hun best hebben gedaan om er een geslaagde dag van te maken heb ik er in ieder geval kwa geluid mijn sound niet kunnen vinden.

de show die gehouden werd in de doelen ben ik in 2 ruimtes geweest waar ik heb genoten van een stukje muziek dat was de XANADU stand wat een mooi klinkende luidspreker vind ik dat(persoonlijk)als ik het geld zou hebben zou ik ze gelijk kopen.

en de stand waar onze nachtburgemeester weer aan het draaien was alleen ging het mij niet alleen om hoe de muziek daar klonk maar wat een gevoel voor muziek keuze heeft die jules deelder,toch wil ik er ook nog bij vermelden dat ik wel een beetje gecharmeerd was van de cadence luidspreker.

voor de rest was het wel een leuke dag en je komt nog een hoop mede-forumers tegen waar ik nog een gezellig babbeltje mee heb gemaakt.

ik ben geen ster in het schrijven daarom kom het word IK een beetje veel voor. bonk.gif

Geplaatst door Henrie:

Celestions misschien?

het kon ook die telefunken genoemd heeft zijn geweest, de cadence. Het is een kast van pakweg b.30 x d.30 x h.100 cm waarop een (vermoed ik) een geboogde esl staat. Ik zag dat de speaker enorme uitslagen maakte, maar ik hoorde niks! Is dat wat de konusknechten strak laag noemen? nee hoor, geintje. Later bij beter kijken zag ik dat in het midden een kegel zit dat NIET meebewoog. Vreemde gewaarwording. Als je technisch naar deze speaker luisterde, dan was alsof het laag een aparte afdeling betrof en het midden en hoog een ander. Zoiets als een hybride esl, maar dan zonder het rommelige laag. Het was meer afwezig. Blijft voor mij lastig om onder woorden te brengen wat ik gehoord heb.

Arie

Hallo forummers,

Nou, ik ben dan ook in de Doelen geweest. Op de terugweg zag ik op een plattegrondje dat in HVT stond dat ik de hele vierde verdieping gemist had. Dom, natuurlijk, maar een goeie show zet wegwijzers voor domme bezoekers. Bij B&W, Viertron (Musical Fidelity ea), Xanadu en Eurogram (KR, Von Schweikert) ben ik dus niet geweest. Bij de meesten gelukkig al meermaals elders wezen luisteren.

Buiten de live-muziek was er verder in de Doelen veel te zien, maar weinig te Beluisteren. Buitengewoon interessant voor wie nu weleens wil weten hoe een versterker en speakers er van dichtbij uit zien. Voor zover er wel wat te horen was, was het vooral lawaai van door elkaar heen toeterende sets. Beneden stonden een surroundset van ARCAM met Revel speakers, een set met Plinius versterkers en Jean Marie Reinaud speakers en een set met Piega speakers naast elkaar, alleen gescheiden door bordkartonnen wandjes. De surround-set met zijn subwoofers dreunde over de buren heen, maar net niet genoeg om dan tenminste van die surroundset te kunnen genieten. Je hoorde alles door elkaar, dus niets. In een gang op de eerste verdieping stonden Cambridge Audio en een merk dat ik vergeten ben het tegen elkaar op te nemen. Eigenlijk waren de handelaren die hun spullen alleen maar hadden neergezet zonder ze aan te sluiten nog het verstandigst. Beter dat dan zo'n beroerde geluidspresentatie.

Bij Multifoon op de hoek was ik niet zo negatief als Heefiguur. De Cadence speakers (ik geloof type ARCA) had ik nog nooit gez

Voor de eerste keer maar eens wezen kijken en luisteren naar verschillende sets.

Het viel mij tegen en dan vooral de geluidskwaliteit, ik snap niet dat er mensen zijn die 40.000 euro of meer uitgeven aan dit soort spullen.

Een goede set hoeft niet meer te kosten dan 5000 euro.

Een goede set hoeft niet meer te kosten dan 5000 euro.

Ben ik volkomen met je eens Wim!

De mooiste set die ik tot nu toe (onlangs) heb gehoord, had een totale nieuwwaarde van ongeveer 4500,- euro :)

Ik lees net dat de Master-speaker die ik er zo uit vond springen in de Pluimgraaff-show een heus product van Nederlandse bodem is. Verder lees ik op Hifi.nl dat verschillende bezoekers van de show ook daar zeer lovende woorden voor de Master hebben.

Dus driemaal hoed af voor de makers van deze speakers!

Wil ik best geloven Alco, maar dan moet je er wel even bij zeggen welke set dat dan was!

Ok Hans,

Het betrof een set die niet (meer) standaard in de winkel te koop is:

Het ging om een paar zelfbouw luidspreker met Scanspeak units (en extern scheidingsfilter), de Naim Nait-2 (ook tot mijn grote verbazing) en een gemodificeerde Meridian 506.20 CD-speler. Deze stond op een dempingsplateau en 't geheel weer op een Atacama rack. Interlink was van Cobra, ls-kabel zou ik zo niet meer weten.

That's all.......

Mvg,

Alco

Relco geheten? Een razendsnel bespeeld exotisch (Chinees? )

Nee, deze speakers kwamen (in tegenstelling tot de rest) uit italie. Ook ik heb zondag even rondgekeken. Vooral mooi spul! Serieus luisteren zat er in de doelen niet echt in (cafe Engels wel) maar toch kan je wel een indruk krijgen van verschillende sets. Zelf was ik onder de indruk van Meridian (digitale speakers in dvd-audio configuratie), Xanadu (vooral de nieuwe kleine zuil) en uiteraard de Master 3 (mijn favoriete speaker) op een Basis draaitafel en GamuT componenten. Ook was het gezellig in de zaal waar VPI en Clearaudio een onderdeel waren van een hoogwaardige DJ set. Wat mij opviel was dat er veel vinyl werd gedraait en dat de versterking vaak uit buizen bestond.. Hoe zou dat nou kunnen? :D Het was zeer intressant en informatief.. Met andere woorden een mooie dag ;)

Mijn top 5:

1. De Von Schweikert/KR. (mocht iets dynamischer)

2. De grote Xanadu's (iets te veel laag)

3. Diapason Adamantes (beetje dun)

4. De nieuwe Master (versterker vervormde)

5. De kleine B&W Nautilus (klonk iets te "gewoon")

Dus zelfs op het beste was nog wel wat aan te merken.

Er klonk waarschijnlijk nog wel meer moois maar door de slechte opstellingen was dit niet te horen. Ook is het natuurlijk een toevalstreffer m.b.t. de gedraaide muziek.

Heel slecht klonken de sets op de gangen, dit kunnen ze beter niet doen.

Jules Deelder heb ik ook heel even gezien, ik kon het daar niet uithouden.... wat een k..geluid. Scherp en vervormd.

In het totaal zeg ik....:

Geef mij maar de VAD in Veldhoven. Er is daar meer sfeer, beter geluid en een grotere keuze.

Tot in October (op de Show dan).

vad was beter he hans.. :)

Ik heb jou nog gezien ;)

jij mij alleen niet .. ik dacht je nog even aan te spreken, maar ik was je even uit het oog verloren..

anyway .. het was niet bijzonder vond ik.. ik vond de cm6 wel leuk van b&w :rolleyes:

von schweikert heb ik mooier gehoord...

die platenspelerzs met ringen.. bah..dat is geen platenspeler meer...

gratis wijn en cd was wel leuk, en de piano die in het midden stond vond ik wel erg mooi klinken :D

Geplaatst door Duck-Twacy:

Iemand nog de VR1 kunnen beluisteren?

Ja, ook die heb ik even snel kunnen beluisteren. Op de nieuwe KR audio electronics ANTARIS, KR Pre 150 & Helios cd-speler. Het klonk best indrukwekkend. Mooi vol laag (voor een relatief kleine kast) en een prettig open, muziekaal en helder geluid (voor zover ik het kon beluisteren uiteraard). Jammer genoeg stond het te spelen voordat de show van Eurogram begon en er mensen binnenkwamen... :D