Jump to content

Nemen kabelverhalen absurde vormen aan?

Hi-Fifi
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door Kermit:

Beste Game

Eigenlijk heel opvallend dat je dropveters positioneert naast het 'kabelgebeuren'. Hoe schokkend het voor sommigen ook mag klinken: dropveters zijn ook kabels....

En wat voor kabels!!!

Gewoon de beste!!!!!

Groet Michel ;)

Geplaatst door Kermit:

Ik bedenk ineens een aardig experiment. Neem een 2 goede dropveters en twee dezelfde andere interlinks. Maak vervolgens een opstelling, waarbij het signaal eerst door interlink A gaat en daarna een splitsing: de ene kant is wederom interlink A, de andere is Interlink B. Een 24/stappenschakelaar er tussen (12 standen AA en 12 standen AB) en luisteren maar of je verschil hoort (blind natuurlijk). Daarna doe je hetzelfde, maar dan is de eerste kabel een exemplaar van B, voor de rest hetzelfde. Eens kijken wat daar uitkomt. Indien kabel A kleurt en kabel B niet, dan zul je in de eerste opstelling geen verschil horen en in de tweede wel. En indien kabel B kleurt, dan hoor je in de eerste opstelling verschillen en in de tweede niet. Zou dat een goede methode zijn?

Zelf bedacht confused.gif met een beetje hulp van Dhr.v.Hessen :rolleyes:;)

Jij hebt zo je twijfels bij het nut van duudere kabels....,nou ik bij Dr.van Hessen.

En hoezo variant,heb jij er ook een filosofie op los gelaten dan?

IKKE

Ik filosofeer me te pletter,nog even word ik retteketetter :D

405 de ultieme versterkerbeleving? Heb ik dat ergens gezegd? Ik heb slecht gerefereerd aan een test die vroegermet de 405 is uitgevoerd.

Nee, ik heb er geen folosofie op los gelaten. Ik heb het gehanteerde principe voorgesteld om toe te passen op 2 verschillende kabels en om het tweezijdig uit te voeren. Kan toch een heel aardig experiment zijn?

Komen we toch weer op de kabels uit Kermit! ;)

Een 405 amp. laat waarschijnlijk net even iets meer horen via een duurdere veter dan een dropveter,gek he!

:rolleyes:

Dus toevoegen,okee dat doettie niet :D

Maar weglaten :o

IKKE

The vicious circle continious :D:D

Al mijn uitspraken ten nadele van niemand,alles is en blijft persoonlijk. ;)

Hai Kermit,

Ik heb die testmethode ook gelezen.

- de eerste vraag is natuurlijk of audioapparatuur de laatste 20 jaar niet veel transparanter is geworden. Met behulp van computermetingen kunnen onderdelen nu veel beter (en goedkoper) binnen bepaalde tolleranties gemaakt worden. De vraag is of die test met moderne en meer transparante apparatuur nog wel dezelfde resultaten zou opleveren.

- de basisopzet van de 405 was dat de versterker optimaal functioneerde met standaardonderdelen en "perfect" was binnen zijn grenzen. Quad is daar zelf op teruggekomen met de II versie.

Ik heb de versterkers zelf overigens nooit vergeleken, maar wel gelezen dat de 303 en 405 wel degelijk anders klonken binnen dezelfde grenzen. Dat zou volgens de Quad filosofie niet kunnen.

- A/B vergelijkingen kan je op verschillende manieren doen. Je kan 30 seconde muziek afspelen en vervolgens overschakelen en weer dezelfde 30 seconden afspelen. Je kan ook een week naar een apparaat luisteren en vervolgens weer een week naar een ander apparaat. Het eerste zegt op zijn hoogst of er verschillen hoorbaar zijn.Het moge duidelijk zijn dat ik meer geloof hecht aan de tweede methode.

- Ik werk veel met technische mensen. De fout die ze vaak maken is dat ze denken dat alles technisch oplosbaar is en zeker verklaarbaar moet zijn. Met rationele methoden kom je erg ver (daar is onze maatschappij op gegrondvest), maar het toeval levert vaak ook veel op (wat dan achteraf wel weer verklaard kan en moet worden). Het bekende voorbeeld is de uitvinding van de peniciline. Iemand gooide een beschimmelde sinaasappel in de prullebak en zag later dat daardoor bacterien dood gingen. Moraal is dat je iets wat je niet onmiddellijk kan verklaren niet zo maar moet verwerpen.

- Die Peter Walker was natuurlijk een brilliant man. Het bedrijf van de familie Walker is volgens mij wel aan zijn starre filosofie ten ondergegaan. Als je bedrijfsfilosofie ervan uitgaat dat het produkt niet meer te verbeteren is haal je het niet in de moderne maatschappij. Zelfs jouw ESL was te verbeteren als ik AvO moet geloven.

-Overigens moet Quad in de nadagen van de familie Walker een verschrikkelijk muffige tent zijn geweest. Ik heb wel eens een advertentie in de Hifi News gelezen waarin ze via een selectiebureau een ontwikkelaar vroegen. Als je zelf als firma niet meer de contacten en kennis hebt om dergelijke mensen te werven dan ben je echt verkeert bezig - typisch voorbeeld van de Engelse ziekte.

Groet,

Beste kabelisten,

Opgelet heel belangrijk !!! goeie kabels zijn ook richtingsgevoelig.

Want met goeie kabels kan de akoestiek worden veranderd.

deze week nog eens een test gedaan oa met een netsnoerkabel van een vriend. The Silver Powerkords van Kimber op mijn cd speler.

groeten

Volgens mij zijn de kabeldiscussies op de diverse forums de over-all winnaar :)

Om er bij te horen, dient een ieder te reageren, dus bij deze.

Ik ga het een keertje voor Andre, waar is dat verrekte accent :( , opnemen.

Dat kabels invloed hebben staat voor mij buiten kijf.

Dat een fabrikant op voorhand claimt een beter produkt te hebben is kul. Dat is set-afhankelijk, dus die uitspraak is verkooppraat.

Als jeeen set in jouw oren niet "klinkt", zijn andere kabels zelden de oplossing, maar het kan in uitzonderlijke gevallen wel.

De kabel die in een set "matched" heeft geen enkele relatie tot zijn prijs. Als dat wel zo is, ben je of een pechvogel danwel snob (dure kabel), of een "lucky bastard" danwel krent (goedkope kabel).

Er zijn helaas mensen, die door alle verhalen omtrent kabels, denken dat kabels bepalend zijn in een set i.p.v. de "finishing touch". Dan is er dus sprake van een HYPE. In dat geval lijkt het zinvoller de samenstelling van je componenten onder de loep te nemen.

De term "dropveter" is foutief en leidt tot stemmingmakerij. Bij mijn weten zorgt de aanwezigheid van drop in de signaalweg niet tot geluidsoverdracht.

Tot slot de ervaring in mijn set: Na vele onbevredigende experimenten met de duurste kabels, bleek uiteindelijk Kimber voor mij "het ei van..." en gelukkig redelijk betaalbaar.

Navraag bij Cary omtrent mijn & hun ervaring, leerde dat Cary's toepassing van Kimber als interne bedrading de beste verklaring was voor mijn keuze en hun zelfde ervaring. Als interlink heb ik gekozen voor van den Hul (first) i.p.v. Kimber, omdat het geringe verlies in helderheid opwoog tegen de winst in ruimte-afbeelding, een puur persoonlijke keuze.

Carl

Ik heb die opstelling met die 405 alleen als uitgangspunt genomen. Hetzelfde principe kan ook gebruikt worden om de verschillen tussen kabels vast te stellen en de neutralitet. De quad versterkers hebben daar helemaal niets mee te maken.

Je hebt twee kabels met een klankverschil A en B. Mijn gedachtengang: Als je van 2 verschillende kabels twee exemplaren hebt, en je zet er twee achter elkaar, dan kun je de volgende situaties krijgen om een bron met een verserker te verbinden:

A-A, A-B, B-A en B-B

Indien je de eerste A-A en A-B met elkaar vergelijkt en je hoort geen verschil, dan mag je aannemen dat B zonder kleuring of beinvloeding is. Hoor je wel verschil, dan is B verdacht.

Vergelijk je en B-B B-A en je hoort verschil, dan is A verdacht. Hoor je geen verschil, dan is A neutraal.

Dat is het experiment dat ik voorstel en vergeet a.u.b de quad versterkers.

Geplaatst door Kermit:

Beste Hififi

Het gaat helemaal niet om de 405. Het gaat er om vast te stellen of er klankverschillen zijn tussen 2 kabels en welke er kleuring veroorzaakt.

Wat Kermit bedoeld is:

Dit experiment kan met iedere (letop!)IEDERE

versterker gedaan worden het gaat dus niet (letop!)NIET! om de 405 van Quad!

Of is dit bij sommige nu nog niet duidelijk eek.gif

Groet Michel ;)

Niks kwaad over Quad versterkers ik heb er twee (33/303/FM3 en 34/306/FM4) en als ik de 44/405 nog een keer te pakken kan krijgen koop ik die ook.

Kabels blijven een leuk onderwerp en voorlopig houd ik het maar bij de Kimber. Ik moet eerlijk zeggen Kermit dat die testopstelling me te gecompliceerd is.

Geplaatst door Hi-Fifi:

Dat begreep ik wel hoor.

Maar je kan het ook een beetje in het anomiene laten.

waarom weer specifiek Quad 405?

IKKE

Waarschijnlijk omdat Kermit Quad-adept is   :D

Volgens mij begrijp je er nog steeds geen fluit van. Ik heb de quad versterker niet eens genoemd, want die speelt er helemaal geen rol in. Ik heb alleen gezegd dat het principe van het experiment gebaseerd is op een een experiment zoals dat door Transtec 20 jaar geleden is uitgevoerd om aan te tonen dat de 405 strict neutraal is. Dat experiment kun je ook met kabels i.p.v. versterkers doen en elke bron en elke versterker gebruiken.

Kermit,laat je toch niet zo door mij op de kast jagen!

Het is allemaal vriendelijk en met een ;) bedoeld.

Keuze van eventuele apparaten en accessoires is en blijft setafhankelijk,maar bovenal persoonlijk.

Luister naar datgene wat JOU bekoort.

IKKE

Hifi....,it's up personal

:D:D;)

Beste hifivrienden,

Hoe is het nu mogelijk om de quad 405 zo af te kraken. Het teken dat jij met jouw versterker het verschil tussen netsnoertjes hoort is waarschijnlijk helemaal geen goed teken. Een cd of lp is een opname van een muziekgebeuren, de bedoeling is toch om deze zo waarheidsgetrouw in de huiskamer te brengen. Opmerkingen zoals: een netsnoertje kiezen dat de muziek het meest naar je smaak kleurt siert jouw huidige versterker niet.

Als je verschillende mogelijkheden wil, koop een philips of een sony waar je ROCK-POP-CLASSIC-VOCAL op kan kiezen, zo kan je samen met vrienden smaken uitwisselen.

Mijn beste kermie,

de collega's beseffen niet eens dat quad 405 zo een goeie vesterker is en de waarde maar blijft stijgen. (idem voor alle quads componenten)

Quad kopen is een goed investering.

groetjes

Geplaatst door patachou:

Beste hifivrienden,

Hoe is het nu mogelijk om de quad 405 zo af te kraken. Het teken dat jij met jouw versterker het verschil tussen netsnoertjes hoort is waarschijnlijk helemaal geen goed teken. Een cd of lp is een opname van een muziekgebeuren, de bedoeling is toch om deze zo waarheidsgetrouw in de huiskamer te brengen. Opmerkingen zoals: een netsnoertje kiezen dat de muziek het meest naar je smaak kleurt siert jouw huidige versterker niet.

Als je verschillende mogelijkheden wil, koop een philips of een sony waar je ROCK-POP-CLASSIC-VOCAL op kan kiezen, zo kan je samen met vrienden smaken uitwisselen.

Mijn beste kermie,

de collega's beseffen niet eens dat quad 405 zo een goeie vesterker is en de waarde maar blijft stijgen. (idem voor alle quads componenten)  

Quad kopen is een goed investering.

groetjes

Hifi als investering. :D:D:D:D:D