Jump to content

indraaien van speakers

cgm
 Share

Recommended Posts

Gisteren bij de luistersessie bij Multifoon was er even een voor mij interessante discussie over het wel of niet indraaien van speakers. Ze stonden daar nl. recht naar voren te kijken, en het leek alsof er verschillende zienswijzen over zijn.

Is er iemand die daar wat over kan melden? Zelf ben ik er vandaag mee aan het testen geslagen, en het leek mij dat het mede afhangt van het afstraal gedrag cq. ontwerp, dus dat je niet in zijn algemeenheid iets kan zeggen.

Klpt dat?

Voor zover ik het heb ervaren is het naar binnendraaien van de speakers met name te merken aan het verplaatsen van de plaats waar de muziek vandaan komt.

Opmerkelijk was dat het bijdraaien van een paar graden ervoor zorgde dat de zang respectievelijk "voor de muur", "in de muur" of "achter de muur" kwam.

Het hele geluidsbeeld is zo te verplaatsen. (in mijn geval dan).

De insteek bij Multifoon was dat door het recht laten staan een breder beeld verkregen zou worden. De reflectie via de wanden (Bose "theorie") zou het beeld breder maken.

Toevallig was ik gisterenmorgen bij een audiovriend, dit net z'n nieuwe luisterkamer aan het inrichten was.

Nadat we de luidsprekers iets verder hadden ingedraaid bleek het beeld juist breder....

Dit is te verklaren omdat de ruimteinformatie hoofdzakelijk in het midden en hoog zitten. Omdat zijn systeem een tweeweg systeem is (Master 3) bundelt het midden behoorlijk. Als je de spekers nu recht zet, mis je dus een stuk midden, en daarmee een stuk plaatsing en breedte.

:)

Nou zit ik zelf met het probleem dat ik geen aparte luisterkamer heb, en dat ik soms met meerdere personen wil luisteren. Op dat moment moet ik een compromis zien te vinden, of alles op 1 sweetspot instellen. Lastig h

Cock, er is hooguit een algemene vuistregel te geven:

Als je speakers niet indraait wordt het plaatje meestal breder maar zullen instrumenten en stemmen meestal minder goed geplaatst worden in dat brede plaatje.

Als je wel indraait kan het beeld wat minder breed worden, maar zal veelal de plaatsing preciezer zijn.

Paul.

Maar wat doe je nu met meerdere personen? Als je indraait bevinden mensen opeens zich aan de buitenkant van de speaker als ze niet in het midden zitten, maar de speaker aan de andere zijde komt hun richting weer op..

Als je luidsprekers niet indraait, dan beluister je ze off-axis. Dat betekent dat je een minder luide weergave hebt in het midden/hoog gebied. Dat kan oplopen tot vele Db's, afhankelijk van de grootte van de off-axis hoek. Transtec heeft daar een s een brochure over uitgegeven. Ik wil die wel aan liefhebbers mailen...

Geplaatst door Kermit:

Als je luidsprekers niet indraait, dan beluister je ze off-axis. Dat betekent dat je een minder luide weergave hebt in het midden/hoog gebied. Dat kan oplopen tot vele Db's, afhankelijk van de grootte van de off-axis hoek. Transtec heeft daar een s een brochure over uitgegeven. Ik wil die wel aan liefhebbers mailen...

Ja, maar zitten er geen verschillen tussen hoge-toners onderling qua afstraalgedrag?

En natuurlijk heb ik interesse, ik start dit topic niet voor niets.. :D

Geplaatst door cgm:

Maar wat doe je nu met meerdere personen? Als je indraait bevinden mensen opeens zich aan de buitenkant van de speaker als ze niet in het midden zitten, maar de speaker aan de andere zijde komt hun richting weer op..

Achter elkaar gaan zitten :D:D:D

Indraaien hangt ook sterk of van de plaats in de kamer. Staan ze recht naar voren dan stralen ze meer naar de wanden af. Staan die dichtbij dan krijg je idd een "boze" effect. Dat komt de plaatsing en ruimtelijkheid van het geluid niet ten goede. Sommige speakers zijn ook ontworpen om NIET ingedraaid te worden. Draai je ze wel in dan gaat het teveel forward klinken. Een smalle hotspot heeft meer met het ontwerp te maken, een speaker die dat heeft is ook erg kritisch wat indraaien betreft. Hier een aardige link over e.e.a. :

The ABCs of Stereo Magic

cool.gif

Geplaatst door cgm:

Ja, maar zitten er geen verschillen tussen hoge-toners onderling qua afstraalgedrag?

Natuurlijk, maar ook middentoners. Grote tweeters van bijvoorbeeld 28 mm bundelen meer dan een tweeter van 19 mm en een middentoner van 17 cm zal weer meer bundelen dan een van 10 cm.

Een luidspreker met grote units voor midden en hoog (tweeweg?) zal meer op de luisterplaats moeten worden gericht dan een luidspreker met kleine (drieweg?).

Onder een hoek van 30

Mijn ESL lijnbronnen klinken echt optimaal als ze volledig ingedraaid staan.

Ik gebruik hiervoor een zaklamp die ik op de luisterplaats richting ESL schijn. Het mylar membraan weerkaatst het licht en als ik de reflectie in het midden van het membraan zie, staan ze optimaal gericht. (streepjes op de vloer zodat ik dat maar eenmaal hoe te doen)

ESL's hebben doorgaans een smalle sweet spot.

Daartegenover staat dat zich op die plaats bij goed ingedraaide speakers een breed podium openbaart. of axis (15

Geplaatst door Kermit:

Ik ook een liefhebber zijn ... :D;)

Hoi Kermit,

Hartelijk dank voor het literair werkje. Een groot gedeelte kende ik al en het afstraalgedrag van de speakers bij mij vertoond hetzelfde. Zelfs als ik de speakers heb ingedraaid naar mijn (te kort op de speakers staande) luisterpositie, treedt het effect van de fantoomluidspreker nog op. Nu moet ik bekennen dat de wanden in mijn kamer weinig tot geen aankleding hebben (schilderijen, wandkleedjes e.d. zoek je vergeefs). Ik denk ook dat dat de oorzaak is van dit fenomeen, echter dat "B

Geplaatst door Kermit:

Ik zou hem ook graag ontvangen. ;)

Over het afstraal gedraag van luidsprekeres:

Als de golflengte groot is in vergelijking met de oppervlakte die hem maakt, wordt de golf rondstralend. En andersom, als de golflengte klein is wordt de golf gerichter.

Ik ken de wiskundige regels niet, en kan dus niet preciese regels geven, maar als je ziet naar de voorbelden, komen die meestal overeen met de "regel"

En ESL: groot oppervlakte -> klein sweetspot

zie ook Richard1's inleg.