Jump to content

indraaien van speakers

cgm
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door Viking:

Over het afstraal gedraag van luidsprekeres:

Als de golflengte groot is in vergelijking met de oppervlakte die hem maakt, wordt de golf rondstralend. En andersom, als de golflengte klein is wordt de golf gerichter.

Ik ken de wiskundige regels niet, en kan dus niet preciese regels geven, maar als je ziet naar de voorbelden, komen die meestal overeen met de "regel"

En ESL: groot oppervlakte -> klein sweetspot

zie ook Richard1's inleg.

klopt ,

maar een gerichter afstraal gedrag geeft ook minder vloer /muur reflecties .

:)

Geplaatst door Viking:

Over het afstraal gedraag van luidsprekeres:

Als de golflengte groot is in vergelijking met de oppervlakte die hem maakt, wordt de golf rondstralend. En andersom, als de golflengte klein is wordt de golf gerichter.

Ik ken de wiskundige regels niet, en kan dus niet preciese regels geven, maar als je ziet naar de voorbelden, komen die meestal overeen met de "regel"

En ESL: groot oppervlakte -> klein sweetspot

zie ook Richard1's inleg.

Dat geldt niet voor de ESL63 en nieuwer. Die hebben een grote sweetspot..

Geplaatst door Kermit:

Dat geldt niet voor de ESL63 en nieuwer. Die hebben een grote sweetspot..

Volgens mij heeft de ESL 63 (over later weet ik niets) niet een groot membraan, maar cirkelels met fasecoorectie om en puntbron achter de LS te emuleren. Ik kan er niet mijn hand in de vuur voor steken, maar dat zal iig de grote sweetspot makkelijk verklaren.

• 1 month later...

Kermit

Eeuwige forumkoning(in)

Forumlid # 385

Geplaatst 31 augustus 2003 17:39

--------------------------------------------------------------------------------

Als je luidsprekers niet indraait, dan beluister je ze off-axis. Dat betekent dat je een minder luide weergave hebt in het midden/hoog gebied. Dat kan oplopen tot vele Db's, afhankelijk van de grootte van de off-axis hoek. Transtec heeft daar een s een brochure over uitgegeven. Ik wil die wel aan liefhebbers mailen...

--------------------

Met vriendelijke groet

Kermie Le Frogue

Zou je mij die brochure willen mailen?

frieslander@zonnet.nl

--------------------------------------------------------------------------------

Nou zit ik gisteravond wat in en uit te draaien met de Elektra 906 :rolleyes:

Ten eerste staat mijn luisterplaats iets uit het middenpunt van de 906 (naar links als ik voor de 906 zit ). Beiden stonden redelijk ingedraait (tips die ik kreeg waren dat een monitor best voor de luisterplaats mag kruisen ). Draaide ik beiden speakers net zoveel in dan had ik de rechter monitor meer in beeld. Draaide ik de linker monitor iets meer naar buiten dan krijg ik een veel beter beeld van beiden nu en deed de linker ook "meer mee ".Het geluid verder gaat goed los van de speakers daar is niks mis mee ,en staat dit breedte best toe afhankelijk weer van de opnames.

Ik neem aan dat dit een normaal verschijnsel is in mijn positie. Echter wat wel opvalt is dat dit ook weer opname afhankelijk is .

Eric Claptons Unplugged blijft meer met de stem in de rechter monitor . Een Luka Bloom live in Carre zit er weer helemaal midden in .

Wat vinden jullie van de stelling dat vooral een monitor best voor de luisterplaats mag kruisen ??? , of geldt dit niet alleen voor monitoren maar ook voor grotere standspeakers ??

Even voor de goede orde >

De termen links en rechts zijn vanaf de luisterplaats gezien in dit verhaal ;)

groetjes John

na jaren van experimenteren

staan ze bij mij onder 75 graden

vanaf de achtermuur en van de muur af ca 50 cm

de magnaats all ribbon 3A hebben de hoog en midden naast elkaar zitten ,allebei de hoog links en de miden rechts ,standaard

heb nu de hoge tonen ,beide aan de buitenzijde van de BOX

duzz een linker en rechter speaker zo gezegd

pee es

als je op de agenda bij de home pagina klikt kom je bij elke keuze steeds weer op de pick up dag van JK uit 't harde uit

das tog ff goeie reklame....

stereo is the sound in with you can get in between !!!

John,

bij mijn weten kun je de speakers beter niet voor de luisterplaats laten kruisen. Eerder op de luisterplaats danwel iets daarachter.

Wat de verschuiving van die stemmen betreft, het zou natuurlijk kunnen zijn dat jij in een hoek een resonantie hebt die wordt aangeslagen door de stem van Erik Clapton. Het geluid trekt dan iets naar die betreffende hoek toe. Luka Bloom heeft waarschijnlijk een stem met een ander timbre, danwel die opname is anders ge-EQ'd, waardoor die resonantie minder of niet wordt aangeslagen. Het geluid trekt dus niet hoorbaar naar die ene hoek toe.

Zou dat een verklaring kunnen zijn ?

Paul.

Geplaatst door Paul Jenner:

John,

bij mijn weten kun je de speakers beter niet voor de luisterplaats laten kruisen. Eerder op de luisterplaats danwel iets daarachter.

Wat de verschuiving van die stemmen betreft, het zou natuurlijk kunnen zijn dat jij in een hoek een resonantie hebt die wordt aangeslagen door de stem van Erik Clapton.  Het geluid trekt dan iets naar die betreffende hoek toe. Luka Bloom heeft waarschijnlijk een stem met een ander timbre, danwel die opname is anders ge-EQ'd, waardoor die resonantie minder of niet wordt aangeslagen. Het geluid trekt dus niet hoorbaar naar die ene hoek toe.

Zou dat een verklaring kunnen zijn ?

Paul.

Hallo Paul ,

Zover ik weet zit in die hoek niks wat dit kan veroorzaken. De stem zit alleen op die cd op de rechter monitor meer dan op de linker.

Misschien zat Clapton wel links op het podium :P of moet het zo in de opname.

Sommige nummers op deze cd staan wel meer in het midden.Andere software vertoond dit gedrag van de stemmen ook niet .

Als ik de monitor achter of op de luisterplaats moet kruisen dan moet ik hem weer naar buiten draaien. Zal eens kijken wat dit geeft voor een effect.

groetjes John

Mijn speakers staan zover ingedraaid, dat ze vlak voor de luisterplaats gericht staan.

Hierdoor ontstaat een zeer ruimtelijk beeld, ook de ruimte om op een andere plek op de bank te gaan zitten zonder dat het geluidsbeeld instort.

Als bijkomend voordeel van verder indraaien neemt ook de invloed van de eerste reflecties beduidend af, hetwelk zeer prettig is.

Ben hiermee eens uitgebreid aan het experimenteren geweest, de aanleiding was een aantal geschriften van Paul Klipsch, moet zeggen dat deze opstelling een grotere afstand tussen de speakers en wat verder indraaien alleen maar voordelen heeft.

Groet Jitze

Heb ze gisteravond eens in diverse standen geprobeerd ........ Elektra 906.

De beste positie is naar mijn gehoor de stand dat ze op de luisterplaats elkaar kruisen (bij mij dan). Verder heb ik de afstand van de achterwand een cm of 7 verruimt naar + - 50 cm. Dit geeft een zeer ruimtelijk beeld en is ook diep te noemen. De L+R weergave is ook beter nu en stemmen (ook Clapton staat redelijk in de midden waar hij anders meer naar rechts stond. Dit had denk ik te maken met het feit dat de rechter speaker korter op de achterwand stond als de linker.

groetjes John

Geplaatst door Paul Jenner:

Dus blijkbaar toch een reflectie

Best mogelijk Paul , in elk geval geeft dit een zeer mooi breed geluid terwijl de stemmen toch mooi in de midden blijven. Het loont zeker om te zoeken naar de beste hoek en afstanden van de speakers.

groetjes John

Geplaatst door leonardus77:

hoi

Nou bij de cd van clapton unplugged is het juist dat de stem iets uit het midden naar rechts is geplaats luister maar naar koptelefoon zeker nr 4 valt erg op.

Dus dit is de opname.

Zal je maar net je set hierop hebben geoptimaliseert ... eek.gif

Ja dan is dat jammer maar ja je moet gewoon verschillende cd luisteren of platen en daar je speakers op afstellen.Als je de q sound cd van roger waters goed heb klinken een soort suround uit 2 speakers is dat niet met alle muziek zo dus je blijft met compromissen en opname afhankelijk. met life muziek wat rechter uit vind ik vaak mooier maar met Dianakral weer wat ingedraaid ivm diepte plaatsing uiteindelijk compromis gevonden iets ingedraaid maar niet kruisend voor me maar iets langs meheen. Draai met martinlogan CLS.Dit was met andere speakers ook een goede oplosing in mijn ruimte.