Jump to content

indraaien van speakers

cgm
 Share

Recommended Posts

Hoewel de Clapton Unplugged cd als zeer goede opname door het leven gaat, vind ik het niet echt geweldig. Er klopt om eerlijk te zijn niet veel van. Het enige dat klopt is dat wat John en Leo roepen. Clapton zit echt vast in de rechter speaker. Volgens mij hebben ze zijn kruk in die speaker vast in de beton gestort :rolleyes: En alleen als hij zijn gitaar ff uit wandelen neemt (dus opstaat van die kruk en over de bune gaat lopen) gaat de stem wat meer naar het midden.

Niet echt iets om je set mee te finetunen.

Geplaatst door leonardus77:

hoi

Nou bij de cd van clapton unplugged is het juist dat de stem iets uit het midden naar rechts is geplaats luister maar naar koptelefoon zeker nr 4 valt erg op.

Dus dit is de opname.

Daarom zei ik nu .... redelijk in de midden staat maar nog steeds meer naar rechts dan "normaal "het geval is .

:)

Geplaatst door Sodejuu:

Hoewel de Clapton Unplugged cd als zeer goede opname door het leven gaat, vind ik het niet echt geweldig. Er klopt om eerlijk te zijn niet veel van. Het enige dat klopt is dat wat John en Leo roepen. Clapton zit echt vast in de rechter speaker. Volgens mij hebben ze zijn kruk in die speaker vast in de beton gestort    :rolleyes: En alleen als hij zijn gitaar ff uit wandelen neemt (dus opstaat van die kruk en over de bune gaat lopen) gaat de stem wat meer naar het midden.

Niet echt iets om je set mee te finetunen.

iedereen heeft zo weer z,n eigen referentie.

Geplaatst door jopie:

iedereen heeft zo weer z,n eigen referentie.

gelukkig wel ;) maar Unplugged van Clapton kan ik ook niet echt bij zweren, zelfs de 180grams vinyl is zelf matig eek.gif

Een duitse audioboer bij ons over de grens zweerde er ook bij , en draaide deze meestal als hij iets wilde laten horen in de zaak.

Snap het ook niet confused.gif

ik vind het een shit opname .

of hij nou in het midden staat of niet .

allemaal close miking .

niks un plugged .

hij heeft nog net geen plug in z,n ...

ze hadden gewoon een stereo microfoon voor het podium neer moeten zetten .

dan had het errug mooi geworden .

ps : dit is mijn smaak . ;)

Geplaatst door erik klijnsmit:

ze hadden gewoon een stereo microfoon voor het podium neer moeten zetten .

Denk je? Gewoon met 2 mic's de PA, podium en publiek geluid opnemen.. Het is moeilijk zeggen want je weet niet hoe het dan zou klinken! En dat is het belangrijkste van live opnames maken. Het is moeilijk in te schatten wat het beste is. Je hebt per optreden, akoestiek, band enz. met veel variabele dingen te maken. Proberen is dus eigenlijk de enigste oplossing!! Persoonlijk vindt ik de live indruk die is vast gelegd erg goed, alleen houd de rest nog wat te wensen over (definitie, detailering, openheid, clarity en ook vind ik het zo nu en dan best agressief worden)..

dan had het errug mooi geworden .

ps : dit is mijn smaak .

oow, okee..    ;) Zo had ik ook mijn eigen manier (smaak) gehad van opnemen..

Mijn commentaar is vet gedrukt! :)

• 8 years later...

Mijn speakers staan zover ingedraaid, dat ze vlak voor de luisterplaats gericht staan.

Hierdoor ontstaat een zeer ruimtelijk beeld, ook de ruimte om op een andere plek op de bank te gaan zitten zonder dat het geluidsbeeld instort.

Als bijkomend voordeel van verder indraaien neemt ook de invloed van de eerste reflecties beduidend af, hetwelk zeer prettig is.

Ben hiermee eens uitgebreid aan het experimenteren geweest, de aanleiding was een aantal geschriften van Paul Klipsch, moet zeggen dat deze opstelling een grotere afstand tussen de speakers en wat verder indraaien alleen maar voordelen heeft.

Groet Jitze

Na 8 jaar vind ik deze post terug... merkwaardig.

Sinds een paar maanden staan mijn speakers dus ook fors ingedraaid. Ze staan zelfs op 45 graden en ca. 2,7 m uit elkaar. Mijn luisterplaats is ook ca. 2,7 m vanaf de speakers.

Ik heb dit gedaan omdat ik gek werd van de speaker waar ik het dichtst bij zat wanneer ik eens wat luisteraars op bezoek had.

Nu kunnen we met drie personen goed luisteren. De linkerpersoon krijgt de rechterluidspreker n.l. recht in z'n gezicht, maar de linker dus helemaal niet. Voor de rechterpersoon is het natuurlijk andersom. Hierdoor krijg je het effect dat het volume van de dichtsbijstaande speaker wat gedempt wordt en de verder wegstaande toch goed hoorbaar is. Hiermee krijg je, op de buitenste plaatsen een veel beter stereobeeld.

Ik had m'n speakers voorheen juist iets achter me kruisend staan (vanaf de middelste luisterplaats) de balans hoog mid laag klopte in mijn oren zo het best. Maar de hoek van de speaker naar mijn oor is nu toch gelijk gebleven. Wanneer ik nu naar de speaker kijk zie ik precies evenveel zijkant dan in de vorige opstelling. Alleen was het toen de binnenkant en nu de buitenkant. Tonaal klopt het dus nog steeds.

Bij demo's zou men dit ook beter doen. De hotelkamers op shows zijn meestal nogal klein en de buitenste mensen horen meestal maar een luidspreker. En dat terwijl het zo eenvoudig anders kan.

Probeer het maar eens.

Zo simpel is het. In de meeste gevallen is het ook prettig de speakers ver de kamer in te zetten. Scheelt ook reflecties.

Klipsch is hierop een uitzondering.

Jitze hier lange tijd niet gezien trouwens...

Zo simpel is het. In de meeste gevallen is het ook prettig de speakers ver de kamer in te zetten. Scheelt ook reflecties.

Klipsch is hierop een uitzondering.

Jitze hier lange tijd niet gezien trouwens...

Hmm... als ik dit alles zo eens lees, verbaas ik mij erover dat mensen, zelfs na jaren, nog altijd zo veel experimenteren met de plaatsing van hun luidsprekers.

Overigens kan de lange afwezigheid van iemand betekenen dat er e.e.a. is gebeurt waar wij hear geen zicht op hebben.

Ik ben ook een paar jaar weggeweest. Dat had beslist een reden.

Hoi Hans

Klein dingetje wil ik toch aanhalen Hans, en niet onbelangrijk tov jouw huidige plaatsing en ruimte (die ik ken)

Heb HEAR ooit een foto van Jitze zijn ruimte gezien en die is lang en breed hoor, de Heresys stonden haast over de gehele breedte opgesteld, tegen elke zijmuur aan, dan ingedraaid

Dit is toch een hele andere benadering van plaatsen en indraaien dan bij jou ruimte hé Hans?

Hoi Hans

Klein dingetje wil ik toch aanhalen Hans, en niet onbelangrijk tov jouw huidige plaatsing en ruimte (die ik ken)

Heb HEAR ooit een foto van Jitze zijn ruimte gezien en die is lang en breed hoor, de Heresys stonden haast over de gehele breedte opgesteld, tegen elke zijmuur aan, dan ingedraaid

Dit is toch een hele andere benadering van plaatsen en indraaien dan bij jou ruimte hé Hans?

Mijn ruimte is tegenwoordig breed en ondiep (speakers over dwars). Bij Jitze stonden ze indertijd in Amsterdam inderdaad in een grotere ruimte, Maar ook aan de lange kant en heel breed was het daar ook niet (5m?).

Op zich niet zoveel anders. Maar het gaat meer om de insteek m.b.t. het stereobeeld naast de hot spot.

De éne speaker heeft het sowieso meer in zich dan andere, met de IMF RSPM's luisterde het erg nauw waar je zat, de TDL Ref.'s waren alweer een stuk makkelijker, beide ingedraaid ruim voor de zitplaats. Nu met de Quad ESL 63 is het weer stuk makkelijker om op een breed luistergedeelte een goede stereoafbeelding te krijgen, terwijl ze nauwelijks ingedraaid staan.

Afstraal gedrag en bundelen van speakers speelt inderdaad ook een grote rol.

Maar ehh... Quad heeft zo'n hoop moeite gedaan om er een puntstraler van te maken. Dit werkt toch alleen wanneer de speakers recht op je gericht staan...?? Anders klopt van de hele vertraging toch niks meer..??

Maar ehh... Quad heeft zo'n hoop moeite gedaan om er een puntstraler van te maken. Dit werkt toch alleen wanneer de speakers recht op je gericht staan...??

Als ze echt in de buurt van een puntbron komen doet indraaien er toch helemaal niet meer toe.

Als ze echt in de buurt van een puntbron komen doet indraaien er toch helemaal niet meer toe.

Er wordt een puntbron gesimuleerd, door de buitenste ringen van het electrostaatvel iets eerder van signaal te voorzien dan het binnenste.

Dat werkt natuurlijk alleen goed wanneer je haaks t.o.v. dat vel zit.

Er wordt een puntbron gesimuleerd, door de buitenste ringen van het electrostaatvel iets eerder van signaal te voorzien dan het binnenste.

Net andersom dacht ik, anders zou je een bron voor het vel simuleren ipv er achter.

Maar goed, het ging over indraaien. Opvallend in deze draad is dat er wel over veel zaken wordt gesproken maar dat de verbanden (weer eens) niet verhelderd worden.

Waarom indraaien? Hans in jou geval is het duidelijk wat het doel is, meer mensen een fatsoenlijk beeld kunnen presenteren, maar da's niet de gebruikelijke reden en ik denk dat de meesten ook niet eens meer kunnen vertellen dan dat het "beter" klinkt.

Het frequentie amplitude spectrum van speakers is niet in alle richtingen gelijk (geen puntbronnen). Het directe geluid is van zeer grote invloed op de waarneming dus dat wil meen graag zo "recht" mogelijk hebben, het ligt dan voor de hand de speaker zo in te draaien dat dat het geval is. Vaak komt het er op neer dat het onder 0° afgestraalde spectrum het meest vlak is, de grote uitzondering hierbij zijn coax systemen waar er als gevolg van vele reflecties geen optimaal vlakke curve onder 0° is. Lijkt plausibel.

In de draad wordt er over reflecties en reflectiebeheersing gesproken. Mmm, ja die zijn ook heel belangrijk, maar wat beheers je dan eigenlijk als je meer of minder indraait? Voorkomen doe je ze niet, wil je ook helemaal niet, je kunt misschien de richting een beetje sturen. Reflecties, dat zijn er een heleboel, maar bekend en berucht zijn de eerste(n). Die verpesten blijkbaar veel, dus wat willen we van ze? We willen dat ze pas na een bepaalde periode bij het oor arriveren en dat ze duidelijk zwakker zijn dan het directe signaal en de daar op volgenden nog zwakker en dat ze de zelfde amplitude frequentie verhouding hebben als het directe signaal. In dat laatste zit een groot deel van de crux.

Wat je met indraaien kunt bereiken is dat is dat het spectrum van het directe en (eerste)indirecte geluid zo gelijk mogelijk zijn. Het is beter een wat minder vlak direct geluid te hebben als we daarmee de gelijkheid direct/indirect beter is te krijgen.

Dit heeft nog een leuke andere implicatie, het doel kan dus ook bereikt worden door gericht non-lineaire absorptie (of diffusie) in te zetten voor de eerste reflectiepunten. (er voor het gemak er even van uit gaande dat de bron van de verschillen door de speaker bepaald worden en niet door de ruimte zelf, hetgeen ook heel goed mogelijk is daar we met zgn kleine ruimte akoestiek te maken hebben die gedomineerd wordt door staande golven en reflecties)

Ik ben het helemaal met je eens, behalve op het punt van het vel. Wanneer je de lijn van je oor naar het midden van het vel haaks hebt, is dit de kortste afstand. Vlakken daaromheen liggen dus iets verder weg. Om alle signalen tegelijk bij je oor aan te laten komen moeten de buitenste dus eerder vertrekken.

Ik vind in de breedte spelen behoorlijk verschillend hoor Hans ... zeker op je zolderruimte tov Jitze zijn living

Toch valt dat mee, Jitze speelde toen ook in de breedte.

OK, z'n kamer was groter, maar dat doet weinig af aan het principe.

Breed uit elkaar dus en veel indraaien om het stereobeeld op meer plaatsen beter te krijgen.

Ik ben het helemaal met je eens, behalve op het punt van het vel. Wanneer je de lijn van je oor naar het midden van het vel haaks hebt, is dit de kortste afstand. Vlakken daaromheen liggen dus iets verder weg. Om alle signalen tegelijk bij je oor aan te laten komen moeten de buitenste dus eerder vertrekken.

Als je het signaal van alle plekken op het vel tegelijk bij je oor wilt hebben heb je het over een vlak golffront, bij een puntbron heb je per definitie met een bol golffront te maken. Als je het gesimuleerde punt een x-tal centimeters achter het vel wilt hebben en het vel is min of meer vlak dan zul je er voor moeten zorgen dat je 'delay' toepast op de signalen van de randen van het vel en steeds minder 'delay' naar het midden van het vel.

Edit: Na even zoeken zie hear, laatste regels van de eerste alinea

Interessant vind ik dat het basis concept al in 1929 bedacht is en toen in '41 nog een keer.

Edited by Seed7

Als je het signaal van alle plekken op het vel tegelijk bij je oor wilt hebben heb je het over een vlak golffront, bij een puntbron heb je per definitie met een bol golffront te maken. Als je het gesimuleerde punt een x-tal centimeters achter het vel wilt hebben en het vel is min of meer vlak dan zul je er voor moeten zorgen dat je 'delay' toepast op de signalen van de randen van het vel en steeds minder 'delay' naar het midden van het vel.

Edit: Na even zoeken zie hear, laatste regels van de eerste alinea

Interessant vind ik dat het basis concept al in 1929 bedacht is en toen in '41 nog een keer.

Dit wist ik dus niet, bedankt. Bij line Array's hangen de speakers dus daarom bol i.p.v. hol.