WanFie Posted 1 november 2011 Report Share Posted 1 november 2011 Ja hoor Hans en wie zit er dan tegelijkertijd haaks op de linker en rechterspeaker...iemand met een hoofd van 2,5 m breed Je zou natuurlijk ook de speakers kunnen richten.. Indraaien dus. Ook dat bol golffront werkt volgens mij alleen wanneer de speakers recht op je gericht zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 2 november 2011 Report Share Posted 2 november 2011 Nogmaals het advies van Ted Jordan: speakers zo dicht mogelijk bij de muur plaatsen, en zo indraaien dat de luister-assen van beide speakers elkaar een behoorlijk stuk vóór de luisteraar(s) kruisen. (...) "Live stage" realism can be greatly enhanced by the maintenance of low level detail, which we have already addressed, and attention to the sound distribution pattern throughout the listening room.The polar response favoured by convention is quite unsatisfactory. My approach provides a directional and gently rising high frequency response with the loudspeakers placed with their axes crossing well in front of the listener. It is also strongly recommended (again, against all convention) that loudspeakers be placed as close to a wall as possible. The simple reason for this is that wall reflections will create two further 'virtual' loudspeakers that will create severe interference and impair spatiality. (The ideal, if impractical solution is to mount the drivers in the wall) (...) http://www.tnt-audio...s/jordan_e.html En deze Ted (van Jordan Watts) wist er heel wat van, hoor! Plaatsing van luidsprekers op grotere afstand van de muur (muren), kan leiden tot meer storende (want latere, meer vertraagde) reflecties, die zelfs een kamfilter-effect tot gevolg kunnen hebben (vanwege in- en uit-fase reflecties). Overigens is Spido van mening dat indraaien van speakers met sterk bundelende midden- en hoog-units met een op de as gemeten output ruim boven de 0 dB-lijn (zoals bij veel systemen met hoorn-units voor midden en/of hoog) tot acute hoorndolheid kan leiden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 2 november 2011 Report Share Posted 2 november 2011 Nogmaals het advies van Ted Jordan: Ted heeft gelijk ... als je in een 12m2 propvol engels woonkamertje leeft. En wat doe Ted aan die andere, veel meer verstorende reflectie? Die van de rechter speaker op de linker muur? Is dat waarom hij zo ver indraait dat de assen zich voor de luisterpositie kruisen? Het vermijden/verminderen van reflecties is inderdaad geen oplossing zoals je zelf al in je posting aangeeft, waarom dan wel voor die van de rechter speaker op de rechter muur? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 2 november 2011 Report Share Posted 2 november 2011 Een orkest heb ik ook het liefst vlak tegen de achtermuur van het theater. Al die vreselijke reflecties anders! Wat een narigheid allemaal. Was een orkest maar een puntbron, hoeveel fijner zou ons leven zijn! M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 2 november 2011 Report Share Posted 2 november 2011 Een orkest heb ik ook het liefst vlak tegen de achtermuur van het theater. Al die vreselijke reflecties anders! Wat een narigheid allemaal. Was een orkest maar een puntbron, hoeveel fijner zou ons leven zijn! M rc Sterker nog, Een orkest ZIJN allemaal puntbronnen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 2 november 2011 Report Share Posted 2 november 2011 Een orkest zijn??? Een orkest bestaat uit zul je bedoelen. Maar al die puntbronnen zijn bijelkaar geen puntbron meer, het is een en al interferentie wat daar de kok slaat. Geef dat maar eens lekker weer. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 3 november 2011 Report Share Posted 3 november 2011 Beste mumsoft, Ja, maar het akoestisch product van dat alles kunnen we registreren. Sommige puristen zijn van mening dat dit het beste kan gebeuren met een Jecklin-schijf, omdat die nagenoeg net zo "luistert" als het menselijk hoofd. Anderen vinden het resultaat van zo'n opname niet spetterend, sensationeel en spectaculair genoeg. Zij horen liever opnamen die met een heleboel microfoons zijn gemaakt die zo dicht mogelijk bij de instrumenten (of òp de instrumenten) zijn geplaatst. Zulke mensen worden ook teleurgesteld door het onversterkte geluid van een symfonieorkest in de concertzaal: "lang geen hifi, hoor!" Overigens zijn sommige muziekinstrumenten "rondom-stralers" (zoals concertvleugel) en andere muziekinstrumenten zijn "richtingsgevoelig" (d.w.z. ze "bundelen" de hogere frequenties, zoals trompet). Zulke instrumenten "spreken de ruimte op heel verschillende manieren aan", wat tot uitdrukking komt in hun spreidingskarakteristieken (polar response patterns) en dus ook hun reflectiepatronen. Daarom menen sommigen, dat bijvoorbeeld voor piano rondom-stralende luidsprekers zouden moeten worden gebruikt (zoals bol-speakers) en voor trompet zou men dan hoornluidsprekers moeten inzetten. In de negentiende eeuw benaderde men dit ideaal al met mechanische huiskamerorkesten, die digitaal (met een soort orgelboek of met een koperen schijf met gaatjes en/of nokjes) werden aangestuurd... Vintage!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 3 november 2011 Report Share Posted 3 november 2011 Beste Spido, Het zal je niet verbazen als ik aangeef de voorkeur te hebben voor de eenvoudige opname met twee microfoons. Dat zal ongetwijfeld een veel natuurlijker beeld van een orkest opleveren dan de multi-mic opnamen. Ik vraag me alleen af of een mens dat goed kan horen; waar zou je bv op moeten letten om dat soort opnames te kunnen 'ontmaskeren'? O-T Mijn speakers staan trouwens dan eens zo, dan eens zus ingedraaid, voor het toneelbeeld en het klankbeeld vind ik het nauwelijks iets uitmaken. En dat, terwijl een kabeltje tegen loodbitumen aan wél wat doet aan het 3D-beeld én aan het klankbeeld, heb ik gemerkt. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 3 november 2011 Report Share Posted 3 november 2011 Berste mumsoft, Bij multi-mic opnamen lijken (bijna) alle instrumenten op de eerste rij te staan: ze klinken allemaal prominent en briljant. Vanzelfsprekend gaat dit ten koste van de werkelijke diepte in het stereobeeld. Als je zin hebt om wat te lezen over microfoon-theorie, en m.n. over de Jecklin-schijf (zie daarvoor m.n. pag. 30): http://www.mdw.ac.at/I101/iea/tm/scripts/jecklin/tt03mikrofon.pdf#search=%22Jecklin-Scheibe%22 Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 4 november 2011 Report Share Posted 4 november 2011 Beste Spido, Het zal je niet verbazen als ik aangeef de voorkeur te hebben voor de eenvoudige opname met twee microfoons. Dat zal ongetwijfeld een veel natuurlijker beeld van een orkest opleveren dan de multi-mic opnamen. Ik vraag me alleen af of een mens dat goed kan horen; waar zou je bv op moeten letten om dat soort opnames te kunnen 'ontmaskeren'? O-T Mijn speakers staan trouwens dan eens zo, dan eens zus ingedraaid, voor het toneelbeeld en het klankbeeld vind ik het nauwelijks iets uitmaken. En dat, terwijl een kabeltje tegen loodbitumen aan wél wat doet aan het 3D-beeld én aan het klankbeeld, heb ik gemerkt. M rc 2 microfoons heeft ook het nadeel dat de instrumenten achterin duidelijk zachter worden opgenomen. Bovendien valt er vaak een gat in het midden waardoor een derde microfoon al gauw weer nodig is. Een goede technicus zal altijd met meerdere microfoons werken. Enkele in het orkest, enkele daarvoor en enkele in de zaal. Daar bovenop dan nog de microfoons voor de solisten. Ik ben trouwens van mening dat muziek die ook live in je huiskamer zou passen het best van dichtbij opgenomen kan worden. Dit voorkomt een dubbele akoestiek. M.b.t. het indraaien bij jouw. Wanneer je op de hot spot zit maakt het inderdaad weinig uit. Alleen tonaal kan er wat verschil ontstaan door de verschillende spreidingseigenschappen van de units. Maar zit je naast de de persoon op de hotspot. dan is veel indraaien wenselijk. Anders zit je echt maar naar één luidspreker te luisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 4 november 2011 Report Share Posted 4 november 2011 2 microfoons heeft ook het nadeel dat de instrumenten achterin duidelijk zachter worden opgenomen. Bovendien valt er vaak een gat in het midden waardoor een derde microfoon al gauw weer nodig is. Naar een concertuitvoering gaan heeft als nadeel dat de instrumenten achterin duidelijk zachter worden waargenomen. Ook ontbreekt het derde oor aan het hoofd zodat er vaak een gat in het midden is. Zoiets, Hans? M.b.t. het indraaien bij jouw. Wanneer je op de hot spot zit maakt het inderdaad weinig uit. Alleen tonaal kan er wat verschil ontstaan door de verschillende spreidingseigenschappen van de units. Maar zit je naast de de persoon op de hotspot. dan is veel indraaien wenselijk. Anders zit je echt maar naar één luidspreker te luisteren. Die hotspot bij mijn is geen punt. 3. De plaatsafbeelding van de geluidsbronnen wordt nauwelijks beïnvloed door de plaats van de luisteraar ten opzichte van de luidsprekers. (Tot nu toe was dit een uiterst kritische aangelegenheid.) M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 4 november 2011 Report Share Posted 4 november 2011 Naar een concertuitvoering gaan heeft als nadeel dat de instrumenten achterin duidelijk zachter worden waargenomen. Ook ontbreekt het derde oor aan het hoofd zodat er vaak een gat in het midden is. Zoiets, Hans? M rc Wanneer je denkt dat een microfoon hetzelfde luistert als je oor, zit je goed mis. Zeker voor een opname die met luidsprekers wordt beluistert, ligt het iets ingewikkelder. Maar misschien moet je je eens gaan verdiepen in opnametechniek. En eens op bezoek gaan in een studio. Maar zoals bij het voetballen... de beste stuurlui staan aan de wal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 4 november 2011 Report Share Posted 4 november 2011 Maar zoals bij het voetballen... de beste stuurlui staan aan de wal. Gelukkig hebben we in jou een uitstekende kapitein aan boord. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 4 november 2011 Report Share Posted 4 november 2011 Ik zeg altijd maar zo... wanneer de kapitein van boord is, dansen de stuurlui op de wal. Ozi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 4 november 2011 Report Share Posted 4 november 2011 Ai ai sir! Hierbij verklaart matroos mumsoft plechtig niets van opnametechniek te weten. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 4 november 2011 Report Share Posted 4 november 2011 Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 5 november 2011 Report Share Posted 5 november 2011 Wanneer je denkt dat een microfoon hetzelfde luistert als je oor, zit je goed mis. Zeker voor een opname die met luidsprekers wordt beluistert, ligt het iets ingewikkelder. Maar misschien moet je je eens gaan verdiepen in opnametechniek. En eens op bezoek gaan in een studio. Maar zoals bij het voetballen... de beste stuurlui staan aan de wal. Beste Hans, Maar vind jij dan echt dat alle instrumenten op de eerste rij moeten staan? Komt dat werkelijk overeen met jouw werkelijkheidsbeleving? Of is de werkelijkheid niet goed genoeg voor jou? Geef je de voorkeur aan audio-perversie? Aan hifi-porn? Close-miking is de Grootste Gruwel voor iedereen die werkelijkheidsweergave als ideaal heeft. Niet alleen omdat àlles en iedereen naar de voorgrond wordt getrokken, maar ook door alle fase- en looptijdfouten die hierdoor worden veroorzaakt. Want al die close-mikes pikken ook signaal op van àndere close-mikes, inclusief de looptijdverschillen. Als er een microfoon-opstelling is die ongeveer zo luistert als het menselijk gehoor, dan is dat die simpele Jecklin-schijf. En als er een microfoon-opstelling is die helemaal niét zo luistert als het menselijk gehoor, dan is dat close-miking! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 5 november 2011 Report Share Posted 5 november 2011 Als er een microfoon-opstelling is die ongeveer zo luistert als het menselijk gehoor, dan is dat die simpele Jecklin-schijf. Tenzij je met koptelefoon luistert, waarom zou je met microfoons het "gedrag" van oren willen simuleren. Het zou met twee luidsprekers toch veel logischer zijn dat de microfoons in de "luidsprekerpositie" staan bij de opname. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 5 november 2011 Report Share Posted 5 november 2011 Tenzij? U bedoelt mits? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 5 november 2011 Report Share Posted 5 november 2011 Tenzij? U bedoelt mits? Als je het gedrag van oren met microfoons simuleert zul je met een koptelefoon moeten luisteren, zonder mitsen en maren ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 5 november 2011 Report Share Posted 5 november 2011 Hallo, We hadden bij de AVMN een keer we avond met Onno Scholze. Een man die wel iets van klassieke opnames wist. Die liet een experimentele opname horen die hij met twee micro microfoontjes had gemaakt. Die twee microfoontjes had hij aan een ca 80 cm buisje naast elkaar ergens boven de dirigent gehangen. De mooiste klassieke opname die ik ooit gehoord heb. Dynamisch en een prachtig stereoplaatje. Het kan dus wel met twee microfoontjes. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 5 november 2011 Report Share Posted 5 november 2011 Tenzij je met koptelefoon luistert, waarom zou je met microfoons het "gedrag" van oren willen simuleren. Het zou met twee luidsprekers toch veel logischer zijn dat de microfoons in de "luidsprekerpositie" staan bij de opname. Beste Seed7, Nee, want microfoons zijn hoorders, net zoals je oren. Luidsprekers zijn weergevers, en dus geen hoorders. Voor weergave via hoofdtelefoons werd kunsthoofd-stereo ontwikkeld. Zie bijvoorbeeld http://forum.mfbfreaks.com/viewtopic.php?f=1&t=654 http://www.hififorum.nl/index.php?topic=10707.0 http://www.greten.nl/kunsthoofdopnames Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 6 november 2011 Report Share Posted 6 november 2011 Hallo, We hadden bij de AVMN een keer we avond met Onno Scholze. Een man die wel iets van klassieke opnames wist. Die liet een experimentele opname horen die hij met twee micro microfoontjes had gemaakt. Die twee microfoontjes had hij aan een ca 80 cm buisje naast elkaar ergens boven de dirigent gehangen. De mooiste klassieke opname die ik ooit gehoord heb. Dynamisch en een prachtig stereoplaatje. Het kan dus wel met twee microfoontjes. Groet, Leobus Het label MA recordings gebruikt bij opnames ook maar 2 microfoons (omni-directional). Ik heb een cd van Bruce Stark -Dream Song- en dat is heel mooi opgenomen. Meer info http://www.marecordings.com/main/about_us.php Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 6 november 2011 Report Share Posted 6 november 2011 Beste Seed7, Nee, want microfoons zijn hoorders, net zoals je oren. Luidsprekers zijn weergevers, en dus geen hoorders. Voor weergave via hoofdtelefoons werd kunsthoofd-stereo ontwikkeld. Zie bijvoorbeeld http://forum.mfbfrea...c.php?f=1&t=654 http://www.hififorum...p?topic=10707.0 http://www.greten.nl/kunsthoofdopnames Jammer dat we geen meervoudige quotes mee kunnen, maar vooruit. Voor kunsthoofd stereo moet je de opnemers inderdaad op de plaats van je oren zetten. Maar voor opname's die gemaakt worden voor luidsprekerweergave ligt het iets lastiger. De luidsprekers staan n.l. enkele meters van je af en moeten eigenlijk, ieder van de helft van het stereobeeld weergeven. Ik denk daarom dat een opstelling links en rechts, op 1/4 van de breedte van de ruimte beter is. Maar omdat de afstand naar het midden van het orkest (waar de solist vaak staat) dan groter is, is een extra middenmicrofoon aan te raden. Het kán natuurlijk allemaal best goed gaan, maar echt optimaal krijg je het nooit. Elke microfoonopstelling zorgt n.l. weer voor andere problemen. En voor meerkanaals opname is het nog veel lastiger. Maar eigenlijk heeft het allemaal weinig met indraaien van speakers te maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 6 november 2011 Report Share Posted 6 november 2011 Jammer dat we geen meervoudige quotes mee kunnen, maar vooruit Beste Seed7, Nee, want microfoons zijn hoorders, net zoals je oren. Luidsprekers zijn weergevers, en dus geen hoorders. Voor weergave via hoofdtelefoons werd kunsthoofd-stereo ontwikkeld. Zie bijvoorbeeld http://forum.mfbfrea...c.php?f=1&t=654 http://www.hififorum...p?topic=10707.0 http://www.greten.nl/kunsthoofdopnames Multiquote, nee, lastig hoor. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now