SpeedyAndr Posted 14 januari 2003 Report Share Posted 14 januari 2003 Als ik hier eens onder recensierubriek kijk, dan zie ik welgeteld 7 reviews waarvan 2 van mijn hand zijn. Wat vinden jullie van dit soort amateur-reviews, wat missen jullie en wat lees je liever niet Ik stel me bij deze kwetsbaar op, want ik weet dat niet iedereen mijn reviews en/of schrijfstijl waardeert Toch zou ik het leuk vinden om wat tips te krijgen over wat jullie graag in een review zouden willen zien staan. Hiermee hoop ik ook anderen aan te zetten tot het schrijven van reviews, dit topic kan dan dienen als leidraad voor degenen die nog nooit een review hebben geschreven, omdat ze eigenlijk niet weten hoe dat te doen Greetinx Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 14 januari 2003 Report Share Posted 14 januari 2003 Relativerend vermogen. Dat vind ik wel vrij belangrijk in een review. Ik lees te vaak (niet per se in jouw reviews hoor) dat er met een andere kabel, interlink, DAC o.i.d. echt een totaal nieuwe wereld voor de luisteraar open gaat. Dat het iets verbeterd zal best en dat mag (moet!) dan ook best gezegd worden, maar dan wel in duidelijke bewoordingen. Dus: wat is er veranderd (en wat vind jij als reviewer positief, zonder direkt een waardeoordeel te geven) en is het z'n prijs waard. Dat laatste moet natuurlijk iedereen voorzich uitmaken, maar als een kabel duizenden euro's moet kosten (om maar eens een extreem voorbeeld te noemen) en hij maar een relatief klein verschil laat horen, dan moet dat er wel ff vermeld worden dat die kabel misschien wel wat aan de dure kant is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 14 januari 2003 Report Share Posted 14 januari 2003 Zit nog even je Nothstar review te bekijken en eigenlijk heb ik daar weinig commentaar op. Beschrijven hoe iets klink is natuurlijk eigenlijk onmogelijk, maar over het algemeen lukt het aardig (helpt wel als je het beschreven nummer ook kent). Persoonlijk zou ik het leuk vinden als er wat meer aandacht is voor de middenklasse (zeg de klasse van rond 1000 euro per eenheid voor amps, cd speler, speaker) ipv het echt duurdere spul. Het tweaken (snoeren, masterbase) is wel leuk, maar leidt een beetje af van de review van het apparaat zelf. Aan de andere kant kan het wel interessant zijn Hier heb je dus ook nix aan Ed. henrie raakt een goed put. Een review vergroot vaak de verschillen , maar een beetje "gezond verstand" is ook belangrijk., Is een verbetering door interlink (oid) echt 2000 euro waard?? Dat is natuurlijk ook weer persoonlijk. Interessanter vind ik de vraag "kun je door die 2000 euro ergens anders in te investeren een grotere verbetering bereiken" (maar ook dat is erg lastig). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 14 januari 2003 Report Share Posted 14 januari 2003 In elk parfum zit iets van een strontlucht. Dat principe mis ik een beetje in de meeste reviews. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 14 januari 2003 Report Share Posted 14 januari 2003 Geplaatst door Duck-Twacy:Persoonlijk zou ik het leuk vinden als er wat meer aandacht is voor de middenklasse (zeg de klasse van rond 1000 euro per eenheid voor amps, cd speler, speaker) ipv het echt duurdere spul. Dat vind ik ook wel een goeie. Voor de meesten is dat High End spul niet echt interessant. Niet voor eventuele aankoop tenminste. En nog iets: misschien zou een review moeten gaan over een component dan 'blind' is getest. Dat is moeilijk, dat weet ik, maar het kan denk ik wel. Je krijgt op die manier niet zo snel vooroordelen op basis van een merknaam. Met name Sony moet het nog al eens ontgelden en ik zou wel eens willen weten wat iemand er van vind, als ie niet weet van welk merk het beluisterde apparaat is. Ook is het wel zo handig als een gereviewd apparaat beluisterd wordt in een voor de reviewer bekende set (meestal de eigen set dus). Dit zal wellicht ook meestal al wel het geval zijn... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 14 januari 2003 Report Share Posted 14 januari 2003 Geplaatst door Henrie: Dat vind ik ook wel een goeie. Voor de meesten is dat High End spul niet echt interessant. Niet voor eventuele aankoop tenminste. En nog iets: misschien zou een review moeten gaan over een component dan 'blind' is getest. Dat is moeilijk, dat weet ik, maar het kan denk ik wel. Je krijgt op die manier niet zo snel vooroordelen op basis van een merknaam. Met name Sony moet het nog al eens ontgelden en ik zou wel eens willen weten wat iemand er van vind, als ie niet weet van welk merk het beluisterde apparaat is. Ook is het wel zo handig als een gereviewd apparaat beluisterd wordt in een voor de reviewer bekende set (meestal de eigen set dus). Dit zal wellicht ook meestal al wel het geval zijn... Ik vind juist wel de reviews voor het echte high-end interessant, dat middle of the road kennen we nu wel een beetje, daarvoor kan je ook veel gemakkelijker zelf in de winkels kijken/beluisteren. Maargoed, dat is mijn mening Ik wou eigenlijk net een lans breken om reviews uitsluitend uit te voeren op een voor jou onbekende set, omdat dat veel interessanter is. De reviews van Audiopaul over de set van Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 15 januari 2003 Report Share Posted 15 januari 2003 Geplaatst door Arjen de Goeij: Ik vind juist wel de reviews voor het echte high-end interessant, dat middle of the road kennen we nu wel een beetje, daarvoor kan je ook veel gemakkelijker zelf in de winkels kijken/beluisteren. Maargoed, dat is mijn mening *** Ja, die dure apparatuur is wel leuk om over te lezen, maar ik lees ook graag iets over dat 'middle of the road'-spul. Ik ken al dat spul nog lang niet, dus voor mij is dat best interessant. Maar laten we maar alles gaan reviewen, dan kan iedereen zelf wel beslissen of ie dat interessant vind om te lezen... *** Ik wou eigenlijk net een lans breken om reviews uitsluitend uit te voeren op een voor jou onbekende set, omdat dat veel interessanter is. De reviews van Audiopaul over de set van Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 15 januari 2003 Author Report Share Posted 15 januari 2003 Ik heb bij h*f*.nl ook diverse andere sets besproken, dat vind ik op zich ook erg leuk, want dan moet je je echt op het totaalplaatje richten, incl. akoustiek e.d. Aan je eigen set heb je dan niet meer zo'n goede referentie, want "een optimaal geluid" is ook een kwestie van maak Wel kun je bepaalde kenmerken afmeten aan je eigen set en dat zie ik Audiopaul bijv. ook doen. En dan de stront aan Kermit's knikker, uit beleefdheid praat ik daar niet al te veel over bij andermans set, maar bijv. een hinderlijk bonkend laag zal ik echt wel vermelden en liefst ook een manier om dat op te lossen. Greetinx Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hero Elzinga Posted 15 januari 2003 Report Share Posted 15 januari 2003 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henno Appel Posted 15 januari 2003 Report Share Posted 15 januari 2003 Geplaatst door Kermit:In elk parfum zit iets van een strontlucht. Waar haal jij je parfum Kermit? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 15 januari 2003 Report Share Posted 15 januari 2003 Nee nee, Henno, dan ga jij er ook heen.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 15 januari 2003 Report Share Posted 15 januari 2003 Hi-end, middle of the road. Alles moet kunnen. Liefst geen beperkingen wat dat betreft. Zo kan ieder forumlid wel iets van zijn gading vinden. Hoe zo'n review dan inelkaar moet steken? Kritisch, puntig. Met aandacht voor pijs/kwaliteitverhouding. Met aandacht voor sterke punten en zwakke punten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 15 januari 2003 Report Share Posted 15 januari 2003 Hi-end, middle of the road. Alles moet kunnen. Liefst geen beperkingen wat dat betreft. Zo kan ieder forumlid wel iets van zijn gading vinden.Hoe zo'n review dan inelkaar moet steken? Kritisch, puntig. Met aandacht voor pijs/kwaliteitverhouding. Met aandacht voor sterke punten en zwakke punten. Mee eens, en wat ik nog wel even wou zeggen is dat de combinatie nog welleens wordt vergeten. Zo kunnen kabels bijvoorbeeld tegen vallen in set A maar een hele vooruitgang zijn in set B. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 15 januari 2003 Report Share Posted 15 januari 2003 Natuurlijk! Meer reviews! Maar het is vaak moeilijk te relativeren als je net een nieuwe (dure) aankoop hebt gedaan en het klinkt beter dan je oude spul dan komt er natuurlijk een enthousiast verhaal. Wat dan voor lezers handig is zijn A/B vergelijkingen (oud/nieuw) en natuurlijk een opsomming van alle gebruikte apparatuur zodat een inschatting van de kwaliteit gemaakt kan worden. Verder vind ik het fijn als er geprobeerd wordt ook nadelen op te noemen (bv. klinkt extreem goed maar kost 30000 euro) zie link als voorbeeld. http://www.audiorevolution.com/equip/index.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 15 januari 2003 Report Share Posted 15 januari 2003 Ik bedoel dat je (bijvoorbeeld) kabels ook in een andere setup gaat testen om zo'n een beter idee te krijgen van de eigenschappen van deze kabels. Meestel proberen ze het in set A en als dat een beetje goed uitpakt (met de componenten) is het gelijk een goede kabel. In set B kan hij door de mand vallen. Dat wil niet gelijk zeggen dat het een slechte kabel is als je bijvoorbeeld hem alleen in set B zou proberen. Door de kabel in meerdere setup's te testen krijg je vaak een beter idee wat voor klankeigenschappen hij heeft. Die zou je moeten omschrijven in plaats van te concluderen of deze kabel "goed" of "beter dan" is. Of het de prijs waard is komt dan op de 2e plaats... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 15 januari 2003 Report Share Posted 15 januari 2003 Geplaatst door Ome Henk: ... dus wacht ik nog steeds op Don. Wie, Juan Jij ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hero Elzinga Posted 15 januari 2003 Report Share Posted 15 januari 2003 Geplaatst door Ome Henk:dus wacht ik nog steeds op Don. En wacht ik nog steeds op Bas. Zelfde laken een pak vrees ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 15 januari 2003 Report Share Posted 15 januari 2003 Geplaatst door Ome Henk: Ik vind het dus ook "not done" om je eigen publiekelijk te reviewen, dus wacht ik nog steeds op Don. B S Je mag best trots zijn op je set. (tenzij je hem gejat hebt of zo ) Het feit dat iemand anders revieuwd, dan degene dier ervoor betaald heeft, maak het nog geen %tje meer objektief. Dus lekker trippen op je eigen set. Ja!! Het hoeft niet protserig maar de verschillen die je hoord met je oude set. Die zijn nu juist zo interresant om te lezen. Daar kunnen anderen in inleven (luisteren) Dus hup van je luie reet en pennen!! Groetjes Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 15 januari 2003 Report Share Posted 15 januari 2003 Geplaatst door Hero Elzinga:En wacht ik nog steeds op Bas. Wie, Contra (Vergeef mijn meligheid aub) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 15 januari 2003 Report Share Posted 15 januari 2003 Geplaatst door Hero Elzinga: En wacht ik nog steeds op Bas. Ik heb nog wel een equalizer in de aanbieding Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 15 januari 2003 Author Report Share Posted 15 januari 2003 Geplaatst door Duck-Twacy: Ik heb nog wel een equalizer in de aanbieding Ik weet een voordelige set Infinity IRS 1B te koop, als je daar geen bas mee hebt Greetinx Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 15 januari 2003 Report Share Posted 15 januari 2003 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 15 januari 2003 Report Share Posted 15 januari 2003 nou dan wordt het toch gewoon andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hero Elzinga Posted 16 januari 2003 Report Share Posted 16 januari 2003 Geplaatst door Sodejuu: Wie, Contra NEE, tonge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gitaarwerk Posted 16 januari 2003 Report Share Posted 16 januari 2003 nog even over het onderwerp.. ik ben het met duck-twacy eens aangezien er zatmensen zijn die toch geen high-end kunnen betalen ( ) en buiten dat.. zal ik wat vaker reviews (eerlijk) willen zien met goedkopere sets die het afwegen tegen wat duurdere wees eerlijk..als mensen een sony set kopen.. KAN je verwachten dat ze op een hele andere manier naar muziek luisteren als de meeste audiofielen.. ze letten dan ook niet op andere dingetjes.. dus een review van een sony is altijd wel ok.. als de echte audiofielen nou ook eens wat goedkoper spul gaan reviewen.. kunnen er hele intressante dingen uit komen..denk ik dan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts