carl Posted 11 augustus 2003 Author Report Share Posted 11 augustus 2003 Toch zie je bij technici vaak het gebruik van enkele aanhalingstekens.Misschien omdat ze veel buitenlandse boeken lezen? Pop hoeft overigens niet slecht opgenomen te zijn. Ziggy Stardust klinkt bijvoorbeeld prachtig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 11 augustus 2003 Report Share Posted 11 augustus 2003 Geplaatst door Gitaarwerk:even terug te komen op het onderwerp hehe, zo te zien weet ie inderdaad veel over opname technieken,... maar ik weet dondersgoed dat audiofielen & geluidsmannen eigenlijk 2 uiteinden zijn... de input heeft alles te maken met veelijdigheid, digitale technieken, omzettingen, toonregelingen etc etc, en hier meoet je bij een audiofiel niet bij aankomen.. ook omgedraait, hoef je bij een geluidsman ook niet met Siltech kabels aan te komen maar het straatje is totaal anders... de weergave van studiomonitoren, en geleerde 'geluid' wat de geluidsmannen hebben is een algemeen beeld, geen fijn afgestemd beeld die de audiofielen horen.. uiteindelijk is de audiofielen maar een grote minderheid waar niet geweldig veel aandacht aan besteed wordt.. vandaar mag je misschien weer van geluk spreken dat je labels hebt die dit uitbrengen.. klassiek, jazz, orgel en nog een paar zijn zowieso rdelijk puristische muziekstylen, waar weinig editing&optimizing aan te pas komen, en is voor audiofiel zijnde ook wat acceptabeler.. maar denk je nou echt dat een metallica audiofiel verantwoorde opnames maakt?? ik denk het niet daarom vind ik het ook niet erg slim om 'elkaars wereldjes' steeds maar aan te vallen/meningen over te geven.. want het is niet te vergelijken. Beste gitaarwerk, Hier moet ik toch even op ingaan, daar ik zowel audiofiel ben, als werkzaam in de beste studio's van nederland. Dat een ingang van een mengtafel alleen is gericht op veelzijdigheid en toonregeling is natuurlijk bullshit. Ten eerste kostten die SSL consoles niet voor niets anderhalf miljoen. Ten tweede is een kanaal van zo'n tafel (SSL J9000) qua voeding en versterkertrappen mooier opgebouwd dan welke preamp dan ook. De toonregeling wordt juist de meeste aandacht aan besteed. Vergelijk dit zeker niet met de toonregeling van een hifi set!. Dit zijn gevanaceerde bandpassfilters, die qua compontenten en werking zijn geslecteerd op de beste klank. Deze toonregeling is nodig in de opname kant. Zou je bepaalde gebieden niet weg halen, dan klinkt het helemaal nergens meer naar. Heb je heel veel overspraak op bijv. het kick kanaal etc. De tijd dat de studio monitoren plat en niet fijn klonken is allang voorbij. (de yamaha nsm10 tijd etc.) De huidige studio monitors van Dynaudio-pro (digitaal 192 Khz.) mackie en avalon pro (ja avalon maakt pro-audio monitors) etc. klinken dan ook beduidend beter dan het gros van de audiofiele gepolijste speakers voor de highend markt. Dan nog maar te zwijgen over die nieuwe pro-tools HD 192 Khz interfacen, die gehakt maken van het merendeel van de dac's en cd spelers voor de huiskamer markt. Siltech kabels worden toevallig wel veelvuldig gebruikt in de studio Het feit dat audiofielen en pro-audio mensen nooit vrienden zullen worden is, omdat veel audiofielen zo kortzichtig denken over pro-audio en studio. Denken echt dat daar maar wat aangekut wordt, en dat de studio spullen nooit kunnen tippen aan het highend speelgoed thuis. Neem maar van mij aan. Dat de klasse Pro-audio degelijker en beter is(ook in klank) dan veel hifi. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gitaarwerk Posted 11 augustus 2003 Report Share Posted 11 augustus 2003 Nou Bas, dat is me weer een stukje opheldiering Ja, pro tools HD ken ik.. zelfs nog een keertje mee mogen spelen bij iemand die een 'kleine' setyp ervan had.. ik zeg ook niet dat ik het vergelijk met hifi/high-end maar eerder dat het juist NIET te vergelijken is, en dat er wordt gemssterd vaak voor wat gros van de hifi.. echt niet dat ze wat aanprutsen hoor voorbeeld als sub-laag die veelal wordt weggefilterd uit 'massa' muziek, en bij audiofiele cd's weer niet die toonregeling op mengtafels weet ik zeker dat ze er aandacht aan besteden (ok, ik heb dan niet een zulke geweldige tafel (sound-craft spirit SX) maar juist omdat deze wel een van de betere toonregelingen had van de 'goedkope'tafels ) over monitoren.. tja daar ik kan mijn cheape tannoys rustig naast een wat betere hifispeaker zetten ik weet et.. maar toch wordt het beeld anders(lees:zuiver, "ongekleurd") weergegeven dat van avalon wist ik niet (ik ken ze alleen als high-end speakers & high-end-buizen processig units Hahah. over de siltech kabels.. you got me there toch even leuk je reactie te lezen, en ik geef je zeker mijn gelijk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 11 augustus 2003 Report Share Posted 11 augustus 2003 Beste gitaarwerk, Soundcraft XS is een mooite tafel voor het geld, en zover ik me herinner i.d.d. uniek omdat hij voor laag, mid en hoog drie banden parametrisch iq heeft. S'ommige zweren ook weer bij de toonregeling van de mackie's, maar veelas missen die de parametrische eq, in het (sub)laag die jusit zo mooi is om het laag en de kick te mixen. Dit is de site van de avalon pro monitors http://www.avalonpro.com/ ik heb de eerste prototypes meegemaakt die bij een van de studio's stonden waar ik voor werk. Dat was niet my cup of tea, maar de huidige versie is toch erg goed. Ze sturen het aan met een passlabs x x-250. Dat van siltech is echt waar. Zei het dat de invloed van de zaak Rhapsody groot is geweest. Die zit precies tussen die grote studio en mijn zaak in, in dezelfde straat. Voor de grote klussen huren ze voor een kaptaal aan siltech microfoon kabel. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gitaarwerk Posted 11 augustus 2003 Report Share Posted 11 augustus 2003 tnx ja, sx is wel aardig.. (beetje klein ) de SX heeft trouwens alleen een mid-sweep.. dat is wel jammer... gaaf die monitoren.. (zijn er ook bouwtekeningen van?? hehe ) bouwt siltech microfoon kabels dan?? nooit gezien op hun site trouwens. Gr. Jordy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 11 augustus 2003 Report Share Posted 11 augustus 2003 Zijn idd leuke speakers, Met een setje Thiel&Partner C12-6 en C92-6 en 2 rechterhanden kom je ook een heel eind (en een Cardas gepatendeerde LS klem). O ja, een paar duizend euro aan gereedschap is ook wel handig. (ps hoe gaat het met je audiorek?) Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 11 augustus 2003 Author Report Share Posted 11 augustus 2003 Hai Sebastiaan, We willen toch wel even toetsen of het resultaat van opnamen met al die mooie apparatuur goed is. Noem eens een paar opnamen die met behulp van die apparatuur gemaakt zijn en die jij vindt uitblinken. Ik heb geen verstand van opnamen behalve dan als luisteraar. Wat ik wel eens denk dat het vaak te goed is opgenomen en daarom zijn natuurlijkheid verliest. Ik heb wel eens CD's gekocht van artiesten die op zo'n verzamelplaat van Jan Douwe Kroese stonden.Bij Jan Douwe klonk het geweldig maar de originele CD's waren pet. Die perfectie (opname en uitvoering) maakt nieuwe klassieke muziek ook vaak een stuk minder interessant. Oude opnamen klinken (ook daar) een stuk aanstekeliger ("geiler")als nieuwe. Wat ik overigens bij AvO mis is de kritiek op de te perfecte uitvoeringen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 11 augustus 2003 Report Share Posted 11 augustus 2003 Beste Carl, ik zou niet ontkennen dat het merendeel wat uit nl komt helemaal ruk is. En dat is soms ook wel mijn rustratie. mensen (de studio's) schaffen de mooiste spullen aan, ik maak de hele studio zo mooi, en hoor wat ze ermee doen....... Maar dat gaat over de personen achter de knoppen, die nog veel belangrijker zijn dan de spullen zelf. De (niet commerciele) muziek uit amerika gemaakt met dezelfde spullen is andere koek. die mensen weten hoe het moet. (Quincy jones bijv.). Maar de discussie ging over de spullen, en niet de engineers Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 11 augustus 2003 Report Share Posted 11 augustus 2003 Geplaatst door Sebastiaan de vries:<STRONG> Maar de discussie ging over de spullen, en niet de engineers Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 12 augustus 2003 Author Report Share Posted 12 augustus 2003 Hai Sebastiaan, Ik heb eens een keer naar een radioprogramma geluisterd waar de "story of" oude beatgroepen werden besproken. Een lid van de Swinging Blue Jeans vertelde daar hoe ze hun eerste LP maakten. Ze kwamen een studio binnen waar een of andere techneut zat die zei: spelen maar. In een middag was die LP af. Over het resultaat waren de Swinginging Blue Jeans wel tevreden - het klonk hoe zij speelden. Je vindt hun muziek nog wel eens op oude verzamelaars en zo'n plaat als "you'r no good" klinkt absoluut niet slecht. Dat is toch wat anders dan veel moderne opnamen waar ze elk instrument en stem apart opnemen (met zeeen van tijd ertussen), akoustiek toevoegen (liefst verschillende soorten akoustiek), stemmen filteren en vervolgens de zaak in elkaar draaien met een leitmotiv "wat verkoopt het beste". Als artiest moet je je daar ook niet lekker bij voelen. Dat geldt zeker voor klassiek waar zo'n producer een solist vraagt om effen een stukkie over te spelen omdat ze dat dan in de opname kunnen "plakken". Op die manier moet het wel levenloos worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 12 augustus 2003 Report Share Posted 12 augustus 2003 In die tijd waren het nog echte muzikanten die wisten wat ze konden. Veel is er toen rechtstreeks, zeg maar semi-live, opgenomen met slechts een paar microfoons en in 1 take. Nu zou dat niet meer kunnen, omdat het gros van de "artiesten" niks kan (tenmiste die sjrot-40 troep). Er moet dus electronisch aan bijgespijkerd worden om een enigszins acceptabel resultaat te krijgen. Live optredens van die pipo's zijn daarom ook vaak pleebek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 12 augustus 2003 Author Report Share Posted 12 augustus 2003 Hai Sodeju. Ik ben hier in Arnhem met mijn dochters naar de Spice Girls geweest. De reden dat die lui geen voorprogramma hadden was al snel duidelijk. Elk voorprogramma zou beter zijn geweest dan wat de girls brachten. Twee dagen later zijn we naar de Notenkrakersuite geweest (dochters doen ballet). Oost Europees gezelschap, orkest in de bak en mijn dochters bleven maar staren. Het barst van de goede artiesten natuurlijk, maar als de platenboeren zich ermee gaan bemoeien gaat het wel vaak fout. Daarbij zijn ook jonge artiesten opgevoed met MTV, Kaza e.d. en hebben ze noch als wij door hoe het ook kan. Los daarvan denk je dat Janis Joplin nu noch zou doorbreken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 12 augustus 2003 Report Share Posted 12 augustus 2003 Geplaatst door carl:Los daarvan denk je dat Janis Joplin nu noch zou doorbreken? Gelukkig niet .Ik vind het al erg dat ze er 35 jaar geleden wel voor vielen. Ik kan dat mens d'r stem helaas niet lijen. Ik vond haar maar een enorme schreeuwlelijk (letterlijk), die wel met een behoorlijk bereik kon schreeuwen. Zingen durf ik dat iig niet te noemen Je hebt wel gelijk wat dat betreft. Nu zijn er onder de commercielen nog maar weinig met het bereik van J.J. De door de platenmaaatschappijen gepromote zooi kan dat echt niet en ze zijn er alleen maar om snel geld mee te verdienen. Het hoort bij de gehele volksverdomming-trend, iets waar ze in de USA al een paar decenia mee bezig zijn. Hou het volk dom, en je kan als heerser doen en laten wat je wil. 2000 jaar geleden was het niet veel anders: "geef ze brood en spelen". Het is nu vervangen door : "geef ze huppelk*tjes/gekleurde medemensen en zeepseries" Ik dwaal af Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 12 augustus 2003 Report Share Posted 12 augustus 2003 Geplaatst door carl:Los daarvan denk je dat Janis Joplin nu noch zou doorbreken? Gelukkig niet .Ik vind het al erg dat ze er 35 jaar geleden wel voor vielen. Ik kan dat mens d'r stem helaas niet lijen. Ik vond haar maar een enorme schreeuwlelijk (letterlijk), die wel met een behoorlijk bereik kon schreeuwen. Zingen durf ik dat iig niet te noemen Je hebt wel gelijk wat dat betreft. Nu zijn er onder de commercielen nog maar weinig met het bereik van J.J. De door de platenmaaatschappijen gepromote zooi kan dat echt niet en ze zijn er alleen maar om snel geld mee te verdienen. Het hoort bij de gehele volksverdomming-trend, iets waar ze in de USA al een paar decenia mee bezig zijn. Hou het volk dom, en je kan als heerser doen en laten wat je wil. 2000 jaar geleden was het niet veel anders: "geef ze brood en spelen". Het is nu vervangen door : "geef ze huppelk*tjes/gekleurde medemensen en zeepseries" Ik dwaal af Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 12 augustus 2003 Report Share Posted 12 augustus 2003 Xidubbel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bob James Posted 12 augustus 2003 Report Share Posted 12 augustus 2003 Hallo Folks! Nee, het ging niet over de foute ontregelknopjes van Luxman of de nog foutere ontregelknopjes van Quad of de ongelooflijk foute regelknopjes van mengtafels - want elk regelknopje voegt fasefouten toe - maar over de heer Armand van Ommeren. Deze heer ken ik. (Ja, wie kennik ni Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 12 augustus 2003 Report Share Posted 12 augustus 2003 Een duidelijke mening Toch zou ik best nog wel eens wat jaargangen van Luister, Disk en HVT uit de periode '70-'90 door willen spitten (en Radio bulletin wellicht). Heeft iemand die nog? A&T heb ik al en 1 nr van Audio opinie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 13 augustus 2003 Author Report Share Posted 13 augustus 2003 Hai Duck, Ik heb die Luisters en moet zeggen dat met name Jan Kool een begenadigd schrijver was.Heel recht voor de raap en compact schrijvend. Van zichzelf ingenomen was hij zeker maar dat zegt verder niets over de inhoud van zijn stukjes. Daarnaast sprak hij kennelijk Japans en kreeg vaak van producenten produkten om te testen (om ze in het produktiestadium nog te kunnen aanpassen). Ook inhoudelijk vond ik zijn stukjes goed, een aantal luidsprekers die hij testte heb ikzelf ook gehoord en zijn beschrijvingen klopten perfect.Wat hij zeker overdreef was zijn allergie voor duurdere produkten en het feit dat hij geluidsverschillen met name toeschreef aan elementen en luidsprekers (op het gebied van versterkers en kabels was hij nogal conversatief). AvO heb ik eens een keer bij de Luisterstand gesproken op de Koningshoeve. Ik zei daar dat ik de afdeling techniek tegenwoordig zo slecht vond en eigenlijk alleen AvO nog een interessant recescent vond. Hij bleek toen naast me te staan. Een aardige vent en ongetwijfeld eigenwijs (wat dat betreft zou hij wel op dit forum passen). Ik hoop overigens dat Bob James niet de zoveelste reincarnatie van Spido is. Zijn stukje vind ik in ieder geval niet "to the point". Over de PP wordt namelijk door velen kritiek geleverd, dat zegt dus niets over de kwaliteiten van Jan Kool en AvO. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 13 augustus 2003 Report Share Posted 13 augustus 2003 Geplaatst door Bob James:Hallo Folks! Nee, het ging niet over de foute ontregelknopjes van Luxman of de nog foutere ontregelknopjes van Quad of de ongelooflijk foute regelknopjes van mengtafels - want elk regelknopje voegt fasefouten toe - maar over de heer Armand van Ommeren. Deze heer ken ik. (Ja, wie kennik ni Link to comment Share on other sites More sharing options...
jopie Posted 13 augustus 2003 Report Share Posted 13 augustus 2003 algemeen geciteerd kermit... inderdaad, zoals er gesuggereerd word over de p.p,s is er sprake van een integer, oftewel onkreukbaar object in de negatiefe zin van het woord... ik denk ook; dat dit niets met subjectiviteit meer te maken heeft maar met een soort grote misplaatste eigenwijsheid............... de brief die ik destijds ontvangen had, wees de feiten die ik hierboven noem nog eens feilloos na..... ik heb helemaal niets tegen mensen die ABSOLUUT in hun zelf gemaakte product geloven,maar om het op zo,n [soort] denigrerende wijze te vermelden, daar ben ik niet van gecharmeerd................... misschien doelt het hele p.p gebeuren wel op een soort mensen die [minder serieus] luisteren als de leden die hier op het forum zitten, en zo ook het ander groot aantal mensen in nederland, of internationaal gelegen die met deze leuke hobby besmet zijn. nog steeds vind ik het facinerend, hoeveel postings hierover zijn gezet, waarbij het steeds meer [zoals bijna alle onderwerpen] het een soort WELLES, NIETTES verhaal word. en ikzelf was daarbij mijn handen ook niet in onschuld.... of dit verhaal oprecht is?????? tja'''' ik kan daar'ook weer niet voor de volle 100 procent achterstaan....... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carlo Posted 13 augustus 2003 Report Share Posted 13 augustus 2003 Armand van Ommeren komt op mij heel wat serieuzer over dan die redacteuren die alleen maar praten over 'high end', 'micro-informatie', Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carlo Posted 13 augustus 2003 Report Share Posted 13 augustus 2003 ..en hij hoort geen werelden van verschil tussen een versterker van tien- en een van twintigduizend euro..Ai, dat doet pijn als je net zo'n ding aangeschaft hebt. Dus deugt de boodschapper niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 13 augustus 2003 Author Report Share Posted 13 augustus 2003 Is Jopie nu dezelfde als Bob James en Spido -iemand met een meervoudig persoonlijkheidssyndroom? Overigens Carlo ben ik dat met die versterkers wat minder eens met AvO. Mijn Quad klinkt minder goed als mijn CJ buizen, de verschillen zijn echter niet waanzinnig groot dat is waar. Jan Kool en AvO hebben de tijd meegemaakt dat versterkers echt van elkaar verschilden, misschien dat ze daarom de verschillen tussen moderne versterkers wat relativeerden. Overigens heeft jan Kool wel eens een artikel over een Denon geschreven waar hij constateerde dat deze versterker echt beter klonk. Het leuke was dat die dat het ene moment schreef en dat later weer sterk relativeerde. Zo ging het ook met platenspelers. Toen hij de LP 12 met Tiktok in huis had moest hij toegeven dat die beter klonk als zijn Thorens. Een paar maanden later vond hij zo'n dure speler echt niet nodig. Los daarvan vond k hun manier van audiojournalistiek bedrijven zonder meer integer en nog meer zeer lezenswaard. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 13 augustus 2003 Report Share Posted 13 augustus 2003 Dat laatste ben ik met je eens. Ik lees de de oude Luisters nog met enige regelmaat en dan moet ik constateren dat de bijdragen van Kool en Van Ommeren van een totaal andere orde zijn dan de bla-bla-bla verhalen die er tegenwoordig in de diverse bladen te vinden zijn. In de jaren 90 heeft een Otto H. Wegkamp met wat companen de technische rubriek van luister verzorgd. Dat heeft me, om het heel vriendelijk te zeggen, nimmer geboeid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jopie Posted 13 augustus 2003 Report Share Posted 13 augustus 2003 Geplaatst door carl:Is Jopie nu dezelfde als Bob James en Spido -iemand met een meervoudig persoonlijkheidssyndroom? Overigens Carlo ben ik dat met die versterkers wat minder eens met AvO. Mijn Quad klinkt minder goed als mijn CJ buizen, de verschillen zijn echter niet waanzinnig groot dat is waar. Jan Kool en AvO hebben de tijd meegemaakt dat versterkers echt van elkaar verschilden, misschien dat ze daarom de verschillen tussen moderne versterkers wat relativeerden. Overigens heeft jan Kool wel eens een artikel over een Denon geschreven waar hij constateerde dat deze versterker echt beter klonk. Het leuke was dat die dat het ene moment schreef en dat later weer sterk relativeerde. Zo ging het ook met platenspelers. Toen hij de LP 12 met Tiktok in huis had moest hij toegeven dat die beter klonk als zijn Thorens. Een paar maanden later vond hij zo'n dure speler echt niet nodig. Los daarvan vond k hun manier van audiojournalistiek bedrijven zonder meer integer en nog meer zeer lezenswaard. volgens mij ben ik JOPIE. toch>? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts