Jump to content

Puntjes op de i zetten.

j. Brans
 Share

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Zoals jullie zien heb ik mijn set nog steeds niet aangeschaft, dit komt omdat ik toch maar besloten heb om nog even door te sparen, zodat ik de Rotel RSX-1055 i.pv. de Nad T-762 kan aanschaffen.

Na verscheidende luister sessies ben ik voor de speakers op de B&W 600 Series S3 uit gekomen. Echter zit ik nog steeds te twijfelen welke opstelling voor mijn situatie het beste is.

Ik zit te twijfelen tussen de volgende opstellingen:

Opstelling 1 Opstelling 2

2x DM603 S3 4x DM602 S3

1x LCR600 S3 1x LCR600 S3

2x DM602 S3 1x ASW675

1x ASW650

Nu zou ik van jullie graag willen horen welke van de 2 bovenstaande opstellingen voor mij het beste zal zijn en waarom.

De set zal ik ongeveer 60% voor muziek en 40% voor films gaan gebruiken.

Het luister gedeelte is ongeveer 6 x 4,5 meter.(ik kan een plattegrond mailen als dit wenselijk is)

Alvast bedankt,

Johan

Gezien het percentage film lijkt mij opstelling 2 een betere keuze. Enige uitleg is dan natuurlijk wenselijk :D Het verschil tussen de DM603 en de DM602 is behoorlijk. Het percentage film is erg groot en ik neem aan dat je muziek DVD's in de categorie muziek (60%) hebt geplaatst. Ook hier is het heel belangrijk een tonale balans te cre

Geplaatst door Sodejuu:

Gezien het percentage film lijkt mij opstelling 2 een betere keuze. Enige uitleg is dan natuurlijk wenselijk    :D Het verschil tussen de DM603 en de DM602 is behoorlijk. Het percentage film is erg groot en ik neem aan dat je muziek DVD's in de categorie muziek (60%) hebt geplaatst. Ook hier is het heel belangrijk een tonale balans te cre

Geplaatst door j. Brans:

Sodejuu ten eerste bedankt voor je reactie maar ik heb aan de hand hiervan nog enkelen vragen n.l.

1) Daar me uitgelegd is door de verkoper dat de speaker per 2 gaan ben ik toch gedwongen om voor een centre speaker te gaan. Dus is mij vraag welke v/d 2 (LCR60 & LCR600) komt het meest overeen met de DM602.

Onzin. Als je handelaar een beetje moeite wil doen kun je de speakers ook per stuk krijgen. De prijs die erbij staat is toch ook PER STUK confused.gif:rolleyes: Een belletje of mail naar B&W kan hier zeker ophelderingen geven.

Als je toch een center kiest, dan de LCR600, maar dan nog zou ik een enkele DM601 de voorkeur geven.

Geplaatst door j. Brans:

2) Als ik het goed begrijp is de sub niet van belang in audio weergave dus dan zou ik net zo goed voor de ASW650 kunnen kiezen en het geld wat ik hiervoor bespaar bij de stands kunnen leggen?

Alvast bedankt en groetjes,

Johan

Als sub mag je zelf kiezen wat je gebruikt. Het hoeft niet eens een B&W te zijn. Ze zijn wel goed, maar ook erg prijzig. Een Klipsch of Visonik is volgens mij beter. Voor filmgestommel is een REL Q-serie ook een goeie, maar die is minder voor muziek.

Wil je toch bij de B&W blijven is de keuze moeilijk. Het verschil is er weldegelijk en het is de vraag hoeveel punch je met de sub wil bereiken. Wil je veel druk, kies dan de ASW675, anders de ASW650.

je kunt ook nog een 602 gebruiken voor de achter center.

Maar ik zou voor de eerste gaan!! Muziek boven alles.

De toeters en bellen in een film zijn hun geld niet echt waard.

En ach dan hoor je mischien verschil tussen front en achter. who cares. De dynamiek is zo vet dat dat verschil niet echt opvalt.

De effectgeluiden in een film zijn toch al nooit echt. Dus dat hoeft ook niet echt te klinken.

maar idd die sub kun je schrappen. Gewoon disabelen de vloer trilt toch wel als dat via de fronts komt.

Maar da's mijn mening!

Aan de hand van de gekregen reacties ben ik eigenlijk alleen maar nog meer gaan twijfelen.

De een zegt dat je voor identieke speakers moet gaan de anderen zegt dat dit niet zoveel uitmaakt en dat de sub helemaal niet van belang is als je audio beluisterd.

Als de sub inderdaad niet van belang is kan ik dan niet beter de sub weglaten en gewoon het geld wat ik hierdoor bespaar voor de onderstaande opstelling kiezen.

4x B&W DM603 S3

1x LCR600 S3

Of ga ik dan toch de sub missen bij films?

Voor mezelf had ik bedacht dat de onderstaande set voor mij het beste zou zijn wanneer ik hem 60% voor audio (ook inbegrepen multichannel muziek) en 40% voor film zou gebruiken.

Fronts: 2x B&W DM603 S3

Centre: 1x LCR600 S3

Rears: 2x B&W DM602 S3

Sub: 1x ASW650

Voor de rears zit ik er nog over te denken om de DM601 S3 te nemen ipv de 602 en dan de sub ASW675 aan te schaffen ipv de 650.

Groetjes,

Johan

Hoi Johan,

Je hebt gelijk wat betreft de sub. Bij films ga je die echt missen omdat er effecten via de sub te horen zijn die niet door de fronts worden weergegeven. Niet omdat ze het niet aankunnen, maar omdat het niet in die kanalen zit gemixt. Een sub geeft bij films altijd iets extra's.

Voor muziek is die sub weer niet van belang (als je tenminste de muziek in stereo beluisterd). Omdat je aangeeft 40% film en 60% muziek te preferen, heb ik aangegeven dat je beter 5 gelijke speakers kan kiezen. Was het percentage 25%/75%, zou ik het advies gegeven hebben met de DM603 in de set. Het heeft er nl veel mee te maken wat je beluisterd. Als je daar echt duidelijkheid over hebt, kun je je keuze het beste maken.