Jump to content

Conussen vs. Panelen - verslagen en reacties


Kermit
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door Ome Henk:

 

Nogmaals: Over deze bijeenkomsten heb ik niets dan lof (ook ik heb zo wat het hele land doorkruist). Alleen de argumentatie om slechts voor klassiek/akoustisch te kiezen slaat m.i. de plank mis. Dat je er wellicht een liefhebber voor bent, a la...

 

Toch ben ik ook van mening dat als je een set zou moeten beoordelen, in eerste instantie op acoustische/klassieke muziek bent aangewezen.

Dat kan dus ook best oude pop-/jazz-/blues-muziek(soms electronisch versterkt)zijn, ook daar zitten verrassend goede opname

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Ruud:

 

Toch ben ik ook van mening dat als je een set zou moeten beoordelen, in eerste instantie op acoustische/klassieke muziek bent aangewezen.

Dat kan dus ook best oude pop-/jazz-/blues-muziek(soms electronisch versterkt)zijn, ook daar zitten verrassend goede opname

Link to comment
Share on other sites

Bij het beoordelen van geluidsinstallaties spelen heel veel factoren een rol, niet in het minst de persoonlijke voorkeuren en de door ieder individueel gehanteerde criteria om tot een oordeel te komen. Er is helemaal niets mis met de wjze waarop Henrie tot zijn keuze is gekomen. En er is niets mis met de wijze waarop anderen dat doen. Bij de luistertest hebben wij gebruik gemaakt van veel acoustische muziek, omdat de meeste aanwezigen een natuurgetrouwe weergave erg belangrijk vinden, niet in de laatste plaats ik. En dan is het prettig om zo min mogelijk onzekere factoren te introduceren. Niet acoustische muziek wordt live altijd versterkt weergegeven en per optreden kan de inregeling daarvan verschillen: 2 extra onzeker factoren. Verder bevatten veel opnames van niet-acoustische muziek geen akoustiek, je hoort geen ruimte.

 

Nogmaals: wij hebben voor deze opnames gekozen en dat is mede op basis van een stukje groepsdynamica tussen de aanwezigen. Wat let jullie om het zelf en keer te organiseren en dan op basis van de muziek die jullie mooi vinden? Er komen dan vast heel andere resultaten uit en dat maakt het inzicht breder en deze site interessanter en waardevoller. Ik zal de verslagen verslinden...

Link to comment
Share on other sites

Sorry iets te lomp geweest,

 

maar wat ik bedoel Ome Henk is eigelijk dat er voor jouw maar een mening is, en dat is de jouwe.

Jij walst over alle andere meningen en smaken heen als 'n tank. Vandaar die verschrijving.

 

Als ik dan jullie demoprogramma zie denk ik er staat wel pop en jazz bij, waarom zeurt iedereen dan alleen over klassiek.

 

Paneelluidsprekers zijn zowiezo niet geschikt voor hoge geluidsdrukken dus absoluut niet geschikt voor Havy Metal, Drum and Base, techno of weet ik hoe dat allemaal heet.

 

Mijn zoon werkt bij een evenementenburo en weet hier veel meer van. Maar een versterker van minder dan 700 Watt/kanaal hoeft van hem niet. Dit dan in combinatie met rendementen van 105 dB bij 1 watt. Kijk dan kun je havy draaien.

 

Ik denk dat met High End iets anders bedoeld wordt.

 

Als je de verschillen wilt horen tussen panelen en konussen kun je er inderdaad heftige muziek op draaien en dan wordt 't met de panelen niks. Als je genuanceert draait hoor je dat met dit type speaker veel fijnere nuances en details uit de muziek gepresenteerd worden. Vaak hoor je die op conussen niet eens.

 

Ik denk dat de muziekkeuze heel goed was.

 

Maar...........

 

ik ben maar 'n buitenstaander die de zaak wakker en gezellig probeert te houden.

 

P.S. met klankpatroon van 'n instrument bedoel ik de verschillen tussen de ene piano en de andere piano als voorbeeld.

 

Bij havy instrumenten zijn die verschillen niet zo groot (denk ik) en worden die vaak bepaald door electronica en geluidsinstallaties. Dit heeft weinig natuurlijks.

 

Als voorbeeld op 'n plaat van Vangellis kan ik geen installatie beoordelen. Ik vind de muziek nog net om te pruimen.

Maar er zit zo weinig natuurlijkheid in dat je niks hebt om te vergelijken.

 

'T zijn allenmaal sinussignalen zeg maar en die vinden alle luidsprekers wel om te doen.

Link to comment
Share on other sites

Henrie, zou jij je onderschrift niet kunnen veranderen in de volgende:

 

"Na de stilte komt teringherrie het dichtst bij het verwoorden van het onuitsprekelijke" ;)

 

Door tussenin zit de muziek die wij tijdens de sessie gedraaid hebben: pop, jazz, akoetisch, instrumentaal, vocaal. Kortom alles behalve teringherrie.

Link to comment
Share on other sites

Haha, overigens heette dat stukje van Madonna Mer Girl, dit begint met een zeer irritant opgenomen telefoon aan de linker kant, na een aantal keer hadden veel van ons het wel gehad met die telefoon :D

Uiteindelijk spoelden we het nummer maar verder, zodat we de stem konden horen, want daar ging het eigenlijk om.

 

N

Link to comment
Share on other sites

De muziek die gedraaid is, is beslist ook niet allemaal van mijn keuze. Ik heb mijn cd's van Tool en Smashing Pumpkins (en erger) niet meegenomen omdat die zich niet bepaald lenen voor een dagje ingespannen luisteren waarbij een track 6 keer voorbij komt. Je kiest dan voor opnamen die je een bijzondere eigenschap toekent waarmee de ene speaker zich kan onderscheiden van de andere en ik moet zeggen dat we er met z'n allen behoorlijk in zijn geslaagd om een redelijke mix samen te stellen. Het was bovendien, ook dank zij de inspanningen van Kermit en Zee weer een aardige verdere kennismaking met de "klassieken". Nee, niks te klagen over de muziekkeuze.

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door RonL:

Henrie, zou jij je onderschrift niet kunnen veranderen in de volgende:

 

"Na de stilte komt teringherrie het dichtst bij het verwoorden van het onuitsprekelijke"    ;)

 

Door tussenin zit de muziek die wij tijdens de sessie gedraaid hebben: pop, jazz, akoetisch, instrumentaal, vocaal. Kortom alles behalve teringherrie.

 

Ten eerste heb ik dat onderschrift niet zelf bedacht (maar ik vind 'm wel goed en ik vind ook dat ie klopt) en ten tweede draai ik echt NOOOOOOOOOIT teringherrie ;):D

Nee, ik draai van alles maar geen klassiek. Ook geen 'top 100-muziek' trouwens... Maar ik moet toch dat 'misverstand' dat ik alleen maar metal of zo draai ff uit de wereld helpen. Wat ik de laatste tijd veel draai is het volgende:

-Portishead (trip hop)

-Lamb (ook trip hop maar dan wat luchtiger)

-Audioslave (mix tussen Rage Against The Machine (muziek) en Soundgarden (zang); letterlijk wel te verstaan, want deze band bestaat uit leden van deze 2 helaas overleden bands)

-The Gathering (van sprookjesmetal tot psychedelische pop/rock)

-Paradise Lost (soort van gothicrock)

-Dream Theater (progressive rock/metal)

-Beth Gibbons (slome, rustige luisterliedjes, zangeres van Portishead)

-Sneaker Pimps (trip hop)

-16 Horsepower (folk/country-rock)

-Queens Of The Stone Age (stoner rock, lompe, zware gitaarmuren maar wel melodieus)

 

Vrij veel verschillende muziek dus (al zeg ik het zelf), maar geen klassiek en bijna geen akoestische muziek (behalve wat nummers van 16 Horsepower).

Dat een deel hiervan (Portishead, Lamb, Queens of the Stone Age, Audioslave) niet geschikt is voor 'staten' (vanwege veel en diep laag), dat wist ik eerlijk gezegd niet. Maar goed, ik heb dan ook geen 'staten'. Dat zou mijn versterker trouwens ook niet leuk vinden...

 

 

Geplaatst door Hans van Liempd:

RonL

 

maar goed dat jij niet van die typefouten maakt (teringhenrie) anders hebben we weer zo'n discussie.

 

Sorry, ik kon het niet laten.

 

Hee, oppassen he...! ;):)

Nee hoor, ik kan wel tegen een (flauw) grapje... :)

Link to comment
Share on other sites

Tsja, dan zal ik als gastheer ook nog even kort wat indrukken weergeven.

 

- PP - Blijft voor mij hetzelfde verhaal: beperkt rommelig in het laag, geen body, dunne stemmen, niet evenwichtig. Op een bepaalde manier in eerste instantie heel spectaculair, maar dat verdwijnt bij wat langer luisteren heel snel. Stemmen klinken niet natuurlijk, piano mist body, orkest kwam er niet uit.

 

- Dynaudio van Andr

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Henrie:

 

Toch ben ik het hier niet mee eens. Als je namelijk (bijna) nooit naar akoestische muziek luistert en al helemaal niet naar klassiek, waarom zou je dan bij een luistersessie dat soort muziek moeten gebruiken om te kunnen aangeven welke speaker er het beste klinkt? Ik bedoel, als je nooit klassiek hoort, dan kun je ook niet oordelen of het goed klinkt, toch?

Ikzelf luister nooit naar klassieke muziek

 

Dat zou je misschien toch eens "moeten" gaan doen :);)

 

 

dus ik vind dat ik dan een luidspreker of een hele set moet beoordelen op de muziek die IK mooi vind. Dat wordt ook altijd aangeraden voor een luistersessie in een winkel. Bij mij wel iig. En het lijkt mij ook niet meer dan logisch...

 

Gelijk heb je ;)

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Ruud:

Dat (naar klassieke muziek luisteren) zou je misschien toch eens "moeten" gaan doen

 

Want? Ik heb het wel eens gehoord hoor en ik vind het niet veel aan. Ik bedoel daarmee niet zozeer de melodien, maar meer de gebruikte instrumenten. Ik hou het liever bij dat rijtje dat ik hier al ergens heb gepost. Ik hoor, zeg maar, liever een gitaar en een drumstel (eventueel aangevuld met viool, piano oid), dan een een stel violen en blaasintrumenten. Vooral trompetten en andere koperblazers vind ik niet echt mooi. No offence, maar ik hou er niet van. Ieder heeft zo zijn eigen muziek en das maar goed ook. Anders werd het erg saai...

Link to comment
Share on other sites

Hoi audiofriends,

 

Een mededeling bestaande uit een link naar mijn foto's van de sessie bij Kermit. (Gisteren lukte het niet mijn site te uploaden omdat mijn server het liet afweten, maar ik kan er nu weer bij).

 

Link:

 

Audio Meeting bij Kermit

 

Andre,

Daar vind je ook een link naar enigszins verkleinde foto's van je Northstar & Infinity ('audiomeeting 1').

 

Ik kom nog met mijn luisterindrukken van de sessie bij Kermit.

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Ome Henk:

Lang niet allemaal Ruud... Mink DeVille    confused.gif Supertramp    confused.gif Willie Nelson    confused.gif (voor sommigen is dit misschien oud    ;) )

 

Bij mij gaat het meer (zoals Henrie aangeeft) om het totale gevoel/emotie die de gedraaide muziek via de apparatuur over weet te brengen.

 

HELEMAAL NIET ''''een set beoordeel je op je eigen muziek, en niet op klassiek als je er niet van houd, tjonge tjonge, wat een geneuzel dames.

 

:(

Link to comment
Share on other sites

zo en dan nu even mijn ervaringen.

 

twas erg gezellig

veel goede muziek ( op een paar popnummers na) ;):D

en een hoop goede weergevers

 

ik zal nu even zeggen welke speakers ik het slechtste vond klinken:

 

de acoustat spectra 2200 van erik klijnsmit eek.gif:(

 

donderdag nog an toe .

de hele kamer stond te resoneren

een overdaad aan lage tonen.

het midhoog werd helemaal weggedrukt.

ik dacht warempel dat ik naar een setje andere esl zat te luisteren ipv die van mij.

misschien de midhoog panelen beschadigd onderweg?

toen ik s,nachts thuiskwam heb ik ze dan ook snel weer op zijn plek gezet ,en aangesloten .

en toen klonken ze weer als vanouds ,met genoeg laag en een schitterend mid/hoog.

 

wat heeft de huiskamerakoustiek toch een invloed h

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...