Jump to content

Conussen vs. Panelen - verslagen en reacties


Kermit
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door Ome Henk:

Alles leuk en aardig John, maar als dat betekent dat er niet meer gereageerd mag worden op (in mijn ogen) onzinnige uitingen, dan is het geen forum meer...   :(

 

Tuurlijk mag dat wel, maar we zien graag de ervaringen van die sessie in dit topic en niet zo'n andere discussie er tussendoor, dan open je toch een ander topic erbij Henk?

 

Greetinx

 

Andr

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Ome Henk:

Heeft Zee dit allemaal teweeg gebracht    confused.gif    :rolleyes:    eek.gif    :D    ;)

 

Niet helemaal, hoewel Kermit en Zee hun enthousiasme voor klassiek goed over weten te brengen. Je moet ervoor open staan, net als voor paneelspeakers. Daarbij komt dat als je -net als ik- niet opgroeit met panelen en klassieke muziek, dat de enige weg is ernaar toe te groeien. Of klinkt dit erg arrogant?

 

Groet, Ron

Link to comment
Share on other sites

PA wordt nooit met klassiek getest. Dat is was Ome Henk (ik kan 't wel) en Henrie bedoelen.

 

Vet geluid van 'n Rockband kan nooit door een ESL en moeilijk door een Magnepan worden weergegeven.

 

Toch zijn er wel magnetostaten welke voor PA gebruikt worden (Fostex)

 

Wat de heren bedoelen is dat de konussen van hun speakers (JBL, Infinity, Carwin Vega e.d.) natuurgetrouwer de hard rock, Metal enz. weergeven.

 

Dus eigenlijk hoort het wel bij deze discussie. Alleen waar wil je een luidspreker voor gebruiken. Daar gaat het om.

 

Een Leslie is anders dan een basgitaarluidspreker, en een orgelluidspreker anders dan een zangsysteem.

 

Thuis is het al net zo, wil je verfijnd de nuances in de muziek kunnen horen of gaat het om de popconcert ervaring van 130 dB.

 

Ieder z'n keus zullen we maar zeggen.

 

Ik zal m'n kappa's de volgende keer meenemen. Die kunnen beide. cool.gif;)

Link to comment
Share on other sites

Ik zal m'n kappa's de volgende keer meenemen. Die kunnen beide.    cool.gif     ;)[/QB]

 

Oh? Wanneer en waar dan?

 

Even terug 'on topic'

 

Algemeen

 

Heel byzonder dat deze sessie zo (makkelijk?) georganiseerd kon worden en dat velen zich er zo voor ingespannen hebben alle audioapparatuur te verslepen, zeker als ik kijk naar de omvang van sommige weergevers.

De gastvrijheid van Kermit was exellent. Een dag lang met een stel van die audiomalloten over de vloer en ze ook nog voorzien van eten, drinken, sanitaire faciliteiten, stroom, en zelfs een private taxiservice ("Nee, ik heb geen auto, ik heb audio", roep ik soms), het was iets dat me lang zal blijven heugen.

En het was vooral ontzettend gezellig en leuk om de mensen te ontmoeten die -momenteel vooral- het hear-forum zo levendig houden.

 

Ik geef algemene idee

Link to comment
Share on other sites

Ha Picoso

een hogere, meer gedempte ruimte heeft ook mijn nadrukkelijke voorkeur. Maar een overmatig gehorige etage met hoog plafond in Rotterdam is ook niet alles. Demping van de harde ruimte zonder dat allerlei andere belangrijke aspecten negatief beinvloed worden is heel moeilijk. Tot nu toe hebben mijn experimenten wat dat aan gaat niet tot verbetering geleid. Ik denk dat het door jou gesignaleerde royale lage midden inderdaad aan de ruimte ligt. De maggies klinken bij mij in ieder geval een stuk voller dan bij Ron thuis. Hoewel ik de maggies bij mij erg goed vond klinken had ik toch het gevoel van 'net niet' Maar maken die verschillende opvattingen nu juist dit soort luistersessies extra boeiend?

 

PS het is een sopraansax, maar ik dacht, op basis van de klank in eerste instantie ook met een klarinet te maken te hebben. Juist vanwege de houten 'body' die ik niet met een sopraansax en wel met een klarinet associeer.

Link to comment
Share on other sites

John, je hebt in het verleden wel eens ge-experimenteerd met doeken achter je esl's. Is dat niet bevallen ?

 

Ik zou zeggen dat jij best eens iets aan wandversiering zou kunnen gaan doen: Mooi kleurig kleed aan de muur achter de speakers ofzo en iets grappigs misschien voor de zijwanden. Hoeft niet meteen een gebatikt melkmeisje van Vermeer te zijn :)

 

 

Paul.

Link to comment
Share on other sites

hoi kermit.

 

of je doet het net als picoso een paar oude 2 persoonsmatrassen tegen het plafon hangen tenminste als ik foto's bekijk van picoso thuis het is wel moeilijk te zien.

 

maar die picoso heb wel een mooi setje staan ziet er in iedergeval gelikt uit zal ook wel zo klinken.

Link to comment
Share on other sites

En er is er eentje geweest die nog helemaal niets gezegd heeft op dit forum: Ingrid. Dat zal zij ook niet doen (denk ik). Zij heeft de 2e luistersessie heel stilletjes achteraan op het dressoir gezeten (kan zij doen met haar gewicht, ik zeker niet) en alles over zich heen laten komen. Zij heeft hele duidelijke voorkeuren die inhoudelijk voor mij geen verrassing waren. Maar ja, ik ken haar dan ook al een paar jaar. Toch eens kijken of ik haar er niet toe kan bewegen een reactie wil plaatsen...

Link to comment
Share on other sites

Welke speaker de boosdoener was weet ik niet, maar in ieder geval hebben ze Ingrid op de kast gekregen :)

 

Zeker leuk als zij eens een reviewtje schrijft, maar dan mag je haar niet helpen met de formuleringen, Kermit !

 

Paul.

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Ome Henk:

Ja, maar die draaien wat mij betreft om de brei heen. Ik vind dat Picoso dit veel objectiever neer zet.

 

 

Alleen objectiever eek.gif

Hier en daar zelfs vernietigend, maar wel eerlijk ;)

Ik nuanceer mijn uitspraken liever, dan kan de eigenaar van de betreffende speaker zelf zijn conclusie trekken.

Iedereen heeft slechte en goede punten genoemd, bij elkaar opgeteld zijn alle speakers heel goed beschreven (in deze akoustiek).

 

Gelukkig zijn er ook veel vergelijkbare beschrijvingen geweest, zodat bijv. de PP duidelijk het meest tegenviel en de ESL 63 de eer deelde met de Magnepan met hun typische sterke kanten.

 

De som van de beschrijvingen vind ik het meeste waard, al heeft Picoso soms wel heel nadrukkelijk de vinger op de zere plek gelegd :D

Laat ik het zo zeggen, als ik Picoso's stijl in mijn reviews zou gebruiken, dan blijk ik veel duidelijker tegen schenen te trappen dan wanneer ik het op mijn bescheiden manier vertel.

Toch ben ook ik blij dat iemand het zo "durft" neer te zetten, want dat gebeurt niet vaak ;)

 

Greetinx

 

Andr

Link to comment
Share on other sites

Ook ik zal het een keer meemaken dat in een review de vinger op de zwakke plekken in mijn weergave gelegd gaat worden. Dat is niet erg, het is ook gewoon leerzaam.

 

Nu ben ik wel benieuwd wanneer er eens een meeting bij Picoso thuis is. Ik zou daarbij zeker van de partij willen zijn, want zijn set intrigeert me overduidelijk.

 

 

Paul.

Link to comment
Share on other sites

Hallo,

 

ik ga het nogeens proberen... bleek dat ik een nieuw draadje had geopend. Dat was overigens niet de bedoeling.

 

Ik vond de middag/avond sessie een happening. Veel van het technobabbel ontgingen mij.

Doordat juist zoveel weergave systemen zijn gebruikt, was het voor mij als een paal boven water dat de ruimte wel een erg grote impackt heeft op de geluidsweergave beleving. Het opstellen van een systeem bleek ook al een openbaring voor mij te zijn. Een cm hier of daarheen kon een wereld van verschil zijn.

 

Bij deze wil ik jullie vast uitnodigen voor in de loop van 2004 (!) als ik een beetje gesetteld ben in het apartement voor een zelfde sessie. Je kan er maar niet vroeg genoeg bij zijn :-)

 

Arie

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Ome Henk:

Je gooit olie op het vuur Erik...    eek.gif Maar ik weet genoeg.

 

maar ik heb toch gelijk?

 

als je wilt dat je set een zo natuurgetrouw mogelijke weergave heeft dan moet je toch een natuurgetrouwe referentie hebben ook ?

 

en deze referentie moet natuurgetrouw opgenomen zijn ,zonder allerlei hulp en steun microfoons en mixers enz .

 

en deze referentie moet live en puurnatuur te beluisteren zijn .

 

en dan beland je vanzelf bij een kerk orgel.

 

als ik naar de laurenskerk in rdam ga ,dan neem ik de klanken goed in mij op ,om er later thuis de vergelijk mee te doen .

 

de opmerking van jou over de verschillende vioolen klopt wel ,maar ook dit gaat weer niet op voor mijn stelling omdat simpelweg het orgel van de laurens altijd het zelfde klinkt en ook altijd in de zelfde kerk (dus ook de zelfde akoestiek) blijft staan.

 

en als jullie madonna of dire straits beter vinden ,dan moeten jullie maar eens vertellen hoe ze live klinken ,( en dan bedoel ik geen popconcert met duizenden joelende fans ,en een scala aan pa versterkers en pa luidsprekers waarvan de vervorming nog hoger ligt dan mijn wekkerradio ) maar echt live .

Link to comment
Share on other sites

Nee, ik vind juist dat de gebruikte conusluidsprekers te klein waren(en te goedkoop) om die relatief grote en dure panelen van repliek te kunnen dienen. Ik zou die staten van jou weleens tegen een paar echt goede conussen willen horen. De conussen die we nu beluisterd hebben vallen toch in de budget klasse ...

 

 

Paul.

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door erik klijnsmit:

en als jullie madonna of dire straits beter vinden ,dan moeten jullie maar eens vertellen hoe ze live klinken ,( en dan bedoel ik geen popconcert met duizenden joelende fans ,en een scala aan pa versterkers en pa luidsprekers waarvan de vervorming nog hoger ligt dan mijn wekkerradio ) maar echt live .

 

Nogmaals Eric: daar gaat het niet iedereen om. Mij ook niet. Kan mij dat nou schelen als het niet precies zo klinkt als het live klinkt.

Het gaat er mij om, dat ik kan GENIETEN van mijn muziek. En IK HOUD NIET van klassieke muziek. Dus kan ik daar niet van genieten. Hoe natuurgetrouw de set ook klinkt. En dus kan ik idd ook ook niet uitzoeken welke set het meest natuurgetrouwe geluid voortbrengt. Maar ik kan wel uitzoeken welke set ik het meest aangenaam vindt klinken voor de muziek die ik mooi vind. Vandaar (en door mijn budget uiteraard) dat ik op mijn huidige setje ben uitgekomen en niet op een andere (al heb ik natuurlijk nooit alle verschillende combinaties kunnen luisteren).

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...