Jump to content

Conussen vs. Panelen - verslagen en reacties

Kermit
 Share

Recommended Posts

Met grote belangstelling gelezen over dit nieuwe luisteravontuur.

Het verbaast me dat opnieuw de Pied Piper kennelijk zo'n modderfiguur sloeg. In en kort na 1982 heb ik diverse directe confrontaties tussen Quad ESL 63 en Pied Piper meegemaakt - in gezelschap van diverse anderen, waaronder Van Hessen, Fennema, Weigand, Ten Bosch - waarin de toenmalige versie van de PP zich uitstekend staande hield.

Het lijkt me vrij riskant om de kwaliteit van luidsprekers te beoordelen zonder vaste referentie.

Ik bedoel: het kan wel zijn dat een bepaald klankkarakter jou, of zelfs het hele gezelschap, erg bevalt... maar dat wil nog niet zeggen dat het net zo klinkt als de opname vereist.

Het zou best kunnen dat juist een luidspreker die je in een vergelijking onprettig vindt klinken, toch het best van allemaal de klank van de oorspronkelijke opname benadert.

Om het heel ruw te zeggen: je kunt de voorkeur geven aan een luidspreker die een sopraansax laat klinken als een klarinet, wanneer je die "klarinetsax" maar mooi en/of overtuigend genoeg vindt.

Met werkelijkheidsweergave heeft dat niet veel te maken.

Vanavond draaide ik een zeventig-eurocentjes-bij-de-inbrengwinkel-elpee met een orgelconcert van Feike Asma op het orgel in de Oude Kerk te Amsterdam. Opnamen uit het begin van de zestiger jaren van de twintigste eeuw. Fontana. Stereo. Ook mono bespeelbaar.

Alles even zwaar en traag en sloom.

Een amorfe brei van gebrom en gebral, gepiep en gefliep van alle kanten.

Midden in de dikke buik van het schip opgenomen, vermoedelijk: waar alle staande golven samenkomen en waar de galm galmt... en galmt... en galmt.

Met loden schoenen zwaar op het voetenwerk, vol open.

Erik, jongen... hoe kan je nou toch luidsprekers beoordelen aan de hand van zo iets onberekenbaars als kerkorgels (welk orgel? welke registers? wie speelt er? hoe speelt hij/zij?) en dan ook nog in kerken (grote kerk? kleine kerk? leeg of vol? waar staan de microfoons? of hangen ze? hoeveel microfoons? en hoe gemixt?)...

Natuurlijk kun je het best muziek van natuurlijke, akoestische instrumenten gebruiken.

Maar alweer: je hebt eigenlijk geen direkte referentie.

En je hebt het probleem van twee hobby's die door elkaar gaan lopen: je waardering voor de muziek be

Geplaatst door Hans van Liempd:

Picoso,

ik stel voor in Brabant.

Desnoods bij mij.

Maar iets moet er gebeuren, toch??

Ik lees 't wel.   ;)

Hans,

het lijkt wel alsof er een 'Audio Club Nederland' in ontwikkeling is. Maar op lokaal niveau is het al ondoenlijk iets van de grond te krijgen, al draaien er in den lande diverse audioclubs. De meeting bij Kermit is voor herhaling vatbaar en de communicatiemogelijkheden via het forum zijn uitstekend. Maar ik vind het wel veel gevraagd van deelnemers om met apparatuur te sjouwen, en zeker als het van die grote elementen zijn als paneelluidsprekers. Ik vond het grote klasse dat meerdere eigenaars van de luidsprekers hun spulletjes toch maar helemaal naar Hellevoetsluis hadden gebracht.

Ik zal een volgende keer zeker van de partij proberen te zijn.

Geplaatst door Paul Jenner:

Nu ben ik wel benieuwd wanneer er eens een meeting bij Picoso thuis is. Ik zou daarbij zeker van de partij willen zijn, want zijn set intrigeert me overduidelijk.

Paul.

Ha Paul,

Je kunt natuurlijk altijd contact opnemen als je in de buurt van Groningen zou zijn. Vanuit het Westen van ons kikkerlandje 'eventjes'naar Groningen reizen wordt door menigeen toch ale een hele onderneming ervaren.

'Zee' zal ik zeker op redelijk korte termijn bij mij thuis kunnen begroeten -dat is makkelijk als je door heel Nederland crosst en dus ook Groningen wel eens aandoet-.

Een meeting in Groningen... Je brengt me op een idee. Maar 't blijf een 'pokkeneind rijden' voor de gasten. Ook is mijn ruimte niet zo groot en lukt het in ieder geval niet een klein theater te bouwen zoals we de mogelijkheid hadden bij Kermit.

Geplaatst door telefunken:

hoi kermit.

of je doet het net als picoso een paar oude 2 persoonsmatrassen tegen het plafon hangen tenminste als ik foto's bekijk van picoso thuis het is wel moeilijk te zien.

maar die picoso heb wel een mooi setje staan ziet er in iedergeval gelikt uit zal ook wel zo klinken.

Ha Telefunken,

Het zijn geen matrassen. De constructie is als volgt:

Ik heb een raamwerkje gemaakt van niet al te dik vurenhout. Daarop zijn draden gespannen waarop ik van die grijze genopte geluidsdempende platen heb gelegd. Dit geheel is ingepakt in een redelijk dikke gordijnstof die ik bij Ikea heb gehaald.

Twee van zulke panelen zijn opgehangen en beslaan het grootste deel van het plafondoppervlak. De andere twee zijn kleinere variaties daarop.

Tegen de muren heb ik op een paar plaatsen hetzelfde dempingsmateriaal zitten.

Verder breken de vele smalle en lange boekenkastjes het laag goed op. Ik denk ook dat de diagonale plaatsing in de kamer een gunstige invloed heeft op een mooie laagweergave (geen parallelle wanden).

En byzonder gunstig in deze opstelling -en voor mijn weergevers erg belangrijk- is de vrije plaatsing. Iets meer naar achteren maakt dat het grote beeld toch wel inboet in kwantiteit en kwaliteit.

Hallo Picoso, dank voor de uitnodiging. Ik wil daar zeker een gebruik van maken. Groningen is inderdaad een pokke-eind rijden, maar ik zit dan toch te denken aan carpoolen of zelfs de trein. KOm je in dat laatste geval tenminste uitgerust aan, ook gehoormatig. Niet dat die auto van mij nu zoveel herrie maakt, maar toch ...

Wanneer komt Zee ?

Paul.

Geplaatst door Paul Jenner:

Hallo Picoso, dank voor de uitnodiging. Ik wil daar zeker een gebruik van maken. Groningen is inderdaad een pokke-eind rijden, maar ik zit dan toch te denken aan carpoolen of zelfs de trein. KOm je in dat laatste geval tenminste uitgerust aan, ook gehoormatig.

Moet je niet met de stoptrein naar Zwolle gaan. Das vaak een herriemakende diesel... en die ouwe elektrische treinen zijn ook alles behalve stil. De intercity's zijn een stuk beter wat dat betreft...

Geplaatst door spiekerboer:

Vanavond draaide ik een zeventig-eurocentjes-bij-de-inbrengwinkel-elpee met een orgelconcert van Feike Asma op het orgel in de Oude Kerk te Amsterdam. Opnamen uit het begin van de zestiger jaren van de twintigste eeuw. Fontana. Stereo. Ook mono bespeelbaar.

Alles even zwaar en traag en sloom.

Een amorfe brei van gebrom en gebral, gepiep en gefliep van alle kanten.

Midden in de dikke buik van het schip opgenomen, vermoedelijk: waar alle staande golven samenkomen en waar de galm galmt... en galmt... en galmt.

Met loden schoenen zwaar op het voetenwerk, vol open.

Erik, jongen... hoe kan je nou toch luidsprekers beoordelen aan de hand van zo iets onberekenbaars als kerkorgels (welk orgel? welke registers? wie speelt er? hoe speelt hij/zij?) en dan ook nog in kerken (grote kerk? kleine kerk? leeg of vol? waar staan de microfoons? of hangen ze? hoeveel microfoons? en hoe gemixt?)...

die opname heb ik ook spiekerboer.

hoe krijg je hem gevonden !

dit is werkelijk de meest slechte opname die ik ooit gehoord heb (muzikaal is hij schitterrend)

nee, ik heb het hier over goede opnames ,waarbij ik de laurenskerk als referentie gebruik , en die is tijdens een opname altijd leeg ,behalve als het een live opname is ,maar dan ben ik er bijna altijd bij.

ps ,staande golven heb ik nog nooit gehoord in een kerk.

ik heb een aantal keren tijdens het orgelspel de kerk doorgewandeld ,maar bespeurde daarbij geen pieken of dalen in het laag.

lijkt me ook wel logisch in zo,n ruimte waar het laag zijn gang kan gaan.

Geplaatst door Ome Henk:

Ondanks dat je probeert om een kerkorgel in je luisterkamer te proppen, wil dit niet zeggen dat dit lukt. Wat (soms) wel lukt, is dat je het gevoel hebt dat het redelijk dicht in de buurt zit. Helaas is de werkelijkheid meestal anders... Zondermeer mag je blij zijn wanneer je denkt dat het je gelukt is. Hier ligt dus de link met de belevenis die Henrie bedoelt (in een iets andere omschrijving). De rest van je verhaal doet er dan niet meer toe     :rolleyes:

tuurlijk snap ik precies wat henrie bedoeld.

je moet van je muziek genieten ,en niet altijd kritisch luisteren.

ik heb het voordeel dat mijn referentie muziek ,ook nog eens muziek is waar ik van kan genieten ,

wat wil je nog meer.

:)

Hoi Picoso en alle anderen,

Nu je het hebt over een luistersessie in Groningen wordt het interessant. Ik woon in Leeuwarden en was ook bij de eerste luistersessie bij Erik thuis.

Ik heb dus wel oren naar iets van een luisterdag in het noorden van het land als ik zo vrij mag zijn.

Er zou misschien ook wel iets te regelen zijn bij mij thuis maar de ruimte is alleen beperkt en daar zal Raimond Kieftenbeld 8 februari wel achter komen.

groeten

nando

Geplaatst door Kermit:

We hebben nu dus een verzameling 'westerlingen' en een verzameling 'noorderlingen'. Moet toch te regelen zijn om bij elkaar op bezoek te komen. Car-poolen mag toch geen probleem zijn?

Lijkt me zelfs het leukste car-poolen.

Anders zit je de hele rit in je uppie in die car das niks!

Veel egzelliger met twee of drie personen!

Ja sorry meer kan ik er niet kwijt als mijn speakers mee gaan :D

Geplaatst door erik klijnsmit:

[QB]

tuurlijk snap ik precies wat henrie bedoeld.

je moet van je muziek genieten ,en niet altijd kritisch luisteren.

ik heb het voordeel dat mijn referentie muziek ,ook nog eens muziek is waar ik van kan genieten ,

wat wil je nog

NIETS"""""""""" dit is dan ook geweldig geformuleerd.

:)

Het lijkt me erg leuk om weer een bijeenkomst bij te wonen. De vraag is dus waar. Wat zijn de opties?

Wat gaan we dan beluisteren? Weer luidsprekers of nu ook andere apparaten zoals bijvoorbeeld dat 192 kHz upsampelen? In dat geval is het misschien handig om een erg goede luidsprekers te hebben (zoals de magnepans van Ron Lindeman) met een loopwerk of goede cd speler en verschillende dac's op aan te sluiten. Ik heb in ieder geval ook een dac (x-24k, burr brown, 24 bit, max 96 kHz).

Wat zijn jullie meningen?

groeten

nando

Ik heb het even overlegd met het thuisfront hier en het moet wel te regelen zijn om hier in huis een luisterdag houden.

De ruimte is beperkt dus ik denk niet dat ik zoveel mensen als bij Erik en Kermit kan herbergen als er uberhaupt zoveel zijn die willen komen.

groeten

nando

Hallo allemaal

als het kan,wil ik ook wel naar die luistersessie komen,ik nu niet bij wie het nu gehouden word,maar dat maakt niet uit :)

En als het gaat om verschil in cd-spelers,dan wil ik die van mij wel meenemen,de Meridian 506.24 :)

Is je kamer dan zo klein Nando confused.gif

Ik weet ook niet of ik mijn speler op tijd terug heb,voor 8 febr.,ik denk het niet...

Nou nee op zich is onze woonmaker niet vresleijk klein maar absoluut niet de lengte die Erik heeft. Mijn luidsprekers staat dus noodgedwongen dichtbij een glazen wand (raam).

De woonkamer is 7 meter 30 lang waarvan ca 2,20 meter wordt ingenomen door een keuken die een muur van 180 hoog heeft en een "natte cel" die volledig dicht is in de hoek naast de keuken. De breedte is 4 meter 75. De woonkamer op zich is dus 5 meter lang bij 4,75 breed. Als daar nog de nodige mensen in moeten en luidsprekers denk ik dat er niet zo veel als bij Erik terecht kunnen.

groeten

nando

Wat citaatjes uit de recensie van www.hifi.nl/allesover2.php?id=1429) (17-6-2002, Sebastiaan de Vries:

de Kings laten een open en luchtig klankbeeld horen. (...). De weergave doet me denken aan (goede) electrostaten. (...)

Vooral het zeer diepe laag (wat we helaas steeds minder tegenkomen onder de 4000 Euro) dat met de juiste versterker strak en snel blijft, is voor deze prijsklasse bijzonder, en zal zeker ook de orgelconcert-liefhebbers tevreden stellen. (...)

Zeg Erik, waarom confronteren jullie de staatjes niet eens met een waardige tegenstander?

Overigens ben ik het niet met de recensent eens...

Ik vind ze nog veel b

Ik zou die kings graag eens willen horen tegenover een magnetostaat of iets van een audiostatic, ik ben heel benieuwd hoe dat gaat verhouden. Maar Spiekerboer bestaat niet (ofwel, of niet...?) Dus die sessie zal dan niet doorgaan lijkt me.

nando