Jump to content

Luidsprekers dempers

Guest Lars A.
 Share

Recommended Posts

Guest Lars A.

Hoi allemaal,

Er wordt steeds gezegt(geschreven) in forums en een HiFi zaak dat dempers van de grote "dat zeg ik toch" bouwmarkt ook goed zijn voor luidsprekers, maar welke zijn dat? Ik vind alleen die kleine witte vierkante dempertjes, 8 stuks stuks verpakt voor +/- 5 gulden. Of zijn die dat soms?

Als 't gaat om kleinere luidsprekers die op stands geplaatst worden,dan kun je ook bij bijv. Hubo zelfklevende "dempertjes" kopen.

Deze zien er net uit als contactlenzen en zorgen ervoor dat de luispreker zeer stroef

op de stand zit. (ongeveer 12 voor 5,-)

Daarnaast kun je ook Blu-tack nemen,dat is een kauwgomachtig blauw spul waarmee je je speakers muurvast aan je stand koppelt maar dat tevens trillingen dempt. (voor ongeveer 15,- wel te koop bij sommige audio-zaken,bijv. De Groef/Groningen)

Maar spikes/kegels blijven hoe dan ook beter.

dempers of blu-tack kan soms tot gevolg hebben dat 't laag iets minder strak wordt en de plaatsing wat minder is.

Maar goed, voor 't geld hoef je 't experimenteren niet te laten!

Succes,

Groeten,

Alco.

Guest Lars A.

Ik heb het eigenlijk vergeten te vermelden, maar ik heb zuil luidsprekers, en de man van Speakerland (waar ik de luidsprekers heb gekocht) zei dat dempers van die bouwmarkt ook goed waren.

Dan ga ik er van uit dat je 'n laminaat/parket vloer hebt en geen vloerbedekking. Dan zou 't in principe kunnen, maar dan nog zijn kegels/spikes onder je luidsprekers absoluut beter!

(evt nog met marmer tegel eronder)

Tuurlijk zijn spikes of kegels wel wat duurder dan de "Dat zeg ik"-dempers.

(spikes ongeveer 50,- per setje en kegels bijna 't dubbele)

Maar probeer 't eens,en je zult 't ongetwijfeld merken.

Good luck,

Alco.

• 3 weeks later...