Jump to content

vermogen van een versterker

heefiguur
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door Henrie:

[...] En bovendien, hoe meer vermogen een versterker kan leveren, hoe makkelijker hij het heeft en dus hoe beter de controle over de luidspreker(al houdt het een keer op natuurlijk). [...]

De hoeveelheid vermogen die een versterker kan leveren heeft geen bal te maken met de mate van controle over een luispreker. Veel interessanter is het om te zien of een versterker een bepaald vermogen onder alle omstandigheden kan leveren.

Geheel terzijde, als een normaal ontworpen versterker een bepaalde luispreker niet kan aansturen hebben we domweg te maken met een slecht ontworpen luidspreker, een enkel exotisch weergave princiepe daargelaten.

Geplaatst door Hans van Liempd:

[...]

Om aan disco of popconcertgeluidsdrukken te komen moet je dus veel meer rendement en een dynamiek compressor toepassen. Daarom klinkt het in de meeste disco's zo beroerd.

Ik snap, uit de strekking van het voorgaande verhaal, geheel niet hoe je tot deze conclusie bent gekomen.

- Bij een popconcert worden meer dan de, in huiskamers gebruikelijke de twee luidsperkers/versterkers, gebruikt. Gevolg, een hogere geluidsdruk.

- Luidsprekers met een hoger rendement klinken niet noodzakelijkerwijs slechter, of beter, dan speakers met een laag rendement.

- Een compressor doet niets met de geluidssterkte, 100 dBA blijft 100 dBA.

Geplaatst door Seed7:

Inderdaad zegt dat wat, namelijk dat je een "instabiele" versterker hebt. Doe het zelfde nu ook eens voor verdubbelingen van de belastings weerstand.

Arme stoere Mark Krellison, een 30 ohm bultje en nu al in ademnood ...

Heb je het nu over luidsprekers of andere geluid producerende mechanismen confused.gif

Bij 30 ohm heeft een grote versterker niets te doen, maar of dat nu lastig voor hem is?

Hij levert gewoon de spanning aan de belasting en hoeft niet pers

Mijn luidsprekers hebben een rendement van 93 dB en trekken 4 ohm en mijn versterker levert 105 W bij 8 ohm. Dan weet ik nu waarom mijn volumeknop maar zelden verder komt dan "standje 9 uur".

Maar ook dat zegt niet alles...

Mijn vorige luidsprekers hadden een laag rendmenent van 84db en m'n versterker 15watt.

Toch kwam ook bij mij de volumeknop zelden tot nooit hoger dan de 09:00 uur stand.

Groeten,

Alco

De stand van de volumeregelaar zegt inderdaad helemaal niets. Deze doet niets anders dan het aangeboden ingangssignaal verzwakken. Als het ingangssignaal dus erg hoog is (bv. cd speler met hoge uitgangsspanning) dan kan het dus theoretisch zo zijn dat de versterker al aan zijn maximum (onvervormde) outout power zit terwijl de volumeregelaar bv. nog maar op 11 uur staat.

Hoeveel "Watt" er "op elf uur" uit komt hangt er maar net vanaf hoe groot het ingangssignaal is (en natuurlijk van de versterkingsfactor en de impedantie van de aangesloten speaker).

Heeft dus niet zo heel veel te maken met de komaf van de versterker

:)

• 2 weeks later...

Als ik een nieuwe versterker aanschaf,zou ik in ieder geval letten op de grootte van de toegepaste voeding.

Dat zou weleens heel belangrijk kunnen zijn.

Maarja,als ik beter mijn best had gedaan op school,zou ik ook belangrijk kunnen zijn!

Mvg IKKE :D

Als ik een nieuwe versterker aanschaf,zou ik in ieder geval letten op de grootte van de toegepaste voeding.

Dat zou weleens heel belangrijk kunnen zijn.

juustem... Da's inderdaad belangrijker dan 't aantal watt.

Er zijn -tig mini-setjes van dubieuze kwaliteit te koop, die echter wel 'maar liefst' 200 watt zijn.

(wat dan vaak ook nog met felle stickers op 't setje of de gratis speakers van de daken 'geschreeuwt' wordt)

Mvg,

Alco

Geplaatst door Alco:

juustem... Da's inderdaad belangrijker dan 't aantal watt.

Er zijn -tig mini-setjes van dubieuze kwaliteit te koop, die echter wel 'maar liefst' 200 watt zijn.

(wat dan vaak ook nog met felle stickers op 't setje of de gratis speakers van de daken 'geschreeuwt' wordt)

Mvg,

Alco

Om nog maar te zwijgen over de 5.1-setjes (luidsprekertjes dus) voor de computer. Ik zag er laatst bij Dixons een staan die maar liefst 2400W aan kon!!! Yeah right... Zelfs verdeeld over de 5 speakertjes en de subwoofer blijft er nog steeds 400W per kanaal over, dus die 2400W slaat werkelijk nergens op...

Geplaatst door Henrie:

De mijne gelukkig niet (maar 8 Ohm). Zegt nog niet alles natuurlijk, maar goed. Maar aangezien mijn versterker ook bij 4 Ohm niet stabiel is, wil ik eigenlijk niet weten wat ie bij 2 Ohm doet :)

Hmm, ik heb ook een Marantz PM 7000. Ik ben benieuwd wat er aan deze versterker niet stabiel is? In elk geval levert hij meer vermogen dan door de fabrikant opgegeven (2 x 120 watt aan 8 ohm volgens de recensent die hem aan de meetcomputer heeft gehangen).

Ik heb trouwens als speakers Infinity Kappa's 70 eraan hangen, ik weet helemaal niet of dat een lastige speaker is. De versterker heeft er weinig moeite mee.

Geplaatst door Gerritsen:

Hmm, ik heb ook een Marantz PM 7000. Ik ben benieuwd wat er aan deze versterker niet stabiel is? In elk geval levert hij meer vermogen dan door de fabrikant opgegeven (2 x 120 watt aan 8 ohm volgens de recensent die hem aan de meetcomputer heeft gehangen).

Ik heb trouwens als speakers Infinity Kappa's 70 eraan hangen, ik weet helemaal niet of dat een lastige speaker is. De versterker heeft er weinig moeite mee.

Met niet stabiel bedoel ik dat de versterker het vermogen niet verdubbeld bij een halvering van de belastingsweerstand. Volgens de specs levert de PM7000 95W aan 8Ohm (of dat waar is of niet, doet er nu ff niet toe). Volgens diezelfde specs levert hij 155W aan 4Ohm. Das dus geen verdubbeling. Hij zou dus eigenlijk 190W moeten leveren aan 4Ohm.

Nou is dat met dergelijke hoeveelheden waarschijnlijk niet zo'n probleem (zo hard zet je je installatie toch zelden of nooit aan), maar feit is wel dat ie dus niet stabiel is...

Verder ben ik best tevreden met m'n PM7000 hoor. Niks mis mee, zeker niet voor dat geld (ik heb 'm voor

Aah, op die manier. Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in. Maar, in dat geval ken ik een hoop andere (en duurdere) versterkers die het vermogen niet kunnen verdubbelen.

Ach, wat zeggen al die cijfertjes echter als de muziek goed klinkt en ik er van kan genieten. Beiden is het geval met deze versterker, dus ik klaag niet.

De recensie is de volgende: http://www.hifichoice.co.uk/review_read.asp?ID=493

Niet zo'n beste recensie. Maar dat een recensie erg van de voorkeur van de recensent afhangt, blijkt wel uit het feit dat de versterker door Stereoplay als Highlight is bestempeld.

Heb je trouwens de recensie van de PM 7200 gelezen op Hifi.nl? Deze versterker lijkt verdacht veel op de destijds door mij beluisterde PM 8000. Deze viel toen af omdat ik de klasse A stand weinig toe vond voegen. Zeker gezien de forse meerprijs die ervoor gevraagd werd.

Aah, op die manier. Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in. Maar, in dat geval ken ik een hoop andere (en duurdere) versterkers die het vermogen aan 8 ohm niet kunnen verdubbelen.

Ja das waar. Het hoeft ook geen probleem te zijn. De veel geroemde NAD Classic-serie versterkers kunnen ook lang niet het vermogen verdubbelen. Toch vindt bijna iedereen ze geweldig (of op z'n minst erg goed).

Ach, wat zeggen al die cijfertjes echter als de muziek goed klinkt en ik er van kan genieten. Beiden is het geval met deze versterker, dus ik klaag niet.

Das zeker waar. Al kan het natuurlijk slecht gaan klinken, doordat de cijfertjes niet in orde zijn. Als een versterker gaat clippen bijvoorbeeld...

De recensie is de volgende: http://www.hifichoice.co.uk/review_read.asp?ID=493

Niet zo'n beste recensie. Maar dat een recensie erg van de voorkeur van de recensent afhangt, blijkt wel uit het feit dat de versterker door Stereoplay als Highlight is bestempeld.

Tja, recensies zeggen niet echt veel idd. Al kun je er wel iets mee als iedereen unaniem is. Ik heb ook wel verschillende recensies gelezen. De ene vindt 'm goed, de ander vindt 'm minder. Ach, ik heb 'm zelf gekozen, dus ik ben er wel tevreden mee...

Ik zal 'm eens gaan lezen trouwens...

Heb je trouwens de recensie van de PM 7200 gelezen op Hifi.nl? Deze versterker lijkt verdacht veel op de destijds door mij beluisterde PM 8000. Deze viel toen af omdat ik de klasse A stand weinig toe vond voegen. Zeker gezien de forse meerprijs die ervoor gevraagd werd.

Nope, niet gelezen. Alleen, ik heb zelf die conclusie ook al eens getrokken. Kijk HIER maar eens. Inmiddels heb ik al wel eens op de site van Marantz gekeken en de specs die er nu bij staan, vermelden weinig nieuws...

Ik heb hetzelfde gedaan als jij. Ik heb de PM7000 gekocht omdat ik enerzijds eigenlijk niet zo veel meer had te besteden, maar aan de andere kant ook omdat die Klasse A-schakeling het enige is waar je extra voor moet betalen (+ nog een paar vergulde cinch-connectoren). Ik heb de PM8000 nooit beluisterd, omdat ik toch die

Inderdaad, de gelijkenis is gewoon opvallend. Wel erg makkelijk voor een fabrikant om op deze manier een `nieuw' produkt op de markt te brengen. In elk geval zijn de ontwikkelingskosten lekker laag!

En waarschijnlijk is ie minstens zo duur als een 'oude' PM8000... Beetje jammer...

Weet je toevallig of de PM8200 ook wordt vervangen? Hij staat niet meer op de site van Marantz...

Ik heb geen idee. Maar als hij wordt vervangen, is hij niet lang in het programma gebleven.

Geen idee hoe lang hij al in het programma zit. Hij staat inmiddels niet meer op de site...

Nou, ik heb ff die review op hifi.nl doorgelezen en ze waren daar toch behoorlijk te spreken over de PM7200. En ze vonden hem in Klasse A beter dan in Klasse AB. Zou er dan toch nog meer aan gedaan zijn dan alleen een andere naam? Ik denk (en hoop) het wel.

Wel netjes trouwens dat de prijs van de PM7200 gelijk is aan de prijs van de PM7000 (