Jump to content

laagweergave in de huiskamer

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

zeg ,

eindeloze discussies heb ik gehoord over het wel of niet passen van een geluidsgolf in de huiskamer ,over laagproblemen ,over drukopbouw ,over recht tot 20 hz ,over ,,,,...

maar hoe zit de vork nou in de steel .

wat is wijsheid .

mijn stelling is : er is geen ene ruimte waar het laag recht loopt tot 20 hz .

barst maar los

Geplaatst door erik klijnsmit:

zeg ,

eindeloze discussies heb ik gehoord over het wel of niet passen van een geluidsgolf in de huiskamer ,over laagproblemen ,over drukopbouw ,over recht tot 20 hz ,over ,,,,...

wat is wijsheid .

barst maar los

Ben ik het grotendeels mee eens. Het frequentiediagram zit in het laaggebied meestal vol met bergen en dalen.

Ik ben van mening dat diep laag ook in een relatief kleine kamer weergegeven kan worden. De redenering dat de golflengte in de kamer moet passen is m.i. niet juist.

Je hoeft niet een geheel aantal golven in te kunnen passen in je kamer om de periodieke drukverschillen van lagetonen te kunnen waarnemen. Dat is tenslotte het enige dat wij waar kunnen nemen: drukverschillen.

Golven heeft nog nooit iemand kunen horen. Afbeeldingen van golfvormen zijn alleen in het leven geroepen om de zaak te visualiseren. Een handig hulpmiddel bij studie en begripsvorming, maar niet meer dan dat.

Ik begin zo langzamerhand zelfs te denken dat een echt kleine kamer misschien wel meer geschikt is voor diepe laagweegave dan een "net niet groot genoege" kamer.

Er is ooit een proefje genomen met het weergeven van een sinustoon in een ruimte van

Helemaal juist Paul.

Echter heeft Erik ook een beetje gelijk.

We zitten nu eenmaal met de praktijk dat er staande golven ontstaan omdat de ruimte niet klein genoeg en niet groot genoeg is.

Die twintig herz is meestal het probleem niet met speakers die dat kunnen. Het zijn de wat hogere frequenties die in de meeste gevallen de problemen geven.

Met alleen een speaker en wat kleedjes aan de wand los je het probleem echt niet op.

Wel met een geschikte equalizer.

Frank

Staande golven is een ander verhaal. Die ontstaan nu eenmaal, helaas. Maar een staande golf bij een lage frequentie onstaat niet omdat de kamer "te klein" is, maar omdat die betreffende golf nu toevallig tussen twee paralelle muren past. In een kamer van driehonderdveertig meter lang zul je ook staandegolven hebben, rond de 100 Hz, omdat het plafond gewoon 3 meter hoog is (Iemand anders mag deze berekening even verfijnen ...).

Als de theorie zou kloppen dat je geen laag kunt weergeven waarvan de golven langer zijn dan de lengte van je luisteras, dan zou er onder de frequentie waar zo',n staande golf optreedt helemaal geen weergave meer mogelijk zijn. Dat is dus wel mogelijk.

Zoals je al aangeeft, FRank, het staandegolf probleem ontstaat bijvoorbeeld bij 80 Hz, maar 30 Hz komt er gewoon weer zonder problemen HOORBAAR uitrollen.

Exit dus de golven theorie, wat mij betreft !

Paul.

Geplaatst door FrankD:

Helemaal juist Paul.

Echter heeft Erik ook een beetje gelijk.

We zitten nu eenmaal met de praktijk dat er staande golven ontstaan omdat de ruimte niet klein genoeg en niet groot genoeg is.

Die twintig herz is meestal het probleem niet met speakers die dat kunnen. Het zijn de wat hogere frequenties die in de meeste gevallen de problemen geven.

Met alleen een speaker en wat kleedjes aan de wand los je het probleem echt niet op.

Wel met een geschikte equalizer.

Frank

Beste Frank en Paul,

Zoals jullie het stellen ben ik het helemaal met je eens.

voorbeeld. Ik heb eht IRS systeem in de meest kleine ruimtes recht tot 20 Hz. horen gaan. In bepaalde net niet groot genoege ruimtes, overheersde de 50>80 Hz zo sterk, dat op op de een of andere manier het sublaag ontbrak. De bekende lage A van 27 Hz. op bepaalde cd's was verdwenen!. En vaker heb ik dit meegemaakt.

Qqualizen is zoals gezegd geen wonderminder, maar met een juiste roomcorrector met goede algoritmes (die rekening houden met de naburige banden) zoals de nieuwe uc. krijg je dus werkelijk (op de hotspot) elke laag toon strak recht en gelijk!. Het klinkt ongeloofelijk, maar heb dat in de praktijk in heel veel verschillende ruimtes telkens weer megemaakt.

Groeten,

Bas

Het is inderdaad de druk die je waarneemt, anders zou je met een hoofdtelefoon op het toilet ook geen laag kunnen horen :P

Ik ben nog steeds met het laag aan het stoeien en ik heb de tegels onder de speakers weggehaald.

Nu kan ik ze makkelijker verplaatsen.

Zaterdag trok Erik opeens een cd uit mijn kast, hier stond een nummer van Jaques Loussier op, dat hij eerder bij mij draaide.

Ik miste de punch van het drumstel (een gat in het laag rond 60-80Hz) en ik ben net zolang gaan schuiven tot ik het wel hoorde :)

De speakers staan nu meer naar de zijkant en naar achteren, waardoor het laag beter wordt ondersteund.

Tegelijk werd een resonantie in het sublaag minder, dus ik ben hier best wel blij mee :)

Het gekke was dat Michel links op de bank het laag als goed en compleet beschreef, terwijl het in de hotspot minder goed was.

Nu dat schuiven schijnt te helpen ga ik proberen om nog meer eruit te halen :)

Mijn gesloten speakers hebben kennelijk baat bij ondersteuning door muren, de Thiel CS3.6's van Frank staan helemaal vrij, kennelijk hebben die speakers geen steun nodig.....

Andr

Wordt het hier niet een beetje appels en peren vergeleken?

De groote van de kamer is niet zo zeer van toepassing voor wat uit de speaker komt, maar deste meer voor hoe wij het kan horen.

In *elk* kamer zou staande golven ontstaan, geometrie bepaald bij welke fequencies en wij kunnen alleen bij wat trucjes de pijn verzachten.

Luisterpositie is b.v altijd erg belangerijk, in een kleinere kamer is de grootste probleem vaak dat er niet zo makkelijk om te stooine met LS en stoeltjes.

Geplaatst door Geerdie:

Ben ik het grotendeels mee eens. Het frequentiediagram zit in het laaggebied meestal vol met bergen en dalen.

Justum, gewoon in dat geval een speaker met 10 versnellingen kopen :D

Bij de weg, niet alleen staande golven resoneren. Ook de Helmholz resonantie van de kamer en de wanden, de vloer en de ruiten doen vrolijk mee.

Beste Pjotr,

Wordt het begrip "Helmholtz-resonantie" normaliter niet gebruikt om een afstemresonantie aan te geven?

Een pijp, dus, waarvan de eigenresonantie wordt gewijzigd met behulp van een tweede pijp (primaire en secundaire resonantor), zoals een basreflexsysteem?

Beste Paul,

Golfvorm is een aardige manier om het faseverloop van een frequentie weer te geven. Je kunt op die manier snel zien waar de positieve amplituden (verdikking van de lucht), de nulpunten, en negatieve amplituden (verdunning van de lucht) van

Waarde vrienden,

Wederom voor mij een leezaam onderwerp, van sinusgolf(?) tot Helmholz-resonantie, ik krijg weer heel wat te verstouwen :)

Maar is het gepermitteerd

mij enigermate zorgen te maken over uw aller gezondheid? Vandaag nog in het Dagblad De Limburger een artikeltje gelezen over de desastreuze invloed van geluiden onder de 20 Hertz op het menselijk lichaam. In milieueffectrapportages wordt ook telkens weer gewezen op het gevaar voor de gezondheid van laagfrequente geluiden.

En jullie slaan daar welge

moed mee aan het experimenteren? Datis toch spelen met

je leven? Of manifesteert zich hier het in de psychologie

bekende fenomeen van het onbewuste doodsverlangen?

Met bezorgde groet,

Geplaatst door spido:

Beste Pjotr,

Wordt het begrip "Helmholtz-resonantie" normaliter niet gebruikt om een afstemresonantie aan te geven?

Een pijp, dus, waarvan de eigenresonantie wordt gewijzigd met behulp van een tweede pijp (primaire en secundaire resonantor), zoals een basreflexsysteem?

Ja klopt.

Iedere doos met lucht er in en een gat in de wand is een Helmholz resonator. De veerkracht van de lucht in de doos resoneert dan met de massa van de lucht van het gat in de wand. Dat heeft niets met staande golven en pijpwerk te maken. Ok toegegeven bij een grote kamer zal die resonantie frequentie wel zo laag liggen dat geen speaker hem aan kan slaan. Bij een basreflex kast gaat het overigens om de massa van de lucht in de pijp, eigen resonanties van die pijp (staande golven) zijn alleen maar heel vervelend.

Geplaatst door dick jansen:

Waarde vrienden,

Wederom voor mij een leezaam onderwerp, van sinusgolf(?) tot Helmholz-resonantie, ik krijg weer heel wat te verstouwen   :)

Maar is het gepermitteerd

mij enigermate zorgen te maken over uw aller gezondheid? Vandaag nog in het Dagblad De Limburger een artikeltje gelezen over de desastreuze invloed van geluiden onder de 20 Hertz op het menselijk lichaam. In milieueffectrapportages wordt ook telkens weer gewezen op het gevaar voor de gezondheid van laagfrequente geluiden.

En jullie slaan daar welge

moed mee aan het experimenteren? Datis toch spelen met

je leven? Of manifesteert zich hier het in de psychologie

bekende fenomeen van het onbewuste doodsverlangen?

Met bezorgde groet,

Wat ik weet van gevolgen van subsone golven is dat mensen een film in de bios spannender vinden met subsone golven dan zonder. Zal dus wel psychisch zijn.

Iets anders is wat serieuzer: bij een golf van om en nabij de 7Hz (als ik me het goed herinner) worden mensen misselijk. Denk dat dat met de resonantiefrequentie van het menselijk lichaam of organen of zo te maken heeft. Zou ik me iig goed kunnen voorstellen dat je dan misselijk wordt... Of het schadelijk is, weet ik niet...

Geplaatst door spido:

Beste Paul,als je een zuivere sinustoon afspeelt, dan hoor je die op sommige plaatsen veel luider dan op andere plaatsen. Met de toongenerator en de meetmicrofoon kun je op diverse afstanden daverende stiltes meten.

Dat waag ik te betwijfelen ....

Vergis jij je niet ?

Paul.

Geplaatst door dick jansen:

Of manifesteert zich hier het in de psychologie bekende fenomeen van het onbewuste doodsverlangen?

Met bezorgde groet,

Veel muziek heeft als thema de dood, ik weet het. Het is al ver voor audiofilie ontdekt werd het geval. Niet zo lang geleden nog werd het bezongen:

"Killing me loudly with his song, killing me loudly"

:D:D;)

Hier een lezenswaardig artikel over de gevaren van laag geluid:

FEELING THE MUSIC CAN BE DANGEROUS TO YOUR HEALTH

Met gezonde groet,

Berucht is de glijdende toon op het Erato testalbum van Kool. Van zo'n 250 hz naar 20 Hz of zoiets. Dan hoor je wat de ruimte kat doen. Enorme opslingeringen tot bijna stilte wisselen elkaar af. Aardig om eens te kijken of je kunt horen of een golflengte net wel of net niet in de luisterruimte past...

Geplaatst door erik klijnsmit:

zeg ,

wat is wijsheid .

barst maar los

Met de nadruk op recht. Een bepaalde luidspreker-kamercombinatie die een bult van 3dB vertoont rond zeg 40Hz klinkt, zoals onze oosterburen zeggen "bass-stark". Het sublaag rond 20Hz, wat deze luidspreker kan weergeven(maar -3dB) wordt echter nauwelijks gehoord.

Die glijdende testtoon zal inderdaad bij diverse frequenties (nagenoeg) uitdoven. Maar dat heeft niets te maken met welke golven er "net wel - of net niet" in de kamer passen.

Zou het daar wel mee te maken hebben dan zou zo'n glijdende testtoon een heel andere ervaring worden: Grotendeels absolute stilte, met incidenteel iets hoorbaars, blijkbaar een toon op een golflengte die WEL precies in de kamer past.

Als je overigens met veel weemoed terugdenkt aan je ouwe testplaat, ik wil wel een sinussweepje op cd voor je zetten hoor :)

Paul.