Henrie Posted 2 september 2003 Report Share Posted 2 september 2003 Geplaatst door [[Game]]:jullie hebben gewon behoefte aan een bezoekje bij sherwin en sebastiaan. Sterker nog; dit hele forumm heeft er behoefte aan game Dan stel ik voor dat we met z'n allen Sebastiaan en/of Sherwin gaan overvallen met een bezoekje Zullen ze leuk vinden Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 2 september 2003 Report Share Posted 2 september 2003 Beste Paul, Het beurtelings aanzwellen en uitdoven van een glijdende sinustoon (sweep) heeft niets te maken met de vraag of tonen al dan niet ongebroken in de kamer passen, maar met jouw plaats in die kamer. De uitdovingen en aanzwellingen zullen bij andere frequenties plaatsvinden, wanneer je een andere plaats in de kamer inneemt. Je zult je dan immers in de knopen (uitdoving) resp. buiken (aanzwelling) van andere frequenties (golflengtes) bevinden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 2 september 2003 Report Share Posted 2 september 2003 Of bezoek gewoon eens een concert... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 2 september 2003 Report Share Posted 2 september 2003 Geplaatst door spido:Beste Paul, Het beurtelings aanzwellen en uitdoven van een glijdende sinustoon (sweep) heeft niets te maken met de vraag of tonen al dan niet ongebroken in de kamer passen, maar met jouw plaats in die kamer.. Helemaal eens. Nu Kermit nog overtuigen ... De uitdovingen en aanzwellingen zullen bij andere frequenties plaatsvinden, wanneer je een andere plaats in de kamer inneemt. Je zult je dan immers in de knopen (uitdoving) resp. buiken (aanzwelling) van andere frequenties (golflengtes) bevinden. Niet helemaal eens. In jouw bovenstaande post sprak je over een andere situatie ... Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 2 september 2003 Report Share Posted 2 september 2003 Beste Dick, Doodsverlangen? Misschien wel. "Laat mij samen met u sterven..." was een verzuchting die in de middeleeuwse lyriek zoveel betekende als ons hedendaagse "I wanna f*ck you, f*ck you, f*ck you!" Zoals je weet is er bij die "stervensactiviteit" sprake van een subsone sweep, van ca. 1 tot ca. 2 Hertz. (Sommige sportieve types halen gedurende een korte tijd wel 3 Hz, is me verteld.) Die subsonische trilling zou overigens voor mensen met een normale hart- en bloedvatenconditie heel gezond zijn. Aangetoond is dat die ook nieuw leven in de brouwerij kan brengen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 2 september 2003 Report Share Posted 2 september 2003 Geplaatst door JSA:Of bezoek gewoon eens een concert... Ook leuk... Misschien wel leuker. Ik ga mischien volgend jaar nog (weer) naar Dream Theater trouwens. Komen zondag 18 januari in Ahoy... Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 2 september 2003 Report Share Posted 2 september 2003 Geplaatst door spido:Beste Dick, Die subsonische trilling zou overigens voor mensen met een normale hart- en bloedvatenconditie heel gezond zijn. Aangetoond is dat die ook nieuw leven in de brouwerij kan brengen. Beste Spido, Aha, vandaar mijn legendarische gezondheid Ik blijf er aan werken met uw welnemen. Met immer opgewekte groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 2 september 2003 Report Share Posted 2 september 2003 Geplaatst door Geerdie: Met de nadruk op recht. Een bepaalde luidspreker-kamercombinatie die een bult van 3dB vertoont rond zeg 40Hz klinkt, zoals onze oosterburen zeggen "bass-stark". Het sublaag rond 20Hz, wat deze luidspreker kan weergeven(maar -3dB) wordt echter nauwelijks gehoord. Precies! Dat is wat ik in eerdere berichten ook al zei. Equalizen dus. Helemaal geen schande meer, want zelfs Wilson Audio demonstreerd met een Crown passieve equalizer bij de Wamm, las ik gisteren op de site van soundstage. . Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 2 september 2003 Report Share Posted 2 september 2003 Geplaatst door erik klijnsmit:mijn stelling is : er is geen ene ruimte waar het laag recht loopt tot 20 hz . Oneens. Zoals anderen al hebben aangegeven is het probleem dat we last hebben van losstaande resonantie frequenties. Dan nog, het probleem is niet zozeer de ruimte, maar de wijze waarop wij luidsprekers bouwen c.q. beoordelen: Loopt het laag wel door tot xx Hz? En is de geluidsdruk curve wel recht over het gehele bereik. Dit zijn natuurlijk onzinnige criteria en dat weten we eigenlijk ook wel. Iedere keer als iemand vraagt "wat vinden julie van speaker model XyZ" is het andwoord, zelf luisteren in je eigen ruimte. Even terug naar hoe wij speakers bouwen. Eigenlijk is het de opzet van een "fixed" systeem wat ons de das om doet. Het ideaal lijkt mij om een systeem als volgt op te zetten: Een 1-, 2-, 0f 3-weg laag + midhoog systeem plus een echte subwoofer. Dit zou er b.v. als volgt uit kunnen zien: een Manger of een breedbandige hoorn of een tweeter+midspeaker voor het mid+hoog. Dan een laagweergever die voor de laagste ruimte resonantie afvalt, en wel zodanig dat deze minimaal wordt aangestoten. Vervolgens wordt het frequentie berijk van onderaf aangevuld met een subwoofer (per kanaal) die naar boven toe ook weer afvalt voordat de laagste ruimte resonantie wordt aangestoten. Paul geeft aan dat een kleine luisterruimte in dit opzicht wel eens voordelig zou kunnen zijn. M.i. is dit zo, zeker met een speaker volgens bovenstaand concept. De laagste ruimte resonantie ligt relatief hoog, dit betekend ook dat de eerstvolgende resonanties veel dichter op elkaar liggen. Dicht bijeen liggende resonanties zijn minder storend zijn. Met een juist afgestemde sub is vervolgens ieder gewenst laag onder de ruimte resonantie het kamertje in te pompen. De typische plafond gerelateerde 75 Hz bult is m.i. allen m.b.v. absorbers of parametrische equalisers op te lossen. losse flodders: - Na enig onderzoek naar de verdeling van oppervlakten van luister ruimten is een dergelijk concept zelf commercieel realiseerbaar. - bij verhuizing naar een paar vierkante meters grotere of kleinere ruimte hoeft er alleen maar een andere mid-laag unit geplaatst te worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 2 september 2003 Report Share Posted 2 september 2003 Beste Paul Met die sweep van jouw moet het heel eenvoudig zijn om bij wijze van test uit te proberen wat er gebeurt bij een golflengte korter is dan de luisterruimte, precies in de luisterruimte past en die er niet meer in past. Moet met die kasten van jou toch geen probleem zijn? Kunnen we het daarna misschien nog over andere aspecten dan de golflengte gaan hebben.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 2 september 2003 Author Report Share Posted 2 september 2003 even samenvattend . bergen en dalen dus ,in de lage tonen . veroorzaakt doordat sommige geluidsgolven precies tussen willekeurige wanden passen in de luisterruimte . heeft dus niks te maken met de groote van de ruimte . je hebt alleen iets minder druk in het laag bij een grote ruimte . staande golven zijn er dus in allerlei amplitudes en allerlei frequenties . ook weer afhankelijk van de afmetingen tussen vloer en plafond of twee wanden . het zou dus ook goed kunnen dat men in een grote luisterruimte (zeg 10 meter lang ) toch een staande golf zou kunnen hebben bij 80 hz ,omdat de zijwanden 4 meter van elkaar staan . allemaal ellende dus . met dat laag. dus doen we maar wat bas zegt . eerst dmv meten met de UC de luisterplaats en luisterstoel zo goed mogelijk opstellen . en daarna met de UC de curve nog wat meer rechttrekken . klaar . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 2 september 2003 Report Share Posted 2 september 2003 Beste Eric, Inderdaad!. En geloof me nou maar eens voor een keertje, dit is echt de enige (betaalbare) manier om het laag echt recht te krijgen. Maar zoals ik al eerder eerlijk zei, is het het beste hulpmiddel, maar geen wondermiddel. De nadelen zijn, dat het alleen recht is op de hotspot. Nu kun je je wel wat verder naar links of rechts zitten, maar op andere plekken in de ruimte zal het geluid niet meer ideaal zijn. Maar op de hotspot, recht en strak, en er gaat een wereld voor je open. Als je na gecorigeerde weergave terugschakeld naar de oude situatie, kun je haast niet geloven dat je daar zolang naar geluisterd hebt. Ik ben bereid demo's bij de mensen thuis te geven met de UC, maar wel op de voorwaarde, dat ze hem bij mij kopen, wanneer men er een wil aanschaffen, en dan geen gezeik van duitsland dit, duitsland dat!. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 2 september 2003 Report Share Posted 2 september 2003 Elke resonantie is een aanslag op je geluidskwaliteit. Of deze nu in je konus, luidspreker, kamer, of luisterstoel zit. Elke resonatie n.l. versterkt of dempt het geluid op die resonatie frequentie. Bovendien klinkt b.v. een deur niet zo mooi als een luidspreker, om de doodeenvoudige reden dat hij hiervoor niet is ontworpen. Puur vervorming dus. Maar tegelijk ook een gevolg van natuurwetten. Je kunt die proberen te omzeilen, maar je komt er echt niet onderuit. Elke ruimte, vloer, wand, theekopje en weet ik al niet meer heeft z'n eigen resonantie. En waar Erik op doelt zijn de staande golven die het leven nog moeilijker maken. Het is n.l. niet zo dat alleen wanneer een frequentie precies in de kamer past, de frequentie hier net naast niet zou resoneren. Ik bedoel als in je kamer precies 50 Hz past, dan zal 51 hz ook bijna passen en ook de geluidsdruk versterken of uitdoven (maar dan in mindere mate). Ik ben wel eens in een echt dode kamer geweest. Deze ruimte was bedoeld om radarapparatuur te testen, en was voorzien van absorbers van ca 60 cm lang. Bovendien was deze ruimte ca 40 m lang, zodat er een aardige golf in zou passen. Als je in die ruimte tegen iemand probeert te praten hoor je je zelf niet !!! Ik zou hier wel eens luidsprekers in willen zetten, maar ik denk dat ik geen kans krijg. Overigens die kamer staat in Saarbrucken bij het bundesamt voor telecomunicatie. Als hier iemand connecties heeft is het de moeite om eens te proberen er luidsprekers in te zetten en te gaan luisteren. Het enige bezwaar is dat er twee grote "lachspiegels" in staan. Maar als je uit het brandpunt van die spiegels wegblijft zullen deze weinig problemen veroorzaken. Kortom..... leef met een "niet rechte" frequentiecurve. Maar kies je luisterplaats en speakerplaat op de beste plaats. Cara kan je hierbij helpen (of een acoustiesch adviseur). Sterkte.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 2 september 2003 Report Share Posted 2 september 2003 Geplaatst door Sebastiaan de vries:Beste Eric, Ik ben bereid demo's bij de mensen thuis te geven met de UC, maar wel op de voorwaarde, dat ze hem bij mij kopen, wanneer men er een wil aanschaffen, en dan geen gezeik van duitsland dit, duitsland dat!. Groeten, Bas Dit klinkt niet als een erg hartelijke uitnodiging Bas Gooi je stress eens in de rivier die door Nijmegen stroomt, dan krijgen we hier ook wat meer water Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Don van der Deijl Posted 2 september 2003 Report Share Posted 2 september 2003 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 2 september 2003 Report Share Posted 2 september 2003 Ik ben bereid demo's bij de mensen thuis te geven met de UC, maar wel op de voorwaarde, dat ze hem bij mij kopen, wanneer men er een wil aanschaffen, en dan geen gezeik van duitsland dit, duitsland dat!. Bas, wat kost dat ding bij jou? ( + de meetmic ) Heb je zo'n ding beschikbaar voor een experiment? Ik denk dat er een leuke mogelijkheid bestaat om het laag recht te krijgen op de luisterplek zonder dat ding in de signaalweg van de frontkanalen te gebruiken. Frank Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 2 september 2003 Author Report Share Posted 2 september 2003 Geplaatst door Sebastiaan de vries:Beste Eric, Inderdaad!. En geloof me nou maar eens voor een keertje, dit is echt de enige (betaalbare) manier om het laag echt recht te krijgen. Maar zoals ik al eerder eerlijk zei, is het het beste hulpmiddel, maar geen wondermiddel. De nadelen zijn, dat het alleen recht is op de hotspot. Nu kun je je wel wat verder naar links of rechts zitten, maar op andere plekken in de ruimte zal het geluid niet meer ideaal zijn. Maar op de hotspot, recht en strak, en er gaat een wereld voor je open. Als je na gecorigeerde weergave terugschakeld naar de oude situatie, kun je haast niet geloven dat je daar zolang naar geluisterd hebt. Ik ben bereid demo's bij de mensen thuis te geven met de UC, maar wel op de voorwaarde, dat ze hem bij mij kopen, wanneer men er een wil aanschaffen, en dan geen gezeik van duitsland dit, duitsland dat!. Groeten, Bas bas ,kom een keer langs zou ik zeggen . en ,natuurlijk koop ik hem bij jou ,als ik het wat vind . lijkt me behoorlijk logisch. zo,n ding lijkt mij nl niet alleen handig om aktief in te zetten ,maar ook om passief te meten aan je set . en misschien bevalt hij passief wel zo goed ,dat ik hem er nooit tussen zet . je weet het niet ,. ik knutsel nogal graag ,en als je wat veranderd hebt kun je dat dan mooi meten h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 2 september 2003 Report Share Posted 2 september 2003 John, zo'n sweep is best uit te voeren. Ik zal het niveau laag moeten houden om meetrillende voorwerpen te voorkomen. Staandegolven kunnen zo opgezocht worden. Maar het dispuut ging eigenlijk hierom: Is er in een kamer laag waarneembaar beneden de langste golflengte die nog in die kamer past ? Jij zegt van niet, ik zeg van wel. Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 2 september 2003 Report Share Posted 2 september 2003 Paul Dat is niet juist. Ik heb nooit gezegd dat het niet hoorbaar zou zijn, maar dat het in kwalitatief opzicht beneden peil is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 2 september 2003 Report Share Posted 2 september 2003 Nou, dan zeg ik dus dat er met de kwaliteit niets mis is. Lekker puh ! Paul. ("TL is my middle name ..." ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 2 september 2003 Report Share Posted 2 september 2003 Laten we het experiment gewoon een keer uitvoeren. Daarna praat het een stuk gemakkelijker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 2 september 2003 Report Share Posted 2 september 2003 Bas, ik zou zelf heel graag een UltraCurve inzetten. Alleen zou ik niet een extra A/D en D?A slag willen doorlopen. Ik zou ook niet graag de uitgangstrappen van de UC gebruiken. De mooiste oplosing lijkt mij een digitale input op mijn cd speler, zodat de UC er gewoon tussen gehangen kan worden. Dan zou ik de UC ook graag willen slaven aan de clock van mijn speler. Ach, een kinderhand is gauw gevuld ... Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 2 september 2003 Report Share Posted 2 september 2003 Dat is goed ! Het wordt trouwens een stuk moeilijker om bij sinussweeps de KWALITEIT van het laag te beoordelen. Ik zou overigens het liefst met een toongenerator werken en niet met een sweep op cd. Bij cd weet je nooit welke frequentie er ten gehore wordt gebracht, alleen van waar tot waar de sweep loopt en hoelang dat duurt. Dan blijft er teveel giswerk over ..... Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 2 september 2003 Report Share Posted 2 september 2003 Sommigen hier schijnen te denken dat staande golven niet zouden moeten voorkomen, en dat resonanties vuiligheid zijn. Onzin! Staande golven horen er bij. Ze zijn onvermijdelijk verbonden met alle materie. Elk(e) membraan, frame, chassis, paneel, kast, vloer, plafond, deur, venster... luisteraar, zelfs... heeft staande golven die overeenkomen met de afmetingen ervan. Resonanties horen er Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 2 september 2003 Report Share Posted 2 september 2003 Ik was ook niet van plan om in het midden en hooggebied correcties aan te gaan brengen. Alleen tussen, zeg, 20 Hz en 200 Hz of misschien 400 Hz. En dan uitsluitend dippen. Maar in principe heb je gelijk. Overigens is de UltraCurve een digitale equalizer. Mits voldoende rekenkracht en mist goed ontworpen, zou in het digitale domijn (heb ik van Pjotr geleerd) ge-eq'd kunnen worden zonder faseverschuivingen. Per saldo blijft het verhaal dat - wie geplaagd wordt door ernstige bulten en dalen in zijn kamer- beter af zou kunnen zijn met EQ. Ook al gaat dat ten koste van de fasereinheid. Maar nogmaals, je hebt in principe gelijk. Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts