Paul Jenner Posted 5 september 2003 Report Share Posted 5 september 2003 Mmhh, misschien maar eens kopen dan ......... Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 5 september 2003 Report Share Posted 5 september 2003 Het verveldende met die losse nummers is alleen dat je voor 1 los nummer je ook zowat een half jaarabo kunt hebben... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 6 september 2003 Report Share Posted 6 september 2003 Oi, ou, ik hebop dit moment geen behoefte aan een jaarabbonnement. Ik krijg de Donald Duck ook nauwelijks uit .... Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 6 september 2003 Report Share Posted 6 september 2003 Familieblad he Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 8 september 2003 Report Share Posted 8 september 2003 Geplaatst door Duck-Twacy:I(imo nog steeds het enige goede blad) ... piek bij 50 Hz en een dal bij 100 Hz. het verschil daartussen was 25 dB (als ik de schaal goed interpreteerde). ... soortgelijke berglandschappen (zij het in minder extreme mate). Ook opvallend was dat bij de alle speakers boven de 10 Khz de grafiek al behoorlijk begon af te lopen Stereophile goed? Daarvoor hebben ze m.i. wel iets te weinig technische competentie in huis. Nu ja, vergeleken met Peter Moncrieff (IAR) zijn het nog genieen. Die berglandschappen zijn een logisch en onvermijdelijk gevolg van een breedbandige luidspreker in een kamer met 'normale' afmetingen. En toch blijven velen beweren dat je dit niet hoort of dat het met de luidsprekers wat te verschuiven helemaal valt op te lossen. Hoogafval is ook normaal. Die metingen gebeuren met een rondomgevoelige microfoon die op die afstand de som van het vermogen in de kamer opneemt, terwijl de luidspreker in het hoog is ontworpen voor een rechte intensiteits-frekwentiecurve, en dus aflopende vermogenscurve. Zie je nu waarom een Behringer in de handen van iemand zonder notie van akoestiek ook geen oplossing is :-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 10 september 2003 Report Share Posted 10 september 2003 Zojuist een nieuwe advertentie van de firma Bose gezien! Ze hebben nu een geluidssysteem dat zelf de akoestiek van de ruimte meet en de weergave via de luidsprekers daar helemaal op aanpast! Nou, dan heb je verder niks meer nodig, toch? Twintig jaar geleden hadden ze zo'n systeem ook al. Probleem is natuurlijk, dat de correcties niet correct worden uitgevoerd. Net zoals destijds met het Philips MFB (Motional Feed-Back) systeem. Dat was ook zo'n zelfcorrigerend systeem dat alle andere systemen overbodig zou maken... Ik twijfel voorlopig ook aan de Behringer. Fouten moet je voork Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 10 september 2003 Report Share Posted 10 september 2003 Geplaatst door spido: Fouten moet je voork Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 10 september 2003 Report Share Posted 10 september 2003 Het lijkt me niet de bedoeling om een UltraCurve te gaan gebruiken om ontwerpfouten in de lsp's te corrigeren. Maar zoals Werner zegt, bedoelde fouten zijn niet te voorkomen, ook niet met een perfect afgestemde lsp box. Ik heb nog geen UC gebruikt, maar ik ben er van overtuigd dat gebruik daarvan v Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 10 september 2003 Report Share Posted 10 september 2003 Geplaatst door spido:Zojuist een nieuwe advertentie van de firma Bose gezien! Ze hebben nu een geluidssysteem dat zelf de akoestiek van de ruimte meet en de weergave via de luidsprekers daar helemaal op aanpast! Nou, dan heb je verder niks meer nodig, toch? Twintig jaar geleden hadden ze zo'n systeem ook al. Probleem is natuurlijk, dat de correcties niet correct worden uitgevoerd. Net zoals destijds met het Philips MFB (Motional Feed-Back) systeem. Dat was ook zo'n zelfcorrigerend systeem dat alle andere systemen overbodig zou maken... Ik twijfel voorlopig ook aan de Behringer. Fouten moet je voork Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 10 september 2003 Report Share Posted 10 september 2003 Beste Frank, Dezelfde natuurwetten die we hebben opgesteld naar aanleiding van anomaliteiten (niet-lineariteit, frequentie-afhankelijke dempingen, resonanties en reflecties, natrillingen etc.) in de woonkamerakoestiek, gelden ook voor overeenkomstige anomaliteiten in luidsprekersystemen. Geen drogreden, dus, maar een redelijke vergelijking. In het algemeen is het niet verstandig een ding (of een mens, for that matter) te dwingen om prestaties te leveren waartoe het (hij/zij) niet is toegerust. Als je bijvoorbeeld een dip waarneemt op enig punt in de kamer bij, pakweg, 50 Hz, dan kun je ertoe besluiten die frequentie op te krikken. Wellicht dat dan, op die bewuste 50 Hz, met veel moeite (vermogen) en tegen-de-natuur-in kwantitatief enige winst wordt bereikt. Maar het doet tevens een aanslag op de totale vermogensreserves, verhit de spreekspoelen, kan aanleiding geven tot excessieve conusbewegingen en wellicht beschadiging, en zorgt ervoor dat de spreekspoelen zich veel meer dan nodig is buiten het optimale magneetveld bewegen, wat nadelig is voor de totale weergavekwaliteit. Elluk voordeel hep ze nadeel. Da's logisch. Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 10 september 2003 Report Share Posted 10 september 2003 Geplaatst door spido:Beste Frank, Dezelfde natuurwetten die we hebben opgesteld naar aanleiding van anomaliteiten (niet-lineariteit, frequentie-afhankelijke dempingen, resonanties en reflecties, natrillingen etc.) in de woonkamerakoestiek, gelden ook voor overeenkomstige anomaliteiten in luidsprekersystemen. Geen drogreden, dus, maar een redelijke vergelijking. Hierbij moet dan ook het verstand bij gebruikt worden. Ten eerste dus niet alles willen corrigeren! Ten tweede juist wel datgene corrigeren wat als geisoleerd 'probleem' is aan te pakken. Zoals de resonanties die onstaat bij de onderste grensfrequenties die een relatie hebben met de afmetingen van de ruimte. Zo levert een frequentie die een halve golflengte heeft die gelijk is aan de afstand tussen de twee muren altijd een bult op in de laagweergave. Nooit een dip. Dit is prima te corrigeren met een parametrische eq. Kost minder vermogen en scheelt opwarming van de spreekspoel. Dit heeft verdier niets te maken met reflecties, galm, niet lineariteiten. In het algemeen is het niet verstandig een ding (of een mens, for that matter) te dwingen om prestaties te leveren waartoe het (hij/zij) niet is toegerust. Weer een drogreden. Dat geld mischien voor mensen maar dingen kun je overdimensioneren zodat er wel voldoende headroom is om betere prestaties te bereiken. Als je bijvoorbeeld een dip waarneemt op enig punt in de kamer bij, pakweg, 50 Hz, dan kun je ertoe besluiten die frequentie op te krikken.Wellicht dat dan, op die bewuste 50 Hz, met veel moeite (vermogen) en tegen-de-natuur-in kwantitatief enige winst wordt bereikt. Maar het doet tevens een aanslag op de totale vermogensreserves, verhit de spreekspoelen, kan aanleiding geven tot excessieve conusbewegingen en wellicht beschadiging, en zorgt ervoor dat de spreekspoelen zich veel meer dan nodig is buiten het optimale magneetveld bewegen, wat nadelig is voor de totale weergavekwaliteit. Elluk voordeel hep ze nadeel. Da's logisch. Uiteraard. Zo'n EQ is dan pas nuttig als de uitgangspunten al goed zijn. Dat is in hifi land heel vaak niet het geval. Frank Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 10 september 2003 Report Share Posted 10 september 2003 Geplaatst door spido:Dezelfde natuurwetten die we hebben opgesteld naar aanleiding van anomaliteiten (niet-lineariteit, frequentie-afhankelijke dempingen, resonanties en reflecties, natrillingen etc.) in de woonkamerakoestiek, .... Beste Spido, Anomaliteiten bestaan niet, anomalie Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 10 september 2003 Report Share Posted 10 september 2003 "Dopeler effect: The tendency of stupid ideas to seem smarter when they come at you rapidly." Het is toch Doppler-effect Frank Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 10 september 2003 Report Share Posted 10 september 2003 Dank je, Dick. "Anomaliteiten" ben ik in de vakpers zo vaak tegengekomen, dat ik ervan uitging dat het woord ook in het Woordenboek der Nederlandse Taal voorkwam. Dat dit niet het geval is, beschouw ik als een gemis. "Anomalie" is een abstractie. Een "anomaliteit" is dan een waarneembare - dus concrete - uiting ervan. Aldus besloten! Woordenboeken bijwerken! Woordenlijsten aanpassen! Wat overbluffen betreft... ik heb de indruk dat jij daar niet voor onder doet, als zelfbenoemd taalmeester. Gebruik je daar de spellingcontrole op je computer voor? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 10 september 2003 Report Share Posted 10 september 2003 Geplaatst door spido:Dank je, Dick. "Anomaliteiten" ben ik in de vakpers zo vaak tegengekomen, dat ik ervan uitging dat het woord ook in het Woordenboek der Nederlandse Taal voorkwam. Dat dit niet het geval is, beschouw ik als een gemis. "Anomalie" is een abstractie. Een "anomaliteit" is dan een waarneembare - dus concrete - uiting ervan. Aldus besloten! Woordenboeken bijwerken! Woordenlijsten aanpassen! Wat overbluffen betreft... ik heb de indruk dat jij daar niet voor onder doet, als zelfbenoemd taalmeester. Gebruik je daar de spellingcontrole op je computer voor? Graag gedaan Spido Als ik het wel begrijp kijk jij na de vakantie dus naar de vakantiefotografiteiten, de concrete uitingen van de abstractie fotografie. Je leert hier nog eens wat. O ja, als kind was ik al verzot op Haagse bluf, vandaar wellicht... Maar je dwaalt af, een beetje mea culpa.. Met groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 10 september 2003 Report Share Posted 10 september 2003 Kleine update voor het artikel uit Stereophile: het betrof een meting in een vrij kleine kamer (18*16 foot). Dat dergelijke giganten daar niet echt lekker spelen lijkt me niet verwonderlijk. (+12dB bij 50 Hz, -10dB bij 110Hz was het). Heb zelf ook een (oude) Ultracurve, maar daar nog weinig meegedaan. Uit betrouwbare bron heb ik begrepen dat de angst voor resolutie verlies wel terrecht is. De apparaten hebben domweg niet voldoende rekenkracht om zonder hoorbare achteruitgang de correcties uit te voeren. Dit nog afgezien van de kwaliteit van de gebruikte algoritmen (en van de consequenties van de extra onderdelen en wat mindere uitgang). Aan de ander kant zijn sommige reviewers (met niet de minste installatie) er wel behoorlijk positief over ( http://www.audiophilia.com/hardware/hw1.htm ). Persoonlijk denk ik dat dat resolutie verlies bij bepaalde muziek (heavy metal enzo) niet zo'n probleem zal zijn. Bij akoustische muziek wil ik hem toch niet gebruiken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 10 september 2003 Report Share Posted 10 september 2003 Geplaatst door Werner: En linkshandigen moet je ook met bruut geweld rechtshandig maken. . Neen, doe dat nu maar niet............. Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted 12 september 2003 Report Share Posted 12 september 2003 Geplaatst door Duck-Twacy:Persoonlijk denk ik dat dat resolutie verlies bij bepaalde muziek (heavy metal enzo) niet zo'n probleem zal zijn. Bij akoustische muziek wil ik hem toch niet gebruiken. O oh. Het eeuwige vooroordeel ... Luister eens naar bv. Opeth. Echt wel metal (met akoustische gitaren) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 12 september 2003 Report Share Posted 12 september 2003 Geplaatst door Peter B: O oh. Het eeuwige vooroordeel ... Luister eens naar bv. Opeth. Echt wel metal (met akoustische gitaren) Die band heb ik net 'ontdekt'. Heb er nog niet helemaal een mening over, want ik ken het nog niet goed genoeg, maar opzich klinkt het niet verkeerd. En het is zeker complex (daarom ken ik het nu ook nog niet meteen). In de muziek van Opeth (en andere metalbands) zitten wel degelijk veel details en subtiele dingen. Als je een lompe band wil, moet je Queens Of The Stone Age nemen (o.i.d.). Daar zit weinig subtiliteit in. Maar het is wel heel lekker... Link to comment Share on other sites More sharing options...
leonardus77 Posted 12 september 2003 Report Share Posted 12 september 2003 Zou mischien een TA digital 2 niet wat wezen.Deze heeft een aan passing mogelijkheid van de ruimte met een meet micofoon.Volgens zeggen blijkt dit wel te werken en je heb een vol actief systeem.Ik heb alleen de TA a3 digital eens beluisterd in een winkel en dit klonk niet gek.Voor de rest geen ervaring mee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts