Duck-Twacy Posted 23 januari 2003 Report Share Posted 23 januari 2003 Okay weer een nietszeggend topic van mijn hand Sommige merken hadden nooit weg mogen gaan. Deze staat 2e hands voor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 23 januari 2003 Report Share Posted 23 januari 2003 De stoommachine mischien? Pas heel laat in de jaren '60 werden in Schotland en Duitsland de stoomlocomotieven vervangen door diesel-elektrisch loks. Vooral in het bergachtige gebied waren die stoomloks zeer betrouwbare werkpaarden. Met de dieselloks werd het een en al ellende. Het is opvallend dat een aantal zeer dure platenspelermerken erg hun best doen om het geheel er als "stoommachine" uit te laten zien. Maar of dat wat toevoegt aan het genieten van muziek... Het zeer genommeerde merk Audax bestaat nog wel maar is in handen van de Harman Kardon groep. Het oude ERRES was vroeger een zeer degelijk merk en kwam uit een fabriek in den Haag. Mijn ouders hebben nog een ERRES ZW tv uit 1961 op zolder staan. Het ding doet het nog steeds. Ben overigens heel blij met de huidige stand van zaken mbt de CD en DVD-A belooft weer een stapje verbetering. Alles heeft zo zijn waarde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 23 januari 2003 Author Report Share Posted 23 januari 2003 Geplaatst door Pjotr:...Het zeer genommeerde merk Audax bestaat nog wel maar is in handen van de Harman Kardon groep. Het oude ERRES was vroeger een zeer degelijk merk en kwam uit een fabriek in den Haag. Mijn ouders hebben nog een ERRES ZW tv uit 1961 op zolder staan. Het ding doet het nog steeds.... Ik ken Erres alleen als Philips kloon (evenals Aristona). Waar stond die fabriek (ben een Hagenees)? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 23 januari 2003 Author Report Share Posted 23 januari 2003 Geplaatst door Duck-Twacy: Ik ken Erres alleen als Philips kloon (evenals Aristona). Waar stond die fabriek (ben een Hagenees)? Met google wat gevonden http://www.hupse.nl/radio/erres_ky107w.htm http://httpd.chello.nl/~r.hooft/beatles/radio's.htm Importeur Amroh bestaat ook niet meer, toch? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 23 januari 2003 Report Share Posted 23 januari 2003 Geplaatst door Duck-Twacy: Ik ken Erres alleen als Philips kloon (evenals Aristona). Waar stond die fabriek (ben een Hagenees)? Die ERRES producten kwamen uit de fabrieken van de broertjes van de Heem. Die fabriek stond aan de Maanweg in Den Haag. Het was in de jaren '50 en '60 een geduchte concurrent van Philips. Ze ontwierpen daar zogezegd "voor de eeuwigheid". Ze maakten de spullen over het algemeen stukken degelijker dan Philips. Ze maakten niet alleen radio's en TV's maar ook stofzuigers, elektrische dekens en hun industrie boormachines waren lange tijd top of the line. En jawel het Solex brommertje kwam ook uit die fabriek. Die producten werden verkocht onder de handelsnaam ERRES. "ERRES" komt van R.S.Stokvis. Stokvis was een handelsmaatschappij in Rotterdam die de spullen voor van de Heem op de markt zette. Stokvis bestaat voor zover ik weet nog steeds. Toen de broertjes van der Heem een voor een omvielen ging het mis met die fabriek en heeft Philips uiteindelijk de tent overgenomen. Daar heeft Philips uiteindelijk zijn defensiepoot in ondergebracht. Later is het gebouw meen ik over gedaan aan PTT-telecom en die besloot het te slopen. Jammer want het was zeker een monument van de nieuwe zakelijkheid in de achitectuur. Hoe ik het zo allemaal weet? Wel mijn vader was 20 jaar ontwerper van radio's en TV's bij van der Heem. Hij heeft in de meubelmakerij (kastenfabriek) daar menig zelfbouwbox gebouwd. Toen Philips de boel overnam ging het snel slecht met de goede sfeer en is hij er vertrokken. Van deze heeft hij als beginnend ontwerpertje een groot gedeelte van de kast ontworpen en heeft nog enige tijd op mijn kamer gestaan toen ik nog erg klein was: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Posted 23 januari 2003 Report Share Posted 23 januari 2003 Geplaatst door Pjotr:Die ERRES producten kwamen uit de fabrieken van de broertjes van de Heem. Die fabriek stond aan de Maanweg in Den Haag. Het was in de jaren '50 en '60 een geduchte concurrent van Philips. Ze ontwierpen daar zogezegd "voor de eeuwigheid". Ze maakten de spullen over het algemeen stukken degelijker dan Philips. Ze maakten niet alleen radio's en TV's maar ook stofzuigers, elektrische dekens en hun industrie boormachines waren lange tijd top of the line. En jawel het Solex brommertje kwam ook uit die fabriek. Die producten werden verkocht onder de handelsnaam ERRES. "ERRES" komt van R.S.Stokvis. Stokvis was een handelsmaatschappij in Rotterdam die de spullen voor van de Heem op de markt zette. Stokvis bestaat voor zover ik weet nog steeds. Geinig, mijn oma heeft nog steeds een Erres TV. Die wordt nog steeds gebruikt als TV in de woonkamer. En ik vind die TV ook nog erg goed, groot beeld, behoorlijk goed geluid en dat ook nog in stereo(Er zit in totaal 4 speakers in). Ik weet niet wanneer de scart verzonnen is, maar deze heeft een scart aansluiting. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leeuwarden Posted 26 januari 2003 Report Share Posted 26 januari 2003 Wat leuk dat je vader daar ontwerper is geweest. Daar zijn vast leuke verhalen over te vertellen... Groet, Jan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 26 januari 2003 Report Share Posted 26 januari 2003 Geplaatst door Leeuwarden:Wat leuk dat je vader daar ontwerper is geweest. Daar zijn vast leuke verhalen over te vertellen... Groet, Jan Nu ik er aan terug denk was het niet deze maar een met ronde hoeken en een heleboel kortegolfbereiken. Ach het is al zo lang geleden. Overigens was er niet 1 man mee bezig maar een meerdere ontwerpers. Er zat heel wat mechaniek in zo'n apparaat. Leuke verhalen ??? Het enige wat ik mij er nog van herinner is dat de glazen afstemschaal die voorop zat nogal snel aan diggelen lag als je niet uitkeek. En ja die kortegolf was in die tijd een heel avontuur waar veel buitenlandse zenders te vinden waren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts