Jump to content

Branden en......

Recommended Posts

een schuldgevoel confused.gif

hebben jullie dat ook na zo'n sessie,of juist weer niet omdat je al genoeg "bijgedragen" hebt aan het huishoud-boekje van de Artiest/en?

sinds kort ben ik erg actief bezig met het brand-gebeuren via Kazaa-lite,en het bevalt me wel.....

met dank aan Henk die me op het idee bracht zonder het zelf te weten uiteraard :D

maar als ik er mee thuis kom,en de discman in stelling breng,knaagt er toch een weinig aan mijn gevoel van eer en recht voor wie het toekomt.

ben ik de enige hier?

en wat is de ratio van de forum-genoten hier?

die van mij,omdat ik er voor naar m'n zwager moet,is zo'n 2-3 kopie'tjes per keer.

-- Hans.

Geplaatst door JSA:

Nee, ik voel me niet slecht. Cd's zijn duur en ik ben arm :D

Alleen kazaalite heeft wel brakke mp3tjes, dus dan voel ik me weer schuldig over mn mooie cdr-tje :rolleyes:

goed,waar surf jij dan heen als Kazaalite brakke mp3tjes opleverd?

en welk cdr-tje is dat dan?

-- Hans

Geplaatst door The Koosjer connection:

goed,waar surf jij dan heen als Kazaalite brakke mp3tjes opleverd?

en welk cdr-tje is dat dan?

-- Hans

Mmeestal van de newservers van chello of anders leen ik de cd's van de bieb :D

Geplaatst door The Koosjer connection:

oke,toegegeven,maar voor de discman ruim voldoende......toch?

althans,voor mijn oortjes is het voldoende.

nee,de set waag ik er niet aan,daar heb je gelijk in :D

en voor de rest van de stelling?

-- Hans

absoluut.

Tja, ik brand ook af en toe wel eens wat.

Zelden van KaZaa, vanwege de minder geluidskwaliteit, maar als ik een CD uit de bieb haal, en hij bevalt me voor ongeveer 60 tot 70% dan brand ik 'm.

Ik vind niet vaak een hele CD mooi, van begin tot eind. Als ik dan voor die overige 30 minuten, meer dan 20 euro neer moet tellen, dan is de keuze tussen 22,- euro of 1,- euro snel gemaakt. Dan maar even een iets minder draai hoesje.

Als ik een CD echt helemaal geweldig vindt, dan koop ik wel de originele.

Kortom ja,...soms heb ik ook wel een klein beetje zo'n schuldgvoel na 't branden, maar 22,- vind ik ook min of meer 'diefstal'.

Als ze de CD's nou standaard prijzen zoals de LP's vroeger, (dus nu zo'n 11,50 euro) dan zou ik minder branden en meer originele CD's kopen.

Mvg,

Alco

In principe koop ik de cd's die ik echt goed vind gewoon origineel in de winkel. Echter:

Ik vind cd's zo langzamerhand ook veel te duur geworden. Ook is van de meeste moderne pop- en Dance cd's de geluidskwaliteit dermate slecht, dat ik weiger om daar 50 hollandse guldens ofzo voor neer te tellen. Dus;

Ik brand er ook weleens eentje.

Een beetje schuldgevoel knaagt er wel, maar ik heb met mijn cd collectie mijn bijdrage wel zo'n beetje geleverd aan de muziekindustrie dacht ik zo. Voorts nopen de omstandigheden mij om steeds beter te gaan letten op prijs/kwaliteitsverhoudingen en die is, zoals jullie waarschijnlijk ook ervaren, op heel veel fronten bedroevend slecht geworden. Ook de Euro vernaggelarij speelt ons nog steeds parten.

Paul.

Schuldgevoel, nee.

Ik zou enorm graag regelmatig cd's kopen, maar ik vind ze echt veel te duur. Die argumenten dat de artiest minder geld krijgt vind ik een beetje slap. Ja de industrie heeft het zwaar, maar dat komt ook omdat ze niet met hun tijd meegaan. Zo gebruiken ze bijvoorbeeld zelf nooit mp3/wma terwijl gebleken is dat dat best goede reclame kan opleveren, doordat mensen dan kennis maken met onbekende artiesten. En wat is er mis mee dat artiesten net als iedereen gewoon full time moet werken totaan het pensioen?

Daarbij opgeteld dat cd's in Nederland het duurste zijn van de hele wereld en er nog steeds enorm veel verkocht wordt (en dan tel ik daar ook de dvd bij), brand ik toch met veel plezier mijn cd's. Dan kan ik genieten van muziek en als ik m ooit in de aanbieding ergens zie..... dan koop ik 'm.

Alles wat er gewoon in de platenzaak te koopis zal ik ook blijven kopen (bovendien komt er voor mij de laatste tijd meer bagger uit dan muziek).Kopieren via de cd recorder in de woonkamer doe ik voor de auto en mijn vriendin en ik neem mijn uitvlucht naar internet als ik naar een goed concert geweest ben. Laatst Brian Ferry gezien in London en Amsterdam en 2 weken later was het thuis genieten van de Bootleg via een van zijn fansites. Daar is het ideaal voor en op een bootleg is het geluid nooit super (in onze Nederlandse zalen behalve Vredenburg) ;)

Beste Hans,

Om verschillende redenen valt het met mijn schuldgevoel nogal mee.

Wat ik tot nu toe heb gebrand is niet zo veel, wat klassieke cd's gekopieerd voor mevrouw mijn moeder, wat compilaties gemaakt voor eigen gebruik tijdens de vakantie en te hooi en te gras wat op verzoek. Ik val dus niet onder de doelgroep van de Buma/Stemra

;);)

Bovendien is kopi

Ik heb slechts 1 gekopieerde cd in huis (op een totaal van 500). Heb wel 'es mp3's omgezet naar wav voor op gewone cd-spelers. Maar dat was al muziek die ik niet echt de moeite waard vond om te kopen en na 2 of 3x spelen bleek ook dat ik het niet de moeite waard vond om te houden.

Vwb de prijs van cd's. In de winkel vind ik ze te duur, 22 euro is toch gewoon diefstal?

Gelukkig zijn op internet de meeste cd's (ook spiksplinternieuw) voor rond de 15 euro te krijgen. Ik kom dus zelden nog in een platenzaak.

Als ik zeg dat van al m'n ceedees (iets van 400 stuks) minder dan 5% is gebrand, zegt dat dan iets

In ieder geval niets over schuldgevoel. Het betreft gewoon albums die de aanschafwaarde voor mij niet waard zijn.

Helemaal mee eens.

Overigens is de cd prijs niet echt enorm gestegen de laatse jaren. Sinds de cd op de markt is kost ie ca. NLG 40-44,- en tegenwoordig circa EUR 20-22,= ( als je niet de goede winkels uitzoekt : dan zijn cd circa EUR 15,=)

De LP kostte 20 jaar gelden circa NLG 20-25,=

Indexeer dat gemakshalve met 2.75% per jaar dan zit je op een prijsstijging van ongeveer 72% waarmee je uitkomt op circa NLG 43,=. Kortom je zou mogen concluderen dat de CD prijzen nog steeds in verhouding zijn met de oude prijzen van LP's.

Van de andere kant gezien. Een platenzaak op een A-locatie betaald EUR 500 tot 600 per m

Geplaatst door Frank:

Overigens is de cd prijs niet echt enorm gestegen de laatse jaren. Sinds de cd op de markt is kost ie ca. NLG 40-44,- en tegenwoordig circa EUR 20-22,= ( als je niet de goede winkels uitzoekt : dan zijn cd circa EUR 15,=)

De LP kostte 20 jaar gelden circa NLG 20-25,=

Indexeer dat gemakshalve met 2.75% per jaar dan zit je op een prijsstijging van ongeveer 72% waarmee je uitkomt op circa NLG 43,=. Kortom je zou mogen concluderen dat de CD prijzen nog steeds in verhouding zijn met de oude prijzen van LP's.

Wat heb ik op deze "rationele" rekenwijze tegen?

1. De introductie prijs van een "nieuw" iets ligt altijd erg hoog, en daalt vervolgens.

2. Een LP maken, transporteren enz. is een stukkie moeilijker (en dus duurder!) dan een cd. Dat blijkt ook wel (heeft iemand ooit een LP-kopieerapparaat in huis gehad?)

Overigens koop ik ook eigenlijk al mijn cd's. Ik denk dat er 10 (11?) kopieen in huis liggen, waarvan 6 a 7 niet goed genoeg om te kopen (ofwel, als ze een prijs hadden van >6 euro zou ik ze zowieso niet kopen), 2 verzamelaartjes met wat nummers die normaal verspreid staan over 10-15 albums en 2 die ik graag zou willen hebben (maar die niet verkrijgbaar meer zijn ... zodra ze weer te koop zijn ga ik ze alsnog halen)

En LP's zijn duurder dan CD's. Ooit opgevallen?

Yep, da's wel jammer voor diegenen die alsnog de analoge weg willen bewandelen, en nog een collectie LP's willen opbouwen.

Voorbeeldje: Het nieuwste album ("Amsterdam") van Luka Bloom kost op CD 18,- euro (via NLstore) en 26,- euro op LP! :(

Groeten,

Alco cool.gif

Weet er alles van. Daarom zijn LP's 2e hands net even interessanter. Alleen zijn ze vaak toch een beetje ranzig (Stof en krassen).

Als je goed zoekt, is er soms wel wat te vinden. Soms helpt het zetten van advertenties op internet of intranet. Ik heb ongeveer een ruime verhuisdoos vol met van alles van collega's gekregen. Incl. een bijzonder Mengelberg uitvoering van de 9 symphonien van Bach. En alles wat echt niet de moeite waard is, kun je dan altijd weer verkopen op de Koninginnedag.

Overigens heet een LP-kopieerapparaat gewoon een cassettedeck!! :D:D

Enne, qua kosten voor een LP @ EUR 26 klopt het dan best aardig aangezien de inflatie de afgelopen jaren rond de 4-4,5%. Dat neemt dan weer niet weg dat LP's helemaal gdvrgeten duur zijn. Die opmerking over het vervoer snijdt trouwens ook wel hout :rolleyes:

Gr.

Frank

Hoi luitjes,

Zoals ik al meerdere malen gelezen heb vindt eigenlijk iedereen de prijs van cd's te duur. Ik ben het daar helemaal mee eens. Vandaar de volgende link:

El Cheapo

Gewoon de titel of artiest in typen, het medium kiezen, zoektijd en aantal resultaten opgeven en op Zoek! klikken.

Ik maak al een tijdje met grote tevredenheid gebruik van deze website. Vaak heeft het mij de helft van de prijs gescheelt. bij de bekende internetwinkels betaal je zelfs geen verzendkosten!

Groet,

Rienk.