Hi-Fifi Posted 9 juni 2003 Report Share Posted 9 juni 2003 Wie is er van overtuigd een stereofiel te blijven,waar anderen toch de overstap wagen naar meerkanaalsweergave? Ik ben en blijf een stereofiel Of zijn er eventueel al mensen,die de stap terug naar stereofilie hebben gezet? IKKE Link to comment Share on other sites More sharing options...
Douma Posted 9 juni 2003 Report Share Posted 9 juni 2003 Dag Hi-Fifi, voor de komende 10 jaar ben ik van plan stereofiel te blijven. Ik kan erg genieten van een filmpje, maar heb het geld er niet voor over om daarvoor een complete Home Theater set samen te gaan stellen. Tenzij ze met een HT set komen die alle stereo-sets wegspeeld. Groet, Rienk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 9 juni 2003 Report Share Posted 9 juni 2003 Wie is er van overtuigd een stereofiel te blijven,waar anderen toch de overstap wagen naar meerkanaalsweergave? Ikke,Ikke,Ikke! count me in! Ik snap 1 ding niet zo goed... De meeste mensen (de NIET audiofielen) vinden 't niet zo belangrijk hoe hun set klinkt en hoe die de luidsprekers staan opgesteld. Onder 't mom van:"Als er maar geluid uit komt." Daarom snap ik eerlijk gezegd niet waarom dat hele Home-theater,dolby-surround,multichannel,whatever zo populair is. Aangezien bij zulke weergave de opstelling toch nog precieser komt + nog meer speakers + kabel in huis. (een ontwikkeling met ongetwijfeld lage WAF ) Maar goed, ik ben en blijf een purist. Een "ouderwetse" 2-channel man. 'Less is more' in my opinion. Mvg, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
frits Posted 9 juni 2003 Report Share Posted 9 juni 2003 Ik ben ook overtuigt van stereo geluid helaas heb ik ooit een meerkanaals versterker gekocht maar die gaat vervangen worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 9 juni 2003 Report Share Posted 9 juni 2003 Het zijn voor mij (en bij mij) twee totaal verschillende fenomenen. Het is dus niet het een of het ander, maar het een en het ander. Voor muziek houd ik het op stereo, voor films op meerkanaals. Mijn installaties zijn dan ook volledig gescheiden: Stereo: Quad 99 vv, Quad 99 CD-P, Quad 606, Quad ESL63, Sony ST5ES, Thorens TD2001 Meerkanaals: DVD Pioneer 717, versterker Yamaha DSPA1, subwoofer Rel Q50, Centre Kef c100, andere luidspreker: of 4 Kef 'eitjes' of een set Kef RR102/2 + een set Kef RR101/3 En natuurlijk interlinks en kabels, maar die stellen niet zo veel voor... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 9 juni 2003 Report Share Posted 9 juni 2003 Geplaatst door Alco:Ik snap 1 ding niet zo goed... De meeste mensen (de NIET audiofielen) vinden 't niet zo belangrijk hoe hun set klinkt en hoe die de luidsprekers staan opgesteld. Onder 't mom van:"Als er maar geluid uit komt." Daarom snap ik eerlijk gezegd niet waarom dat hele Home-theater,dolby-surround,multichannel,whatever zo populair is. Aangezien bij zulke weergave de opstelling toch nog precieser komt + nog meer speakers + kabel in huis. (een ontwikkeling met ongetwijfeld lage WAF ) Dat is toch simpel Alco: Het gras bij de buren is nou eenmaal altijd goener dan bij jezelf. En daar moet natuurlijk iets aan gedaan worden ... Een aantal van mijn collega's ruimen die HT weer op: Te veel heisa voor een matig effect. Dat gaat bij de audiofiel niet altijd op. Heb zeer fraaie multichannel HT gehoord. Voor mij hoeft het niet zo nodig om er zo "bij" te zijn. Het is een leuk effect maar het blijft surrogaat. Een kaartje voor de bioscoop is goedkoper en ik vind dat ook veel leuker. Het is de "muze" waar het om gaat. Hoe dat gebracht wordt is minder belangrijk als het maar goed is. Vind 2 channel thuis meer dan genoeg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jopie Posted 9 juni 2003 Report Share Posted 9 juni 2003 ik vind het genoeg . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 9 juni 2003 Report Share Posted 9 juni 2003 Ik hou het voorlopig bij stereo. Ik luister bijna altijd muziek en kijk niet echt vaak een film. Later zal ik wel een keer een HT-set erbij kopen denk ik, maar daar heb ik nu toch geen ruimte (en geen geld) voor. Ik ben het met Kermit eens dat je ze moet scheiden. Tenminste, als je het een veel belangrijker dan het ander vind. Als het je niet zoveel kan schelen, dan kun je natuurlijk prima een simple HT-setje kopen en die ook voor muziek gebruiken. Maar ik zal voor muziek wel altijd (voor zover ik de toekomst in kan kijken ) een stereo-set blijven gebruiken. HT boeit me minder, maar als ik dat zou aanschaffen zou het nog wel een beetje kwaliteit moeten zijn. Ik denk dat ik nog wel een keer een AV-receiver aanschaf, waarbij ik dan de front-kanalen op de stereo-set aansluit. Heb ik meteen ook een tuner Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan S Posted 9 juni 2003 Report Share Posted 9 juni 2003 Geplaatst door Hi-Fifi:[QB]Wie is er van overtuigd een stereofiel te blijven,waar anderen toch de overstap wagen naar meerkanaalsweergave? Hallo, Ik ben kennelijk een van de weinige die overgaat naar multikanaals SACD. Omdat ik regelmatig naar klassieke concerten ga (Mahler, Bruckner, Brahms, grootschalige orkestwerken in het algemeen)) mis ik toch de zaalambience, vandaar mijn keuze. Ik geef toe dat de opnametechniek nog veel te wensen overlaat maar dat is met ieder nieuwe ontwikkeling zo. De beste opnames tot op heden: Mahler 6 Telarc(Zander)en SFS(Tilson-Thomas) Mahler 5 Pentatone Mahler 1 SFS (Tilson-Thomas) Monty Alexander(jazz) My America Ook ben ik er mee eens dat het een hoop rompslomp geeft aan speakers, kabels enz. Jan S Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maurice Posted 9 juni 2003 Report Share Posted 9 juni 2003 Ik had ooit een dolby prologic receiver, maar ik luisterde meer naar muziek en keek weinig films, dus die receiver eruit gedaan en toen een stereo versterker gekocht (en toen kwam DD met allerlei verschillende formaten.....). Voorlopig nog alleen stereo, maar in de toekomst vast wel in een aparte set HT (alles in 1?). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 9 juni 2003 Report Share Posted 9 juni 2003 Ik vind dat de multi-channel weergave nog in de kinderschoenen staat. Toch heb ik vorig jaar een Sony HT-setje gekocht en ondervonden dat het best leuk speelgoed is. Voor films: best leuk, voor muziek dvd's: mwoah. Voor stereo: Daar gebruik ik liever m'n eigen set + sub voor! Link to comment Share on other sites More sharing options...
berend Posted 9 juni 2003 Report Share Posted 9 juni 2003 Geplaatst door Ome Henk:Een goed multi-channel systeem is mij veels te duur Link to comment Share on other sites More sharing options...
fenton Posted 9 juni 2003 Report Share Posted 9 juni 2003 deze zomer gaan ik en m'n bovenbuur een kleine filmavond organiseren, projector en doek huren, zijn set combineren met het mijne, dd/dts processortje erop en klaar is kees, en het pas allemaal vrijwel in mijn kleine kamertje Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted 9 juni 2003 Report Share Posted 9 juni 2003 Stereo ....... 1) Het is al een hele opgave om het met twee speakers op een bepaald niveau te krijgen. 2) Verder inderdaad zoals Ome Henk, het past niet in mijn living, verhuizen is ook duur en wil ik niet ....en een echtscheiding zit ik nu ook niet direct op te wachten .Een half dozijn speakers in de kamer zou mijn relatie behoorlijk onder druk zetten Tja vrouwen ........ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 9 juni 2003 Report Share Posted 9 juni 2003 Ik blijf stereofiel. Ik heb weinig trek om mijn bankstel midden in de kamer te zetten omdat ik zonodig luidsprekers achter mij neer wil zetten. En acoustisch gezien is het in deze huiskamer zowieso geen optie. In de lengte-richting van de kamer wordt het hele laag geabsorbeerd en blijft er werkelijk niets meer van over, Dus ik ben genoodzaakt om de set in de breedte richting neer te zetten. En daar passen door ruimtegrek en omdat ik dan te dicht op de luidsprekers komt te zitten geen luidsprekers achter de luisterplaats. Dus dan houd het gewoon op. En ik ben niet van plan om hier speciaal voor te gaan verhuizen. M'n flatje bevalt me prima zo. Edwin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 9 juni 2003 Report Share Posted 9 juni 2003 Ik ben vooralsnog stereo-fiel, maar interesseer me ook wel voor HT. Ik heb zo'n drie-keer-ruk-in- Link to comment Share on other sites More sharing options...
jernst Posted 9 juni 2003 Report Share Posted 9 juni 2003 Voorlopig blijf ik steriofiel. Beneden bij de t.v. heb ik een simpel dvd/ht setje, gewoon omdat ik ook daar een redelijk geluid wil in combi met sateliet. Verder boeit beeld mij niet echt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 9 juni 2003 Report Share Posted 9 juni 2003 Op zich vond ik multichannel wel intessant toen ik naar een nieuwe set ging kijken. Uiteindelijk waren er een aantal redenen om stereo te blijven: 1. Een meerkanaals setup in dezelfde klasse is onbetaalbaar. 2. De opstelling luistert te nauw, heb al moeite met 2 boxen. 3. Met 2 boxen kun je ook genieten van een film. 4. Het staat nog in de kinderschoenen, verschillende formaten (SACD vs. DVD-A, 5.1 6.1 7.1 ga maar door) ik word er gek van. 5. Ik vind het soms vermoeiend luisteren) Groeten, Cock Link to comment Share on other sites More sharing options...
eric_audio Posted 9 juni 2003 Report Share Posted 9 juni 2003 Ik blijf voorlopig stereofiel. Ik heb nou net het afgelopen half jaar mijn hele stereo set een serieuze upgrade gegeven. Ik luister veel naar muziek, vooral klassiek. En ik ben er vooralsnog niet van overtuigd dat je klassiek beter geniet in een surround set (totdat iemand mij van het tegendeel overtuigt). En DVD's, tja, eigenlijk kijk ik weinig naar films, ook op TV niet. Mijn kids wel, maar die zijn tevreden met een soort nep-surround dat via twee speakers getoverd wordt. Eric. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 9 juni 2003 Report Share Posted 9 juni 2003 Ik blijf ook maar bij twee speakertjes, kost al moeite genoeg om daar een beetje knap geluid uit te krijgen Link to comment Share on other sites More sharing options...
depeter Posted 9 juni 2003 Report Share Posted 9 juni 2003 Geplaatst door Ome Henk:Een goed multi-channel systeem is mij veels te duur Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 10 juni 2003 Report Share Posted 10 juni 2003 Geplaatst door Ruud:Ik blijf ook maar bij twee speakertjes, kost al moeite genoeg om daar een beetje knap geluid uit te krijgen Maar wie zegt dat het met twee speakers eenvoudiger is een goed geluid te krijgen dan met meerdere speakers? Het rijden op een fiets met 1 wiel is moeilijker dan op een fiets met 2 wielen. Dus misschien is het met meerdere speakers juist wel veel eenvoudiger om een goed geluid in je kamer te krijgen. je weet jet niet..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 10 juni 2003 Report Share Posted 10 juni 2003 Geplaatst door Zee: Maar wie zegt dat het met twee speakers eenvoudiger is een goed geluid te krijgen dan met meerdere speakers? Het rijden op een fiets met 1 wiel is moeilijker dan op een fiets met 2 wielen. Dus misschien is het met meerdere speakers juist wel veel eenvoudiger om een goed geluid in je kamer te krijgen. je weet jet niet..... Probeer dan maar eens te fietsen met 6.1 wielen eronder Groeten, Cock Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 10 juni 2003 Report Share Posted 10 juni 2003 Geplaatst door Zee: Maar wie zegt dat het met twee speakers eenvoudiger is een goed geluid te krijgen dan met meerdere speakers? Natuurlijk is dat eenvoudiger, hiermee zeg ik niet dat het eenvoudig is Als ik om me heen kijk zie ik dat de bereidheid om twee speakers zo optimaal mogelijk op te stellen nauwelijks aanwezig is, en wat ik zie aan multi-channel zijn allemaal van de Bose-achtige melkpakjes, die ga ik dus niet serieus nemen. Nee...dan een serieus HT systeem met vier fulrange speakers/center aangevuld met sub-woofers, dat is dus moeilijker inpasbaar in een kamer als twee ful-range speakers, denk alleen al aan de ruimte die het Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 10 juni 2003 Report Share Posted 10 juni 2003 Ik ben wel steriofiel maar heb wel multichannel. Ik hen laatst tv gekeken en een dolby surround film gehoord. Gewoon 2 speakers aan. Daar zat al zoveel ruimte in dat multi niet echt noodzakelijk was. Verder heb ik gewoon twee sets die precies tegenover elkaar staan. Dus ik heb alleen een center bij gekocht. Toch zijn veel films spectaculair te noemen met dat kleine beetje extra hulp van achteren. Dus.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts