Jump to content

High End

paul demo
 Share

Recommended Posts

Hoi allemaal,

ik heb deze vraag al eens gesteld op het ons inmiddels alom bekende commerciele forum. Wat is high end. Letterlijk vertaald zou het volgens mij zoiets betekenen als "het hoogst haalbare". Maar dan vraag ik weer voor wat, voor wie. Ik ben super tevreden met mijn T+A/Audiostatic installatie, ik heb hier inderdaad veel geld aan uitgegeven om het zo te krijgen. Maar is dit nu High End???? Ik denk eigenlijk dat deze term een slap verzinsel is om ons allemaal weer naar de winkel te lokken en nog meer geld te spenderen dan we al gedaan hebben. confused.gif

Goedemorgen,

High End bestaat wel degelijk.

Ik heb hier al eens een verhaal over verteld op een ander forum en ik werd toen vierkant uitgelachen maar je stelt de vraag dus ik zal het nog eens uitleggen.

Je hebt grofweg drie categorieen hifi spul zeg maar het megapool niveau, akai, jvc noem maar op , heel mooi spul voor schappelijke prijs, zeer goede prijs/kwaliteits verhouding. Dan heb je de categorie Denon, marantzzzzz, HK, NAD, Sony, rotel en nog wat engelse local heroes.

De derde categorie is eigenlijk hetzelfde als de tweede maar de fabrikanten doen dan geloven dat er een duidelijke verbetering plaats vind en dat is het punt waar de grote belazerij begint want een Rotelletje van 600 euro maakt geen verschil met een rotelletje van 1000 euro, ja alleen in gemanipuleerde specs. Dit duidt ik aan met " de Grote Hoop", dus grofweg de categorieen twee en drie. Doordat er iedere drie weken een nieuw type op de markt komt is de doorzichtigheid nul en de vakbladen, vet betaald door die zelfde merken, gooien nog wat olie op het vuur door het ene lulverhaal na het andere te publiceren over spectaculaire verbeteringen enz enz. Onze menseigen niet aflatende drang naar verandering en meer meer meer doet ons massaal naar de hifi boer rennen, inruilen dat het een lust is en het ergste ons zelf zaken aanpraten die er niet zijn.

Deze " Grote Hoop" kent een einde op het moment dat het punt wordt bereikt dat je gaat nadenken over een Accuphase of een ML'etje. Dit kost een hoop centjes maar dan heb je iets aparts.

Mijn tip is dan ook: is de Accuphase een illusie, trek dan een conclusie, maak jezelf niet gek, je gaat geheid op je bek, ga naar megapool en vraag daar zo'n halve zool, doe mij een goeie JVC en wees er tevreden mee, hou de overige centen in je portemonnee.

Verwen je vrouw met een weekendje weg, de hifi boer heeft mooi pech, jouw centen zijn goed besteed, steek die rotel maar in je reet.

Geplaatst door paul demo:

Hoi allemaal,

ik heb deze vraag al eens gesteld op het ons inmiddels alom bekende commerciele forum. Wat is high end. Letterlijk vertaald zou het volgens mij zoiets betekenen als "het hoogst haalbare". Maar dan vraag ik weer voor wat, voor wie. Ik ben super tevreden met mijn T+A/Audiostatic installatie, ik heb hier inderdaad veel geld aan uitgegeven om het zo te krijgen. Maar is dit nu High End???? Ik denk eigenlijk dat deze term een slap verzinsel is om ons allemaal weer naar de winkel te lokken en nog meer geld te spenderen dan we al gedaan hebben. confused.gif

Zit een kern van waarheid in, Bill. Maar zoals jij het stelt is het wel erg zwart-wit. Tikkeltje doof geworden van al dat geknal en geschiet in het tamelijk Wilde Westen?

Manus

jezus, bill

wat eenbullshit.

higend is idd gewoon een term die het betere spul van het megopool spul onderscheid.

Zo'n term slaat in feite nergens op omdat iedereen voor zich zelf moet bepalen wat het mooiste is, maar wat jij zegt: is het high end, dan is het prut... slaat nergens op.

wat je hooguit kan zeggen is dat merken en producten en hun fabrikanten die pretenderen high end te maken een beetje voorbarig zijn, - en van een zekere domheid uitgaan van de consument, dat ze alles wel slikken zolang het high end is. En er zijn mensen voor wie dat geld...dat wel ;)

game

Geplaatst door Wild Bill:

Goedemorgen,

High End bestaat wel degelijk.

Ik heb hier al eens een verhaal over verteld op een ander forum en ik werd toen vierkant uitgelachen maar je stelt de vraag dus ik zal het nog eens uitleggen.

Je hebt grofweg drie categorieen hifi spul zeg maar het megapool niveau, akai, jvc noem maar op , heel mooi spul voor schappelijke prijs, zeer goede prijs/kwaliteits verhouding. Dan heb je de categorie Denon, marantzzzzz, HK, NAD, Sony, rotel en nog wat engelse local heroes.

De derde categorie is eigenlijk hetzelfde als de tweede maar de fabrikanten doen dan geloven dat er een duidelijke verbetering plaats vind en dat is het punt waar de grote belazerij begint want een Rotelletje van 600 euro maakt geen verschil met een rotelletje van 1000 euro, ja alleen in gemanipuleerde specs. Dit duidt ik aan met " de Grote Hoop", dus grofweg de categorieen twee en drie. Doordat er iedere drie weken een nieuw type op de markt komt is de doorzichtigheid nul en de vakbladen, vet betaald door die zelfde merken, gooien nog wat olie op het vuur door het ene lulverhaal na het andere te publiceren over spectaculaire verbeteringen enz enz. Onze menseigen niet aflatende drang naar verandering en meer meer meer doet ons massaal naar de hifi boer rennen, inruilen dat het een lust is en het ergste ons zelf zaken aanpraten die er niet zijn.

Deze " Grote Hoop" kent een einde op het moment dat het punt wordt bereikt dat je gaat nadenken over een Accuphase of een ML'etje. Dit kost een hoop centjes maar dan heb je iets aparts.

Mijn tip is dan ook: is de Accuphase een illusie, trek dan een conclusie, maak jezelf niet gek, je gaat geheid op je bek, ga naar megapool en vraag daar zo'n halve zool, doe mij een goeie JVC en wees er tevreden mee, hou de overige centen in je portemonnee.

Verwen je vrouw met een weekendje weg, de hifi boer heeft mooi pech, jouw centen zijn goed besteed, steek die rotel maar in je reet.

absoluut niets van waar, ik bespeur enige frustratie.

:(:rolleyes:

Met High End is aparatuur bedoeld die verder gaat dan andere. Om grote produkties te maken (en een goede winst)wordt op moderne industriele produkten sterk gesnoeid.Ik denk dat een versterker van 200 Euro in een winkel, feitelijk niet meer kost dan 20 Euro, de rest is belasting, marketing en winst. High End is gestart als een soort tegenbeweging.

Als een High End fabrikant bijvoorbeeld een kast maakt voor een versterker dan een extreem goede kast. Onderdelen voldoen aan hoge kwaliteitseisen e.d. Het zal vaak kul zijn, maar er zijn gelukig ook heel wat merken die een mooi produkt leveren dat voldoet aan hoge kwaliteitseisen.

Groet

Geplaatst door Kermit:

Pffff Mercedes

Je bent al gauw tevreden zeg. Hooguit een mooie middenklasser.. ;)

Je begrijpt duidelijk wel wat ik bedoel, kijk maar naar het prijskaartje :)

Hoeveel mensen in jouw omgeving rijden (nieuw) Mercedes?

Toch net zo weinig als mensen die Quad gebruiken? :D

Overigens loopt er al een topic over audio vs automobielen.

Andr

Geplaatst door Ruud:

Zogauw hij de winkeldrempel over is, is ie al oud :rolleyes:eek.gif;)

en min 25% :P

Om na 10 jaar nog altijd 35% van de nieuwprijs op te leveren :rolleyes:

Probeer dat maar eens met een.......Koda :)

Andr

Amici,

High end bestaat niet. Kwaliteitsverschil daarentegen wel.

In de beginperiode van de massa-elektronica vonden een aantal fabrikanten dat hun producten zich onderscheidden van anderen, qua uiterlijk en prestatie en ook qua prijs. Handige lieden die wel in de gaten hadden dat veel mensen gevoelig waren (en zijn) voor uiterlijkheden vonden de term high-fidelity uit, welke term dan ook prominent op de apparaten werd vermeld. Na verloop van tijd werd de term aan inflatie onderhevig en werd alles hifi genoemd (de inflatie van de term werd zelfs zichtbaar aan de afkorting).

Wat nu? Heel simpel, verzin een nieuwe term en koppel die meteen aan prijzen die gevoelsmatig recht doen aan de term. En zie, high end werd geboren en is inmiddels uitgegroeid tot een levensvatbare loot aan de marketingstam. Kom je dan ook nog op het briljante idee, Japanse eletronica-tovenaars hun naam in koper gegraveerd op je producten te laten zetten ben je helemaal spekkoper.

Dit alles laat niet onverlet dat er kwaliteitsverschil is en zal blijven. En giet dit kwaliteisverschil in een fraaie kast, hang er een prijskaartje aan waar een modaal gezin het een tijdje mee kan uitzingen et voila, je hebt high end.

Kortom, de lading is in orde, de vlag die het dekt een illusie. Maar ook deze vlag zal net als de hifi-vlag worden gestreken, als niet meer ter zake doende en uit de tijd.

Dat er anno nu nog mensen zijn die de afkorting hifi gebruiken of zelfs prominent in een naam verwerken, mag een anachronisme worden genoemd

:D:D:D

Met groet,

Geplaatst door Turbomarco:

anachronisme

:D:D:D Wat betekend dat woord???

Joost mag het weten maar ik zie hem ook niet op de ledenlijst. Misschien iemand die in achterhaalde tijden leeft. Hifi is natuurlijk al een ruim 40 jarig begrip.